Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag sexagesima
16 februari 2020 in de Lutherse kerk te Zeist
Stilte
Orgelspel: Pastorale in Bes. Philip Hayes (1738-1797)
Afkondigingen en
aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw
houdt tot in eeuwigheid
en niet loslaat het werk van Zijn handen.
Gebed van toenadering
Goede God, wij vertrouwen op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die daar toe niet in staat zijn.
Lieve God, Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om vergeving,
als wij U vragen om van ons weg te nemen al wat ons aan zorgen en vragen, aan verdriet en onrust, aankleeft,
opdat wij U in alle vrijheid als Uw kinderen kunnen aanbidden.
Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede
leven.
Amen.
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introďtus:
De Antifoon voor deze zondag luidt ps 44: 24,27
Gemeente: ps 44:2
Nogmaals samen de Antifoon:
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is
heel groot! - en we voelen ons zo hulpeloos,
maar laten wij dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Dienst van
het Woord
Groet
Zondagsgebed
Heer van Hemel en aarde, hoor ons bidden en danken,
bevrijd ons van alles wat ons wil scheiden van Uw koningschap.
Doe dit door Jezus Christus, onze Heer, die met U en
Uw Heilige Geest leeft en regeert, nu en tot in eeuwigheid.
Amen.
Lezing
uit het Eerdere Verbond:
Deuteronomium
30: 15 – 20
Helemaal aan het eind van zijn
leven, als het volk staat voor de grenzen van het Beloofde Land, roept Mozes op tot een vernieuwing van het Verbond.
Hij laat nog eens alles wat er is gebeurd de revue passeren, met alle nadruk op Gods trouw en het wankele
geloof van het volk. Als ze
daarover berouw hebben, dan zal het zeker goed komen. In
feite is er maar één fundamenteel gebod, en dat is: God lief te hebben, te leven zoals Hij wil, en je
aan Zijn voorschriften houden. Want dat
is, zoals we zullen horen, ook het doel van ons leven. We lezen:
15. Kijk! Ik leg het je nu voor:
het leven en het goede, of de dood en het kwaad.
16. Dat wat ik nu voorschrijf (is): De Aanwezige, je God, liefhebben, zodat je de door Hem uitgezette weg gaat, en Zijn voorschriften
en Zijn wetten, en Zijn uitspraken in ere houdt, zodat je lang zult leven en uitgroeit, zodat Hij, de Aanwezige, je God, je zegent in het land daar, dat je
in bezit gaat nemen…
17. Maar als je je hart afkeert, en je luistert niet, en je laat je overhalen
vreemde goden te aanbidden en te dienen...
18. ik bezweer jullie nu: dan zullen jullie absoluut dwalen!
Lang zal jullie tijd (dan) niet duren op de grond die jullie
betreden als je de Jordaan oversteekt, (op de grond) die je in bezit gaat
nemen.
19. Ik neem ze nu tegen jullie als getuige: de hemel én de aarde! Voor het leven en de dood
heb ik jullie gesteld, de zegen en de vloek, en als je kiest voor het leven (doe je dat)
zodat je (vóórt)leeft, jij en je nageslacht...
20. zodat je de Aanwezige je God kunt liefhebben, en gehoor geven aan Zijn stem, en Hem trouw blijven, - want Hij is je leven, en Hij is het die lang maakt: de tijd dat je wonen
kunt op de grond, waarvan de Aanwezige je voorvaderen, Abraham, Izaäk en Jacob, gezworen heeft dat Hij ze die geven
zou.
Tot hiertoe Mozes…
Gradualelied 534
dat zingt over de Zoon van God, die onze beperkingen wegneemt, zodat wij kúnnen
doen wat God van ons vraagt.
