Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag Trinitatis 11 juni 2017 in de Lutherse kerk te Heusden
(Ten onrechte verkeerde ik in de stellige mening dat het Vaderdag was. Excuses!)
Orgelspel
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Stilte
Wij
zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Verootmoediging…
Goede
God, wij vertrouwen op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die daartoe niet in
staat zijn.
Lieve God, Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij,
als wij vragen om vergeving,
als wij U vragen om al wat ons aan zorgen en vragen,
aan verdriet en onrust, aankleeft, van ons weg te nemen,
opdat wij U in alle vrijheid als Uw kinderen kunnen aanbidden.
Heer,
vergeef ons al wat wij misdeden
en laat ons weer in vrede leven
Amen
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven
heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introïtus: Ons introïtuslied is lied 612
Laten wij de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is
groot, van Teheran tot Bunschoten – van Kaboul tot Londen, maar laten wij dan
toch ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid geen einde
komt!
Zondagsgebed:
Heilige
God en Vader,
Drievoudige, Drie-Ene,
U aanbidden wij, U
loven wij, U danken wij.
Wees met ons in dit uur van de Geest,
in dit uur van ons leven
met U.
Wij durven dit bidden door Jezus
Christus, onze Heer.
Amen.
Lezing
Eerste
Testament: Joël 2: 27 – 3: 2
Joël
is een van de zogenaamde kleine profeten, en dat slaat dan niet op zijn
gestalte, of om het belang van wat hij zegt, het slaat vooral op de lengte van
de tekst die is overgeleverd. Het land heeft vreselijk te lijden gehad van
sprinkhanenplagen, nooit was het zo erg, er is een hongersnood, en een deel van
het volk ervaart dit als een straf van God.
De profeet roept hen dan ook op tot bekering! Maar dan ook ècht, van binnen
uit. En God
heeft dan medelijden, Hij is genadig, Hij belooft een goede oogst, en Hij
laat de profeet zeggen:
27. Jullie zullen beseffen
dat Ik te midden van Israël
ben! Ik ben (de) Aanwezig(e), jullie God,
verder is er geen, en Mijn volk
zal in eeuwigheid niet voor schut
staan!
3:1 Ja, wat gebeurt er: daarna
giet Ik Mijn Geest
uit over alle levende
wezens, zodat jullie zonen en dochters
Gods wil verkondigen
(=profeteren), en jullie bejaarden (Goddelijke) dromen
dromen, jullie elite aan jonge
mannen visioenen zien…
2. En ook over de dienstknechten en dienstmeisjes giet Ik
Mijn Geest uit in
die dagen.
Laten wij zingen van die belofte, die voor ons geldt en ooit ook in Israël
vervuld zal worden: lied 611:1-3
Epistellezing: 2
Corinthe 13: 11-13
11. Voor het overige, broeders en zusters, wees blij, maak alles weer in
orde, laat je bemoedigen,
wees eensgezind, leef in vrede,
en God,
die de liefde en vrede Zelf is, zal mèt jullie zijn.
12.
Heet elkaar welkom met een heilige kus;
alle heiligen heten jullie welkom.
13.
De genade van onze Heer
Jezus Christus en de liefde van God en de vriendschap en hulp van de Heilige Geest
mèt jullie allemaal!
De Psalmist zingt ons voor: Halleluja!
Loof God
om Zijn krachtige daden, loof Hem
om Zijn oneindige goedheid! (ps. 150:2)
HALLELUJA!
Wij zingen
lied
827
Het Heilig Evangelie: Mattheüs 28: 16-20
In dit hoofdstuk lees je hoe
de vrouwen de opstanding verkondigen aan de leerlingen, en hoe de overheid de
Opstanding wil stilzwijgen, en de wachters bij het graf opdragen te zeggen dat
ze in slaap gevallen waren, en dat de leerlingen het lichaam van Jezus gestolen
hadden. Daarmee willen ze de blijde boodschap ontkrachten.
We lezen verder en dan wordt
er gesproken over een reisje naar Galilea, en een zekere berg. Maar niemand weet
welke berg, en hoe het dan zit met Galilea… dat past niet bij het verhaal van
bijv. Lukas. Sommigen hebben als oplossing dat een wijk van Jeruzalem zo
heette… en dan zou de hemelvaart tóch vanaf de Olijfberg plaats hebben
gevonden.
