Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag Misericordias Domini 26 april 2020 virtueel en helaas niet in de Lutherse kerk te Zeist... (Er is getracht de melodieën bij de meeste liederen via aanklikken hoorbaar te maken. Een deel komt van YouTube, een deel zijn midifiles, en het blijft altijd een verrassing of dat wel of niet werkt. Proberen maar!)
Voorbereiding:
Stilte
Klokgelui
<- Klik!
Samenkomen kunnen we niet in de kerk, wel in ons hart.
Een lied tégen de negatieve ‘ban’ van de corona is: Midden in de dood
(Randstadbundel 282)
Wij gedenken Gerrit Cornelis Bakker, de geliefde vader van Frances, die in 1923 is geboren in Soerabaja Java en in Zeist is overleden op 4 april j.l. en onze Jolina Jacoba van Nimmerdor - Langenbach, geboren in Utrecht op 1 april 1926, die in De Meern overleed op 7 april 2020. (De Heer is mijn Herder en: Huil niet omdat ik er niet meer ben, maar glimlach om wie ik was... stond op de kaart.)
Wij zongen lied 566 maar op de oude melodie...
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de
Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet loslaat het werk van Zijn handen.
Gebed van
toenadering
Goede God,
wij vertrouwen op Uw
Woord,
daarom zijn wij nu naar U toe gekomen.
Wij bidden U voor allen die daar toe niet in
staat zijn.HeerontfermU3
Lieve God,
Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om
vergeving,
als wij U vragen
om van ons weg te nemen
alles wat ons aan zorgen en vragen, angst en opstandigheid,
aan verdriet en onrust, in deze wereld die al zo lang wordt getekend
door ziekte en eenzaamheid, isolatie en horrorverhalen…
Neem die van ons weg, Heer,
opdat wij U in alle vrijheid
als Uw kinderen kunnen aanbidden.
Ook nu!
Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede
leven.
Amen.
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introïtus:
De Antifoon voor deze zondag luidt:
Halleluja. Het
Erbarmen van de Heer vervult de aarde. Door het Woord van de Heer is de Hemel
gemaakt. Halleluja. Ps 33: 5b-6a.
En de psalm is: ps 33: 1 en 2
Halleluja. Het Erbarmen van de Heer vervult de
aarde. Door het Woord van de Heer is de Hemel gemaakt. Halleluja!
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is zo
groot, dat wij er vaak niet mee om
kunnen gaan, dat wij het niet van ons af kunnen zetten, er in verdrinken haast!
-
Maar laten wij juist nu ook Zijn Naam
prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Kyrië en Gloria
Dienst van het Woord
Groet
Zondagsgebed:
Grote God, groter dan alle machten, gekroonde en ongekroonde,
U,
die Uw Knecht-bij-uitstek
uit de doden hebt weggehaald,
en ons door Zijn woord roept om tot U te komen, wij bidden U:
schenk ons toch de Heilige
Geest, opdat wij de stem van onze Heiland
herkennen en
Hem
volgen!
Dit bidden wij U
door
Jezus
Christus, onze Heer,
die met U
en Uw Geest leeft en
regeert, nu en tot in eeuwigheid.
Amen.
Lezing uit het Oude Testament: Jesaja 53
Vooraf gaat: De
belofte van uitredding, een belofte aan Jeruzalem, dat in ruïnes ligt, en aan
het Godsvolk dat in ballingschap
verspreid is over heel het Babylonische rijk…
God maakt Zich klaar om
Zijn macht te laten zien…
Hijzelf zal zorgen dat het volk terug
kan gaan naar Jeruzalem, en daar heeft Hij,
en geeft Hij
Zijn mensen voor. Zijn dienaar!
Maar wie ís die dienaar? Aan de ene kant zou
je zeggen: Cyrus, de koning die straks het
volk naar huis zal sturen, maar aan de andere
kant gaat het in de centrale verzen over degene die wij gewend zijn te
noemen: de lijdende Knecht des Heren, en in
wie velen nu Jezus zien, maar anderen zien
daarin wel het volk van God
voor zover het Hem van
harte dient. Die beschrijving past
weer
niet bij Cyrus.