Epistellezing: 1 Corinthe 2: 6 - 11
In het eerste hoofdstuk is
gesproken over het woord van het
kruis, de verkondiging, die een dwaasheid is voor de
zogenaamde wijzen. Maar Gods dwaasheid is wijzer dan menselijke wijsheid, want
die ‘dwaasheid’ redt onze zielen. Daarom wilde Paulus ook niet met verbaal geweld de gemeenten komen bekeren, maar simpel, nederig,
zonder redenaarstrucjes, (en meesslepend spreken was een gewaardeerde kunst in
die tijd!) Dat wilde hij om te beklemmen, dat het geloof van de gemeente niet wordt gewekt door het praten van mensen, maar door
de kracht van God. Dan gaat hij verder:
6. Wij spreken wel over wijsheid onder de volmaakten, maar (dan
gaat het wel) over een wijsheid die niet van deze tijd is, en niets
met zinloze dingen te maken heeft.
7. Wij spreken echter over de wijsheid van God, die verborgen is in een geheimenis, (een wijsheid) die God voortijds heeft voorbestemd tot onze verheerlijking,
8. (een wijsheid) die geen der heersers van
deze tijd ooit heeft begrepen,
- want als ze die begrepen hadden, hadden ze de Heer der Heerlijkheid niet gekruisigd! –
9. Maar – zoals er (al) staat geschreven:
’Wat het oog niet gezien heeft en het oor niet gehoord
heeft, en wat in geen mensenhart opkwam, dat heeft God voorbereid voor wie Hem trouw beminnen.’
10. Ons heeft God het door de Heilige
Geest geopenbaard,
de Geest doorvorst immers alles, óók de diepe gedachten van God.
11. Wie onder de mensen heeft inzicht in wat des mensen is, ŕnders
dan de menselijke geest die in hem is?
En zo heeft niemand kennis van wat Godes is… behalve de Geest van God.
Lied 528: 1, 3 en 5
Allen gaan staan
Halleluja
1. Voorzang,
2. Allen
Ps
119:105
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Mattheüs 5: 17-26
Onze lezing
is een deel van de Bergrede, de Zaligsprekingen maken het eerste deel er van
uit, dan spreekt de Heer Zijn volgelingen aan en zegt dat ze, als
het zout der aarde, openlijk en duidelijk moeten leven in de liefde tot God en
mensen. Dŕt is
‘de wet en de profeten!’ Dat is hun roeping. Deze wet van liefde: heb God lief en heb je naaste lief, houdt niet in
dat je de 10 geboden wel kunt vergeten, integendeel: de wet der liefde vraagt
nog meer van de mens dan het houden van de 10 leefregels. De
Heer gaat verder en spreekt in het volgende stuk o.a. over het Gehenna, het Ge’Hinnom, het Hinnomdal, net buiten Jeruzalem,
waar de karkassen van dieren worden verbrand, en ook de lichamen van terechtgestelde moordenaars.
Het is dus een vreselijk oord. Het laatste stuk zegt dat we eerst verzoening
moeten zoeken met onze naaste, en dŕn pas met God. Zoals in het Onze Vader ook
in de grondtekst staat: vergeef ons, zoals wij vergeven hebben!
De Heer gebruikt stevige taal en
zegt:
17. Meen niet dat Ik gekomen ben
om de wet of de Profeten te ontbinden, Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18. Waarachtig, want Ik zeg jullie: voordat (mogelijk) hemel en aarde vergaan,
zal men aan geen punt en geen komma van de wet voorbij
gaan, éér alles is gebeurd.
19. Want wie er maar een van de onbelangrijkste van deze geboden zal ontbinden,
en dat aan de mensen zal onderwijzen, die zal uitermate onbelangrijk worden genoemd in het koninkrijk der hemelen, maar wie ze wčl doet en onderwijst, die zal groot worden genoemd in het koninkrijk der
hemelen.
20. Want Ik zčg u: als
uw gerechtigheid niet veel overvloediger zou zijn dan die van de Farizeeërs en Schriftgeleerden, dan zou u het Koninkrijk der Hemelen helemaal
niet binnengaan.
21. Jullie
hebben gehoord dat er tot de Ouden gezegd is: ‘Je zult geen moord begaan… ja, wie een moord
begaat, moet onderworpen worden aan het oordeel.’
