Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 11
na Trinitatis 12 augustus 2018 in de Lutherse kerk te Leerdam
Orgelspel:
bewerkingen van diverse componisten “God in de hoog allen zij d’eer”
Afkondigingen en
aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede
leven.
Amen.
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introïtus:
De Antifoon voor deze zondag luidt:
Ontzagwekkend bent U, God, in Uw
Heiligdom. De God van Israël,
Hij geeft macht en nieuwe
kracht aan Zijn volk.
Geprezen zij God!
Ps 86:36
En de
psalm is: Psalm 68: 2
Nogmaals de Antifoon:
Ontzagwekkend bent U, God, in Uw
Heiligdom. De God van Israël,
Hij geeft macht en nieuwe
kracht aan Zijn volk.
Geprezen zij God!
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is overweldigend
groot – oorlogen, branden, aardbevingen, uitbraak van ebola, droogte en
watervloeden… -
maar laten wij dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed
Heer van Hemel en aarde, wees onze God
en onze Koning, door Jezus Christus, onze Heer.
Amen
Lezing
Oude
Testament: 1 Koningen
19: 4 – 8
Elia, de grote profeet, ziet het allemaal niet meer
zitten. Hij is de woestijn ingegaan om te sterven. Zijn werk is toch allemaal
voor niets geweest, en de politie zit nu achter hem aan, hij is het beu.
Zijn
metgezel heeft hij weggestuurd, we lezen:
4 en zelf trok hij één
dagreis ver de woestijn in. Daar ging hij onder een bremstruik
zitten, verlangend naar de dood,
en zei: ‘Het is genoeg
geweest, Heer. Neem
mijn leven, want ik
ben niet beter dan mijn voorouders.’
5 Hij viel
onder de bremstruik in slaap,
maar er kwam een engel, die hem aanraakte
en zei: ‘Word wakker en
eet wat.’
6 Elia
keek op en ontdekte naast zijn hoofd een brood, in gloeiende
kooltjes gebakken, én een kruik water.
Nadat hij had gegeten en gedronken, ging hij weer onder de struik
liggen.
7 Maar de engel van de HEER
kwam terug, raakte
hem opnieuw aan
en zei: ‘Sta op en eet
wat, anders is de reis te zwaar voor je.’
8 Elia
stond op, en toen hij
had gegeten en gedronken
liep hij, gesterkt door dit voedsel, veertig dagen en veertig
nachten door de woestijn, tot hij bij de Horeb
kwam, de berg van de HEER.
Ons
gradualelied is een loflied op Hem die de Zijnen niet in de steek laat: lied 648
Epistellezing: Efese 4: 30 -5: 2
Paulus
schrijft over de grote liefde van Christus, die het Hoofd van de gemeente is,
waarvan wij samen het lichaam vormen. Daarbij past ook een steeds weer nieuwe,
bewuste, manier van leven, want, schrijft hij: Jullie hebben Christus leren
kennen en weten dat dit in Christus de waarheid is, dat jullie in je doop
je oude mens, en je oude manier van leven hebt uitgedaan, en dat de Geest je
anders laat denken, als nieuwe schepping. Hij gaat verder:
30 Doe de Heilige
Geest van God geen verdriet. De Heilige
Geest is in jullie aanwezig, als bewijs dat jullie bij God horen. Daardoor worden jullie gered
op de dag dat God de
Christenen komt bevrijden.
31 Alle woede
en alle boosheid
moet bij jullie verdwijnen,
net als alle andere slechtheid. Schreeuw
niet langer en vloek niet meer.
32 Wees goed
en hartelijk voor elkaar. En vergeef elkaar. Want God heeft ook jullie fouten vergeven,
omdat Christus voor jullie gestorven
is.
5:1 Jullie
zijn Gods kinderen,
en Hij houdt
van jullie. Volg daarom Zijn goede voorbeeld,
2
en leef met elkaar in liefde. Zo leefde
Christus ook. Hij
hield van ons, en Hij
is voor ons gestorven. Hij gaf Zijn leven als offer, en dat
was een geschenk dat God
graag aannam.
