Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 18
na Trinitatis 15-10-1017 in de Lutherse kerk te Leerdam
Orgelspel
Afkondigingen en
aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede
leven.
Amen.
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introïtus:
De Antifoon voor deze zondag luidt:
Beloon wie standvastig op U wachten, laat Uw profeten geloofwaardig blijken. Verhoor,
Heer, het gebed van uw dienaren.
(Jesus Sirach 36:18)
En de psalm luidt: ps 122: 1,2,3,6,7
1. Ik was heel erg blij toen mijn vrienden mij vroegen:
‘Ga je mee naar het huis van de
Heer?’
2. En nu staan we echt in Jeruzalem,
binnen de muren van de stad.
3. Jeruzalem is prachtig gebouwd,
met sterke en stevige muren.
6. Bid om vrede en rust voor Jeruzalem,
voor mensen die houden van deze stad.
7. Laat er vrede zijn in de stad,
laat er rust zijn binnen de muren.
Nogmaals samen de Antifoon:
Beloon wie standvastig op U wachten, laat Uw profeten geloofwaardig blijken.
Verhoor, Heer, het gebed van uw dienaren. (Jesus Sirach
36:18)
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is
pijlijk groot! -
maar laten wij dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed
Heilige Geest,
Liefde van God voor alle mensen,
Wees in ons midden,
Open ons de oren, open ons de harten,
Herschep ons… door Jezus Christus, onze Heer.
Amen
Lezing Oude
Testament: Jesaja 25: 1 – 9 NBV
Een lied
van vertrouwen, een credo.
Juist in moeilijke tijden, in een oorlogssituatie,
en dan mag u denken aan de plaatjes van steden als Mosul en Raqqa, die in puin
liggen, zegt de profeet:
25:1 HEER,
U bent mijn God.
Ik zal U hulde
bewijzen, Uw Naam loven.
Want wonderbaarlijk
zijn Uw daden,
U hebt Uw
beleid sinds mensenheugenis
trouw en betrouwbaar
uitgevoerd.
2 Hun stad hebt U
tot een bouwval gemaakt,
hun versterkte vesting tot een ruïne;
het bolwerk van barbaren is geen stad meer,
nooit zal ze worden herbouwd.
3 Daarom zal het gewelddadige volk
U eren,
de stad van wrede volken zal ontzag voor U tonen.
4 U
was een toevlucht voor
de zwakken,
een toevlucht voor de armen
in hun nood,
beschutting tegen stortbuien,
schaduw tegen hitte.
Want het woeden van die wrede volken
is als een stortbui tegen een muur,
5 als hitte in een dorre streek.
U doet het barbaarse
gejoel verstommen,
U tempert de triomf
van tirannen,
zoals de schaduw van een wolk
de hitte tempert.
En dan een visioen: Het feestmaal op de Sion
6 Op deze berg richt de HEER van de hemelse
machten
voor alle volken een feestmaal
aan:
uitgelezen gerechten en belegen wijnen,
een feestmaal rijk aan merg
en vet,
met pure, rijpe
wijnen.
7 Op deze berg vernietigt Hij het waas
dat alle volken
het zicht beneemt,
de sluier waarmee alle volken omhuld
zijn.
8 Voor altijd
doet Hij de dood teniet.
God, de HEER,
wist de tranen
van elk gezicht,
de smaad van Zijn volk neemt Hij van de aarde weg
– de HEER heeft
gesproken.
9 Op die dag zal men zeggen: ‘Hij is onze God!
Hij was onze hoop: Hij
zou ons redden.
Hij is de HEER, Hij
was onze hoop.
Juich en wees blij:
Hij heeft ons gered!’
Hij hééft ons gered. In dat vertrouwen zingen we
het bekende Lied 23b De Heer is mijn Herder, ik heb al wat mij lust.
Alles waar ik behoefte aan heb. Als ik Hem dicht bij mij heb. Naast mij. Voor
mij. Dan volgt Zijn goedheid mij op de hielen… zo zegt het Hebreeuws het.
Een prachtige psalm. We zingen hem helemaal.
