Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag Rorate
12 december 2024
in de Vredekerk te Soesterberg.
De dienst zal worden gestreamd en is te bekijken op Kerkdienstgemist.nl. (www.kerkdienstgemist.nl/stations/2156-Vredekerk)
VOORBEREIDING
Orgelspel
Stilte voor persoonlijk gebed ingeluid door kerkklok.
Tegelijkertijd wordt in de consistoriekamer het consistoriegebed uitgesproken
door de ouderling van dienst.
Binnenkomst kerkenraad en voorganger
Gemeente gaat staan.
Drempelgebed Uitgesproken door de ouderling van dienst, vóór het liturgisch centrum.
De diaken steekt de paaskaars
aan.
Aanvangslied:
TussenTijds 134: 1-4 Scheur toch de wolken weg en kom… melodie
gezang 128.
De voorganger neemt plaats achter liturgietafel.
De diaken steekt de adventskaarsen aan, alle vier.
Votum en groet:
Goede
God,
er lijkt in Oekraïne, in Gaza, in Soedan en noem maar op,
geen huis, geen kerk, geen school, geen hospitaal, geen mens
meer veilig
te zijn voor de vernietigende krachten, die uit zijn op dood en
verwoesting.
Ook in onze eigen maatschappij zien we de neiging toenemen om het ‘ik’
en het eigen belang
voor te laten gaan, en de ander te minachten.
Vergeef ons, Heer,
want zó willen wij hier niet leven.
Daarom bidden wij zingend:
Barmhartige,
Aanwezige,
wij willen geloven
in Hem
die gekomen is, geboren in Bethlehem, vermoord op Golgotha, maar opgestaan.
In dat vertrouwen
zijn wij hier bij elkaar, en daarom bidden wij zingend:
Amen
DIENST VAN HET WOORD
Heilige Geest,
adem
van het scheppend
Woord van God,
geschenk van Jezus,
het levende
Woord, spreek
tot ons en laat
ons weten wat
de Aanwezige
ons vandaag wil laten horen
en begrijpen,
in deze dienst, in heel ons leven,
door Jezus Christus,
onze Heer.
Amen.
Lezingen
Micha 5: 1-4a BGT
Micha is een profeet en een jongere tijdgenoot van Jesaja, en trad op in
Juda tussen 750 en 700 v.Chr. Hij weet zich vervuld van de kracht van de Geest
van de Heer. Onvermoeibaar en onbevreesd wijst Micha op de zondigheid en de
zieke plekken van zijn samenleving: krappe maten en vervalste weegschalen (krimpflatie),
onverzadigbare consumptiedrang, geweld, bedrog en leugen, roofzucht en mensen
hun vrijheid ontnemen om hun goederen te kunnen inpalmen,; machtsmisbruik,
volksleiders, priesters en profeten die alleen maar werken voor geld, groter
vertrouwen hebben in paarden, strijdwagens, burchten en zwarte kunsten dan in de
Heer en toch vermetel vertrouwen op de nabijheid van de Heer.
Micha dreigt met straf en oordeel als men de verbondstrouw niet eerbiedigt en de
Heer niet erkent als de enige God. Ook Jeruzalem en zelfs de tempelberg zullen
dan niet gespaard blijven. Alleen als men zich bekeert tot de Heer zullen de
vrede en de luister van vroeger weer terugkeren. En… uit het kleine,
onooglijke Betlehem in Efrata zal iemand komen, die over Israël gaat heersen in
de kracht van de Heer en wiens macht zal reiken tot de uiteinden van de aarde.
En zo staat er boven onze lezing: Er
komt een nieuwe leider. We lezen:
5:1 (De Heer
zegt:) "Luister,
Betlehem in Efrata.
Jij bent één van de kleinste steden van Juda.
Toch zal er uit Betlehem iemand komen die namens Mij
leider
zal zijn van Israël. Hij zal afstammen van een heel oude familie."
