Zondag Esto mihi 22-2-
2009
in de Evangelisch
Lutherse Kerk te Gorcum.
Organist: Joop de Zwart. Ongeveer 20 kerkgangers. :-)
Zo lief
had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon
gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Ons introïtuslied is psalm 146: 1, 3
Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de nood van deze wereld,
maar laten wij dan ook Zijn naam prijzen, omdat er aan Zijn barmhartigheid geen
einde komt!
Zondagsgebed
Heer, wees ons nabij, nu we zoeken naar U, in dit uur – op deze plek.
Maar blijf ons ook nabij op alle andere momenten van ons leven, met de
veelkleurige gaven van Uw Geest, die ons de weg wijst naar U en naar elkaar.
Door Jezus Christus, onze Heer. Amen.
Lezing OT: Jesaja 43: 18 - 25
In het voorafgaande heeft de Heilige Zijn volk laten zeggen dat Hij hen gered
heeft, en dat ze daarvan moeten getuigen naar de buitenwereld toe. Ze zijn
kostbaar in Zijn ogen, zegt Hij… en Hij gaat verder:
18. Denk niet meer aan wat vroeger was, en schenk geen aandacht
meer aan het verleden…
19. Kijk naar Mij! Ik ben bezig met iets heel nieuws! Nu
zullen jullie het toch zeker wel begrijpen!
Ik heb nota bene een weg aangelegd door de woestijn,
en rivieren in het dorre
land.
20. Velddieren vereren Mij, ja,
zelfs de jakhalzen en de struisvogels, omdat Ik water
heb geschonken aan de woestijn, rivieren
aan het dorre land, om
Mijn uitverkoren volk te drenken…
21. Dàt volk heb Ik voor Mijzelf gevormd,
dat ze Mijn lof zingen …
22. Maar mooi dat jij naar Mij níet
geroepen hebt, Jacob, dat je me moe was, Israël!
23. Je hebt bij je brandoffers niet eens een stuk vee
voor Mij meegebracht, en bij je offermaaltijden vereerde
je Mij niet, ook al heb Ik je
bepaald géén wijgeschenken afgedwongen,
en om wierook heb Ik je evenmin lastig
gevallen.
24. Jullie hebben geen geld uitgegeven
aan specerijen voor mij, en met de lekkere
beetjes van je offermaaltijden heb je me bepaald niet verwend.
Maar je hebt Me moe gemaakt met je zondige
offers, ja, je hebt me lastig
gevallen met al je slechtigheid!
25. Ikzelf, Ikzelf
ben het die je opstandigheid tegen Mij neerslaat, en aan je zonden
wil Ik maar liever niet meer denken….
Tot hier toe de lezing.
God is genadig, ook als daar geen enkele aanleiding toe is. Laten we Hem loven
met gezang 379: 1 en 5 O mijn ziele, loof de Here...
De genade Gods heeft voor ons de vorm gekregen van Jezus, Gods eigen hartebloed,
voor ons vergoten, zoals we zojuist zongen. In Hem is er leven voor ons. En dat
heeft vergaande consequenties, zoals Paulus in de brief aan de Romeinen
schrijft, en zoals broeder Maarten destijds uit diezelfde brief ontdekte, zoals
U wel weet. We lezen uit de epistel aan de Romeinen 8: 1 – 6
Hiervóór spreekt Paulus over de wet Gods, die te maken heeft met de
innerlijke mens, en over de wetten die zijn lichaam hem stellen, zodat hij in de
geest Gods wet
dient, maar in het lichaam die van de zonde.
Hij gaat dan verder:
We kunnen nu stellen dat er geen
negatief oordeel valt over hen
die in Jezus Christus zijn,
want de wet des Geestes van het leven
in Jezus Christus maakte je vrij van de wet
van de zonde en dood.
Immers het onvermogen van de wet
waarin men zwak was door het lichaam, veroordeelde
God toen Hij Zijn eigen Zoon
zond die gelijkvormig werd aan het zondig
lichaam, ja, omwille van de zonde
veroordeelde Hij de zonde
in het lichaam, (d.w.z.: in het
lichaam van Jezus)
opdat de staat van gerechtigheid van de wet
zich ten volle moge ontplooien in ons, wier handel en
wandel niet in overeenstemming met het lichaam, maar met de geest verloopt.
