Openingsgebed
I. Jezus wordt onschuldig ter dood veroordeeld V.: Christus, wij loven en aanbidden U, Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Lucas 23:13-25: Pilatus riep de opperpriester, de leiders en het volk bij elkaar en sprak: "U hebt deze man bij mij voorgeleid en mij verteld dat Hij het volk opruit. Ik heb hem in uw bijzijn ondervraagd, maar ik heb niets gevonden. Die man is onschuldig aan wat u Hem ten laste hebt gelegd. Ook Herodus heeft niets kunnen vinden, want hij stuurde Hem naar ons terug. Hij heeft niets gedaan waarop de doodstraf staat. Ik zal Hem dus laten geselen en daarna vrijlaten." Maar de hele massa schreeuwde: "Weg met Hem! Barabbas moet vrij!" Barabbas was in de gevangenis gezet vanwege een oproer in de stad en voor een moord. Pilatus sprak hen opnieuw toe, want hij wilde Jezus vrijlaten. Maar zij riepen terug: "Aan het kruis met Hem, aan het kruis." "Wat voor kwaad heeft Hij dan begaan?" vroeg Pilatus hun voor de derde maal. "Ik kan niets vinden waarvoor Hij de dood verdient.
Ik zal Hem dus laten geselen en dan vrijlaten." Maar zij bleven luidkeels vragen om zijn kruisiging, en hun geschreeuw gaf de doorslag. Pilatus besliste dat aan hun wens moest worden voldaan. Op hun verzoek liet hij de man vrij die om een oproer en een moord gevangen was gezet, maar Jezus leverde hij uit aan hun willekeur.
Bezinning
Het kan soms moeilijk zijn om vandaag aan de dag Christen te zijn en om daarvoor uit te komen in onze maatschappij. Christus’ woorden zijn ongemakkelijk voor diegenen die de weg van de wereld volgen. Daarom is het soms moeilijk om als christen te worden geaccepteerd. Ook is het wel eens lastig om vriendschappen aan te gaan wanneer we voor ons geloof uitkomen. Maar we moeten niet in angst leven om ons geloof. Zelfs wanneer we door iedereen worden verlaten, genegeerd, zal Hij er altijd zijn, onze God, onze Vader, onze beste vriend. God.
Gebed
Heer, wij zijn militairen en volgelingen van Christus. Wij zijn werkzaam binnen de krijgsmacht. Steun ons in ons geloof. Steun ons wanneer wij ons uiten als christen in de kazerne, op uitzending en tijdens operaties. AmenWe bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
II. Jezus neemt het kruis op zijn schouders
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Marcus 15: 16-20:
De soldaten namen Hem mee in het paleis, dat wil zeggen: het pretorium, en ze riepen heel de cohort bij elkaar. Ze deden Hem een purperen mantel om, vlochten een krans van doorns en zetten Hem die op. Ze begonnen Hem de groet te brengen: ‘Gegroet, koning van de Joden!’ Ze sloegen Hem met een rietstok op het hoofd, spuwden Hem in het gezicht, en knielden voor Hem neer om Hem te huldigen. Toen ze zo de spot met Hem gedreven hadden, namen ze Hem de purperen mantel af en deden Hem zijn eigen kleren weer aan. Toen brachten ze Hem naar buiten om Hem te kruisigen.
Bezinning
Ieder mens heeft zijn eigen lot, verdriet, pijn dat hij/zij met zich meedraagt. Dat kan als een kruis op je drukken, niet zozeer fysiek, maar wel mentaal, geestelijk. Jezus heeft geen keus en neemt het kruis op zijn schouders. Misschien heb jij ook een kruis te dragen, door datgene wat je hebt meegemaakt in jou leven.
Gebed naar Psalm 22: Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij in de steek gelaten? Waarom houdt U zich ver van mijn hulpgeroep, ver van mijn gejammer? Ik ben een worm, ik tel niet mee, veracht bij het volk, verguisd bij de mensen. Iedereen die mij ziet, lacht en spot met mij, gaat grijnzen en schudt zijn hoofd: Ik ben, nauwelijks geboren, U toevertrouwd. Van de moederschoot af bent U toch mijn God? Blijf niet ver van mij, want ongeluk nadert, en er is geen mens die mij helpt. Heer, houd u niet ver van mij; mijn kracht, haast u en help mij.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
III. Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis
V.: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat
U door het kruis de wereld hebt verlost.