We weten het gewoon niet, en
dat moeten we maar aanvaarden… We lezen dus:
16. De elf leerlingen trokken toen naar Galilea, naar de berg
waar Jezus met ze afgesproken
had.
17. En toen ze Hem zagen,
bogen ze eerbiedig diep voor Hem,
maar toch twijfelden sommigen…
18.
En Jezus, dichterbij
komend, sprak hen als volgt toe: “De volle macht in de hemel
en op aarde is Mij
gegeven.
19. Ga er op uit, en onderwijs alle volkeren, waarbij je ze doopt tot de Naam
van de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest…
20. waarbij je ze leert
alle dingen in ere te
houden die Ik jullie heb opgedragen;
En let op! Ik ben bij
jullie, elk moment, totdat de tijd ten einde
gaat….
Zalig
die het Woord van God horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te zeggen:
Wij
geloven in God - Schepper van hemel en aarde.
Heer over alle machten.
Die
om ons van alle macht heeft afgezien,
en in Jezus de prijs heeft betaald voor onze overtredingen.
Die
in eenvoud tot ons kwam,
en werd verraden en vermoord - gekruisigd...
maar
Hij overwon de dood!
Na
drie dagen opgestaan ten leven
verscheen Hij aan vriend en vijand,
weer
in Zijn hemels rijk terug zond Hij Zijn Geest
die ieder mens bezielen wil tot leven in de Heer.
Tot
een
gemeenschap van heiligen,
door een
doop, door vergeving van zonden,
tot
leven in der eeuwigheid. Amen
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Onze
goede broeder Maarten Luther noemde de
zondag Trinitatis de Gouden
zondag.
Omdat op deze zondag de Vader,
de Zoon én de Heilige
Geest bezongen worden, komen hier
alle feestdagen nog een keer samen.
Met Kerstfeest
betoont God Zich een
Vader, die Zich met ons
mensen vereenzelvigt, die Zich voor ons wegcijfert, zoals een goede
vader doet!
Vandaag is het Vaderdag, en we mogen die Vieren met een
hoofdletter, omdat we in God
ook een Vader hebben, mét
een hoofdletter.
Een Vader die het geluk
van Zijn kinderen voorop
heeft gesteld, zoals
een liefhebbende vader (en een dito grootvader) ook doet. (We hebben hier
geloof ik meer grootvaders dan jonge vaders in de kerk.)
Het Paasfeest
is het feest van de Zoon,
die de dood heeft overwonnen,
en aan wie – bij Zijn Opstanding, alle
macht
in de hemel en op aarde gegeven is.
Vorige
week vierden we het hoge Feest van de Geest,
die namens Jezus tot
ons spreekt over God, en
tot God over en namens
ons.
De Geest, die Gods Liefde Zelf is.
Een Liefde, die in Jezus mens werd, ons leven
deelde, maar die nu nóg dichterbij is gekomen, en niet meer naast
ons staat, zoals Jezus, of hoog boven ons, zoals de Vader, maar die in
ons wonen wil.
En
dat alles bij elkaar vieren
we vandaag! Geen wonder dat Maarten
Luther sprak over een Gouden
zondag Trinitatis.
Het is de zondag van Vader,
Zoon en Heilige
Geest.
We zien in de Bijbel dat er een voortgaande ontwikkeling is van de kennismaking met Gods
Geest.
In Genesis 1 houdt Zij,
al zwevend en zwervend over de chaotische oerwateren
en de afgronden van de nog ongevormde aarde, die chaos in bedwang;
Zij is in het Scheppingswoord, dat alles ordent,
dat het licht, de zon en de maan, de dieren en de mensen roept.
En Zij is de levensadem Gods,
die de pas geschapen mens doet ópademen…
Die leven geeft.
Later
is het de Geest die profeten bezielt, die
hen Gods woorden doet spreken,
die poëten Gods lof doet zingen,
die priesters Gods zegen doet uitspreken
en die waar
doet worden.