Want zij, wier bestaan verloopt
in overeenstemming met het lichaam, denken
op de manier van het lichaam, maar zij (wier
bestaan verloopt) in overeenstemming met de geest,
(denken) de dingen van de Geest.
Want de dood beheerst de gedachtegang
van het lichaam, maar leven
en vrede de gedachtegang
van de geest.
Ons antwoord op deze lezing is gezang 94. Natuurlijk zingen we in de eerste
regel van het vierde vers kind’ren… = Lied 827
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Marcus 2: 1 – 12
Jezus heeft rond Kapernaüm
wonderen gedaan, die zoveel stof opwierpen, dat Hij zich er niet meer kon
vertonen. Dus ging Hij een tijd weg.
1. Toen Hij, na verloop van
tijd, Kapernaüm weer eens binnen ging,
hoorde men dat Hij thuis was.
2. En velen liepen te hoop, zodat je zelfs niet meer bij de
deur kon komen, en Hij vertelde hun Zijn boodschap.
3. En daar komt een stel (mensen) met een verlamde
bij zich, die door vier man
gedragen wordt.
4. En omdat ze die niet dichtbij Hem
konden brengen, vanwege de menigte,
haalden ze de dakbedeking er af op de plek waar Hij was, en toen braken
ze (het dak) open en lieten ze de slaapmat
waar de verlamde altijd op gelegen,
omlaag zakken.
5. En als Jezus hun geloof
ziet, zegt Hij tegen de verlamde: “Jongen,
je zonden worden je vergeven!”
6. Nu was daar een stel schriftgeleerden gezeten, dat zich in hun hart
afvroeg:
7. ‘Hoe kan hij zoiets nu zeggen? Dat is ketterij!
Wie anders dan God kan zonden vergeven?’
8. En omdat Jezus in Zijn geest direct inziet
dat ze zich dat afvragen, zegt Hij tot hen:
”Wat zijn dat voor dingen die jullie in je hart afvragen?
9. Wat kost er minder moeite: tegen de verlamde
zeggen: je zonden worden je vergeven, of
zeggen: sta op, en neem je slaapmat mee en
loop rond…?
10. Maar opdat jullie weten dat de Mensenzoon
bevoegdheid heeft om zonden te vergeven
op aarde…”
11. Hij zegt tegen de verlamde: “Tegen jou
zeg Ik: Sta op, neem je slaapmat op en ga
naar huis.”
12. En Hij liet hem opstaan, en meteen pakte hij zijn slaapmat
en ging weg, waar ze allemaal bij
stonden, zodat iedereen buiten zichzelf
was, en God loofde
met de woorden: ‘Van zoiets hebben we nog nooit
gehoord!’
Zalig die het Woord van
God horen en er gehoor aan geven!
In antwoord op Gods Woord willen wij samen ons geloof
belijden met de aloude woorden:
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige,
schepper van hemel en aarde,
en in Jezus Christus, Gods
eniggeboren Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest,
geboren uit de maagd Maria,
die geleden heeft onder Pontius
Pilatus,
is gekruisigd,
gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle,
ten derde dage opgestaan uit de dood,
opgevaren ten hemel
waar Hij zit aan de rechterhand van God,
de Almachtige Vader,
vanwaar Hij komen zal om te oordelen:
de levenden én de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
één heilige, Christelijke kerk:
de gemeente der heiligen;
vergeving van zonden,
opstanding van het lichaam,
en een eeuwig leven.
Amen
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve mensen van God, kinderen van de belofte!
Genade en vrede,
die wenste ik U zojuist niet toe, maar die mocht ik U beloven.
Genade en vrede voor U, voor jullie, van God in al Zijn en Haar vormen en
verschijningen. Van de Vader, die voor ons zorgt,
van de Zoon, onze Heiland, die voor ons inspringt,
en onze lasten op Zich nemen wil, en van de Geest,
die ons wil leiden op de weg naar het leven.
Die ons wil leren om zelf genadig
te zijn en in vrede te leven. Want zó krijgen
we pas oog voor Gods goede gaven voor ons.