Psalm 17, 9-10: Bescherm mij
tegen de mensen die mij willen doden. Verberg mij voor mijn doodsvijanden die
mij omsingelen. Ze zijn hard en harteloos. Ze hebben geen medelijden met een
ander. Ze denken alleen maar aan zichzelf.
Bezinning |
Laat je door niets verontrusten, laat je door niets bang maken. Alles gaat voorbij, alleen God verandert niet. Geduld overwint alles. Wie aan God vasthoudt, komt nooit iets tekort. Alleen God, dat is genoeg. (uit: Teresa van Avila, Nada te Turba, uit: Gedachten en Gebeden.)
Gebed
Als we de goede richting kwijt zijn, als we geen toekomst meer zien, als we onszelf niet meer begrijpen; help ons weer op weg, Heer. Als we moedeloos en zonder veerkracht zijn, als we dreigen stil te blijven staan als we de stem van ons hart niet meer horen; help ons weer op weg, Heer.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.IV. Jezus ontmoet zijn heilige moeder
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Psalm 131
Heer, ik voel me niet beter dan anderen, Ik denk niet dat ik belangrijk ben of dat ik alles kan. Nee, ik ben rustig en stil, ik voel me veilig bij U, zoals een kind in de armen van zijn moeder Israël, vertrouw op de Heer, nu en altijd.
Bezinning
Bij Miriam, veertien jaar, wordt totaal onverwachts een hersentumor vastgesteld. Er volgt een operatie, en na drie zware revalidatiejaren lijkt ze over haar ziekte heen. Maar dan wordt opnieuw een tumor geconstateerd: Miriam overlijdt enkele weken na haar achttiende verjaardag. Om deze schokkende gebeurtenis te verwerken schrijft Miriams moeder al die jaren haar ervaringen neer. Ze beschrijft, in de vorm van brieven aan haar kind, het verlammende verdriet, de bovenmenselijke inspanningen en het onbegrip van de wereld. Ze vertelt hoe ze als moeder volledig opgeslorpt wordt door de ziekte van haar kind; wat er door je heen gaat als je je moedige dochter ziet vechten voor een twijfelachtige genezing. In al dat leed groeien moeder en dochter heel dicht naar elkaar toe en uiteindelijk maken ongeloof en verbittering plaats voor aanvaarding: een actief, bewust proces, dat veel tijd kost en heel pijnlijk is. Miriam zelf beleeft deze jaren ongelooflijk intensief: 'Ik weet zoveel,' zei ze een paar dagen voor haar dood.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
V. Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen.
V.: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Marcus 15: 21 Zij vorderden een voorbijganger die van het veld kwam, Simon van Cyrene, de vader van Alexander en Rufus, tot het dragen van zijn kruis.
Bezinning
De Stichting Mariniers Ziekenboeg (SMZB) zet zich in voor mariniers en hun thuisfront. Ze sturen mensen die ziek zijn een kaartje of een bloemetje. Zorgen voor mariniers met wie het niet goed gaat. En gaan het gesprek aan met wie in de knoop zitten of belast zijn met hun uitzendervaring. Dit past mooi bij het verhaal van Simon van Cyrene die zijn Jezus helpt het kruis te dragen.Mariniersgedicht
Bij
het afscheid van een marinier wordt door iemand van de draagploeg van de
Mariniers Ziekenboeg altijd het volgende gedicht voorgelezen.
“Maar daarboven aan de hemelpoort, Bleef hij stram in de houding staan
rapporterend zoals een Marinier behoort, Heer, ik heb mijn plicht gedaan”.
Johan Mac Mootry
VI. Veronica droogt het aangezicht van Jezus af
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat
U door het kruis de wereld hebt verlost
Bezinning
Veronica is een volgeling van Jezus. En zodra ze
een kans ziet, dringt ze zich door de soldaten en helpt Jezus door teder met een
doek het vuil, bloed en zweet van zijn gezicht af te vegen. Het is een kleine
handeling, maar een groot gebaar. Een vriendelijk, menselijk contact tussen alle
vijandelijkheid. Op deze onmenselijke weg van het lijden, gaf Veronica Jezus
zijn menselijkheid terug. Even was hij toevertrouwd aan de zorg van haar handen.