Psalmwoord: Loof de HEER, roep luid Zijn Naam, maak Zijn
daden bekend onder de volken. Ps 105:1
HALLELUJA!
Lied 885 Groot is Uw trouw, o Heer, mijn God en Vader...
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Marcus 7: 24 - 30
Hiervoor:
Een Twistgesprek met Farizeeën over innerlijke en uiterlijke reinheid en het
houden van geboden. De Heer heeft er even genoeg van, en vertrekt voor een korte
vacantie naar het buitenland.
24 Hij
rees op, daarvandaan, en ging weg naar het gebergte van Tyrus,
en toen Hij in een huis
introk, wilde Hij niet
dat iemand er van af
wist.
doch Hij
kon niet onopgemerkt blijven.
25 Maar direct was er een vrouw die over Hem hoorde, die een dochter had, behept
met een gemene geest.
Toen ze (bij Hem)
kwam, wierp ze zich aan Zijn
voeten neer.
26. De vrouw nu was een Griekse, een Syro-Phoenisische
van geboorte, en ze vroeg Hem
de demon uit haar dochter uit te
werpen.
27. Maar Hij zei tegen
haar: “Laat eerst de kinderen maar verzadigd worden, want het is niet goed het voedsel
van de kinderen
af te nemen en de hondjes toe te werpen.”
28. Zij echter antwoordde en zei
tegen Hem:
‘Heer, ook de hondjes
onder de tafel eten van de kruimels van de kindertjes.’
29 En Hij zei tegen
haar: “Om dít woord: vertrek!
De demon is uit uw dochter weggegaan.”
30 En toen zij weggegaan was naar haar huis, vond ze
het kindje op het bed, waar het was neergesmeten
door de demon, toen die (uit haar) weg
ging.
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te zeggen:
Ik geloof
in God, die mens en wereld heeft geschapen, bedacht, gemaakt, gewild...
Ik geloof
in God, die met mens en wereld een relatie aanging, er om geeft, er van houdt.
Ik geloof
in God, die een Vader wil zijn, een Moeder, Geliefde, Zuster, Broeder..
Ik geloof
in Jezus, mens geworden zoals wij.
Die in
onze tijd, in onze wereld ons eigen leven heeft geleefd,
en is
gekruisigd, voor de overheid een daad van willekeur,
voor Zijn
leerlingen uiteindelijk een sprong in het duister, die onze redding werd -
dwars door
dood en opstanding heen.
Ik geloof
in die Geest van Liefde, die deel is van Gods wezen, die Jezus bezielde, die ook
ons bezielen wil.
Ik geloof
in mensen van Gods welbehagen, gewone mensen, die doen wat ze kunnen. Die leren
luisteren naar de stem van God in de nacht van hun leven.
Mensen die
er voor Hem en voor elkaar willen zijn.
Ik geloof
dat de tijd maar tijdelijk is, en dat ons eeuwige liefde wacht, door dood en
opstanding heen.
Zo
waarlijk helpe ons God almachtig! Amen!
Preek
Genade
zij u en vrede van God
onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve
mensen, soms is het leven
zo zwaar, zo lastig, dat je er wel even tussenuit wilt
knijpen. Soms ben je alleen maar moe of niet in de stemming. Mijn zusje
en ik
spelen dan stomme computerspelletjes, en daar verknoeien we heel
wat tijd
mee. Maar het houdt ons wel overeind. Snoepen of een rookpauze zijn wat slechter
voor je lichaam, maar ze hebben de zelfde functie.
En terwijl
je met heel iets anders bezig
bent dan wat je zo lastig vindt, kan het best zo zijn dat je onderbewuste bezig is
een oplossing te vinden.
Aan de andere
kant is dat niet altijd nodig, omdat je vaak heel goed weet
wat je er aan zou moeten doen, maar het is zo ingewikkeld,
het kost zoveel tijd, of je weet niet waar je moet beginnen.
Je hebt er
gewoon geen zin
in, of je ziet er tegenop, terwijl je, als je maar érgens begonnen was, misschien al half klaar
was met die klus.