Maar Jezus is zeker een beeld van de Lijdende
Knecht van de Heer!
(Mensen reageren op de profetie:)
53: 1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord?
Aan wie is de macht van de HEER
geopenbaard?
(En dan gaat het over de lijdende Knecht):
2
Als een loot
schoot Hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt
in dorre grond.
Onopvallend was Zijn uiterlijk,
Hij miste iedere schoonheid,
Zijn aanblik kon ons niet bekoren.
3 Hij werd veracht,
door mensen gemeden,
Hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die Zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar Hij was het die
onze ziekten droeg,
die ons lijden op Zich nam.
Wij echter zagen Hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd Hij
doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd Hij
getuchtigd,
Zijn striemen brachten ons
genezing.
6 Wij
dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op Hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette
zich niet
en deed Zijn mond níet open.
Als een schaap dat naar de slacht
wordt geleid,
als een ooi die stil
is bij haar scheerders,
deed Hij Zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd Hij weg-genomen.
Wie van Zijn tijdgenoten
heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd Hij
geslagen.
9 Hij kreeg een graf
bij misdadigers,
Zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had Hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.
10 Maar de HEER
wilde Hem breken,
Hij maakte Hem ziek.
Hij offerde Zijn leven voor hun schuld,
om Zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door Zijn toedoen slaagde
wat de HEER wilde.
(En dan spreekt de Heer
opnieuw:)
11 Na het lijden dat Hij
moest doorstaan,
zag Hij het licht
en werd met kennis
verzadigd.
Mijn rechtvaardige dienaar
verschaft velen recht,
Hij neemt hun wandaden
op zich.
…
12 Daarom ken Ik Hem een plaats
toe onder velen
en zal Hij met machtigen
delen in de buit,
omdat Hij Zijn leven
prijsgaf aan de dood
en Zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld
van velen
en nam het voor zondaars op.
Gradualelied
He was despised (Messiah)
(<--
klik aan)
He was despised and rejected of men;
a man of sorrows and acquainted with grief.
He gave His back to the smiters,
and His cheeks to them that plucked off the hair;
He hid not His face from shame and spitting.
(Hij werd veracht en verworpen door de
mensen;
een man van smarten, bezocht met
leed.
Hij gaf Zijn rug aan die Hem sloegen,
Zijn
wangen aan die Zijn haar
uittrokken;
Hij
verborg Zijn gezicht niet voor spot en
speeksel.)
Epistel: 1 Petrus 1: 17-23
Over heil
en genade gaat het, waar de profeten al naar
verlangden en naar zochten, maar dat nog niet voor hen was, maar wel voor de
lezers van de brief van Petrus, en
voor hen (ons?) die zijn woorden hoorden en er oor voor hadden en hebben… Làstige
woorden.
Ook voor ons.
Het zijn woorden die zijn geopenbaard in en door Jezus Christus. Die mogen wij
dan ook horen en gehoorzamen als heiligen, als mensen die God
zijn toegewijd, net zoals Jezus
dat was.
Petrus gaat dan verder en schrijft ons:
17 U roept God
aan als uw Vader. Hij maakt geen onderscheid
en oordeelt iedereen op grond van zijn (en haar) daden. Heb dus ontzag
voor Hem zolang u hier als vreemdelingen
woont.
18 U weet het: uit dit zinloze bestaan, dat u van uw voorouders hebt
gekregen, bent u niet vrijgekocht met iets dat vergaat,
met zilver of goud,
19 maar met het kostbare bloed
van Christus, het Lam zonder smet of gebrek.
20 Al voor de schepping van de wereld
had God Hem
in gedachten, maar eerst nu, aan het einde
van de tijd, is Hij verschenen,
omwille van u.
21 En door Hem gelooft
u in God, die Hem
uit de dood heeft opgewekt
en Hem heeft verheerlijkt.
Dat betekent dat uw geloof in God
tevens hoop is op God.
22 Door aan de waarheid gehoor te geven
hebt u uw hart gereinigd en is oprechte
onderlinge liefde mogelijk geworden.