Hoe moeilijk moet het voor Veronica geweest zijn alleen maar even het gezicht
van Jezus te kunnen hebben afdrogen. Ze had zo veel meer willen doen om zijn
leed te verzachten.
Wanneer Veronica het gezicht van Jezus afdroogt blijft een afdruk van zijn
gelaat achter op het doek. Achter stof, zweet, bloed en tranen komt het
menselijk gezicht van Jezus weer tevoorschijn.
De veroordeling en de martelgang heeft Jezus ontmenselijkt. Hij wordt gemaakt
tot iemand waar je geen medelijden mee hoeft te hebben. Veronica geeft hem zijn
menselijkheid weer terug.
Ook het uniform met baret, rangen en
onderscheidingen kan een masker zijn om je achter te verstoppen. Of wat te
denken aan een stropdas, capuchon of een dikke laag makeup? Het zijn allemaal
een soort maskers. Die we gebruiken om ons achter te verschuilen, of ons op een
bepaalde manier te presenteren. Als een beschermend schild.
Het zijn allemaal maskers die wel iets zeggen over onze
identiteit. Maar niet over wie we uiteindelijk als mens zijn.
Jezus is ontdaan van alles wat hem identificeert;
zijn kleding, zijn status en zijn vrienden. Maar in contact met Veronica komt
hij weer als mens tevoorschijn.
Laten we, net als Veronica, elkaar ook blijven aankijken. Voor echt menselijk
contact. Zonder de ander een label of stigma te geven. Zodat wij beseffen dat we
achter de maskers allemaal mensen zijn.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
VII. Jezus valt voor de tweede keer onder het kruis
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Spreuken 24, 16-17 Een rechtvaardige komt zevenmaal ten val, maar telkens staat
hij op. Een goddeloze struikelt door zijn slechte daden, en komt voorgoed ten
val. Verheug je niet over de val van je vijand, juich niet als hij ten onder
gaat.
Bezinning
“All wars are fought twice, the first time on the
battlefield, the second time in memory,” zegt Viet Thanh Nguyen. Een
‘herinneringswetenschapper’ en vluchteling van de Vietnam oorlog. Hij zet
zich in voor “Just memories”. Niet ‘zomaar herinneringen’, maar:
‘gerechtvaardigde herinneringen’.
Hij wil dat ons herdenken recht doet aan alle slachtoffers van de oorlog en niet
alleen degenen die de oorlog hebben gewonnen. Daarom pleit hij voor
oorlogsmonumenten die meer inclusief zijn. Deze manier van samen herdenken is
een eerste stap van verzoening welke nodig is, omdat partijen uiteindelijk ook
weer samen verder moeten.
Praktijk
Een mooi voorbeeld van zo een monument is het
“Monument van verdraagzaamheid” in Haelen, waar meer dan 800 militairen van
11 nationaliteiten worden herdacht die in de oorlogsjaren 1940 – 1945 hun
leven hebben verloren in het Leudal.
Tijdens deze herdenking is er een bijzonder moment waarbij drie oud-militairen,
ooit vijanden, een Nederlandse, een Engelse én een Duitse militair
gebroederlijk de armen ineen slaan.
Dit levend monument is zo aansprekend omdat we niet mogen vergeten dat mensen na een oorlog weer moeten samen leven. Verzoening is nodig om weer een nieuw begin te maken, wanneer de kruitdampen van de oorlog zijn opgetrokken.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.VIII. Jezus troost de wenende vrouwen
V.: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Luc. 23:28 Jezus draaide Zich naar hen om en zei: "Vrouwen van Jeruzalem, huil niet om Míj, maar om jullie zelf en om jullie kinderen.
Bezinning
Een Irak veteraan vertelt hoe hij tijdens uitzending een vrouw ziet sterven aan de kant van de weg. Zij is mishandeld door I.S. strijders. Het lijden van de vrouw is te zien op het scherm van de commando post. Op afstand maar toch heel dichtbij. Hij voelt zich machteloos, maar ook boos. Terwijl hij en zijn collega’s de machteloze getuigen zijn van deze afschuwelijke gebeurtenis, kun je een speld horen vallen. Ze voelen zich geraakt en uitgeschakeld door een laffe vijand die bruut geweld gebruikt naar burgers. De vrouw weet niks van de militairen die op afstand met haar meeleven. Wanneer de veteraan het vertelt komen er opnieuw tranen van verdriet en woede.