Epistel:
Filippenzen 3: 17 -21 BGT
Dit is een herderlijke brief, een brief van hart tot hart, van Paulus aan
de gemeente, aan u en mij.
Hij schrijft:
17. Vrienden, jullie
moeten allemaal mijn voorbeeld
volgen. En kijk ook goed naar de mensen die al leven zoals ik.
18. Ik heb het jullie al vaak gezegd, en nu zeg ik het zelfs met tranen
in mijn ogen: Christenen
die niet willen lijden, zijn vijanden van Christus.
19. Voor hen komen eten en drinken op de eerste plaats. Ze zijn trots
op dingen waarvoor ze zich zouden moeten schamen.
Ze kiezen voor het aardse
leven.
Maar uiteindelijk zullen ze gestraft worden.
20. Wij kiezen niet voor het aardse,
maar voor het hemelse leven.
Want wij verwachten
uit de hemel onze redder, de Heer
Jezus Christus.
21. Hij heeft de macht
gekregen over alles en iedereen.
Hij zal onze zwakke
lichamen veranderen, Hij
maakt ze zo schitterend als Zijn
eigen hemelse
lichaam.
Psalmwoord: De psalmist zingt ons voor:
Halleluja. Loof de Heer, want Hij
is goed,
bezing Zijn Naam, zo
lieflijk van klank. psalm 135 :3
HALLELUJA!
Lied 905 Wie maar de goede God laat zorgen...
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Mattheus 22: 1 – 14 BGT
Het is de laatste week van Jezus’ leven voor Zijn
kruisdood. Nog steeds probeert Hij de mensen om Hem heen duidelijk te maken wat
het betekent, dat God koning is in je leven. Jezus doet dat door verschillende
verhalen te vertellen, en hier is er één van. We lezen:
22:1-2 Jezus
gaf nog een voorbeeld om uitleg
te geven over Gods nieuwe
wereld. Hij zei:
‘Een koning geeft
een groot feest, omdat zijn zoon gaat trouwen.
3 Hij geeft zijn
knechten de opdracht
om de gasten voor het feest op te halen.
Maar de gasten willen niet komen.
4 Dan stuurt de koning andere knechten naar
de gasten, met de boodschap:
‘Luister, de
maaltijd staat klaar.
De koeien en stieren zijn geslacht en alles is klaar. Kom naar het feest!’
5 Maar de gasten luisteren niet. Ze gaan andere dingen doen. Sommigen
gaan naar hun land om te werken.
Anderen
gaan naar hun winkel.
6 En weer anderen grijpen de knechten van de koning. Ze slaan
hen en vermoorden hen.
7 Dan wordt de koning erg kwaad.
Hij stuurt zijn soldaten om de moordenaars
te doden en hun stad in brand
te steken.
8 Daarna zegt
de koning tegen zijn knechten:
‘Alles is klaar voor het
feest. Maar de gasten zijn het niet waard om te komen!
9 Ga daarom nu het land in, en nodig iedereen uit die je tegenkomt.’
10 De knechten gaan het land in.
Ze nemen iedereen mee
die ze tegenkomen. Goede
mensen en slechte mensen door elkaar.
Zo komen er veel gasten op het feest.
11 De koning komt bij de gasten kijken.
Hij ziet een man die geen feestelijke kleren
draagt.
12 De koning zegt: ‘Zeg vriend, hoe kun je hier komen zonder feestelijke
kleren?’
De man weet niet wat hij moet zeggen.
13 Dan zegt de koning tegen zijn dienaren:
‘Bind hem vast aan zijn handen en voeten, en gooi hem
naar buiten. Breng hem ver weg, naar de donkerste plaats,
waar iedereen huilt van ellende en spijt.’’
14 Toen zei Jezus: ‘Zo zal het ook zijn met de nieuwe wereld. Daar zijn veel
mensen voor uitgenodigd.
Maar er zijn weinig mensen die er echt bij horen.’
