Voor eerdere diensten klik hier:

Zondag Rorate 12 december 2024  in de Vredekerk  te Soesterberg. 
Organist:
  
Luud van Loenhout

De dienst zal worden gestreamd en is te bekijken op Kerkdienstgemist.nl. (
www.kerkdienstgemist.nl/stations/2156-Vredekerk)

VOORBEREIDING

Orgelspel

Stilte voor persoonlijk gebed ingeluid door kerkklok.
Tegelijkertijd wordt in de consistoriekamer het consistoriegebed uitgesproken door de ouderling van dienst.

Binnenkomst kerkenraad en voorganger
Gemeente gaat staan.

Drempelgebed Uitgesproken door de ouderling van dienst, vóór het liturgisch centrum.

De diaken steekt de paaskaars aan.
Aanvangslied: TussenTijds 134: 1-4 Scheur toch de wolken weg en kom… melodie gezang 128.

De voorganger neemt plaats achter liturgietafel.

De diaken steekt de adventskaarsen aan, alle vier.

Votum en groet:
Voorganger: Onze
hulp is in Naam van de Heer
Gemeente : die hemel en aarde gemaakt heeft.
Voorganger:
De Heer zal met u zijn.
Gemeente: De Heer zal u bewaren.
Voorganger:  
Genade en vrede, liefde en goedheid
van God, voor U allen!
Gemeente : Amen.
De gemeente gaat zitten.

Inleiding op de dienst:
Lieve gemeente, deze zondag heet vanouds: ‘Rorate caeli’ ‘Dauwt, hemelen, uit den hoge, en laat de wolken de Rechtvaardige regenen’, en dat hebben we zojuist ook gezongen.
Heel de wereld snákt naar echte rechtvaardigheid, en de meeste mensen zijn er wel van overtuigd dat we het daarvoor niet van de machthebbers hier moeten hebben.
We moeten het Hogerop zoeken, en dat doen we dan ook in deze dienst. En zo beginnen we met het:

Kyriëgebed (gebed om ontferming)
Heer
God, machtige en sterke, wij bidden U in onze angst en verscheurdheid, in een wereld waar de zwakke krachten het onderspit lijken te delven:
kom
Heer, en scheur de hemelen, laat gerechtigheid op aarde neerkomen, want wij hebben er moeite mee te geloven dat het ooit nog goed zal komen, met ons en onze wereld.
Daarom bidden wij zingend:

Goede God, er lijkt in Oekraïne, in Gaza, in Soedan en noem maar op, geen huis, geen kerk, geen school, geen hospitaal, geen mens meer veilig te zijn voor de vernietigende krachten, die uit zijn op dood en verwoesting.
Ook in onze eigen maatschappij zien we de neiging toenemen om het ‘ik’ en het eigen
belang voor te laten gaan, en de ander te minachten. Vergeef ons, Heer, want zó willen wij hier niet leven.
Daarom bidden wij zingend:

Barmhartige, Aanwezige, wij willen geloven in Hem die gekomen is, geboren in Bethlehem, vermoord op Golgotha, maar opgestaan.
In dat vertrouwen zijn wij hier bij elkaar, en daarom bidden wij zingend:

Amen

 

DIENST VAN HET WOORD

Heilige Geest, adem van het scheppend Woord van God, geschenk van Jezus, het levende Woord, spreek tot ons en laat ons weten wat de Aanwezige ons vandaag wil laten horen en begrijpen, in deze dienst, in heel ons leven,
door
Jezus Christus, onze Heer. Amen.