Ook wij leven vandaag, op afstand met deze vrouw mee. Met alle vrouwen die slachtoffer zijn van geweld en misbruik in een onmenselijke oorlog. Met alle kinderen die opgroeien in spanning en haat.
Gebed
Troostende God,
We denken vandaag aan alle slachtoffers van de oorlog die sterven, soms zonder
naam of gezicht,
anoniem, ongezien, ongekend.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
IX. Jezus valt voor de derde maal onder het kruis
V.: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Jesaja 53 : 3 Hij werd veracht, door mensen gemeden, hij was een man die het lijden kende en met ziekte vertrouwd was, een man die zijn gelaat voor ons verborg, veracht, door ons verguisd en geminacht.
Bezinning
Wanneer je het gevoel hebt aan het eind van je
krachten te zijn; wanneer alles je teveel wordt; wanneer elke beslissing een
definitieve keuze is en elke handeling tot niets leidt… en wanneer je afstand
wilt doen van alles, teneinde God lief te kunnen hebben met heel je hart en heel
je verstand en met al je kracht en om zijn liefde op anderen af te kunnen
stralen. Het is een gevecht. Je zet je tanden erin… en toch lukt het niet.
Heeft God je verlaten?
Nee! Hij staat je altijd bij, stilzwijgend. Hij droogt je tranen en draagt je.
Net zo lang tot je de kracht weer vindt om op eigen benen te staan, om opgewekt
Zijn hand te pakken. Hoezo vermoeidheid?
Gestrand was ik, onverwacht
nog. De tegenwind was aangegroeid tot storm. Ik kon niet verder. Tegen de grond
was ik geslagen koud was ik, doodmoe, tot op de botten.
Zou iemand mij zien? Of loopt iedereen gewoon door. Druk met zichzelf. Alleen
aandacht voor plezier, de ontspanning, het gemakkelijke?
Als een wrak lag ik op het strand van het leven, totdat iemand mij aanzag, mij
opnam, luisterde, geborgenheid schonk. Die aandacht gaf mij moed, deed mijn
kracht groeien. Ik vond de weg naar het leven terug.
Ik kon weer varen op de golven van de levenszee. Dank zij de aandacht. (Marinus
Van den Berg)
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet. X. Jezus wordt van zijn kleren beroofd
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U
door het kruis de wereld hebt verlost.
Bezinning
Vernedering en ontmenselijking is van alle
tijden. Maar die van de Shoah, de vernietiging van het Europese Jodendom, kende
geen weerga. Renata Laqueur schrijft in haar dagboek op 17 maart 1944:
Onze groep van nieuwe mensen, moest marcheren naar het badhuis ... Daar stonden
we de hele morgen te wachten, vijf uur lang. De douches waren in een grote
onverwarmde ruimte met een cementvloer.
We moesten ons uitkleden in een vertrek dat zelfs kouder was dan de
doucheruimte, omdat alle deuren naar buiten, open waren. We hingen onze kleren
met hangers op karretjes die - terwijl wij onder de douche stonden - in ovens
werden gereden die zo heet waren dat geen enkele luis het kon overleven. Wij
vrouwen, enkel bedekt door een handdoek, gingen naar de douches. De
SS-wachters (allemaal mannen) stonden ons te bekijken terwijl wij ons
uitkleedden en terwijl wij onder de douche stonden. Voor deze taak, hadden zij
blijkbaar oudere mannen geselecteerd die, afhankelijk van de schoonheid van de
dames, hun nek uitstrekten of hun ogen sloten.
Maar andere SS- bewakers waren meer geïnteresseerd, zoals een van onze meest
‘populaire’ korporaals, de gemene ‘Rode’ Mueller, die voor zijn
middagontspanning twee meisjes bestelde voor het badhuis, waar ze onder zijn
toezicht moesten badderen ... (uit: Dagboek van Bergen-Belsen, Renata Laqueur).
Gebed (naar Psalm 22)
Heer, mijn God, blijf niet ver van mij, want ongeluk nadert, en er is geen mens die mij helpt. Honden staan al om mij heen, een meute boosdoeners heeft mij omsingeld, ze hebben mijn handen en voeten doorboord. En zij maar kijken en zich om mij vermaken; zij verdelen mijn kleren onder elkaar en dobbelen om wat ik aan heb. Heer, houd u niet ver van mij; mijn kracht, haast u en help mij.
