Voor zover mogelijk willen we hier de laatste dienst plaatsen 
Voor de dienst afkondigingen en vooroefenen.
Aan de vlam van de Paaskaars worden de lichten op tafel aangestoken 
Voorbereiding:
De gemeente gaat staan

Ingangspsalm: psalm  54 
(de gemeente gaat zitten)  
Voorg: Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de nood van deze wereld,  
....  
En laten wij Zijn Naam prijzen,  
want Zijn barmhartigheid heeft geen einde. 
Kyrië en Gloria: 

Gloria

 

Zondagsgebed    
Heer God, U hebt ons niet alleen bevrijd, God, maar ons ook verheven tot uw dochters en zonen. Wil ons dan zo bezielen dat wij ons gedragen als bevrijde mensen. 
Dat vragen wij u door Jezus Christus, onze Heer.  
Gem.: Amen. 

Dienst van het Woord  

Lezing eerste Testament door iemand uit de gemeente:  
De eerste lezing is uit de profeet Jesaja 35, 4 - 7a 
4 Zeg tegen het moedeloze volk: ‘Wees sterk en vrees niet, want jullie God komt met zijn wraak. Gods vergelding zal komen, hijzelf zal jullie bevrijden.’ 5 Dan worden blinden de ogen geopend, de oren van doven worden ontsloten. 
6 Verlamden zullen springen als herten, de mond van stommen zal jubelen: waterstromen zullen de woestijn splijten, 
beken de dorre vlakte doorsnijden. 
7 Het verzengde land wordt een waterplas, dorstige grond wordt waterrijk gebied; 

We zingen tussenzang: Gezang 53 Zijt Gij waarop de wereld wacht (Liedboek) 

Epistellezing  
Epistel van Jakobus 2, 1 - 5 
1 Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt. 2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. 3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ 4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald? 5 Luister, geliefde broeders en zusters: heeft God niet juist hen die naar wereldse maatstaven arm zijn, uitgekozen om rijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk dat hij heeft beloofd aan wie hem liefhebben? Maar u behandelt arme mensen met minachting. 

Aankondiging van de Evangelielezing   (Gem. gaat staan) 
allen: 
 

Evangelielezing:   
Het heilig evangelie is volgens Marcus 7, 31 - 37  
 
31 Hij vertrok weer uit de omgeving van Tyrus en ging via Sidon naar het Meer van Galilea, dwars door het gebied van Dekapolis. 32 Daar werd iemand bij hem gebracht die doof was en gebrekkig sprak, en men smeekte hem om deze man de hand op te leggen. 33 Hij nam de man apart, weg van de menigte, stak zijn vingers in diens oren en raakte met speeksel zijn tong aan. 34 Hij sloeg zijn blik op naar de hemel, zuchtte diep en zei tegen hem: ‘Effata!’, wat betekent: ‘Ga open!’ 35 Meteen gingen zijn oren open, zijn tong kwam los en hij kon normaal spreken. 36 Hij beval de omstanders om aan niemand te vertellen wat er gebeurd was; maar hoe strenger hij het hun verbood, hoe meer ze het rondvertelden. 37 De mensen waren geweldig onder de indruk en zeiden: ‘Alles wat hij doet is goed: zelfs doven laat hij horen en stommen laat hij spreken.’ Tot zover de woorden van het heilig evangelie. 
Acclamatie: 

De gemeente gaat zitten. 