En dat zijn er nogal wat…
Niet dat we dat altijd zien, zeker niet als er verdriet en ziekte
is, angst voor ontslag of verlies…
Of als huis en haard worden vermorzeld
tussen strijdende partijen… zoals de inwoners
van Gaza pas overkwam, of
als je uit je land bent weggevoerd,
zoals de bewoners van Jeruzalem en de rest
van het land eeuwen geleden gebeurde, of
als je land is bezet, zoals dat hier ruim 60 jaar geleden was, en
ook Jezus Zelf meemaakte…
Met zoveel angst en verdriet lijkt je hart soms wel op slot te zitten, en
dan ben je vaak zó met jezelf bezig, dat je anderen
niet meer opmerkt. En zeker de goede dingen niet.
Tegelijkertijd kennen we het gezegde: nood
leert bidden. Maar ook dát gebed is meestal op onszelf
gericht…
In de eerste lezing beklaagt God Zich over Zijn volk dat zo op zichzelf
is gericht, en Hij zegt dat Hij het Zijn volk echt niet moeilijk
heeft gemaakt met verplichte offers en dergelijke, zoals priesters van goden in
de omliggende landen wél opeisen, maar dat zij het Hem
moeilijk maken, met hun offers, hun liturgie zus en kerkelijk feest zo, terwijl
ze kwaad doen, en er geen wezenlijke
aandacht is voor Godzelf. Dat soort
onechte offers en aandacht hoeft Hij niet. Hij
wil de wezenlijke liefde en aandacht, zoals zelfs de wilde
dieren op het land Hem schenken, vol dank voor de goede dingen,
die Israëls God al in de woestenij klaar maakt voor de terugkeer
van het volk.
Water om hun dorst
te lessen, en een begaanbare weg terug. De dieren
zíen het, en ze zijn dankbaar voor de graantjes die ze meepikken, maar
Gods volk? Loven
ze Hem, zoals Hij hoopte?
Vergeet het maar.
En? Dan?
Zegt Hij: je blijft nog maar wat langer
in ballingschap, Ik heb genoeg van jullie?
Nee, Hij
zegt: Ikzelf, Ík wis je opstandigheid tegen mij uit, en aan je zonden
denk Ik maar liever niet meer. Ik begin opnieuw met jullie.
Pffff! Dat gaat tegen alle menselijke
redelijkheid in. Maar zo
is God. Een en al goedheid.
En het is dan ook het geloof in Gods goedheid,
en in de vriendschap, van die vier mensen in het Evangelie, dat heilzaam
blijkt. Dat redt.
Die mensen komen niet voor zichzelf, maar ze komen voor hun vriend.
Kennelijk is hem iets overkomen, dat hem naar lichaam en ziel schade
heeft gedaan…
Waardoor hij niet meer verder kon.
Het kan gebeuren, dat iets in je omstandigheden, iets in je verleden,
je lam legt. Figuurlijk, maar als het te heftig
is, soms ook letterlijk.
Jezus zíet waar het in wezen om gaat.
Hij legt de vinger in de wonde. En heelt die.
En Hij zeurt niet.
Hij kijkt niet achterom, maar Hij gaat met deze mens iets heel nieuws
beginnen.
Die mag verder.
Hij mag weer leven. Mag er weer zijn.
Hij mag er weer bijhoren.
Dat is innerlijke genezing, en die hebben
we soms nog veel harder nodig dan een dokter voor de buitenkant en
de botten en de spieren.
In de practijk van gebedgenezing en voorbede zie je ook vaak dat
men zich allereerst richt op die innerlijke
genezing. Soms volgt daar een lichamelijke genezing op, als dat
een symptoom was, van iets dat wezenlijk mis was. Niet altijd.
Hetgeen niet wegneemt dat er soms ook genezingen plaats vinden, puur van
een onderdeel van het lichaam, omdat héél
de mens voor God van belang is.
Het is lang niet altijd een kwestie van eigen schuld.
Soms zijn mensen ook ziek van binnen door het oordeel
dat zij over zichzelf of anderen vellen.
Door de dingen die mensen over elkaar zeggen.
Door de wetten, die wij elkaar voorhouden, en die we hoger
stellen dan het menselijk belang.
Nu zijn er in wezen drie soorten wetten.
De ene soort is die, welke Paulus
noemt: de wet van het lichaam. Dat is puur overlevingsdrang.
Dat zit héél diep, en vaak zijn we ons er niet of maar half van
bewust. Je doet alles om in leven te blijven.