22. Maar Ik zeg jullie, dat ieder die zich irriteert
aan zijn broeder (of aan haar zuster) onderworpen moet worden aan het oordeel. Al wie tegen zijn broeder zou zeggen: ‘Waardeloze vent!’ zal onderworpen moeten worden aan (het oordeel van) de
Hoge Raad (het Sanhedrin). Al wie er zou zeggen: ‘stommeling’ zal neergeworpen moeten worden in het vurige Gehenna.
23. Stel dat je je offergave opdraagt naar het altaar, en je herinnert je daar dat je broeder
iets op jou tegen heeft…
24. laat je gave dan voor het altaar achter, en ga er op af: eerst
moet er verzoening komen tussen jou čn je broeder, en kom dán je gave
opdragen.
25. Wees direct van goede wil ten
aanzien van je tegenstander in een rechtszaak, zolang je nog met
hem onderweg bent, opdat je tegenstander jou niet uitlevert
aan de rechter, en de rechter je uitlevert aan de beambte van
het gerecht, en je in de gevangenis geworpen zou worden.
26. Waarachtig, Ik zeg je: daar zou je dan níet uitkomen, voordat je het laatste
kwartje, dat je schuldig was, betaald had.
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te zeggen:
Wij geloven in God - Schepper van
hemel en aarde.
Heer over alle machten
Die om ons van alle macht heeft afgezien
en in Jezus de prijs heeft betaald voor onze overtredingen.
Die in eenvoud tot ons kwam,
en werd verraden en vermoord - gekruisigd...
maar Hij overwon de dood!
Na drie dagen opgestaan ten leven
verscheen Hij aan vriend en vijand,
weer in Zijn hemels rijk terug zond Hij Zijn Geest
die ieder mens bezielen wil tot leven in de Heer.
Tot een
gemeenschap van heiligen,
door een
doop, door vergeving van zonden,
tot leven in der
eeuwigheid. Amen
Allen gaan zitten.
Preek
Genade zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus, onze Heer, door de Heilige Geest.
Het zijn nogal stevige
teksten, die we vandaag op ons geestelijke bord krijgen. Ik heb het wel vaker
gezegd: Christen zijn is niet voor watjes! We mogen
van God veel hopen en verwachten, maar Hij verwacht dan ook een heleboel van ons.
Jezus is beslist niet een kerkganger van de 21ste
eeuw, als Hij zegt: “Ik ben niet
gekomen om het jullie makkelijk te maken,
maar Ik ben gekomen om de wet
te vervullen. Gods Wet.
En als je daar aan gaat sleutelen, en je leert anderen dat ook te
doen, dan bega je een doodzonde”. Nu, dat ís nogal wat!!!
Dat horen we niet graag.
Dood en verdoemenis dus vandaag? Ja,
en nee.
Ja, als je een kind van God wilt zijn, en toch een loopje met Hem denkt te
kunnen nemen. Nee, want je hebt een vrije
keuze. En in het stuk, nčt vóór
het deel wat wij straks lazen, zegt Mozes tegen het
volk: wat ik je nu ga opdragen is niet
te moeilijk voor je, je kunt het volbrengen, in feite heb
je het al op je tong liggen. Je hoeft maar zeggen: dit wil ik doen, en
dan kún je het! In het Hebreeuws is woord en daad zo nauw verweven,
dat er één term voor wordt gebruikt. Dabar.
Als God spreekt, dan bestaat
het. Gods woorden zijn scheppende
woorden.
Maar op een zelfde manier zijn onze
woorden ook niet vrijblijvend. Als wij iets zeggen over iets of
iemand, dan wordt daar iets werkelijk,
ook al zou het maar in iemands gedachten zijn. En dat
heeft gevolgen. We zien het iedere dag in de Media gebeuren.
Er wordt van alles geroepen (bijv. op RTL4) over mensen die in de aandacht staan, er wordt getwitterd
dat iets zús of zó is, en de meeste
mensen nemen dan voetstoots
aan, dat het dus ook wel zus of zo zal wezen. En dŕt bepaalt
dan weer de manier waarop ze zelf
denken of praten over die situatie, over die mensen. Heel simpel: als een kind
steeds maar te horen krijgt dat
hij of zij iets goed doet, dan krijgt het zelfvertrouwen, en je weet: met
zelfvertrouwen gaan de dingen bijna vanzelf.