We bidden samen een Onze Vader en een Wees Gegroet.
XI. Jezus wordt aan het kruis genageld
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Lucas 23:23 Toen zij op de plaats kwamen die Schedel heet, sloegen zij Hem daar aan het kruis, en zo ook de misdadigers, de een rechts, de ander links. En Jezus zei: "Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat ze doen."
Bezinning
Op de weg hierheen kon Jezus tenminste nog gaan, zich bewegen, zich inspannen. Nu houdt alles op. Hij kan niets doen dan zich overgeven. Voor ieder komt eens het uur, dat hij niets meer kan doen. Dan kan men slechts één ding: hart en wil verzamelen in God en alles volkomen aan Hem overlaten.
Militairen kunnen zich ook vastgenageld voelen. Beperkt in hun handelen moeten zij commando’s volgen. Soms met handen en voeten gebonden aan een mandaat. Kunnen zij geen hulp verlenen waar burgers in nood zijn. Mogen zij niet vechten waar ze de vijand onrecht zien aandoen. Met gebalde vuisten maar lege handen. Het is deze machteloosheid die diepe wonden maakt. Militairen maken daardoor deel uit van een schuldige geschiedenis. Iemand moet het doen en onze mensen verdienen onze waardering. Geestelijk verzorgers staan veteranen bij die gebukt gaan onder de zielschade die dit veroorzaakt.
Vaak worden zij niet gezien of erkend in het persoonlijk offer dat zij hebben gebracht door de gevolgen van onmogelijke keuzes tijdens een inzet. Het doet extra pijn wanneer militairen voelen dat hun loyaliteit naar de krijgsmacht niet wordt beantwoord. Alsof zij worden verraden door een goede vriend.
Praktijk
Een veteraan worstelt al jaren met de gevolgen van
zijn missie in Afghanistan. Hij is getraumatiseerd en voelt zich schuldig om wat
hij heeft gezien, gedaan en nagelaten. Na jarenlange therapie vraagt zijn
psychiater hem: “Wat zou je nog willen in jouw leven?”. De veteraan
antwoordt: “Ik zou vergiffenis willen”. “Konden de slachtoffers van de
oorlog, ook maar uit de dood opstaan. Net als Jezus”, wenst de veteraan. Het
schuldgevoel is als een onzichtbaar kruis.
Het bidden van de kruisweg helpt. Hoe zwaarder hoe beter, want dit past bij zijn
bezwaarde gemoed. Konden wij het kruis van deze veteraan ook maar even over
nemen. Veteranen worden ingezet namens ons als burgers.
Met geduld en begrip kunnen wij hen soms helpen en troosten bij het dragen van
de lasten van hun oorlogservaring.
XII. Jezus sterft aan het kruis
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Johannes 19: 26 – 30 Toen
Jezus zijn moeder zag en naast haar de leerling die Hij liefhad, zei Hij tot
zijn moeder: "Vrouw, zie daar uw zoon." Vervolgens zei Hij tot de
leerling: "Zie daar uw moeder." En van dat ogenblik af nam de leerling
haar bij zich in huis. Hierna, wetend dat nu alles was volbracht, zei Jezus,
opdat de heilige schrift vervuld zou worden: "Ik heb dorst." Er stond
daar een kruik vol zure wijn. Ze doopten er een spons in, staken die op een
hysopstengel en brachten die aan zijn mond. Toen Jezus van de zure wijn genomen
had, zei Hij: "Het is volbracht."
Daarop boog Hij het hoofd en gaf de geest over.
- Moment van stilte -
Als iemand sterft, worden we stil. We hebben
verdriet. Het roept ons op om te denken aan al de mensen van wie we houden die
gestorven zijn. Mensen uit onze eigen familie, vriendenkring, of eenheid. Maar
ook mensen die anoniem of ongekend sterven. De slachtoffers van een oorlog
waarin de medemenselijkheid als eerste sneuvelt. Denken we aan het kruis van
Jezus waarop nog altijd zoveel mensen, letterlijk en figuurlijk, genageld
worden. Mensen die worden uitgesloten, genegeerd, monddood gemaakt of gecanceld.