Héb elkaar dan ook met hart en ziel lief,
23 als mensen die herboren zijn, niet uit
vergankelijke ouders, maar uit een onvergankelijke
bron, door het woord
van de levende en eeuwige God.
Lied
638
Psalmwoord:
1. Voorzang 640b
Halleluja!
Loof de Heer, roep luid Zijn Naam,
maak Zijn daden bekend onder de volkeren! Halleluja! (Psalm
105:1)
2. Allen
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Johannes
21: 1-14
Het is enige tijd na
de opstanding...
1
Nadien liet Jezus
Zich opnieuw aan de leerlingen zien bij het meer
van Tiberias;
zo liet Hij Zich zien:
2
Simon Petrus en Thomas,
die tweeling
genoemd wordt, en Nathanael van Kana in Galilea, en die van Zebedeus,
en twee anderen van Zijn
leerlingen waren de hele tijd
samen...
3
Zegt Simon
Petrus tegen hen: Ik ga vissen.
Zeggen ze tegen hem: Wij gaan ook met je mee.
Ze gingen er op uit en ze gingen aan boord
van het schip, en in die nacht
vingen ze niets.
Maar toen het al ochtend geworden was
kwam Jezus naar het strand; echter de leerlingen hadden er geen idee van dat het Jezus was.
Zegt Jezus tegen hen: Jongelui, hebben jullie soms een hapje eten?
Ze antwoordden Hem: Nee....
Maar Hij
zei tegen ze: Werp het net aan de rechterkant
van het schip uit, en dan zul je (vis) vinden.
Toen wierpen ze het uit,
en ze konden het niet meer inhalen vanwege de grote hoeveelheid aan vissen.
Dan
zegt de leerling waar Jezus
dol op was tegen Petrus: Het is de Heer! Nu, toen Simon
Petrus hoorde: Het is de Heer, bond ie zijn overhemd om z’n middel, want hij was
naakt, en hij wierp zich in de zee.
Maar
de andere leerlingen kwamen per boot,
want ze waren niet ver van het land,
maar ongeveer 200 el (een dikke honderd meter), terwijl ze het net met vissen
mee-zeulden.
Maar
als ze dan aan land gaan, zien
ze dat er een kolenvuurtje is
aangelegd, en vis die er op ligt, en brood.
Dan zegt Jezus
tegen ze: Breng wat van de vissen die jullie nu
gevangen hebben.
Toen
ging Simon Petrus er op af, en hij trok het net vol met (wel) 153
grote vissen aan land, en hoewel het er zoveel waren scheurde
het net niet.
Dan
zegt Jezus tegen ze: “Kom eten!”
Maar niemand van de leerlingen durfde Hem
te vragen: Wie bent U?
Omdat ze wisten: Het
is de Heer.
Jezus komt en neemt het brood en geeft het hun, en
de vissen net zo.
Dat was al de derde keer dat Jezus, opgewekt uit
de doden, Zich liet zien aan de leerlingen.
Zalig die het Woord van God horen en
er gehoor aan geven!
Acclamatie:
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te
zeggen/zingen:
Preek
Genade zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus, onze Heer, door de Heilige Geest.
Lieve mensen van God…
In tijden als deze, helpt
het om stil te staan bij mensen die
het slachtoffer zijn van de situatie.
Het is bizar om te zien hoe de lezing
van Jesaja 53 dicht aan-schuurt tegen
de omstandigheden van zieken
en artsen, verplegenden,
vervoerders en al die anderen
die te maken hebben met covid19 en met hen die ons gezond houden. Heel gewone,
vaak onderbetaalde, mensen die grote
risico’s nemen, eindeloze
dagen en nachten draaien, in de hoop,
in de verwachting, dat ze (enkele) zieken mogen redden.
Maar ook de zieken, en zelfs de erg zieken die het overleven,
(en het ís voor sommigen echt lijden!!!)
brengen voor ons allen op den duur óók mogelijk
een betere samenleving tot stand.
Dat was Gods hoop
tijdens de ballingschap eveneens! Een betere samenleving.
Die ballingschap was niet uit de lucht
komen vallen. Er waren profeten
geweest, die eindeloos hadden
gewaarschuwd, dat de manier van leven
van het volk niet gezond
was, niet de bedoeling.