Als een kind, of een volwassene, daar werkt het net
zo, steeds maar te horen krijgt, dat hij of zij niet deugt, niet knap, slim, aardig
genoeg is, dan verliest die persoon vaak de motivatie om door te
zetten, en dan gaat die zich ook zo gedragen.
Zonder het te merken, zonder het te bedoelen, vermoorden we iemand. Omdat we niet zoeken naar iemands mogelijkheden, en omdat we die niet stimuleren, nemen we die weg, ongewild
en ongeweten. Het is niet voor niets,
dat in de tien Levenswoorden staat: je mag geen
leugens over iemand verkopen.
Geen vals
getuigenis afleggen, staat er in de oude vertalingen.
Vaak denken we dat we een grapje
maken, maar was wij grappig vinden,
vindt de ander vaak helemaal niet
leuk. We zagen
afgelopen week, dat Aziatisch ogende Nederlanders, vaak hier geboren en getogen, misschien al derde
generatie, zich erg gekwetst voelen wanneer mensen flauwe opmerkingen
maken over Chinezen, virussen en dergelijke. ‘Kom op, grapje, daar moet je tegen
kunnen’, zeggen de grappenmakers dan. Vaak zijn dat zelf mensen die absoluut niet
tegen op- of
aanmerkingen kunnen als
het over hen zčlf gaat. Laat staan
tegen grappen met hen als onderwerp.
En zo zijn onze lezingen weer heel actueel
geworden, want nee, grappen zijn niet altijd
leuk.
Als je iemand een negatief
gevoel geeft over
hem of haar zelf, dan neem je ze levensvreugde af, dan neem je ze een stukje leven af, en dat
is moord. Dan moet je je verantwoorden
voor Gods rechtbank,
zegt Jezus, want de Aanwezige wil het leven voor de mensen,
wil zegen voor de mensen, voor alle
mensen. Voor u en jou en voor mij en
voor de mensen die hier nu vandaag niet zijn, maar ook voor mensen, waar we even niets
mee hebben.
Of voor mensen die niet eens bij ons in beeld zijn.
We zeggen naar aanleiding van de verhalen die we horen, lezen of zien makkelijk:
‘waar rook is, is vuur.’ Of: ‘er is geen koe
zo bont, of er is wel een vlekje
aan’.
Maar zo moeten wij niet met Gods kinderen omgaan. Hij trekt Zich dat
persoonlijk aan! Voor Hem zijn wij
allen van belang. Net zoals wij Hem belangrijk zouden moeten vinden, als wij Zijn volk, Zijn kinderen
zijn.
Het is een zaak van leven en dood, van zegen en vloek, zegt Mozes. Waar kiezen
we voor? Wij hebben de keus!
Het gaat om kwaliteit van leven, voor ons zelf
en voor anderen, voor onze kinderen en
voor de kinderen van onze naaste.
En dan gaat het niet alleen om wat we zeggen, maar vooral ook
om wat we doen. Elke dag.
Want Gods diepste verlangen
is, dat wij samen-leven, als volk, als gemeente,
als Staat.
Daar zijn al die wetten
en voorschriften en inzettingen en hoe je het verder ook wilt noemen, voor bedoeld. Om het leven, het goede
leven, voor iedereen mogelijk te maken. Wat dat
betreft zijn wij de weg wel behoorlijk
kwijt geraakt in onze Nederlandse maatschappij. Ikke… ikke…
ikke… en de rest kunt U wel aanvullen.
Jezus is niet
gekomen om die Leefregels te versoepelen,
maar om ze Zelf te vervullen.
Om te laten zien dat het kan!
Daarom is Hij in
onze plaats mčt de moordenaars vermoord.
Gekruisigd ŕls een moordenaar.
Zijn dood heeft ons
de genade gebracht. Zijn opstanding
heeft voor ons allen, ook al zijn
we misschien geen geloofshelden, ook al zijn
we mensen met beperkingen,
de weg naar Gods toekomst met
ons opengelegd.