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te zeggen:
Ik
geloof in God de
Vader, de Almachtige,
Schepper van Hemel en
aarde,
en
in Jezus
Christus, Gods
eniggeboren Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest,
geboren uit de maagd Maria,
die
geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd,
gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle,
ten
derde dage opgestaan uit de dood,
opgevaren
ten hemel
waar Hij zit aan de
rechterhand van God,
de Almachtige Vader
vanwaar
Hij komen zal om te oordelen:
de levenden en de doden.
Ik
geloof in de Heilige Geest…
een
heilige, Christelijke kerk:
de gemeente der heiligen;
vergeving
van zonden,
opstanding van het lichaam,
en een eeuwig leven.
Amen
Preek
Genade
zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus,
onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve vriendinnen en vrienden, gemeente der heiligen!
Zo
zul je toch worden aangesproken!
En ja, dat gebeurt, en daar worden we dan ook op aangesproken!
Wij zijn een gemeente van heiligen! Gemeenschap
van mensen die bij Christus
horen, mensen die uitgenodigd zijn om bij God in de Hemel
te horen!
Dat
betekent niet dat we ‘heilige boontjes’ zijn, maar mensen die verschil
maken! Om Gods wil.
In de realiteit van déze wereld.
In
het verhaal van Jezus
gaat het daar om.
En dat verhaal vertelt
Hij in een wereld waarin
Rome Jeruzalem heeft veroverd, het
Heilig land bezet, in een tijd, waarin Zijn
eigen leven op het spel staat, en lang zal het niet meer
duren voor Zijn
pijnlijke kruisdood!
Jezus loopt daar niet voor weg.
Hij is gekomen
om mensen te herinneren
aan de God van hun leven,
aan hun Schepper, hun Hemelse
Vader.
Zo lang Jezus daar de mogelijkheid
voor heeft probeert Hij alle
mensen te vertellen
over Gods liefde,
maar ook herinnert Hij hen aan de ernst van het Verbond
dat ooit gesloten is tussen God
en het hele volk, en dus ook met hén.
Dat geeft verplichtingen.
Zoals de doopbeloften die onze ouders,
namens ons, bij onze doop aflegden,
voor ons verplichtingen meebrengen.
Onze ouders beloofden
dat ze ons zouden opvoeden in het geloof, dat ze ons zouden vertellen over God, en hoe Hij wil dat we leven.
Zij beloofden dat, in de verwachting
dat wij dat dan ook zouden doen. Dat wij dan ook zouden gaan leven
in overeenstemming met die afspraak tussen God
en hen, tussen God
en ons.
Maar dan heb je ook iets. Dan heb je zelfs in de moeilijkste
momenten hoop en uitzicht
op een fantastische toekomst,
en op een hier en nu dat wezenlijk beter kan worden.
Als we denken aan de lezing uit Jesaja, kunnen we ons voorstellen
dat Jezus dat visioen
in gedachten had, waarin alle volkeren deel zouden nemen aan een hemelse
toekomst mét God.
Jezus brengt het verhaal dichtbij,
en een beetje sprookjesachtig.
Zoals het gaat, wanneer een machtige koning een feest geeft.
Voor Jezus’ toehoorders
was dat duidelijk.
Ik denk dat U er een beeld
van krijgt als U even terugdenkt aan de bruiloft van een Nederlandse jongen uit de
bollenstreek met een heel knappe prinses uit Maleisië! In augustus was dat.
We zagen er een paar dagen later de feeërieke plaatjes van, en ook kleine stukjes film,
die na afloop op de plaatselijke televisie en ook hier in Nederland
kort werden vertoond.
Terug
naar de Bijbel.
In Jezus’ dagen werden
ruim vóór de huwelijksdatum via boden de uitnodigingen verstuurd.
Aan een select publiek,
natuurlijk.
En dan, een dag van tevoren, of die morgen vroeg, kwamen
de dienaren van de koning om de genodigden te waarschuwen dat het tijd was.
Ze kwamen niet met lege handen, want ze brachten kostbare
bruiloftskleren voor hen mee.
Dat is heel belangrijk in dit verhaal.
En natuurlijk kwamen de gasten ook niet met lege handen, maar dat doet nu
even niet ter zake.