Ik denk dat ik, wanneer iemand mijn kinderen of
kleinkinderen kwaad probeert te doen waar ik bij ben, allereerst primitief
moeder ben, en ze met hand en tand zal verdedigen,
en dat ik pas daarna bedenk dat er politie is, en dat ik eigenlijk
Christen ben, en dus haddikdatnounietmoetendoen.
De tweede soort wetten is die van de samenleving.
En daarbij moet het individu wel eens wat van zijn overlevingsdrang
inleveren, om het overleven
van het geheel, van de samenleving,
mogelijk te maken.
En dat wringt dus op een heel basaal vlak.
Het voorbeeld van drie jonge vogels in een nest: het belang van elk
van deze jonkies is dat ie de anderen over de rand van het nest wipt, zodat het zelf
alle aandacht en voedsel van de ouders
krijgt. Maar het belang van de soort, en dus
van de ouders, is dat er vrede
in het nest heerst, en dat er zodoende zoveel
mogelijk jonge vogels overleven, opdat de soort
meer kansen heeft.
Als je dat eenmaal ziet, wordt opvoeden een stuk makkelijker, want
je begrijpt waar de spanningen vandaan komen. Het zijn
tegenstrijdige belangen.
Het kan zelfs zo zijn, dat, wanneer er teveel eieren zijn uitgekomen, en
er meer jongen zijn dan de ouders
kunnen voeden, de ouders zelf het
zwakste exemplaar over de rand van het nest gooien, zodat ze de andere
snavels net wél kunnen voeden. Dan worden er individuele offers
gebracht, die ook heel diep kunnen ingrijpen.
Zo worden soms kinderen te vondeling gelegd.
Nu is God natuurlijk niet te vergelijken met een
vogel, die instinctief reageert, of met een ouder in diepe armoede.
Maar zo’n diep ingrijpend offer heeft God wél
gebracht. Heel bewust. Uit liefde.
Hij heeft, in Zijn Zoon, Zijn eigen bestaan
en toekomst op het spel gezet, toen Zijn grote Liefde
voor ons mens werd, en belast werd met onze
zonden, met onze schuld. En
daaraan stierf.
Dat Hij stierf kon ook niet anders.
Zoals de verlamde niet verder kon, om wat er dan ook gebeurd was,
zo kan een verziekte samenleving, waar de overlevingsdrang het
wint van het gezamenlijk belang, niet blijven bestaan.
Want die is van God los.
En dat is zonde.
Die schuld heeft Jezus op Zich genomen.
Dáár ging Hij aan dood.
Maar het was Gods Liefde, die sterker was.
En won van de dood.
Er is namelijk een derde soort wetten.
De wet van God. De wet van de Geest.
Die gaat verder dan de wetten van de samenleving, die immers gebaseerd
zijn op het nut.
Wat nuttig is voor het grote geheel, is ook
nuttig voor allen die deel uitmaken van het grote geheel. Omdat je
er als eenling niet uitkomt.
Omdat je elkaar nodig hebt.
Als er één bakker is, en één kleermaker,
als er een stel boeren is, houdt iedereen méér
tijd over om goed te leven. Waar mensen elkaar niet helpen, moeten
ze allemaal harder ploeteren om te overleven.
Dan moet iedereen naast het gewone werk ook nog brood bakken enzovoort.
Samenwerken is nuttig en handig.
Dat nutsprincipe wordt beschermd door de wetten van de samenleving. De
Staatswetten.
Maar de wet van God is meer en beter.
Die is namelijk niet gebaseerd op nut,
maar op liefde. En dus niet op recht, maar
op genade.
Op gerechtigheid.
Dat is niet hetzelfde als recht.
De basis van het recht is waar ík recht op
heb. Waar ieder ikje recht op heeft.
Maar gerechtigheid is waar de ander recht
op heeft. En nog een beetje extra er vrijwillig boven op. Dat kan alleen
maar werken op basis van Liefde.
Zo gaat God met ons om.
En zo mogen wij met God en met elkaar
omgaan.
Dáár gaat het over in de epistellezing van
vanmorgen. En daar gaat het over in ons leven.
Als we op onszelf gericht zijn, dan is dat de dood-in-de-pot
voor de samenleving.
Dat is zonde.
Want de samenleving is niets, als het
samengaan moet worden afgedwongen door wetten en regels die we niet van binnenuit
aanvaarden.
Dan zijn we tot elkaar veroordeeld.
Dat voelt niet fijn!