Een heleboel
mensen
hebben hier ervaring mee, waarschijnlijk ook een aantal mensen
hier.
En dan kan
het om heel verschillende dingen gaan, van afstoffen tot het schrijven van
een moeilijke
brief, van een beslissing die over dood en leven gaat, tot het overmaken van een gift
voor een goed doel.
We stellen het uit.
Als je er
over nadenkt, voel je
je tamelijk onnozel, nietwaar?
Het is
alsof je lichaam, je geest zegt: ‘Nu even niet. Ik kan
er even niet mee omgaan’.
Dat hoeft niet
persé (geestelijke) luiheid te zijn.
Het kàn
een functie hebben.
Maar troost
u, grotere geesten dan wij hebben in dergelijke situaties vertoefd.
Vanmiddag
hebben we gelezen over Elia, die het helemaal niet meer ziet zitten.
Hij
heeft de priesters van de afgodendienares
koningin Izebel een kopje kleiner
gemaakt, en zij heeft hem een bode gestuurd, (in het Hebreeuws is engel
en bode het zelfde woord) die hem liet weten dat ze zijn leven
op dezelfde manier zou nemen,
voor er 24 uur om waren.
Hij vlucht
letterlijk weg voor de situatie die hij niet meer kan overzien,
en hij heeft er genoeg van. Het was best een tijd spannend
en bijzonder
om een belangrijke profeet te zijn, om conversaties met de Aanwezige te hebben, wonderen te zien gebeuren, er zelf een hand
in te hebben, maar nu is de man-met-de-hamer gekomen, en hij ziet het niet
meer zitten.
Het is over en uit.
Laat de Heer
er maar een eind aan maken.
Hij is geen cent meer
of beter dan zijn voorouders,
hij is een onbenul, en nietsnut, en hij heeft er genoeg van. Kortom:
hij is uitgeput.
Hij gaat
onder een bremstruik liggen, en valt in slaap.
Met een beetje geluk zal hij onwel
worden in de brandende hitte – zo’n bremstruik geeft niet zo vreselijk
veel schaduw
– en dan wordt hij niet meer wakker…
Wij hebben
een paar warme dagen meegemaakt, misschien niet zo warm
als het in het Heilige Land kan worden, maar toch… we
hebben er wel een idee van hoe dat voelt.
Je wilt
alleen maar liggen, en niets doen.
Maar die
vlieger gaat niet op.
Er komt weer
een bode naar Elia toe. Een engel.
Er wordt niet
meteen gezegd waar die bode vandaan komt. Hij raakt Elia
aan. Maakt hem wakker, en gelast hem te eten en te drinken.
Vers gebakken koek, of wat
dan ook, het is eetbaar, en een kruik water.
En weg
is die zonderlinge gast.
Elia is nu wel even wakker,
hij eet en drinkt, en… gaat weer
liggen slapen. Ze zoeken
het maar uit.
Maar na
een tijdje krijgt hij opnieuw een por tussen zijn ribben. Weer
een bode, weer een engel, maar nu wordt het duidelijk (gemaakt) dat het een engel van de Heer
is. Eten en drinken moet hij, want de weg
is lang. Het is geen gewoon baksel, en het is bijzonder
water, want hij kan er 40 dagen en 40 nachten
op voort.
Een
eindeloze tijd, wil dat zeggen. Een periode, die meteen doet denken aan
de 40 jaren die het volk van God onderweg was van de Sinaï
naar het Beloofde Land.
Elia legt de omgekeerde
weg af, niet in jaren maar in dagen. Dat is bijna 424 kilometer
langs de kortste weg. Die zal Elia niet genomen hebben, want men was
naar hem op zoek.
Zijn doel
is de Horeb, de berg van het Verbond.
De bergtop
in het gebergte van de Sinaï waar de Heer
Zich destijds aan Mozes en het volk liet zien
met vuur en rook, bliksem
en donder.
En daar,
u kent het verhaal wel, zal Elia de volgende dag geconfronteerd
worden met datzelfde natuurgeweld. Verscholen in een grot.