Hebt
u die plaatjes nog voor ogen van dat huwelijk in augustus? De bruidegom
had witte Maleisische kleding aan, en zijn ouders, en andere
familieleden, waren niet in hun zondagse
pak gekomen, maar ze waren aangekleed naar ’s lands eer en ’s
lands wijze. Daar was voor gezorgd.
De dames vonden
die prachtige stoffen
vast wel prettig, denk ik, zoiets zouden ze thuis niet snel gedragen
hebben, maar je kreeg de indruk
van de vader dat hij
zich niet helemaal op zijn gemak voelde in een soort tuniek
van dunne stof die zijn ruime
inborst benadrukte, en met een petje op zoals ze daar
dragen…
Maar omdat hij van zijn zoon hield en goede manieren had, deed
hij dat natuurlijk.
Het
selecte gezelschap uit Jezus’ story, ja, het is nét een nulde-eeuws
verhaal uit de Story of de Privé, had even iets anders aan het hoofd dan
dat huwelijk, en ze gaven geen thuis.
Ze gingen aan het werk op het land of in hun winkel, en anderen
gaven blijk van hun minachting voor de uitnodiging
door de dienaren,
de boodschappers,
te mishandelen, en zelfs te vermoorden.
Dat is een klap in het gezicht van de koning!
Nu,
voor Jezus’ toehoorders
was het intussen wel duidelijk waar het allemaal op sloeg,
want dit was de profeten
van God meerdere keren
overkomen,
die werden mishandeld en soms vermoord.
En
die zoon, die zoon die trouwen zou, dat was natuurlijk het volk zelf. Zegt God niet via Hosea: Ik heb Mijn
Zoon uit Egypte gehaald?
Nee,
dat is voor hen wel duidelijk.
En
voor de gewone man spreekt het vanzelf dat de genodigden
allereerst de regeerders waren.
De priesters en hogepriesters, de machtige mensen
in het land, die voor een deel ook nog samen
spanden met de Romeinen, om hun vette baantjes
maar te houden.
En de mensen gnuiven, als de koning laat zeggen dat zij het niet waard
waren, en dat de gewone man nu wordt uitgenodigd. Niet op verdienste, niet alleen
de goede en brave mensen, maar iedereen.
Dat
past bij wat Jezus wel eerder heeft gezegd: dat God
ieder mens op het oog heeft.
Ieder individu
krijgt bij Hem een kans.
En
dan gaat het verhaal verder. De zaal is vol met mensen,
die allemaal een prachtig kleed uitgereikt hebben gekregen. Een bruiloftskleed.
Het is een en al kleur
en schittering,
een puur feest
zover het oog reikt.
Toch is er altijd wel een wanklank…
Er
is één eigenwijze drabber die zichzelf goed genoeg
vindt zoals hij is.
Misschien
heeft hij het kleed in een tasje gestopt om het later te verkopen,
of wat dan ook, dat vertelt het verhaal niet, daar gaat
het ook niet om. Waar gaat het Jezus
dan wel om?
Ik
ga nog even terug naar dat mooie feest in Maleisië.
Ik zag dat alle dames – in
overeenstemming met de gebruiken daar – een fraaie sluier of shawl van
heel dunne stof over het hoofd droegen, die perfect paste bij hun japon.
Maar er was een blonde vrouw, laat ik haar even geen dame
noemen, die de shawl níet over haar krullen had gedrapeerd, maar achteloos
en losjes over de schouders. Ik had op dat moment geen
idee dat ik vandaag
over deze tekst zou spreken, maar het verhaal
speelde me wel door het hoofd!
De sultan was te beleefd om haar de zaal uit te laten zetten, al
zal hij er wel het een en ander bij gedacht hebben. En ze zal zo snel geen
nieuwe uitnodiging
krijgen.
Ik
ga terug naar Jezus, en Zijn gelijkenis.
U moet weten, dat iedere
cultuur zijn eigen beeldtaal
heeft. Bij ons zeggen we dat we ergens mee zijn doortrokken. Wij
kunnen zeggen, dat Jezus in
ons hart leeft, in ons binnenste.