Ook voor ons hier.
Het is die genade, waarover Paulus spreekt, als
hij het heeft over een mysterie, een geheim dat voor de buitenwereld niet zichtbaar is.
Gods Heilige Geest, die is gekomen
om ons te leiden en te troosten, om nóg dichter
bij ons te zijn dan Jezus Zelf, Zij heeft dit geheim geopenbaard.
Zij is het liefdevolle hart van God, dat voor ons klopt.
Want Liefde is het antwoord van God op het kwaad
in de wereld.
Laat het ook óns antwoord zijn!
We hebben vrijdag Valentijn gevierd.
De legende zegt dat een jong paar bij bisschop Valentijn kwam met het
verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een christen.
Valentijn vond de liefde zwaarder
wegen dan de wetten van de keizer die zo’n huwelijk verboden, en hij huwde het stel. Al gauw
kwamen meer paren met hetzelfde
verzoek. Valentijn werd aangegeven
en gearresteerd.
Toen hij voor de keizer moest verschijnen, probeerde hij die te bekeren.
Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat
gebeurde op 14 februari.
Een dag die we vieren, want het was de dag waarop hij nieuw geboren werd ten
hemel. En dat is feest! J
Natuurlijk gebeurden er wonderen in
zijn naam, anders was hij nooit heilig
verklaard. Wie hij precies was, en
wanneer hij leefde, dat is onduidelijk, maar het geeft
niet. Het gaat er om dat we
net als hij gaan op de weg die God voor ons
heeft uitgestippeld, ook als ons
dat duur kan komen te staan.
Ook als de wereld, de mensen om ons heen ons uitlachen. Hoe pijnlijk we dat ook vinden.
Want met Gods genade kunnen wij
het volbrengen om Jezus te volgen, die ons heeft voorgedaan
hoe God in eenvoudige
mensen en dingen door ons gediend wil worden. Het gaat om de kleine keuzes van iedere
dag. In ons gewone leven.
Keuzes, waardoor het leven van anderen,
waardoor deze wereld, het milieu,
een beetje beter worden.
Een beetje minder voor onszelf is vaak véél meer voor anderen! ‘Je kúnt het’, zegt Mozes.
“Je kúnt het”, zegt de Geest die in ons
hart spreekt.
Door Gods genade kun je groter groeien dan je zelf bent, zegt een
populair lied. Hij tilt je op Zijn schouder tot ongekende hoogten. (Til
more than I can be.)
En zo is het.
Yes, we can!
Amen
Muziek Largo uit Triosonate nr.2 in
c-klein J.S. Bach. (1685-1750).
BWV 526
Dienst van gaven en gebeden
Alles wat wij hebben, hebben
wij van God gekregen,
om door
te geven, om te delen met velen,
en er zo dubbel
van te genieten.
Ook nu en hier kunnen we gestalte geven aan dat
delen: in de collecte. Na het gebed over de gaven zingen we:
Zingt Jubilate voor de Heer.
Collecte 1. Voor het
werk in de eigen gemeente
2. Voor Timon
Timon helpt bij problemen met
opvoeden en opgroeien. Kinderen, jongeren en hun gezin komen dichterbij hoop,
herstel en perspectief.
Muziek:
Flute Piece. Thomas
Thorley (1780-1835)
Gebed over de gaven
Heer God, wat wij hebben verdiend, wat wij hebben gekregen, het is alles uit Uw genade. Daarom kunt U er over beschikken, zoals U kunt beschikken
over onze tijd, liefde en aandacht.
Wij geven die met liefde aan U en anderen. Wijs ons in dit alles de juiste weg en zegen onze gaven.
Om Jezus’ wil.
Amen.
Lied 652
Voorbeden
Laten wij samen danken en bidden:
God van hemel
en aarde, Schepper van al wat is en bestaat,
hoe dan ook, wij danken U om de glorie
van het Heelal, om de stralende
sterren, de zonnen en manen, om alles
waar we maar een heel klein beetje van
weten, ondanks onze techniek, ondanks
onze wetenschap. Wij aanbidden
U om de luister van Uw heerlijkheid,
die wij alleen maar kunnen vermoeden.