Pas als
het stil wordt – een suizende stilte – komt God. Dan moet hij nog even wachten voordat
hij naar buiten kan, en dan ziet hij de verdwijnende glorie
Gods.
En dat is
genoeg voor één mens.
Het is
meer dan genoeg om op verder te kunnen.
Hij heeft
iets van Gods Heerlijkheid
gezien. De Aanwezige heeft
een tipje van de sluier opgelicht, Elia heeft een glimp van de onuitsprekelijke kleuren,
het onvoorstelbare licht
van de Hemelse Majesteit
gezien, en het leven
heeft weer zin voor hem.
Gods zin.
Een zin
die Elia
niet begrijpt, maar wel aanvaardt.
‘Waartoe
zijn wij op aarde?’
Dat was
vraag een van een oude catechismus. Het R.K. antwoord luidde: Wij zijn
op aarde om God te dienen
en daardoor hier en in het hiernamaals gelukkig te zijn.
Van dat gelukkige
hiernamaals wist Elia zover wij weten
nog niets af, maar dit was genoeg.
Hij heeft niet
meer getwijfeld.
Niet aan de zin van het bestaan,
en niet aan het nut van wat hem te doen werd gegeven.
Het was goed.
Je zou er jaloers
op kunnen worden. J
Door de Hemel
gevoed worden met engelenbrood en met levenswater…
Werken met
Goddelijke energie…
met de Heilige
Geest dus.
Je snapt
eigenlijk niet hoe het mogelijk is dat Jezus die verbinding even kwijt is.
Hij heeft
geen energie meer, Hij
is het zat.
Al die mensen
die Hem niet echt horen,
die wel wonderen willen, genezingen,
aandacht
en liefde… maar die niet eens het respect
op kunnen brengen om werkelijk aandachtig
naar Zijn boodschap
van Gods koningschap te luisteren…
We zijn
van Jezus gewend
dat Hij naar een eenzame
plaats gaat, bij voorkeur een berg, om in het gebed te herbronnen.
Weer bij Zijn wortels
terug te komen, en kracht te putten uit het contact met Zijn
Hemelse Vader.
Maar nu
lijkt Hij vacantie
te hebben genomen van Zijn Goddelijke
opdracht. Was die niet allereerst: Gods
volk
weer terug te
laten keren tot
de Allerhoogste? Hen weer
te laten beseffen dat Hij,
Die in de woestijn
tot het volk
heeft gezegd: “Ik ben er, dat is
Mijn Naam”, ook in hun dagelijks leven de Aanwezige wil wezen?
Nu is Jezus
naar het buitenland gegaan.
Een klein
tripje over de grens, een vacantiehuis gehuurd, ergens waar niemand
Hem kent.
Dacht Hij.
Nu, dat
valt tegen.
In het begin
van het hoofdstuk, ik zei het al, was de Heer in een theologisch debat
verwikkeld, waarbij ook mensen uit Tyrus en Sidon aanwezig
waren. Een stukje ten Noorden van Galilea, aan de kust. Tyrus ligt een
kilometer of 20 van de Karmel, de plek waar Elia met de Baälpriesters
afrekende, overigens.
Jezus kon daar niet verborgen blijven.
Kennelijk
had iemand Hem of Zijn
discipelen herkend, toen ze naar de bakker
gingen of zo.
In een mum
van tijd staat er een vrouw voor Zijn neus, een wanhopige, maar vastberaden moeder.
Ze valt
voor Jezus op de grond,
aan Zijn voeten, en
geeft Hem koninklijke eer, alles,
als Hij haar dochter
maar wil genezen!
Het meisje
is behept met een demon, een gore geest,
die maakt dat ze zeer ongewenst gedrag
vertoont.
Een onhoudbare
situatie dus.
Maar Jezus
werkt niet mee. Zijn
excuus is nogal flauw, het dochtertje van de Romein Jaïrus heeft Hij ook genezen. Al geef ik toe, dat Jaïrus veel voor Israël
heeft gedaan… maar toch…
“Laat
eerst de kinderen”, met andere woorden: alle mensen van Gods
volk, “maar verzadigd
worden met Gods Goede Boodschap (en de bijbehorende wonderen).