Maar als we in ons leven en denken Jezus willen
volgen, als we ‘in Jezus Christus zijn’,
zoals Paulus dat noemt, dan zijn we bereid ons kruis
op te nemen. Zo zegt de Heer het iets verderop in het verhaal zelf.
Dan zijn we bereid om echte offers te
brengen uit liefde voor God
en voor de anderen. Offers die heel ver kunnen gaan. Die heel veel
van je vergen.
Maar God heeft alle vertrouwen
in ons, dat de staat van Gerechtigheid
zich ten volle kan ontplooien in ons, omdat onze manier van
doen en denken niet wordt bepaald door onze dierlijke driften,
maar omdat we die afstemmen op de Geest van God.
Op Gods liefde voor ons.
Dat geeft leven in eeuwigheid
en vrede in overvloed.
Als wij ons afvragen: willen we dat? – dan is dat een vraag die we zelf
moeten beantwoorden.
Maar omdat we hier in de kerk zitten, mogen we hopen
en vertrouwen dat het antwoord ten diepste:
‘ja’! is.
Als we ons afvragen: maar kúnnen we dat wel,
dan is het God die voor ons antwoordt.
Heel beslist zegt Hij: Ja, je kunt het.
Samen met Mij kún je het.
En Ik ben er voor je. Altijd.
Amen.
Muziek
Collecte
Gebed over de gaven
Lieve God, U geeft U Zelf aan ons.
Wij bieden U ons eigen leven aan.
Neem het, zegen het, zoals U ons geld
aanneemt.
Dat het dienstig mag zijn voor U, en een zegen voor alle mensen.
In de geest van Jezus - die ons voorging.
Amen.
Ons lied is gezang 16. = Lied 117a
Laten we danken en bidden:
Lieve God,
Wij danken U dat U ons nooit laat vallen.
Dat Uw liefde steeds weer groter is
dan onze kleinheid, onze beperkingen,
onze wetteloosheid.
Wil Zelf telkens weer onze opstandigheid uitwissen,
niet omdat wij Uw marionetten zijn, maar omdat wij Uw kinderen
zijn, die van U willen houden. Daar hebben
we soms wat hulp bij nodig.
En daarom vragen we U ons telkens weer bij te vullen vanuit de bron
van Uw liefde.
Zodat we van harte leven
in Jezus Christus,
leven in de wet van Uw liefde.
Blijf bij ons met Uw Geest en al Haar gaven.
Heer, wij danken U dat U ons hebt willen voordoen
hoe Uw Wet van Liefde werkt.
Dat U Uw Zoon hebt gegeven,
dat U ons genadig bent.
Help ons om zelf genadig en vredig
te leven.
Wil ons genezen naar lichaam en geest. Wij hebben dat nodig. Wij bidden ook voor
de zieken, en in het bijzonder voor mevrouw Stassen, die met vier gebroken
ribben in het Verpleeghuis ligt. Wil haar helen en genezen. Haar, en ons allen.
Zodat ook onze omgeving aangenaam en liefdevol wordt. Maar help net zo goed wereldwijd
mensen en samenlevingen om boven
de eigen zorg en de eigen angsten
uit te kijken, om te streven naar vrede,
ten behoeve van anderen.
Wij bidden voor de staatshoofden die in Berlijn bijeen zijn, voor de
kerkleiders, en voor alle machthebbers.
Heer, wij bidden voor de slachtoffers van geweld,
van oorlog en armoede, van slechte
tijden en van slechte mensen. Waar we zelf iets kunnen doen,
laat ons dat zien… Help ons, opdat we samen
kunnen leven in gerechtigheid.
Daarom bidden wij U samen zoals Jezus ons
leerde:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Rijk kome
Uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
En vergeef ons onze schulden,
Zoals wij aan anderen hun schuld vergeven
En leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van het kwade
Ons
slotlied, waarin we vragen om de zegen, is gezang 444:3 en dat zingen we
natuurlijk staande. = Lied 413
Gods zegen
draagt ons door dood en doop heen
naar het leven in eeuwigheid.
Gods Geest geeft ons de woorden van eeuwig
leven in de mond, en de moed in ons hart om ze te spreken.
Gods geliefde Zoon gaat aan onze zij, wanneer we
hier vandaan gaan.
Zo zijn we dan gezegende mensen,
in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Vers 1 en 2
Daarna werd er koffie gedronken, achterin de kerk.