We zingen nu: Hij die de blinden weer liet zien (Tussentijds 76) 

Overweging 

Eerlijk gezegd bevangt me vaak als ik hier voor mag gaan angst over wat ik zal kunnen zeggen in jullie midden. Deze week had ik dat ook weer. Het is iedere keer weer een worsteling met mezelf. Gea verwijst me, als ik het er met haar over heb, steevast naar ‘Haar van boven’. En ik ben er heilig van overtuigd, dat dat zo werkt. Deze keer zat ik even in een dip door eigenlijk teveel aan mijn hoofd. Ik zag het niet zitten om aan mijn overweging te werken. Toen las ik de woorden van Jesaja:  4 Zeg tegen het moedeloze volk: 
‘Wees sterk en vrees niet, want jullie God … zelf zal jullie bevrijden.’ ‘Wees sterk en vrees niet..’ Hij die dit zegt, is het die mijn mond opent, mijn blindheid geneest, mijn doofheid doorbreekt. Bij Jesaja gaat het over de bevrijding van het joodse volk uit de Babylonische gevangenschap en deze tekst roept op tot vreugde over de uiteindelijke bevrijding van het volk.  Daarmee vergeleken zijn mijn kopzorgen peanuts. Toen ik deze tekst las werd ik gesterkt en voelde ik vertrouwen. 
De tekst is zo geweldig mooi. Met de poëtische vormgeving, zoals we die ook kennen uit de psalmen, en met beelden van vruchtbare schoonheid van de schepping en van wonderbaarlijke genezing wordt de uiteindelijke bevrijding, de eindverlossing aangekondigd. 
1 De woestijn zal zich verheugen, 
de dorre vlakte vrolijk zijn, 
de wildernis zal jubelen en bloeien, 
2 als een lelie welig bloeien, 
jubelen en juichen van vreugde. 
De woestijn tooit zich met de luister van de Libanon, 
met de schoonheid van de Karmel en de Saron. 
Men aanschouwt de luister van de HEER, 
de schoonheid van onze God. 
3 Geef kracht aan trillende handen, 
maak knikkende knieën sterk. 
4 Zeg tegen het moedeloze volk: 
‘Wees sterk en vrees niet, want jullie God komt met zijn wraak. 
Gods vergelding zal komen, 
hijzelf zal jullie bevrijden.’   
Libanon, de Karmel, de Saron worden genoemd. De gedachte aan de oorlog die daar voortdurend heerst en van tijd tot tijd de kop opsteekt staat schril tegenover deze tekst. Maar de droom, de Messiaanse droom is zo reëel aanwezig, houdt de mensen van toen en nu en van alle tijden staande. Temidden van de ellende zijn er altijd mensen die de moed erin houden en die zich vastklampen aan deze droom. Ik heb al lang het verlangen eens naar Israël te gaan maar wil dat alleen doen als Palestina en Israël allebei bevrijd zijn. Als de woestijn, die daar nu is, zich verheugt. Als waar wordt: Geen leeuw of roofdier zal daar komen, 
geen enkel wild dier dwaalt er rond, 
ze blijven er allemaal weg, 
alleen zij die verlost zijn zullen daar gaan. 
Toch is de droom werkelijkheid. Ze zijn er daar de mensen die in vrede geloven! Ik heb hen ontmoet. Meerdere malen. Ik heb hen op de televisie gezien en in de krant over hen gelezen. En onbeschrijflijk is de blijdschap die ik dan voel. Ik kan ongelooflijk verlangen naar een reis daarnaar toe. Zoals ik nu kan genieten van een reis naar Duitsland, Spanje, Griekenland, Portugal, Chili, enzovoort, landen, die een tijd voor mij taboe zijn geweest. Wat de stad van vrede betreft kan ik nu al genieten van het vooruitzicht daar eens naartoe te gaan.   
U merkt de somberheid waarmee ik begon aan mijn overweging te schrijven is helemaal weg. 
We hoorden: 
Dan worden blinden de ogen geopend, 
de oren van doven worden ontsloten. 
Verlamden zullen springen als herten, 
de mond van stommen zal jubelen … In het evangelie maakt Jezus deze profetie waar. Het rijk van God is nabij en het is er al! De kiemen zijn er. Het rijk is er. Hier en daar: in ons eigen leven, in het samenzijn hier, in de blik van een kind, in het in de armen houden van een kind, in het spelen met een kind, in het genieten van schoonheid, in de diep gevoelde vreugde, waarmee mensen hier en elders deze teksten met elkaar lezen, die hoop brengen in hun arme bestaan. Het rijk is er op zovele manieren, op zovele ogenblikken. 
Blinden kunnen weer zien, doven kunnen weer horen. Je kunt dat geestelijk uitleggen: we zijn allemaal blind en doof bijvoorbeeld voor de bevrijdende boodschap van Jezus Christus. Je kunt het letterlijk uitleggen en op een wonder hopen, zoals die in de tijd van Jezus gebeurden. Ik denk dat er ook vandaag aan de dag wonderen gebeuren. Minstens kunnen we daarom bidden. Ik denk ook, dat er mensen zijn die niet bij hun handicap of ziekte in zak en as neerzitten, maar opstaan en er met een scheppende geest iets van maken. Zij bidden dan: uw rijk kome en maken dat waar! Jezus benadrukt beide. Het geestelijke en het lichamelijke. In en in triest is het om doof en blind te zijn voor het rijk, dat er al is, en om niet te knokken dat het rijk zich uitbreidt. We onthouden onszelf en anderen daarmee een hemel op aarde. 