En toch kent U ieder van ons bij name. Toch hebt U ons onvoorstelbaar
lief. Wij danken U voor de genade dat wij dat mogen weten. Wil ons dan leiden
door Uw Geest en Haar gaven, zodat wij
U en anderen geen pijn meer doen. Heer, vergeef ons, waar we dat zonder
te willen en te weten wel
hebben gedaan.
Help ons om bewust door het leven te gaan, na te denken bij wat we doen
en laten, wat we zeggen en zwijgen. Leid ons daarin elke dag weer.
Heer, ontferm U.
Liefdevolle God, dank U voor Uw Woord.
Dank voor de Heilige Schrift, maar ook
voor Jezus, Uw levende Woord, voor ons
het Levenswoord.
Wij bidden U voor allen die niet over
U hebben gehoord, en ook voor allen die Uw Naam ‘losjes’ gebruiken, maar U niet kennen,
die van Uw liefdevolle genade niet weten. Ontferm
U over hen.
Goede God, wij danken U dat wij U hier in vrede
en vrijheid mogen aanbidden, dat wij veilig
over U mogen en kunnen spreken en
zingen, dat wij hier en in Utrecht gemeente
mogen zijn. Wij bidden U voor Sanne Damen die we hier volgende keer hopen te dopen,
en voor het gezin waarin ze mag opgroeien.
Dat U hen in alles zegent
naar lichaam en geest.
Wij bidden U voor allen die kinderen
mogen opvoeden, thuis of op school, en
voor allen die niet in staat zijn om
dat te doen, door ziekte, door oorlog
of andere situaties.
Wij bidden U ook voor allen die worden vervolgd om het geloof. Dat U hun leven herschept
naar Uw beeld en gelijkenis, dat ze dagelijks
Uw liefde en trouw mogen ervaren, zoals past bij U en bij hen, en mét Jezus,
die op het kruis bad voor wie Hem
vervolgden, bidden wij voor allen die het anderen moeilijk
maken, en voor onszelf, als wij dat ook doen.
Heer, ontferm U.
Machtige God, wij weten dat U groter bent dan storm en ziekte,
dan geweld in de natuur en in ons leven. Wij bidden U voor allen die op zee of
op de weg in nood zijn, voor allen die ziek zijn, en voor hun leven vrezen. Maar
ook voor de zieken van de gemeente, we danken U dat Teun en Lenie hier zijn,
Joop en Lien, en we bidden voor Wil Koks, en al die anderen.
Wij danken en bidden voor allen die hen willen helpen.
Sta hen bij om Jezus’ wil. Heer, ontferm U.
…
Met de
woorden van Jezus, die het ons heeft voorgezegd bidden wij samen:
A:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd
Uw Rijk kome
Uw Wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals wij vergeven onze schuldenaren
en leid ons niet in verzoeking
maar verlos ons van het kwade!
Slotlied lied 978: 2,
3, 4
Laten we samen voor elkaar om de zegen bidden:
A: Wij bidden dat de vrede van Christus met je meegaat, waar Hij je ook naartoe
zal zenden,
dat Hij je Gids zal zijn door de wildernis,
dat Hij je beschermt in de storm,
dat Hij je vreugdevol thuis zal brengen,
blij over de wonderen die Hij je toonde,
dat Hij je in vreugde veilig hier thuis terug zal brengen,
en hier bij ons. Amen
Zegen:
Gods zegen draagt ons door dood en doop heen naar het leven in eeuwigheid.
Gods Geest geeft ons de woorden van eeuwig leven in de mond, en de moed in ons hart
om die te spreken.
Gods geliefde Zoon gaat aan onze zij, wanneer we
hier vandaan gaan.
† Zo zijn
we dan gezegende mensen,
in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Lied 978:1
Orgelspel: Menuet Gothique uit Suite Gothique opus 25 deel 2. Leon Boellmann ( 1863-1897)
Daarna genoten we van de koffie en koek die de
dames van de Servische gemeente, die de kapel met ons delen, ons serveerden.
Bless them! (Благослови
их! )