Ze leefden met het oog
op hun directe gewin, en niet met het oog
op God. Dat kon
niet goed aflopen, zeiden de profeten. Maar toen,
net als nu, ging het de meeste mensen om brood en spelen,
om het aangename leven
voor het individu,
niet voor het geheel, niet
voor het volk. Niet voor de gemeenschap.
Wij staan op een keerpunt van de tijd.
Wat gaan wij straks
doen met onze ‘vrije’ keuzes, met onze vrije wil?
Zijn wij bereid om een stap terug
te doen, en ruimte te
bieden aan de ander? Blijvend? (Als
we al een keuze hebben, tenminste…)
Zijn onze
Aan de ene kant waren er
al veel kinderen in actie gekomen
voor het milieu, tegen de verwoesting
van de natuur, van het
klimaat door onze schuld,
en nu zien we zelf hoe heel anders de
lucht is, hoe veel makkelijker we ademhalen, nu er minder verkeer is op de weg
en in de lucht. Ze hadden dus gelijk...
(Maar gaan we dit volhouden? Wat willen we opgeven op de lange duur?)
Aan de andere kant zijn er jongeren die nog steeds het gevoel hebben
dat hun door
‘boze volwassenen’ ontnomen wordt waar zij recht
op menen te hebben. Hun overkomt
het toch (bijna) niet,
al die ‘shit’???
Dus waarom worden
Ik stond deze week een avond om 2 uur een tijdje te praten met een jongen die niet slapen
kon, en maar was gaan fietsen… Hij dacht toch echt
dat dit virus was geconstrueerd
door mensen die de zwakken
in de samenleving wilden elimineren.
Wilden vernietigen. (Als bioloog geloof ik daar niets
van, we zagen al eerder uitbraken van Mersch en Ebola, het was te verwachten.)
En ach, die zwakken… Jesaja 53 geeft er een mooie
beschrijving van. Je loopt er het liefst
met een boog omheen! En toch… en toch…
Toch was ook Jezus een
vluchtelingenkind, kwamen Zijn
ouders met Hem naar Egypte om vrede
en veiligheid voor hun
kind te zoeken, een beter leven.
‘Veracht
en verworpen door de mensen’… L
Maar het is heel
goed mogelijk
dat een van hen, misschien wel meerdere
van hen, straks het antwoord vormen op onze noden. Dat zij wellicht ooit een antigif tegen deze of
andere ziekten, of een fantastische batterij
uitvinden.
Als wij hen laten leven, laten leren, als wij ook hèn liefhebben…
Voor de verschoppelingen van de aarde
lijkt onze God een grote
voorkeur te hebben.
Jezus raakte de ‘onaanraakbaren’
met hun besmettelijke ziekten aan, en zo genas Hij
hen.
Hij gaf Zijn
leven voor hen en voor ons…
Wij hebben net het Paasfeest
gevierd, en toen moesten wij, als beginnelingen
in het geloof, als
pasgeboren kinderen, opnieuw starten
met geloven in nieuwe,
moeilijke
omstandigheden.
Dat is niet erg, er zullen altijd
weer moeilijke omstandigheden zijn in het
leven. Dat houdt niet op. Daar groeien
we van.
Maar… er is ook altijd de misericordias
Domini!
Het Zich Ontfermen van de Heer over ons!
Dat vieren we vandaag. Daaruit leven wij!
Johannes vertelt hoe de leerlingen in Galilea
een beetje rondhangen in beperking,
want ze kunnen eigenlijk geen kant op.
Ze moeten wachten tot ze richtlijnen krijgen van Jezus. Hoe en wat? Geen
idee!
Petrus
Iets gewoons. Nu, dat
kennen we nu allemaal wel.
Zelfs Natanaël, die helemaal geen visser was.
En dan is er dat wonderbaarlijke verhaal, met de bekende onbekende en al die vissen… 153 zijn het er.
Dat is niet zomaar een getal, het
staat voor de Grote Naam
van GodZelf!