Waterstromen zullen de woestijn splijten, 
beken de dorre vlakte doorsnijden. 
Het verzengde land wordt een waterplas, 
dorstige grond wordt waterrijk gebied. 
Een van de dingen waardoor er geen hemel op aarde is, is de grote tegenstelling arm rijk. Daartegen neemt Jacobus in zijn brief stelling. 
1 Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt. 2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. 3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ 4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald? 5 Luister, geliefde broeders en zusters: heeft God niet juist hen die naar wereldse maatstaven arm zijn, uitgekozen om rijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk dat hij heeft beloofd aan wie hem liefhebben? Maar u behandelt arme mensen met minachting. De eerste christenen begrepen dit. Handelingen 4: 32 De groep mensen die het geloof had aanvaard, leefde eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. 33 De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. 34 Niemand onder hen leed enig gebrek. 
Niemand onder hen leed enig gebrek… Armoede is misschien wel een van de meest dreigende gevaren van onze tijd. Juist omdat iedereen de tegenstelling nu ziet. 
Heel het oude testament en het nieuwe testament preken dit. Toch heeft de kerk zich verrijkt en gecorrumpeerd. Ik hoef dat Lutheranen niet te zeggen. Woede daarover vervulde Luther. Ik hoorde van een rijk klooster in Latijns Amerika, waar de paters de sterke arm inschakelden om arme landbezetters van hun land te jagen. Ik neem het de vorige Paus nog steeds enorm kwalijk, dat hij niet begreep hoe evangelisch en hoe oudtestamentisch de bevrijdings-theologie was. 
Jezus is in dit opzicht duidelijk. De mensen waren geweldig onder de indruk en zeiden: ‘Alles wat hij doet is goed: zelfs doven laat hij horen en stommen laat hij spreken.’Hij had dat Jesaja citerend over zichzelf gezegd. (Lucas 4:18) ‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, 
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, 
om onderdrukten hun vrijheid te geven, … Ik hoop dat Jezus door de Geest van zijn Vader en hemzelf ons van onze blindheid en doofheid geneest en ons voortdurend aanzet te werken aan het paradijs hier voor ons en voor allen. Ja voor een hemel op aarde. 
Ik heb een profane associatie. Tijdens vakanties kunnen wij ons paradijselijk voelen. Onderzoek heeft ontdekt, dat de goede effecten van de vakantie maximaal zo’n drie weken duren. Een vrouwelijke psychiatriehoogleraar van de Radbouduniversiteit geeft in dit verband een advies: creëer iedere dag momenten als in de vakantie waarop je je helemaal losmaakt van allerlei besognes. Bijvoorbeeld als je ergens moet wachten bij een kassa, in de file, voor een te late trein. Zet dan je verstand op nul en laat je gedachten de vrije loop, zoals je dat in de vakantie doet. Dit in plaats van je te ergeren aan het wachten. Trek er iedere dag tijd voor uit om je te ontspannen. Dat is een kunst, die je kunt leren en oefenen. Het levert veel op. Heeft dit iets met het paradijs te maken? Ik denk van wel. Ik hoor straks wel van jullie of jullie het daarmee eens zijn. Vanmiddag Utregs Geluk …Gedragswetenschapper: geluk is eerder genieten van een croissant en een krant dan een geweldige piekervaring, omdat daarna altijd een dip komt.. Tot slot nog een keer: 
4 Zeg tegen het moedeloze volk: 
‘Wees sterk en vrees niet, want jullie God 
 zal komen, 
hijzelf zal jullie bevrijden.’ 5 Dan worden blinden de ogen geopend, 
de oren van doven worden ontsloten. 
6 Verlamden zullen springen als herten, 
de mond van stommen zal jubelen: 
waterstromen zullen de woestijn splijten, 
beken de dorre vlakte doorsnijden. 
7 Het verzengde land wordt een waterplas, 
dorstige grond wordt waterrijk gebied …   
8 Daar zal een gebaande weg lopen, 
‘Heilige weg’ genaamd, geen onreine zal die betreden. 
Over die weg zullen zij gaan, 
maar dwazen zijn er niet te vinden. 
9 Geen leeuw of roofdier zal daar komen, 
geen enkel wild dier dwaalt er rond, 
ze blijven er allemaal weg, 
alleen zij die verlost zijn zullen daar gaan. 
10 Zij die de HEER heeft bevrijd, keren terug. 
Jubelend komen zij naar Sion, 
gekroond met eeuwige vreugde. 
Gejuich en vreugde trekken de stad binnen, 
gejammer en verdriet vluchten eruit weg. 
Amen