(Micha gaat verder, en zegt:)
2 De Heer
heeft de Israëlieten
in de steek gelaten. Ze zijn nu in de macht van hun vijanden.
Maar als de nieuwe leider geboren wordt, zal daar een eind aan
komen. Dan mogen de Israëlieten
die ver weg
leven, terugkeren
naar hun eigen land.
3 Als die nieuwe leider over het volk gaat regeren, zal Hij goed
voor de mensen zorgen.
Hij zal kracht krijgen van de Heer,
zijn God.
Aan Hem zullen de mensen zien hoe
groot en machtig de Heer
is. Dan kunnen de mensen veilig
leven. Want de nieuwe leider zal heersen over de hele wereld.
4 En Hij zal (Zelf) Vrede
zijn.
We zingen uit lied 459: 1,2
Over Hem lezen we in Hebreeën
10: 5-10
Van de brief aan de Hebreeën wordt nu algemeen aangenomen dat hij niet
van Paulus afkomstig is.
Dit is eigenlijk geen brief, maar eerder een lange preek.
Die gaat over Jezus als de Zoon van God en de eeuwige hogepriester, die de
redding heeft verworven voor de mensen, die van God waren vervreemd.
Jezus staat aan hun kant en is solidair met hen in het dragen van de lasten van
het leven en het ondergaan van de dood. In Zijn verheerlijking heeft Hij voor de
gelovigen de toegang tot God vrijgemaakt.
Daarom houden zij op aarde het oog gevestigd op hun Heer, die hun is voorgegaan
en hun eigen verlossing zeker heeft gesteld. Boven dit stuk staat:
Christus offerde zichzelf We lezen:
5-7 Dit zei Christus
toen Hij
in de wereld
kwam:
"God,
U
zegt dat U
geen offers van de mensen wilt. U
houdt niet van hun offers voor de zonden.
Daarom hebt U Mij een
lichaam gegeven om te offeren. Ik
weet dat die woorden uit Uw
Boek over
Mij
gaan. Hier ben Ik.
Ik zal doen wat U
van Mij
wilt."
8 Christus
zei dus dat God
geen offers voor de zonden wil. God
houdt niet van die offers, ook al worden ze gebracht
volgens de Joodse wet.
9-10 En "toen zei Christus:
"Hier ben Ik.
Ik
zal doen
wat U
van Mij
wilt." Jezus Christus deed
dus wat God
wilde:
Hij
offerde Zijn
eigen lichaam. Daarmee heeft Hij
de oude afspraak van God
vervangen door de nieuwe. En daarom horen wij nu voor altijd bij God.
Tot hier deze lezing.
Reden genoeg om God te danken en te loven. Dat doen we met het lied dat we nu
gaan zingen.
Lof, eer en prijs zij God, die troont in 't Licht daarBoven... LB73 lied 44:3
De Evangelielezing is uit: Lucas 1: 36-45
Vooraf gaat de aankondiging van de geboorte van Johannes, aan diens vader
Zacharia, terwijl deze met (Joods) Nieuwjaar dienst doet in de tempel en dan
volgt de aankondiging aan Maria door de aartsengel Gabriël… Hij eindigt met:
36. En kijk: Elisabeth, je verwante, ook zij is op haar
oude dag zwanger geworden van een zoon, en dit is de zesde maand van
haar, die onvruchtbare
genoemd werd.
37. Want bij God
is geen enkel ding onmogelijk.
38. Daar zei Maria:
‘Zie hier: de toegewijde dienares van de Heer.
Laat mij maar gebeuren
zoals U hebt gezegd’.
En de engel ging bij haar weg.
NBV21
39. Kort daarop reisde Maria
in grote haast naar het bergland,
naar een stad in Juda,
40. waar ze het huis van Zacharia binnenging en Elisabeth begroette.
41. Toen Elisabeth de groet van Maria
hoorde, sprong
het kind op
in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest
42. en riep luid: ‘De (meest) gezegende
ben je van alle vrouwen, en gezegend
is de vrucht van je schoot!
43. Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer
naar mij toe komt?
44. Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde
op in mijn schoot.
45. Gelukkig
is zij die geloofd
heeft dat de woorden van de Heer
in vervulling zullen gaan.’
Tot hier toe het Woord van de Heer.
Zalig die het woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Overdenking
Genade
zij u en vrede
van God onze Vader
en van Jezus Christus,
onze
Heer,
door de Heilige Geest.
Kinderen
zijn heel belangrijk in een mensenleven, of je ze nu zelf krijgt of niet…
Dat was in het Oude Israël
zo, en dat is nog steeds zo, ook al was het vroeger iets dat je
vroeg of laat kon overkomen, en nu is het voor veel mensen, ook jonge
mensen, iets waarvoor of waartegen je kunt kiezen,
om allerlei (vaak) goede redenen…
Maar als je ze wel graag wilt,
en ze komen maar niet, ja, dan kan dat een diep verdriet
zijn.
Dat was het zeker voor de vrome priester Zacharia ('God onthoudt' of
'de Heer herinnert Zich') en zijn vrouw Elisabeth.
(Elisabeth betekent God heeft gezworen, of: Eed van de Heer).
Ze waren beiden nakomelingen van Aäron, de broer van Mozes,
dus leden van het priesterlijke geslacht.
(Wij hier zouden nu zeggen: uit een domineesfamilie...)
Dan voel je je in een gemeenschap,
waar je toekomst geworteld ligt in je nageslacht, waarschijnlijk
wel erg tekort schieten, denk ik zo. Elisabeth staat in de buurt bekend
als ‘die onvruchtbare
vrouw’. Dat is net zoiets als een appelboom
waar maar geen appels
aan komen. Daar heb je niets aan, zeggen ze daar.
Heel pijnlijk is dat, al denken we er nu wel anders over…
Natuurlijk hebben Elisabeth en Zacharia vaak genoeg om een kind
gebeden,
als het maar gezond was…
(Of desnoods een meisje...)
Maar nee. Ze zijn oud geworden met die teleurstelling…
En dan, op Gods
tijd, en dat is belangrijk,
op Góds
tijd, terwijl Zacharia offert in de tempel, en even later de zegen
zal moeten uitspreken over het volk,
dan komt Gods
engel hem vertellen dat hij een zoon
zal krijgen. Nu, hij gelooft
er niets van. Op zijn leeftijd, en dàn die van Elisabeth?
Kom nou!
Maar hem wordt het zwijgen opgelegd. Zelfs de zegen
kan hij niet zelf uitspreken. Hij gebaart maar wat… ☹
Pas na de geboorte van het kind, als de naam Johannes (God
is genadig)
moet worden gezegd (of in zijn geval: geschreven), kan hij weer spreken… Een
staaltje van
Goddelijke humor!
Zover zijn we nog niet in het verhaal dat we lazen vandaag, maar de engel
vertelt Maria
wel dat Elisabeth zwanger is, want dat bij God
álles mogelijk is.
En al snapt Maria
echt niet hoe zij, zonder een man, zwanger kan worden, ze wil het wél geloven.
Daarin is haar geloof
sterker dan dat van een oude priester, die het enthousiasme van de
jeugd al jaren kwijt is.
En Maria
zegt: ‘Laat maar komen, dan’. Wel heel beleefd, hoor. Ze zegt het zo:
‘Zie hier: de toegewijde dienares van de Heer!’
En de Zoon
die zij krijgt, we lazen het in de epistel, laat zien dat Hij
de toegewijde dienaar van de Heer
is.
100% is Hij
bereid om alles te doen wat God
van Hem
vraagt. Ook als het Zijn
leven kost.
Het is dan ook niet zomaar een mensenleven, en Hij
is niet zomaar een mensenkind.
Hij
is de mens,
zoals die in de Schepping, door de Schepper,
bedoeld
was.
Hij
was, en dat snappen we geen van
allen, maar dat hoeft denk ik ook niet, Hij
was een deel van het scheppende Woord…
We hoeven
dat niet te begrijpen. Maar we mogen er wel voor kiezen
om het te geloven.