Lezingen
Micha 5: 1-4a BGT
Micha is een profeet
en een jongere tijdgenoot van Jesaja, en trad op in Juda tussen 750 en 700 v.Chr. Hij weet zich vervuld van de kracht van de Geest van de Heer. Onvermoeibaar en onbevreesd wijst Micha op de zondigheid en de zieke plekken van zijn samenleving: krappe maten en vervalste weegschalen (krimpflatie), onverzadigbare consumptiedrang, geweld, bedrog en leugen, roofzucht en mensen hun vrijheid ontnemen om hun goederen te kunnen inpalmen,; machtsmisbruik, volksleiders, priesters en profeten die alleen maar werken voor geld, groter vertrouwen hebben in paarden, strijdwagens, burchten en zwarte kunsten dan in de Heer en toch vermetel vertrouwen op de nabijheid van de Heer.
Micha dreigt met straf en oordeel als men de verbondstrouw niet eerbiedigt en de Heer niet erkent als de enige God. Ook Jeruzalem en zelfs de tempelberg zullen dan niet gespaard blijven. Alleen als men zich bekeert tot de Heer zullen de vrede en de luister van vroeger weer terugkeren. En… uit het kleine, onooglijke Betlehem in Efrata zal iemand komen, die over Israël gaat heersen in de kracht van de Heer en wiens macht zal reiken tot de uiteinden van de aarde. En zo staat er boven onze lezing:
Er komt een nieuwe leider. We lezen:

5:1 (De Heer zegt:) "Luister, Betlehem in Efrata.
Jij bent één van de kleinste steden van Juda.
Toch zal er uit Betlehem iemand komen die namens
Mij leider zal zijn van Israël. Hij zal afstammen van een heel oude familie."
(Micha gaat verder, en zegt:)
2 De
Heer heeft de Israëlieten in de steek gelaten. Ze zijn nu in de macht van hun vijanden. Maar als de nieuwe leider geboren wordt, zal daar een eind aan komen. Dan mogen de Israëlieten die ver weg leven, terugkeren naar hun eigen land.
3 Als die nieuwe leider over het volk gaat regeren, zal Hij
goed voor de mensen zorgen. Hij zal kracht krijgen van de Heer, zijn God. Aan Hem zullen de mensen zien hoe groot en machtig de Heer is. Dan kunnen de mensen veilig leven. Want de nieuwe leider zal heersen over de hele wereld.
4 En Hij zal (Zelf)
Vrede zijn.

We zingen uit lied 459: 1,2

Over Hem lezen we in Hebreeën 10: 5-10
Van de brief aan de Hebreeën wordt nu algemeen aangenomen dat hij niet van Paulus afkomstig is.
Dit is eigenlijk geen brief, maar eerder een lange preek.
Die gaat over Jezus als de Zoon van God en de eeuwige hogepriester, die de redding heeft verworven voor de mensen, die van God waren vervreemd.
Jezus staat aan hun kant en is solidair met hen in het dragen van de lasten van het leven en het ondergaan van de dood. In Zijn verheerlijking heeft Hij voor de gelovigen de toegang tot God vrijgemaakt.
Daarom houden zij op aarde het oog gevestigd op hun Heer, die hun is voorgegaan en hun eigen verlossing zeker heeft gesteld. Boven dit stuk staat:

Christus offerde zichzelf We lezen:

5-7 Dit zei
Christus toen Hij in de wereld kwam:
"
God, U zegt dat U geen offers van de mensen wilt. U houdt niet van hun offers voor de zonden.
Daarom hebt
U Mij een lichaam gegeven om te offeren. Ik weet dat die woorden uit Uw Boek over Mij gaan. Hier ben Ik. Ik zal doen wat U van Mij wilt."
8
Christus zei dus dat God geen offers voor de zonden wil. God houdt niet van die offers, ook al worden ze gebracht volgens de Joodse wet.
9-10 En "toen zei
Christus: "Hier ben Ik. Ik zal doen wat U van Mij wilt." Jezus Christus deed dus wat God wilde: Hij offerde Zijn eigen lichaam. Daarmee heeft Hij de oude afspraak van God vervangen door de nieuwe. En daarom horen wij nu voor altijd bij God.
Tot hier deze lezing.

Reden genoeg om God te danken en te loven. Dat doen we met het lied dat we nu gaan zingen.