(U weet wel hoe de Hebreeuwse letters ook een getalsfunctie hadden. <7+5+1
levert mijn naam op.> Zo werkt dat.)
Deze derde ontmoeting tussen Jezus
en de leerlingen staat dus in het teken van de Vis.
Pèsach draait om het Paaslam, Jezus
is op Goede Vrijdag ons offerlam, maar
nu gaat het om
Door God gegeven.
Aan de ene kant is vis hier heel gewoon,
het is de basis van de handel en wandel in visrijk Galilea, maar God legt er nu Zijn Heilige
Naam
op, in dat gewone
bestaan, Hij is aanwezig in
die overvloedige
Hier wordt de
Dat was toen nog maar het begin
geweest van hun tijd met Jezus.
Nu komt het er op aan. Ze
moeten verder!
Niet meer met Jezus
in hun midden, als vriend, als naaste,
als leraar, maar op weg gezonden met
de Heilige Geest van God.
Ondanks verloochening
en lafheid,
ondanks domheid en gebrek aan geloof,
heeft God een opdracht voor
hen. En voor ons.
Die opdracht wordt bevestigd,
met wat we mogen zien
als een communiemaaltijd.
Ik moet even teruggrijpen op het Grieks, waarin dit verhaal geschreven is. Vis
is in het Grieks: Ichthus. I X
Θ Υ Σ
Dat zijn de beginletters van de Griekse belijdeniszin: Jezus
Christus,
Gods Zoon,
Redder.
Het is een diepe gedachte van Johannes,
dat Jezus hier, in deze
maaltijd, Zichzelf nog
eenmaal deelt met Zijn leerlingen. Een
Een Morgenmaal in de nieuwe tijd!
Zij zijn gekocht met het kostbare
bloed van Christus,
het Lam zonder smet of gebrek.
En door Hem geloven
zij en wij in God, die Jezus
uit de dood heeft opgewekt
en Hem heeft verheerlijkt.
Dat betekent dat ons geloof in God
tevens hoop is op God.
Door aan deze waarheid gehoor te geven
is oprechte onderlinge liefde mogelijk
geworden, schrijft Petrus.
Héb elkaar dan ook met hart en ziel lief,
als mensen die herboren zijn uit een onvergankelijke
bron, door het woord
van de levende en eeuwige God.
Dat geldt voor de lezers van Petrus' brief, dat geldt net zo goed voor ons.
Zo kunnen we met Gods hulp,
en in Gods Geest
stand houden, ook
als de muren op ons afkomen, als de beperkingen
ons benauwen.
Want de Enige
die een
Hem dienen wij in alle vrijheid.
Ik eindig met een plaatje uit Spanje.
Links staat: Met de Covid-19 heb ik uw kerken dicht
gekregen.
Amen
Muziek
Dienst van gaven en gebeden
U kunt bijdragen voor kerk en diaconie via het
nummer van de gemeente
NL 08 FVLB 0226 110 753 tnv Stichting Het Evangelie in Spanje.
Heer God, wat
wij hebben verdiend, wat wij hebben gekregen,
het is alles uit Uw genade.
Laten wij samen danken en bidden:
Wij bidden U:
Wij bidden u voor allen die beslissingen moeten nemen in deze situatie. Wij
bidden voor onze eigen regering, maar ook voor die van andere landen. Wij hebben
allemaal met elkaar te maken.
En het gíng niet goed. Toen niet, en nu
niet.
Maar de kinderen in de kampen van Idlib en
Hij
roept uitdagend:
En de anderen gaan mee.
Zo gesterkt gaan ze moedig
de toekomst tegemoet, omdat ze weten
dat ze nooit meer alleen zullen zijn.
Rechts: Integendeel,
Ik heb er een in ieder huis geopend!)
(Die driehoek slaat op de Drie-eenheid!)
Nu wij elkaar even niet ontmoeten in de
kerk, ontmoeten we elkaar in ons hart,
in gebed,
in kaartjes, in telefoongesprekken, kortom: in aandacht en liefde.
Daarin kan ons eigen huis een huis van
God zijn, een huis waar liefde
woont;
want daar gebiedt
de Heer Zijn zegen, daar woont
Hij Zelf, daar wordt Zijn
heil verkregen, en leven tot in eeuwigheid.