Credo: (de gemeente staat op)  
 

de gemeente gaat zitten.

Voorbeden, eindigend op: zo bidden wij:

Vader, U houdt niet op ons de weg te wijzen naar uw rijk op onze aarde. Laat uw rijk komen op onze aarde en leer ons genieten van wat uw bedoeling is, zoals de engelen dat in de hemel doen: vol overgave, vol liefde! Zo bidden wij .... 

Wij bidden U voor onze gemeente, dat wij waar maken wat U ons leert. Zo bidden wij ....


Kom heilige Geest, doorgloei ons hart met uw goddelijke liefde. Vader, zend uw Geest uit en alles zal worden herschapen en U zult het aanschijn van de aarde vernieuwen en wij zullen, als we ons openstellen voor Uw inspiratie, daaraan bijdragen.
Vader U hebt de wereld verblijd door de komst van Uw Zoon. Geef dat wij door de Geest van U beiden ware wijsheid bezitten en ons altijd verheugen over haar licht, kracht en troost. Zo bidden wij ....

Wij danken U voor alle plaatsen waar op dit moment op de aarde vrede heerst. En voor de momenten in ons eigen leven waarop vrede heerst. Wij vragen U geef ieder inzicht en kracht om eraan te werken dat deze plaatsen en momenten zich uitbreiden. Sta ons mensen bij. Breek door verbittering heen. Geef kracht einde­loos opnieuw te beginnen. Zo bidden wij ....

Wij bidden: verlicht de geest van terroristen en geef ze het inzicht dat ze een onheilvolle weg volgen. Verlicht de geest van de veroorzakers van terrorisme en geef ze het inzicht dat ze een onheilvolle weg volgen. Zo bidden wij .... 
  
Wij bidden U voor Uw gemeente, hier bijeen. Wij bidden voor wie hier niet aanwezig kunnen zijn. Wij bidden U voor ieder, die hoe dan ook aan onze zorgen is toevertrouwd. Wij bidden u voor de zieken, voor de mensen die grote problemen hebben en vooral voor hen die wanhopig zijn. Wij bidden u voor de mensen om hen heen: hun familie en vrienden. 
Geef hun allen uw sterkte. Zo bidden wij .... 
  