Zoiets kostbaars gooi
je niet voor de honden”.
Maar de vrouw
is Jezus te slim af.
Ze gaat
niet met Hem in debat,
ze zegt rustig:
de hondjes eten wat er van de tafel van de kinderen
op de grond valt.
En daar
raakt ze Jezus op een pijnlijke
plek,
want Zijn volksgenoten gaan
helemaal niet zorgvuldig om met Gods goede gaven,
met de Blijde Boodschap. Ze gaan er net
zo slordig
mee om als kleine kinderen, die geen trek meer hebben in
hun brood, en die er maar wat mee zitten te knoeien, en die af en toe stukjes
laten vallen in de hoop
dat de hondjes die opeten, zodat ze aanstond kunnen zeggen: ‘Op,
mama! Helemaal op!’
Is Hij
niet juist daarom afgebrand?
Was Hij niet daarom toe
aan vacantie?
Aan afstand?
Jezus bewondert haar terechte antwoord, en dat kikkert Hem
op. Ook op afstand kan Hij
het kind genezen. De moeder
is gelukkig, en Jezus?
Hij kan weer verder!
Zo
ontstaat er ruimte.
De moeder
laat Jezus zien
waar Zijn eigen pijn
ligt.
En God
laat Hem, via haar, zien dat Zijn roeping wijder en groter is dan het Godsvolk
alleen, maar dat Hij
is gekomen om héél de wereld te genezen. Ook u en mij.
Soms heb
je het nodig om je problemen, je situatie, eens onder een andere hoek
te bekijken.
Het kan helpen om op
te schrijven wat je dwars
zit, of er met een goede vriend of vriendin over te praten, een
pastor.
Hardop bidden kan ook helpen, want dan hoor je jezelf soms dingen
zeggen, die je liever niet gezegd of gedacht had willen hebben.
Dan kun je
vragen om genezing.
Want nét
zoals Jezus, in Zijn
behoefte om weg te lopen voor wat Hem
teveel werd, even geen ruimte maakte in Zijn ziel voor de Heilige
Geest, om daar wonderen te werken, zo kan dat ook bij ons
het geval zijn.
Het is niet
voor niets, dat Petrus ons oproept: ‘Doe de Heilige Geest van
God geen verdriet.
De Heilige
Geest is in jullie aanwezig, als bewijs
dat jullie bij God horen.
Daardoor worden jullie gered
op de dag dat God de
Christenen komt bevrijden.’
Dat ís
nogal wat. De Heilige Geest is Gods
kracht, Gods liefde,
die in ons aan het werk is.
Zij is Gods
wezen, Gods Aanwezigheid,
niet alleen in de wereld, niet alleen in Jezus, maar ook in ons,
omdat God ons heeft aangenomen als Zijn kinderen, als Zijn
vriendinnen, Zijn
vrienden.
Ieder van ons. Bij de doop,
bij onze belijdenis,
en elke dag van ons leven,
als wij onze Vader in de Hemel,
onze Moeder heel dichtbij, onze Hartsvriendin,
- want dat wil de Geest het liefste zijn
-, aanspreken.
Bidden, Bijbellezen, zingen, dat maakt allemaal ruimte voor de Geest.
En als je
samen met Haar leeft, dan zul je Haar
zeker geen verdriet willen doen, door
allerlei vervelende en negatieve
dingen te doen.
Wees goed
en hartelijk voor elkaar. En vergeef elkaar. Want God heeft ook jullie fouten vergeven,
omdat Christus voor jullie gestorven
is.
Wij zijn Gods
kinderen, en Hij houdt
van ons. Volg daarom Gods
goede voorbeeld,
en leef met elkaar in liefde.
Zo leefde Christus
ook.
Hij hield
van ons, en Hij is voor ons gestorven. Hij
gaf Zijn leven als offer,
en dat was een geschenk
waar God blij mee
was.
Als we dat
vasthouden, kan de Heilige
Geest in ons aan het werk. ‘Lees je Bijbel, bid elke dag als je groeien wilt’,
zongen we vroeger.