Lof, eer en prijs zij God, die troont in 't Licht daarBoven... LB73 lied 44:3

De Evangelielezing is uit: Lucas 1: 36-45
Vooraf gaat de aankondiging van de geboorte van Johannes, aan diens vader Zacharia, terwijl deze met (Joods) Nieuwjaar dienst doet in de tempel en dan volgt de aankondiging aan Maria door de aartsengel Gabriël… Hij eindigt met:

36. En kijk: Elisabeth, je verwante, ook zij is op haar oude dag zwanger geworden van een zoon, en dit is de zesde maand van haar, die
onvruchtbare genoemd werd.
37. Want bij
God is geen enkel ding onmogelijk.

38. Daar zei
Maria: ‘Zie hier: de toegewijde dienares van de Heer. Laat mij maar gebeuren zoals U hebt gezegd’.
En de engel ging bij haar weg.
NBV21
39. Kort daarop reisde
Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda,
40. waar ze het huis van Zacharia binnenging en Elisabeth begroette.
41. Toen Elisabeth de groet van
Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest
42. en riep luid: ‘De (meest)
gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot!
43. Wie ben ik dat de moeder van mijn
Heer naar mij toe komt?
44. Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van
vreugde op in mijn schoot.
45.
Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

Tot hier toe het Woord van de Heer.
Zalig die het woord van God horen en er gehoor aan geven!

Overdenking

Genade zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus, onze Heer, door de Heilige Geest.

Kinderen zijn heel belangrijk in een mensenleven, of je ze nu zelf krijgt of niet…
Dat was in het
Oude Israël zo, en dat is nog steeds zo, ook al was het vroeger iets dat je vroeg of laat kon overkomen, en nu is het voor veel mensen, ook jonge mensen, iets waarvoor of waartegen je kunt kiezen, om allerlei (vaak) goede redenen…
Maar als je ze wel graag
wilt, en ze komen maar niet, ja, dan kan dat een diep verdriet zijn.
Dat was het zeker voor de vrome priester Zacharia ('God onthoudt' of 'de Heer herinnert Zich') en zijn vrouw
Elisabeth. (Elisabeth betekent God heeft gezworen, of: Eed van de Heer).
Ze waren beiden nakomelingen van Aäron, de broer van
Mozes, dus leden van het priesterlijke geslacht.
(Wij hier zouden nu zeggen: uit een domineesfamilie...)

Dan voel je je in een
gemeenschap, waar je toekomst geworteld ligt in je nageslacht, waarschijnlijk wel erg tekort schieten, denk ik zo. Elisabeth staat in de buurt bekend als ‘die onvruchtbare vrouw’. Dat is net zoiets als een appelboom waar maar geen appels aan komen. Daar heb je niets aan, zeggen ze daar.
Heel pijnlijk is dat, al denken we er nu wel anders over…
Natuurlijk hebben Elisabeth en Zacharia vaak genoeg om een
kind gebeden, als het maar gezond was…
(Of desnoods een meisje...) 
Maar nee. Ze zijn oud geworden met die teleurstelling…

En dan, op
Gods tijd, en dat is belangrijk, op Góds tijd, terwijl Zacharia offert in de tempel, en even later de zegen zal moeten uitspreken over het volk, dan komt Gods engel hem vertellen dat hij een zoon zal krijgen. Nu, hij gelooft er niets van. Op zijn leeftijd, en dàn die van Elisabeth? Kom nou!
Maar hem wordt het zwijgen opgelegd. Zelfs de
zegen kan hij niet zelf uitspreken. Hij gebaart maar wat…

Pas na de geboorte van het kind, als de naam Johannes (
God is genadig) moet worden gezegd (of in zijn geval: geschreven), kan hij weer spreken… Een staaltje van Goddelijke humor!

Zover zijn we nog niet in het verhaal dat we lazen vandaag, maar de engel vertelt
Maria wel dat Elisabeth zwanger is, want dat bij God álles mogelijk is. 
En al snapt
Maria echt niet hoe zij, zonder een man, zwanger kan worden, ze wil het wél geloven
Daarin is haar
geloof sterker dan dat van een oude priester, die het enthousiasme van de jeugd al jaren kwijt is.
En
Maria zegt: ‘Laat maar komen, dan’. Wel heel beleefd, hoor. Ze zegt het zo: ‘Zie hier: de toegewijde dienares van de Heer!’