Wij bidden U een ogenblik in stilte … 
Wil iemand intenties hardop willen noemen dan is daarvoor alle gelegenheid. 
Zo bidden wij
… 

stil gebed...  

Amen

Inzameling van de gaven voor een diaconaal doel. (terwijl de tafel in gereedheid wordt gebracht; ook wordt er gemusiceerd tijdens de inzameling) 

Voorg: Dankgebed.   
Heer God, hemelse Vader, aanvaard ons geloof en onze gebeden en zegen deze gaven, dit brood en deze wijn, die wij U brengen tot eer van Uw naam en ten dienste van Uw gemeente.
Laat dit dankoffer U welgevallig zijn en een getuigenis van Uw liefde tot onze naasten.
Dat bidden wij U door Jezus Christus, Uw Zoon, onze Heer. Amen.  
Gemeente:  Amen. 
 naar boven

Dankzegging: (de gemeente gaat staan)  


allen:


Vg.: Wij danken U, heilige Vader, Heer onze God,  
om wille van Jezus Christus, Uw veelgeliefde Zoon,  
die Gij geroepen en gezonden hebt,  
om ons te dienen en te verlichten,  
om aan armen Uw koninkrijk te brengen,  
om aan gevangenen Uw verlossing te melden,  
om voor ons allen en voorgoed het evenbeeld te zijn  
en de gestalte van Uw mildheid en trouw.  
Wij danken U voor deze onvergetelijke mens  
die alles heeft volbracht wat menselijk is, ons leven, onze dood -   
wij danken U dat Hij zich met hart en ziel gegeven heeft aan deze wereld.  

Want in de nacht waarin Hij werd overgeleverd  
heeft Hij het brood in Zijn handen genomen.   
Hij heeft Zijn ogen opgeslagen naar U, God,  
Zijn almachtige Vader.  
Hij heeft U dank gezegd, het brood gebroken  
en het aan Zijn vrienden uitgedeeld met de woorden:  
“Neemt en eet, dit is Mijn lichaam voor u.  
Doet dit tot Mijn gedachtenis.”   
Zo nam Hij ook de beker, sprak een dankgebed uit en zei:  
“Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed,  
dat voor u en allen vergoten wordt tot vergeving van zonden. Telkens als gij deze beker drinkt zult gij het doen tot Mijn gedachtenis.”   
allen: 


Vg: Bijeen tot Zijn gedachtenis komen wij tot U, o God, 
met dit brood en deze beker,
en wij bidden U:
gedenk het offer van de Zoon van Uw liefde
en aanvaard ons offer van lof en dank. Zend Uw Geest op ons neer,
de Geest die levend maakt,  
en herschep ons tot mensen
die Uw Zoon laten voorgaan
en niet ophouden U te belijden en elkaar te behoeden,  
de ogen gericht op Uw Rijk dat komt. 
Voeg ons dan samen met allen die ons zijn voorgegaan, met wie ons lief waren, en die we moesten verliezen... met de heiligen van naam en de ontelbare vergetenen, heel Uw mensenvolk, genodigd aan Uw maaltijd.  
Gem.: Amen.  


Voorg: Komt nu, want alle dingen zijn gereed. De gemeente vormt een kring. 
V: Wenst elkaar de vrede 
Men brengt elkaar de vredesgroet en bidt hand in hand:


Communie waarna de diaken zegt: ‘Ga in de vrede van de Heer’.  
Terugkeer naar de zitplaatsen, Gemeente gaat zitten.  

Gedicht   
Vg: Laten wij samen bidden  
Allen: Lieve Heer, laat Uw woord voedzaam zijn als brood en uw liefde ons doorgloeien als wijn. Dat wij vol zijn van U en open staan voor elkaar,   door Jezus Christus, onze Heer. Amen. 
Allen gaan staan: 
slotlied: Wat vrolijk over U geschreven staat = Lied 324


Zegen

Hierna luisteren we zittend naar de muziek. 
En er is koffie.