(psalm 133)
Gods liefde is groot en strekt zich uit tot alle mensen, wij kunnen daarin
delen:
dag aan dag met vriendelijkheid en aandacht,
geld en geduld…
Nu kunnen we er gestalte aan geven, als een goed begin,
in de collecte
NL 50 INGB 0000 3833 37 – Kerkrentmeester Ev. Luth. Gem. Zeist
of voor het Evangelie in Spanje!
Gebed over de gaven
Daarom kunt U er over beschikken,
zoals U kunt beschikken over onze tijd, liefde
en aandacht.
Wij geven die met liefde aan U
en anderen.
Wijs ons in dit alles de juiste weg.
Om Jezus’ wil.
Amen.
Voorbeden
Goede God, wij danken U dat U ons in Uw vrijheid stelt, ook als het leven ons
beperkt. Wij danken U voor 75 jaar vrijheid in Nederland, en voor een koning die
leeft en werkt in geloof en in gehoorzaamheid aan U. Wij danken U voor de velen
die hun leven gaven voor onze vrijheid, en voor hun naasten.
Heer, ontferm U over hen.
Zorgzame God, wij danken U voor onze gezondheid, en voor de mogelijkheden om
toch contact met elkaar te hebben. Al is het virtueel.
Wij bidden voor artsen en verplegenden, voor mensen die zieken vervoeren,
verzorgen, opvangen. Voor mensen in verpleeghuizen, voor de bewoners, die zo
onthand en ontwricht zijn, maar ook voor de verzorgenden, die vaak niet eens
goed beschermd waren, en zelf ziek werden.
Wij bidden U:
Heer, ontferm U over hen.
Barmhartige God, die ons kent, beter dan wijzelf ons
kennen, dank U wel dat U zoveel geduld met ons hebt.
Vergeef ons, waar wij tekort schieten in liefde en aandacht, naar U toe en naar
de naasten. Vergeef ons als wij ons meer druk maken over ons eigen dagelijks
brood dan over Uw Maaltijd in eeuwigheid. En waar wij geen oog hebben voor de
vluchtelingen, de armen, de kwetsbare mensen in onze wereld.
Wij bidden U:
Heer, ontferm U over hen.
Heer van Hemel en aarde, van dood en Leven, wij
aanbidden U om Uw grote scheppingskracht, die door Uw Liefde sterker is dan de
dood...
Wij
bidden U voor de mensen die we missen, die we verloren aan de dood of aan
het leven, U weet dat wij daar soms zoveel moeite mee hebben.
Zeker zij die geen afscheid konden nemen.
Wil ons daarin genezen, en dat bidden we ook voor de familie van Jolien van Nimmerdor, die is overleden op
7 april, en voor alle gezinsleden van Gerrit Bakker, de vader van Frances, want hij
is ook overleden, op 4 april.
We bidden voor de zieken in onze gemeente, en in onze
familie- en vriendenkring. We denken aan Teun die het naar omstandigheden aardig
goed maakt, hij kon in her ziekenhuis
terecht voor zijn wondverzorging en hij
blijft positief. Dank u wel. We bidden voor broer Rob van Marijke, ook hij moet
heel voorzichtig zijn...
Wij leggen op dit moment ook alle andere mensen bij U neer die ons ter harte
gaan...
Wij bidden U:
Heer, ontferm U over hen.
…
Om Jezus, die ons leerde bidden zeggen wij:
A:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd
Uw Rijk kome
Uw Wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals wij vergeven onze schuldenaren
en leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van het kwade!
Slotlied 634:2 (melodie: U zij de Glorie.)
Zegen:
De gemeenschap
met God,
met alle Heiligen en met elkaar,
nabij of ver,
wil uw harten en gedachten
vullen,
uw doen en laten,
uw bidden en danken.
† Zijn liefde krone uw bestaan met Zijn
aanwezigheid,
van nu aan tot in alle eeuwigheid.
Amen
Amenlied: 708:6 Mijn schild ende betrouwen...
U zij de glorie!