En de
Zoon die zij krijgt, we lazen het in de epistel, laat zien dat Hij de toegewijde dienaar van de Heer is.
100% is
Hij bereid om alles te doen wat God van Hem vraagt. Ook als het Zijn leven kost.
Het is dan ook niet zomaar een mensenleven, en
Hij is niet zomaar een mensenkind. Hij is de mens, zoals die in de Schepping, door de Schepper, bedoeld was.
Hij was, en dat snappen we geen van allen, maar dat hoeft denk ik ook niet, Hij was een deel van het scheppende Woord…
We
hoeven dat niet te begrijpen. Maar we mogen er wel voor kiezen om het te geloven
En er naar te handelen.

Zacharia, die zijn hele Priesterlijke leven ongetwijfeld aan het ‘
lernen’ was geweest, aan het studeren in de Heilige teksten, laat zich overdonderen door wat zijn ogen hem vertellen, en door wat hij aan zijn lichaam voelt: in de gewone mensenwereld zijn hij en zijn vrouw al veel te oud om nog kinderen te krijgen.
Ja,
Abraham en Sara (dat bedenkt hij pas veel later) waren óók al behoorlijk oud, toen een engel vertelde dat Sara een jaar later een kind zou hebben. Tóén moest Sara lachen, nu gelooft Zacharia er niets van. In de Hemel vonden ze zijn reactie kennelijk zó stom, dat hij – om de gelegenheid te krijgen om er eens goed over na te denkenstom zou zijn, niets zou kunnen zeggen, totdat die belofte uitgekomen zou zijn.

Ik denk wel eens dat het er op de wereld een stuk rustiger toe zou gaan, als wij mensen plotseling niets meer uit de keel zouden kunnen krijgen, als we van
plan zijn iets stoms te zeggen. Of iets onaardigs. Maar zo werkt het niet.
De
Schepper, de Aanwezige, heeft er iets bijzonders van willen maken. Mensen die zelfstandig kunnen kiezen om het goede te doen, om lief te hebben, om te geloven. En dat betekent natuurlijk ook, dat ze er voor kunnen kiezen om dat níét te doen.

Alle ouders die zien dat hun kinderen (voor hun gevoel) het verkeerde pad kiezen,
weten hoeveel pijn dat doet. Je zou je hart uit je lijf willen scheuren, om te zorgen dat dat anders gaat. Dat het goed komt.

Dat is dan ook precies wat de
Heilige in de Hemel heeft gedaan. 
Hij heeft voor ons Zijn toekomst op het spel gezet.

In het Bijbelse perspectief belichaamt een zoon de
toekomst van de ouders. Om de stam voor te zetten, (daar hebben ze toch wel meisjes en vrouwen voor nodig!), om te zorgen dat er voor de ouders wordt gezorgd, als ze het zelf niet meer kunnen, om met een heldere blik in de wereld van morgen te staan, kortom: toekomst met zicht op meer dan het hier en nu, ja, met zicht op de eeuwigheid.

Die
Toekomst, maar met een hoofdletter, Zijn eigen Toekomst, heeft God voor ons op het spel gezet.

In het
kind in de kribbe, in Hem die sterft op het kruis, maar met Winst in de opstanding. Zo mogen we Jezus onze broer noemen, en God onze Vader.

We hebben jonge én oude vrouwen als Maria en Elisabeth nodig om ons te leren te
geloven wat de Heilige Geest ons via het Woord, via muziek, en via spelende kinderen, wil zeggen.

Voor
God is ieder mensenleven belangrijk. Hoe jong of oud we ook zijn. Leer naar elkaar te luisteren met respect en interesse. Anders konden we wel eens dommer én stommer zijn dan we zelf denken.
Luister en kijk naar de ander met Gods ogen, dan zal de Geest ons meer laten zien dan je voor mogelijk had gehouden. Het is vol wonderen om ons heen. Bij God is alles mogelijk!
(Zelfs vrede in Gaza, in Oekraïne, in Syrië, in Afrika!!!) 