Maar
bij Joël is er méér. Daar lezen we de belofte
dat die Geest op héél het volk zal neerdalen,
omdat heel het volk een priesterlijk volk zal zijn. En dan zal alles anders
wezen.
Niet de ouders, maar de kinderen vertellen over Gods
wil, niet de jongeren dromen
van een mooie toekomst, waarin ze van alles waar zullen maken, maar de ouden van dagen,
en de jonge mannen, díé gaan met open ogen visionair door het leven, ziende hoe God
met hen is.
Dat
alles geldt ook voor de slaven
en de arbeiders,
en in Israël waren die vaak niet-Joods. Dus ook wij zijn inbegrepen!
In
het Evangelie, en in het Pinksterverhaal van de Handelingen, zijn het niet de theologen
die de goede boodschap van Gods
genade verkondigen, maar de leken, de ongeletterden… Zij
hebben een Woord voor de wereld, en
ja, daar zit de wereld vaak niet op te wachten, net zo min als die wereld wacht op God…
maar tóch!
Het
Pinksterfeest staat niet op zich, we
kunnen we niet losmaken van het Paasfeest.
Dat was in het Oude Testament al zo, toen deze feesten eerst nog nadrukkelijk
met de oogst van het
land verbonden waren.
Eerst het lammeren van de kudde, en 50 dagen later de oogst van
het land. In Jezus is dat
verband nog sprekender
geworden; met Goede Vrijdag is de graankorrel
in de aarde gevallen en gestorven, met Pasen
breekt het nieuwe leven,
de nieuwe
schepping, door,
en met Pinksteren wordt de rijke vrucht
daarvan openbaar. Het gaat maar door!
De
Geest van Pinksteren
is de Geest van de opgestane en ten hemel gevaren
Christus.
Hij beloofde immers Zijn Geest
te sturen wanneer Hij van de aarde verhoogd zou zijn.
Wij hoorden hoe, in het Evangelie, Jezus
zegt: Ga er op uit, en onderwijs alle volkeren, waarbij je ze doopt tot de Naam
van de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest!
De
meeste vertalingen gebruiken het woordje ‘in’
na het werkwoord dopen.
Als je iemand doopt in Gods
Naam, dan doop je namens God. Een mooie gedachte, maar dat is toch niet wat
er hier staat. Ook vind je een enkele keer dopen óp Gods Naam.
Dan is die Naam het fundament
van de doop. Ook mooi, maar het staat
hier niet.
We hebben het er uitgebreid over gehad, thuis, maar we kwamen tot de
slotsom dat het wezenlijk gaat om een beweging.
Je doopt iemand naar God toe. Je doopt
iemand tot de Naam, zodat die persoon de Aanwezigheid van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige
Geest, bereikt;
zodat de dopeling echt in contact
komt met de Aanwezige in al
Zijn en Haar
vormen, waarin wij Hem,
Haar, mogen kennen.
Dat is een contact dat
niet beperkt is tot het moment van de doop,
maar het is een voortgaande beweging,
die zich heel je leven
mag voortzetten,
waarbij je de Ander steeds meer,
steeds beter, en op steeds meer manieren leert kennen
en liefhebben.
Het is het begin van een relatie,
een relatie die verder uitgebouwd
moet worden, doordat beide
partijen daar tijd en energie aan
besteden.
Maar zo gaat het met iedere relatie!
Voor
déze relatie is het wezenlijk dat we doen wat Jezus Zijn leerlingen heeft geleerd: God en je naaste liefhebben in woord
en daad!
Dan zullen we ervaren dat het waar is wat de Heer
zei: “Ik ben bij jullie, elk
moment, totdat de tijd ten einde gaat…”
Want God hééft ons lief, ieder
van ons, zoals we hier
zijn, en ieder
van ons die hier nu even niet aanwezig is. Hij,
Zij, houdt van je.
De
Reformatie heeft ons weer bewust
gemaakt van Gods droom
over een priesterlijk volk, dat geen behoefte
heeft aan priesters
die tussen hen en God
bemiddelen.
Jezus is onze Hogepriester,
meer is er niet nodig. Zijn Geest, Gods
Geest, spreekt in ons en tot
ons van Gods grote daden.
En
wij zijn geroepen om die door te vertellen.