We denken aan de vrouwen van Iran en Afghanistan. Veel veteranen hebben zich
ingespannen Afghanistan veiliger te maken en de positie van vrouwen te
verbeteren. Nu worden zij opnieuw uitgewist. We denken aan de vele sterke
vrouwen die blijven vechten voor hun basale rechten.
We denken aan de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en het door oorlog
verscheurde Syrië. Dat zij de stenen kunnen wegrollen die hun gevangen houden.
Dat er leven mogelijk mag zijn in de ruïnes van een stad in puin.
Omdat bij U alles mogelijk is.
We denken aan de oorlog aan de grens van Europa. Waar dappere Oekraïners
strijden voor hun land. Maar hier bij het kruis verzameld bidden wij voor een
uitkomst die geen bloed vergiet van burgers. Of offers vraagt van militairen die
verdwalen in het doolhof van een loopgravenoorlog. Juist deze dag beseffen we
dat leed en oorlog bestaan. Maar niet het laatste woord hebben. Jezus gaf zijn
leven om verzoening te brengen. Omdat niet de dood het laatste woord heeft en
mensen uiteindelijk altijd weer samen verder moeten. Aanhoor ons gebed en maak
alles nieuw.
Willen we stilstaan bij de diepte van het kruisoffer. Vragen we om Gods
bemoediging en kracht, opdat ook wij de donkere uren van het bestaan kunnen
doorkomen. Dat deze last lichter wordt als hij samen gedragen wordt.
XIII. Jezus wordt van het kruis afgenomen
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Lucas 23: 50-54 Er was ook een man die Joseph heette en afkomstig was uit de Joodse stad Arimatea. Hij was een raadsheer, een goed en rechtvaardig mens, die de komst van het koninkrijk van God verwachtte en niet had ingestemd met het besluit en de handelwijze van de raad. Hij ging naar Pilatus en vroeg hem om het lichaam van Jezus. Nadat hij het lichaam van het kruis had gehaald, wikkelde hij het in linnen doeken en legde het in een rotsgraf dat nog nooit was gebruikt.
Bezinning
Voordat Jezus aan zijn martelgang begint, krijgt
hij van de soldaten een purperen mantel krijgt omgehangen en een doornenkroon op
zijn hoofd. Ze bespotten hem als: ‘Koning van de joden’. Nadat de soldaten
Jezus hebben gekruisigd, dobbelen ze om zijn kleren. Naakt en kwetsbaar hangt
hij aan het kruis. Jozef van Arimatea wikkelt het gekwetste lichaam van Jezus in
een linnen doek. Op een vergelijkbare wijze moet zijn moeder Maria hem als
kwetsbare baby in een doek hebben gewikkeld toen hij in de voederbak werd
gelegd. Nu is gebeurd wat is voorspeld en is Jezus ons tot voedsel geworden.
Een Indië veteraan wordt geraakt door een tekst
waarin juist het gedrag van de soldaten wordt besproken. Daarin staat: “De
bespotting van het slachtoffer behoort tot het toegestane plezier voor de
folteraars’. Dergelijk gedrag van soldaten is van alle tijden en plaatsen.” Jezus, uitgekleed en gebroken, ontdaan van alle aardse
macht, vraagt ons vanuit deze positie in hem te geloven en op hem te vertrouwen.
Deze kwetsbaarheid lijkt het enige verweer tegen de wil tot macht. De veteraan
herkent zich in de tekst omdat soldaten als beste weten wat macht met mensen kan
doen. Hij heeft de giftige werking ervan zelf ervaren. Nu zet hij zich, in kerk
en onderwijs, in om mensen te waarschuwen voor bedwelmende macht. Ook verzet hij
zich tegen de opsmuk en het vertoon waar veteranenbijeenkomsten mee worden
opgesierd. Volgens hem is er weinig fraais aan een krijgsmacht. Het beeld van de
linnen doek die Jezus als baby en als gestorvene omwikkelde is een mooi beeld
voor het onbesproken geweten. Wij mensen maken fouten, hebben spijt of dragen
schuld. We kunnen terugverlangen naar de tijd dat we nog smetteloos waren, als
een pasgeboren baby. Wanneer we deze kruisweg lopen, staan we daarom ook stil
bij datgene waar we zelf berouw van hebben.
XIV. Jezus wordt in het graf gelegd.
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U
door het kruis de wereld hebt verlost.