Amen

Orgelspel

DIENST VAN DE GAVEN

Voorbeden

Goede God,
Wij danken U voor Uw genade en geduld, voor Uw liefde en goedheid. Vergeef ons, waar we te weinig lijken op de Mens, zoals U die had gedacht.
We zijn vaak meer met onszelf bezig dan met de ander, en juist in deze tijd, op weg naar Kerst, staan we daar met schaamte bij stil. Help ons, vragen we U, om met Uw ogen te kijken naar Uw mooie schepping, en naar de andere schepselen, waarin we íets van Uw schoonheid en grootheid mogen zien…

Trouwe God, wij loven U om Uw trouw en betrouwbaarheid, waarover wij lezen in de Bijbel.
We lezen over vrede, die U hebt aangezegd.
We danken U voor Hem die de vrede Zelf is, en we leggen ons onbegrip en onze teleurstelling bij U neer, om al die ónvrede in onze harten en in onze wereld.
Wij zijn vaak ontevreden, het begin van onvrede, terwijl U ons hebt verwend met zoveel goeds.
Er is oorlog in Oekraïne, in veel delen van Afrika, onrust in Syrië en het Midden-Oosten, in wat ooit het Beloofde land was, en we schamen ons voor de dingen die daar gebeuren, ook al is het niet in onze naam, en al hebben we het gevoel dat wij er zelf zo weinig aan kunnen doen. Daarom bidden we U voor alle mensen met macht en verantwoordelijkheid, daar en hier, in kerk en maatschappij, in staten en steden en dorpen…
Heer, kom met Uw Heilige Geest, en spreek in al hun harten over liefde en vriendelijkheid, geef hen – en ook ons – Úw wijsheid, opdat we de juiste keuzes maken, en met uw hulp verschil kunnen maken tussen goed en kwaad.

Barmhartige God, wij danken U dat U het goede wilt voor ieder van ons, ook in donkere tijden en momenten.
We bidden U voor hen die in het dodelijk duister wachten op hun bevrijding, wees Aanwezig, waar ze zich van God en mensen verlaten voelen, wees hoop in hun wanhoop, liefde in liefdeloosheid, kracht in zwakheid, en doe een groot Licht opgaan, geef Leven!
Wij bidden U voor alle slachtoffers van oorlog en geweld, voor vrouwen en meisjes in Afghanistan, en dat soort landen, we bidden U voor de vele slachtoffers in Middellande Zee, en overal waar mensen vluchten naar veiligheid, die hun vaak niet wordt gegund.
Ook Uw Zoon moest vluchten, help ons om dat niet te vergeten, en juist daarom bidden we ook voor onze eigen regering… Heer, vergeef ons al wat wij misdeden, en laat ons in Uw vrede leven.

Voorbeden uit boek bij de ingang…
We bidden voor de slachtoffers van de aanslag in Magdenburg, voor de verkeersdoden, voor de zieken in deze gemeente... 

In de stilte van dit moment bidden we voor allen waar ons hart zich zorgen over maakt…

En samen bidden we mét Uw Zoon:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome.
Uw Wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde;
geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking.
maar verlos ons van het kwade.
Want van U is het Koninkrijk, de Kracht en de Heerlijkheid in eeuwigheid. Amen

Afkondigingen door de ouderling van dienst

Collecte (Tijdens het tonen van de informatie orgelspel.)

1e CvK:
Kosten energie en verwarming
2e Diac.: ZWO/KiA - Een stem in de samenleving voor jongeren in Palestina.
Tijdens de collecte is er orgelspel.

Slotlied: Lied 423: 1-2
Vaya con Dios is Spaans, en betekent: Ga met God, en het Franse: ‘à Dieu’ wil ongeveer zeggen: Wees Gode bevolen!


Zegen
Gods zegen draagt ons door geboorte en dood heen naar het leven in eeuwigheid.
Gods Geest geeft ons de woorden van eeuwig leven in de mond, en de moed in ons hart om die te spreken.
Gods geliefde Zoon gaat aan onze zij, wanneer we hier vandaan gaan.

† Zo zijn we dan gezegende mensen,
in de
Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Amen

...
Daarna werd er geanimeerd koffie gedronken met elkaar!