Niemand van ons is te jong
of te oud om te groeien.
Om toe
te groeien naar elkaar
en naar God.
Aan de Heilige
Geest zal het niet liggen, Zij
is er voor ieder van ons, elk moment van ons leven.
Je hoeft
het maar te vragen!
Amen.
Muziek
“Gavotte”
van Anonyms
Alles wat
wij hebben, hebben wij van God
gekregen,
om
door te geven, om met velen te delen
en er zo dubbel van te genieten.
Ook nu en
hier kunnen we gestalte geven aan dat delen: in de collecte
Na het
gebed over de gaven zingen wij: lied 908:1, 5 en 7
Collecte voor Zending en kerk
Intussen speelde de organist:
“Pastorella”, van een onbekende componist
Gebed over de gaven
Lieve God,
wij danken U voor wat U ons allemaal gegeven hebt. Wij geven U vaak maar zo weinig terug. We vergeten graag dat
het allemaal van U komt.
Daarom
willen we allereerst ‘dank U’ zeggen voor al Uw goede gaven; en wat we verder geven, hier
in deze collecte, en ook straks weer op andere manieren, wilt U
dat zegenen?
Wilt U
er mee werken, zodat het voor mensen
die er mee te maken krijgen, hoe dan ook, een bron van goedheid is.
Door Jezus
Christus, onze Heer.
Amen.
Wij zingen
lied 908: 1, 5 en 7: U heb ik lief, o mijn beminde…
Voorbeden
Laten we
danken en bidden:
Liefdevolle
God,
Wij danken
u voor deze dienst, voor deze dag, voor Uw liefde, die onze fouten en
tekortkomingen vergeeft.
Wij bidden
U om Uw Heilige Geest, dat Zij in ons leven aan het werk wil gaan.
Dat Zij
ons in alles leidt, en de energie in ons opwekt om met vriendelijkheid en geduld
om te gaan met de mensen om ons heen. Ook al kunnen ze nog zo onredelijk zijn.
Help ons
om met Uw ogen naar hen te kijken, zodat wij U van dienst kunnen zijn in hen.
Grote God,
Heer van Hemel en aarde, van dood en leven, wij aanbidden U om Uw Schepping, Uw
onvoorstelbare grootheid. Onvoorstelbaar dat U toch ons allen bij name kent, en
dat U ieder van ons liefhebt. Dank U voor alles wat U ons geeft.
Wij bidden
voor de kerk in Ethiopië en voor alle christenen in Afrika, die vaak zo bloedig
vervolgd worden. Voor allen die worden vervolgd, om Uw Naam. Help ons hen niet
te vergeten in onze gebeden. Ook voor de slachtoffers van oorlog en geweld,
natuur en verkeer bidden wij. Het zijn er zo veel, Heer, en we voelen ons zo
hulpeloos.
Help ons
om weer dagelijks te lezen en te bidden, en zo dichter bij U te komen.
U wilt dat
graag, en voor ons is het een steun.
Voor alle
zieken, voor allen die het in onze familie en vriendenkring moeilijk hebben,
bidden wij in de stilte van dit uur…
Met Jezus,
die het ons leerde, zeggen wij samen:
A:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd
Uw Rijk kome
Uw Wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals wij vergeven onze schuldenaren
en leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van het kwade!
Slotlied 302: 2, 3 en 4 U, Vader, U
aanbidden wij, wij zingen U ter ere...
(Na de zegen, zingen we, in plaats van het ‘Amen’: vers
1 )
Zegen:
Gods zegen
draagt ons door dood en doop heen naar het leven in eeuwigheid.
Gods Geest
geeft ons de woorden van eeuwig leven in de mond, en de moed in ons hart om die
te spreken.
Gods
geliefde Zoon gaat aan onze zij, wanneer we hier
vandaan gaan.
† Zo zijn
we dan gezegende mensen,
in de Naam
van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Vers
1: God in den hoog' alleen zij eer en dank voor Zijn genade...
Orgelmuziek na de dienst “Ere zij aan God de Vader”.