Maar in de Joodse cultuur, misschien is het U wel eens opgevallen,
zeg je dan dat je bent overgoten met, of bekleed
met.
Met de Heilige Geest bijvoorbeeld, of met kracht.
Zo is een doop niet alleen een afwassing van vuiligheid en
verkeerde gezindheid, maar het is allereerst een nieuwe, innige
verbinding met God.
Iemand,
die dus die bekleding van Godswege
weigert, die is geen haar beter dan de eerste genodigden:
ook hij (of zij) is het niet waard om in Gods nabijheid te zijn.
Vandaar die volkomen afwijzing van Gods
kant.
Hij
zegt niet: “ach, de ziel, hij weet niet beter”, maar Hij
voelt zich terecht beledigd.
En voor zo iemand
is gewoon geen plaats aan Zijn maaltijd.
Wij
zullen er dus iets voor over moeten hebben, als God
ons uitnodigt aan Zijn
tafel, in Zijn feest.
We moeten ten eerste bereid
zijn ons aan te passen aan de regels van de Gastheer.
Hij schenkt ons alle
mogelijkheden daartoe.
Jezus heeft met het offer
van Zijn leven de
uitnodiging voor ieder van ons getekend. In genade.
Genade
betekent: het kost ons niets. Hij betaalt.
(Dat heeft Maarten Luther haarscherp gezien!)
Maar
wij moeten dan wel bereid
zijn ons te laten kleden
door, ons te laten bekleden met de Heilige
Geest.
En
Zij wil ons nog wel eens kanten op sturen,
waar wij liever niet terecht komen.
Het
kan lijden betekenen, als je voor je geloof
moet uitkomen.
Het kan delen betekenen, en dat is lastig, als je aan een zekere
mate van comfort gewend bent. Ik bedoel: we collecteren hier nog wel eens voor de voedselbank,
en dat is hard nodig. Vandaag collecteren we voor het Werelddiaconaat
(die mensen zijn nog veel armer).
Maar geven we alleen een gekleurd papiertje in de collecte, dat we nog kunnen
aftrekken van de belasting ook, en dat we wel kunnen missen, of beginnen
we de maand met een vast gedeelte van onze inkomsten, dat we apart houden voor
de ander, en moeten we misschien zèlf maar eens afzien van wat lekkers bij de
koffie, of niet eens op vacantie gaan, omdat een ander het harder nodig heeft?
Dat
is natuurlijk maar een heel klein beetje afzien,
zeker als je ziet hoe groot het leed is overal waar oorlog is, en om dichter
bij huis te blijven: overal waar Christenen vervolgd
worden.
En dat kan ook hier gebeuren. We zien de terreur steeds dichterbij
komen. Dat is beangstigend.
Wij moeten, hoe dan ook, steeds meer durven loslaten.
Met het oog op God en op de
medemensen.
Maar
juist midden in ziekte en dood, angst en tekorten, is er die belofte,
en die geloofsbelijdenis:
U hebt Uw
beleid sinds mensenheugenis trouw
en betrouwbaar
uitgevoerd. De
stad van de onderdrukkers, de barbaren, maakt U
tot een bouwval, een ruïne; ook het meest gewelddadige volk
zal God eren.
Want
Hij is een toevlucht
voor de zwakken,
een toevlucht voor de armen
in hun nood.
Als
we dat geloven en erkennen is er ook ruimte
voor dat visioen, die hemelse bruiloft, al is
die niet los verkrijgbaar.
Maar de dood wordt weggenomen! Daar gaat
het om. Het uitzicht daarop wordt ons juist gegeven in de barre nood van het dagelijks
leven.
God
is genadig, en ook wij mogen ons geroepen weten. Als we een gemeente
van heiligen zijn! Gemeenschap van mensen die bij Christus
horen, mensen die uitgenodigd zijn om bij God in de Hemel
te horen! En die alle anderen daarin willen
laten delen, uit dankbaarheid
en vreugde.
In de Geest van Jezus!