En er naar te handelen.
Zacharia, die zijn hele Priesterlijke leven ongetwijfeld aan het ‘lernen’
was geweest, aan het studeren
in de Heilige teksten, laat zich overdonderen door wat zijn ogen
hem vertellen, en door wat hij aan zijn lichaam voelt:
in de gewone mensenwereld zijn hij en zijn vrouw al veel te oud om
nog kinderen
te krijgen.
Ja, Abraham
en Sara (dat bedenkt hij pas veel later) waren óók al behoorlijk
oud, toen een engel vertelde dat Sara een jaar later een kind zou hebben.
Tóén moest Sara lachen, nu gelooft Zacharia er niets van. In de Hemel
vonden ze zijn reactie kennelijk zó stom, dat hij – om de gelegenheid
te krijgen om er eens goed over na
te denken
– stom
zou zijn, niets zou kunnen zeggen, totdat die belofte uitgekomen
zou zijn.
Ik denk wel eens dat het er op de wereld een stuk rustiger toe zou
gaan, als wij mensen plotseling niets meer uit de keel zouden kunnen
krijgen, als we van plan
zijn iets stoms te zeggen. Of iets onaardigs.
Maar zo werkt het niet.
De Schepper,
de Aanwezige,
heeft er iets bijzonders van willen maken. Mensen die zelfstandig
kunnen kiezen om het goede
te doen, om lief te
hebben, om te geloven.
En dat betekent natuurlijk ook, dat ze er voor kunnen kiezen om dat
níét te doen.
Alle ouders die zien dat hun kinderen (voor hun gevoel) het verkeerde pad kiezen, weten
hoeveel pijn dat doet. Je zou je hart
uit je lijf willen scheuren, om te zorgen dat dat anders gaat. Dat het goed
komt.
Dat is dan ook precies wat de Heilige
in de Hemel heeft gedaan.
Hij
heeft voor ons Zijn
toekomst op het spel gezet.
In het Bijbelse perspectief belichaamt een zoon de toekomst
van de ouders. Om de stam voor te zetten, (daar hebben ze toch wel
meisjes en vrouwen voor nodig!), om te zorgen dat er voor
de ouders
wordt gezorgd, als ze het zelf niet meer kunnen, om met een heldere blik
in de wereld van morgen te staan, kortom: toekomst met zicht op meer dan het hier
en nu, ja, met zicht op de eeuwigheid.
Die Toekomst,
maar met een hoofdletter, Zijn
eigen Toekomst, heeft God
voor ons op het spel gezet.
In het kind
in de kribbe, in Hem
die sterft op het kruis, maar met Winst in de opstanding. Zo mogen
we Jezus
onze broer noemen, en God
onze Vader.
We hebben jonge én oude vrouwen als Maria en Elisabeth nodig om ons te
leren te geloven
wat de Heilige Geest ons
via het Woord, via muziek, en via spelende kinderen,
wil zeggen.
Voor God
is ieder mensenleven belangrijk. Hoe jong of oud we ook
zijn. Leer naar elkaar te luisteren
met respect en interesse. Anders konden we wel eens dommer én stommer
zijn dan we zelf denken.
Luister
en kijk
naar de ander met Gods
ogen, dan zal de Geest
ons meer laten zien dan je voor mogelijk had gehouden. Het is vol wonderen
om ons heen. Bij God
is alles mogelijk!
(Zelfs vrede in Gaza, in Oekraïne, in Syrië, in Afrika!!!)
Amen
Orgelspel
DIENST VAN DE GAVEN
Voorbeden –
Goede God,
Wij danken U voor Uw genade en geduld, voor Uw liefde en goedheid. Vergeef ons,
waar we te weinig lijken op de Mens, zoals U die had gedacht.