De steen die het graf afsluit kan een beeld zijn
voor hoe wij ons soms ook proberen af te sluiten van onze gevoelens of
herinneringen. Door er niet aan te denken, lijkt het of we er minder last van
hebben. Voor militairen is het tijdens het werk soms nodig om bepaalde gevoelens
of zorgen even te parkeren. Maar dit werkt vaak maar tijdelijk. De steen wordt
steeds zwaarder. Zoals blijkt uit het verhaal van ‘ome Jan’ die zijn
oorlogservaring opschrijft in een boekje met de titel: “Een steen in mijn
hart”. Herkenbaar voor veteranen die worstelen met de gevolgen van
oorlogservaring. Als veteraan voor de klas leert hij jonge mensen wat oorlog is.
Zijn nare ervaringen krijgen zo betekenis voor
een groter doel. ‘De steen wordt zachter’, zegt hij hier zelf over.
Ome Jan is afgelopen november op 96-jarige leeftijd overleden.
We lezen uit “Een steen in mijnhart” :
“Toen ik terug kwam uit Indië heb ik met niemand
gepraat over wat er allemaal gebeurd is. Helemaal niemand, zelfs met mijn broer
niet. Je wilde dat weg stoppen. het had ook te maken met hoe mensen hier in
Nederland er tegenaan keken. De stemming bij de Nederlanders was bijzonder
vijandig. Daarom werd er ook niet over gepraat.
En doordat er niet over gepraat werd, en wij onze verhalen niet kwijt konden,
ging het mis.
We schaamden ons, want toen we van de boot af gingen weren we uitgejoeld als
moordenaars. We snapten er helemaal niks van.
Dat trof mij heel diep. Ik vroeg mij af wat we verkeerd hadden gedaan. We zijn
blanco weggegaan, en met een verscheurd hart, met een staan in mijn hart kwam ik
terug, die nooit is weggegaan.”
XV. De vrouwen waken bij het graf
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U
door het kruis de wereld hebt verlost.
We kennen misschien het gevoel of de beelden van
de thuiskomst van militairen. Ouders partners en kinderen wachten spanningsvol
af tot ze hun geliefde militair weer in de armen kunnen sluiten na lange tijd
van elkaar gescheiden te zijn geweest. Maar niet alleen de thuiskomst zelf is
van belang.
Ook de vraag of de militair nog dezelfde is gebleven, of de gevolgen van de
uitzending geen blijvende verandering hebben veroorzaakt. Voor de militair is
het spannend om weer in te voegen in het gezin, de relatie en de vriendengroep.
want ook thuis gaat de tijd door zonder de militair. Soms is het lastig om weer
aansluiting te vinden. Waakzaamheid is daarom geboden. Om elkaar te blijven
volgen na een lange tijd van afwezigheid.
Zo vertelt Jody, partner van een Afghanistan
veteraan.
‘Ik zal nooit zeggen dat ik de gevoelens van Wesley begrijp, want dat kan ik
onmogelijk. Het enige wat ik kan doen is zeggen dat ik er voor hem ben. Soms
beheerst de PTSS van Wesley ons leven. In het begin voelde ik me als Remy, echt
alleen op de wereld.
Dat veranderde op een thuisfrontdag. Daar ontmoette ik een geestelijk verzorger
met wie ik meerdere gesprekken had. Ook verwees zij me door naar een
partnergroep. Dat hielp. Sinds vorig jaar zijn we aangesloten bij de BNMO. Daar
hebben we ook mensen ontmoet die het begrijpen.’
‘Als Wesley niet lekker gaat, dan is hij boos en geïrriteerd en trekt zich
terug. Hij slaapt slecht en kan slecht tegen drukte, dus de typische
PTSS-klachten. We wonen niet samen en zien elkaar in de weekenden. Dat vinden we
beiden nu het prettigst. Zijn PTSS kost me namelijk veel energie. Iedereen
verklaarde me voor gek, dat ik deze relatie aanging. Maar ik heb gezien dat mijn
vader mijn moeder nooit in de steek liet, terwijl zij ook problemen had. Ik kan
de PTSS los van Wesley zien. Hij werkt er hard aan om er bovenop te komen en
ondanks dat is hij er voor me. Bovendien ben ik ook niet perfect. Zelf heb ik
Lupus, een auto-immuunziekte waar ik dagelijks mee moet dealen.