Wij zijn geroepen om Gods
lof te zingen, hier, in
de eredienst, maar ook in ons dagelijks leven. Door onze manier van reageren
op anderen, in heel ons bestaan.
Zoals
de gemeente in Corinthe werd vermaand, zo geldt het ook voor ons,
voor ons als gemeente, en voor ieder in haar en zijn persoonlijke
leven… Namelijk:
Voor het overige, broeders en zusters, wees blij, maak alles weer in orde, laat je bemoedigen, wees eensgezind, leef in vrede,
en God, die de liefde
en vrede Zelf
is, zal mèt jullie zijn.
Heet
elkaar welkom met een heilige kus!
(Nu, daar ontbreekt het hier niet aan! :-))
Dat wil zeggen: probeer elkaar te zien als je naaste familie
– in Gods nabijheid.
De
genade van onze Heer
Jezus Christus en de liefde van God en de vriendschap en hulp van de Heilige Geest
is dan mèt jullie allemaal! Amen, dat is waar!
Muziek
Gods liefde is groot en strekt zich uit tot alle mensen,
wij kunnen daarin delen:
dag
aan dag met vriendelijkheid en aandacht, geld en geduld…
Nu kunnen we er gestalte
aan geven, als een goed begin,
in de collecte!
Na
het gebed over de gaven zingen we: lied 150b, maar nu eerst de collecten voor
Kerk in Actie (in de sloppenwijken van Medellin, Colombia)! én voor de eigen
gemeente.
Gebed over de gaven:
De
Heer heeft Zich
aan ons gegeven,
zo willen wij ons aan Hem
geven: met hart en ziel en leven.
Biddend, dat Hij ons en
onze gaven aanvaardt tot eer van Zijn
Naam, en dat Zijn
Liefde er in weerspiegeld moge
worden.
Als we zo geven, zijn we rijk!
Heer, ontferm U
over ons en onze gaven.
Amen
Lied 150b
Voorbeden
Lieve God, goede God,
machtige God,
wij danken U voor Uw goedheid,
voor Uw betrokkenheid,
voor Uw liefde
tot ons, in Jezus, in kribbe en kruis, in Opstanding
en Hemelvaart, in Uw Geest en haar Gaven…
Wij danken U, omdat U
in Uw veelkleurigheid,
en telkens weer verrassende Aanwezigheid,
tóch consequent en Een
bent.
Heilige,
Drie-Ene,
Drievuldige, Liefste…
Wij willen U bidden voor allen die U
zó niet kennen… wij mensen zien altijd maar een klein stukje
van Uw oneindige grootheid en liefde. Help
ons die met elkaar te delen.
Wees in ons een bron
van liefde die niet opdroogt, zodat wij kijken
met Uw ogen, horen met Uw hart, en Uw woorden spreken,
doen, delen… Wij bidden
U voor de kwetsbare
mensen in ons leven, en voor deze kwetsbare aarde. Help
ons om met liefde ermee om te gaan… Wij bidden
U voor alle slachtoffers
van oorlog en geweld, dat U
hun leven heelt, en
dat zij U mogen leren kennen
als hun Heer en Heiland.
Vader in Eeuwigheid, dank voor Uw
liefde, die ons wil zien als Uw
kinderen. Wij bidden U
vandaag voor alle vaders
en grootvaders,
dat U hen leidt
en wijst, hoe zij
hun kleinkinderen mogen leiden
en onderwijzen, hoe
zij de kinderen die aan hen zijn toevertrouwd
mogen wijzen op U,
en Uw liefde.
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd
Uw Rijk kome
Uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
En vergeef ons onze schulden,
Zoals wij aan anderen hun schuld vergeven
En leid ons niet in verzoeking
Maar verlos ons van het kwade
Ons slotlied is lied 675:1
Na de zegen, zingen we, in plaats van het ‘Amen’ vers 2
Zegen:
De
gemeenschap met God,
met alle Heiligen en met elkaar
wil Uw harten en gedachten
vullen, Uw doen en laten,
Uw bidden en danken. Zo zegent u God,
de Vader, God,
de Zoon, God,
de Heilige Geest,
† van nu aan tot in alle eeuwigheid.
Amen
675:2