Wij kiezen niet voor het aardse, maar voor het hemelse
leven. Want wij verwachten
uit de hemel onze redder, de Heer Jezus Christus.
Hij heeft de macht
gekregen over alles en iedereen. Hij
zal onze zwakke lichamen veranderen, Hij maakt ze zo schitterend als Zijn eigen
hemelse lichaam. Stel je toch eens voor!!!
Lieve
mensen, laat je verzoenen
met God, laat je bekleden
met de Heilige Geest, de Geest
van Jezus, die nog met het kruis
voor ogen sprak over Gods liefde voor
alle mensen.
Wij
hoeven alleen maar te zeggen: ‘Ja, Heer
Jezus, ik wil U
volgen. Leid mij door Uw Geest
en Haar gaven, heilig mij in Uw
genade’.
God
is onze hoop.
Juich en wees blij:
Hij heeft ons gered!
Amen.
Muziek (God is getrouw, Zijn plannen falen niet!)
Zo rijk als wij gezegend zijn met liefde, kennis van God, en goede gaven, zo
rijk mogen wij tot een zegen zijn voor anderen. Nu in de collecte, de komende
tijd voor de mensen om ons heen.
Na het gebed over de gaven zingen wij: lied 245
Nu de Collecte voor het Werelddiaconaat en de eigen kerk.
Gebed over de gaven
Heer
God, wat wij hebben verdiend,
wat wij hebben gekregen, het is alles
uit Uw genade.
Daarom kunt U er over beschikken,
zoals U kunt beschikken over onze tijd, liefde
en aandacht. Wij geven
die met liefde aan U en anderen.
Wil het zegenen en wijs ons in dit alles de juiste
weg. Om Jezus’ wil. Amen.
Lied 245
Voorbeden (Let op: het nieuwe Onze Vader)
Laten we danken en bidden:
God van trouw en genade,
God van ontferming en zegen,
wij danken U voor Uw goedheid en liefde.
Wij aanbidden U, omdat U het op neemt tegen de vijanden van Uw kinderen.
Schenk ons de genade dat wij dit telkens weer mogen zien en ervaren, juist als
het moeilijk is.
Liefdevolle God, wij verheerlijken U om de warmte van Uw aanwezigheid, en wij
bidden U voor allen die deze ervaring niet hebben. Schenk hen, en schenk ook ons
telkens weer, die stille zekerheid van Uw nabijheid, van Uw liefde voor ieder
van ons.
Voor alle slachtoffers van geweld door de natuur of door mensen willen wij U
bidden.
Wil hen in Uw goedheid dragen naar het eeuwige feest, en troost allen die om hen
treuren of in zorg om hen verkeren.
Vergeef ons, als wij zelf mensen kwetsen door onachtzaamheid, domheid, egoïsme
of boosheid.
Voor allen die worden vervolgd om het geloof bidden wij heel in het bijzonder.
Dat U hen sterkt in geloof en trouw, in liefde en lijden.
Wees ook bij allen die worden vervolgd omdat ze anders zijn, in welk opzicht
ook.
Ontferm U, Heer!
Wil
ons reinigen tot Uw dienst, en bekleed ons met die Geest van Heiligheid die ons
geschikt maakt om als gemeenschap van heiligen U hier op aarde te dienen in de
naaste.
Voor de zieken en voor hen die treuren bidden wij.
In de stilte
van dit moment bidden wij voor alle mensen die op onze ziel wegen…
En met Jezus, Uw Zoon bidden wij zoals Hij het ons leerde:
Onze Vader nieuwe versie
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw Wil geschiede
op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het kwade.
Slotlied: lied 814 (herhalen) Wees gezegend, waar je ook heen
gaat!
Zegen:
De
heilige God van Israël,
de Vader van alle
mensen,
wil ons behoeden met Zijn liefde,
wil ons dragen met Zijn Geest,
wil ons voorgaan in Zijn Zoon.
Alle dagen
van ons leven.
Zo zegent ons God,
†
Vader,
Zoon en Heilige Geest.
Amen.
Zelfde
melodie: Wij zijn gezegend, waar we ook heen gaan!
(3x)