Dit heeft een aardige impact op mijn leven, en Wesley steunt mij daarin. Je weet
waarom je met iemand bent, het is de liefde die telt. Door coaching en therapie
gaat Wesley vooruit en we willen dit jaar gaan samenwonen.’
XVI. Christus is verrezen
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U door het kruis de wereld hebt verlost.
Matteüs 28: 1 – 6 Na de sabbat, bij het ochtendgloren van de eerste dag van de week, kwam Maria van Magdala met de andere Maria naar het graf kijken. Plotseling begon de aarde hevig te beven, want een engel van de Heer daalde af uit de hemel, liep naar het graf, rolde de steen weg en ging erop zitten. Hij lichtte als een bliksem en zijn kleding was wit als sneeuw. De bewakers beefden van angst en vielen als dood neer. De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: ‘Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, Hij is immers uit de dood opgewekt, zoals Hij gezegd heeft. Kijk, dit is de plaats waar Hij gelegen heeft.
Bezinning
Op 6 februari van dit jaar beefde de aarde in
Turkije en Syrië. Er vielen minimaal 56.000 dodelijke slachtoffers. Een
veelvoud aan gewonden en daklozen. Zo snel mogelijk proberen mensen slachtoffers
op te graven uit het puin. Maar de stenen zijn zwaar. Het werk is gevaarlijk. En
in Syrië zijn er vanwege de oorlog geen graafmachines beschikbaar. Ook
hulpgoederen bereiken het getroffen gebied nauwelijks. Hulpdiensten doen wat ze
kunnen om slachtoffers te redden en mensen bij te staan.
Bijvoorbeeld het Molham team. Molhan was een
Syrische student die zich aansloot bij de Syrische revolutie en wilde opkomen
voor vrijheid en waardigheid van alle Syriërs. Hij werd gearresteerd door het
regime en gemarteld. Toen hij uit detentie werd vrijgelaten, verliet hij Syrië.
Waar hij op afstand de mensen in Syrië probeerde te
steunen. Hij keerde uiteindelijk terug naar zijn vaderland om samen met andere
jonge mannen en vrouwen voort te zetten wat hij was begonnen. Maar een paar
maanden later werd hij vermoord. Ter nagedachtenis aan hem plande een groep van
zijn vrienden een liefdadigheidsevenement voor vluchtelingen in een Jordaans
vluchtelingenkamp. Ze trokken shirts aan met de naam van Molham erop en deelden
speelgoed uit voor vluchtelingenkinderen ter gelegenheid van het Suikerfeest.
Vanaf dat moment is het Molham Volunteering Team
uitgegroeid van een kleine hulpgroep tot een non-profitorganisatie die in
verschillende landen in de wereld is geregistreerd. De organisatie steunt elke
maand duizenden mensen. Het verhaal van Molham inspireert zo velen om zich in te
zetten voor principes en is een blijvende herinnering aan de jongeman aan wie de
stichting haar naam dankt.
XVII. Op weg naar Emmaus
V: Christus, wij loven en aanbidden U,
Allen: omdat U
door het kruis de wereld hebt verlost.
Juist op die dag waren twee van hen op weg naar het dorp Emmaüs. Ze spraken met
elkaar over alles wat voorgevallen was. Terwijl ze met elkaar in discussie
waren, voegde Jezus zelf zich bij hen en liep met hen mee. Maar hun ogen waren
niet bij machte Hem te herkennen.
De Emmaüsgangers lijken op ons, mensen van deze
tijd en omgekeerd lijken wij op hen. De Paasboodschap was voor hen onverteerbaar
en dat is het voor ons ook vaak. Met je verstand is het immers niet te rijmen.
Zij dachten in stilte aan hem, die zij zo misten. En er maakt zich een pijnlijk
gevoel van leegte en groot verdriet van hen meester. Zo’n gevoel als je wel
eens hebt, als alles wat je denkt te bezitten, je plotseling ontnomen wordt, als
je bijvoorbeeld ineens ernstig ziek wordt of je baan verliest of in rouw
gedompeld wordt. Wanneer de bodem onder je voeten wordt weggeslagen en al je
illusies, je dromen en verwachtingen je ontnomen worden. Ook voor ons is het zo
moeilijk een verlies te dragen en tenslotte te aanvaarden. Soms maakt je dat
ziende blind.
Afsluiting
Gebed om zegen