We zijn vaak meer met onszelf bezig dan met de ander, en juist in deze tijd, op
weg naar Kerst, staan we daar met schaamte bij stil. Help ons, vragen we U, om
met Uw ogen te kijken naar Uw mooie schepping, en naar de andere schepselen,
waarin we íets van Uw schoonheid en grootheid mogen zien…
Trouwe God, wij loven U om Uw trouw en betrouwbaarheid, waarover wij lezen in de
Bijbel.
We lezen over vrede, die U hebt aangezegd.
We danken U voor Hem die de vrede Zelf is, en we leggen ons onbegrip en onze
teleurstelling bij U neer, om al die ónvrede in onze harten en in onze wereld.
Wij zijn vaak ontevreden, het begin van onvrede, terwijl U ons hebt verwend met
zoveel goeds.
Er is oorlog in Oekraïne, in veel delen van Afrika, onrust in Syrië en het
Midden-Oosten, in wat ooit het Beloofde land was, en we schamen ons voor de
dingen die daar gebeuren, ook al is het niet in onze naam, en al hebben we het
gevoel dat wij er zelf zo weinig aan kunnen doen. Daarom bidden we U voor alle
mensen met macht en verantwoordelijkheid, daar en hier, in kerk en maatschappij,
in staten en steden en dorpen…
Heer, kom met Uw Heilige Geest, en spreek in al hun harten over liefde en
vriendelijkheid, geef hen – en ook ons – Úw wijsheid, opdat we de juiste
keuzes maken, en met uw hulp verschil kunnen maken tussen goed en kwaad.
Barmhartige God, wij danken U dat U het goede wilt voor ieder van ons, ook in
donkere tijden en momenten.
We bidden U voor hen die in het dodelijk duister wachten op hun bevrijding, wees
Aanwezig, waar ze zich van God en mensen verlaten voelen, wees hoop in hun
wanhoop, liefde in liefdeloosheid, kracht in zwakheid, en doe een groot Licht
opgaan, geef Leven!
Wij bidden U voor alle slachtoffers van oorlog en geweld, voor vrouwen en
meisjes in Afghanistan, en dat soort landen, we bidden U voor de vele
slachtoffers in Middellande Zee, en overal waar mensen vluchten naar veiligheid,
die hun vaak niet wordt gegund.
Ook Uw Zoon moest vluchten, help ons om dat niet te vergeten, en juist daarom
bidden we ook voor onze eigen regering… Heer, vergeef ons al wat wij misdeden,
en laat ons in Uw vrede leven.
Voorbeden uit boek bij de ingang…
We bidden voor de slachtoffers van de aanslag in Magdenburg, voor de
verkeersdoden, voor de zieken in deze gemeente...
In de stilte van dit moment bidden we voor allen waar ons hart zich zorgen over
maakt…
En samen bidden we mét Uw Zoon:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome.
Uw Wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde;
geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking.
maar verlos ons van het kwade.
Want van U is het Koninkrijk, de Kracht en de Heerlijkheid in eeuwigheid. Amen
Afkondigingen door de ouderling van dienst
Collecte (Tijdens het tonen van de informatie orgelspel.)
1e CvK: Kosten energie en
verwarming
2e Diac.: ZWO/KiA - Een stem in
de samenleving voor jongeren in Palestina.
Tijdens de collecte is er orgelspel.
Slotlied:
Lied 423: 1-2
Vaya con Dios
is Spaans, en betekent: Ga met God, en het Franse: ‘à
Dieu’ wil ongeveer zeggen: Wees Gode
bevolen!
Zegen
Gods
zegen
draagt ons door geboorte en dood heen naar het leven
in eeuwigheid.
Gods
Geest
geeft ons de woorden van eeuwig leven
in de mond,
en de moed in ons hart
om die te spreken.
Gods
geliefde Zoon
gaat aan onze zij, wanneer we hier vandaan gaan.
† Zo zijn we dan gezegende mensen,
in de Naam
van de Vader
en de Zoon
en de Heilige Geest.
Amen
...
Daarna werd er geanimeerd koffie gedronken met elkaar!