Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag Rogate
/ Vocem jucunditatis
Orgelspel
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Stilte
Wij
zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef ons al wat wij misdeden
en laat ons weer in vrede leven.
Amen
Zo lief
had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder
die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt,
en eeuwig leven
hebben mag!
Introïtus:
De Antifoon voor deze zondag Rogate (bidt)
of ook Vocem jucunditatis (uitgelaten juichkreet)
luidt: Verkondig dit met luid gejuich, laat het horen, laat weten
tot aan de einden der aarde: ‘De Heer
koopt Zijn dienaar Jacob vrij!’(Jesaja 48:20b)
En de psalm (66:1-2,16-17,19-20) luidt:
(Voor de leider van de muzikanten. Een lied, een
zangstuk.)
Heel de aarde, juich
voor God, zing
een lied op Zijn heerlijke Naam,
een loflied dat Zijn glorie
erkent…
Kom dan en luister
naar mijn verhaal, iedereen die ontzag
kent voor God, luister
naar wat Hij gedaan heeft voor mij.
Nauwelijks had mijn mond Hem
aangeroepen of een loflied
lag op mijn tong.
God heeft mij verhoord,
heeft geluisterd naar mijn bidden
en smeken.
God zij gezegend:
mijn gebed heeft Hij niet afgewezen en Zijn liefde
heeft Hij mij niet
ontzegd.
De Antifoon zingen wij nu samen als: lied 659:1
Dan is het terecht dat wij Gods eer zingen:
Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de nood
van deze wereld, - die is groot -
maar laten wij dan ook Zijn Naam
prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed:
Heer, die ons hoort als
wij danken en bidden…
U aanbidden wij om Uw
goedheid, liefde
en genade. Wil ons horen, als wij Uw
lof zingen, vandaag in deze dienst, en
ook deze week, als wij weer thuis
zijn.
Kom met Uw Geest in ons hart, in ons midden, in
ons leven, door Jezus Christus,
onze Heer. Amen.
Lezing Oude Testament: Joël
2: 21 – 27
Joël is een van de zogenaamde kleine
profeten, en dat slaat dan niet op zijn gestalte, of om het belang van wat hij
zegt, het slaat vooral op de lengte van de tekst die is overgeleverd. Het land
heeft vreselijk te lijden gehad van sprinkhanenplagen, nooit was het zo erg, er
is een hongersnood, en een deel van het volk ervaart dit als een straf van God.
De profeet roept hen dan ook op tot bekering! Maar dan ook ècht, van binnen
uit. Laten ze een vasten uitroepen, laat de hele gemeente, van jong tot oud,
zich heiligen, niemand uitgezonderd. En God heeft dan medelijden, Hij is
genadig, en laat de profeet zeggen:
21. Land, je hoeft niet
bang te zijn: spring een gat in de lucht, wees
juist blij, want de Aanwezige gaat grote
dingen doen.
22. Jullie hoeven niet bang te zijn, vee
van het veld, want weiden vol jong, màls
gras ontkiemen in de woestenij,
en fruitbomen dragen hun vrucht,
vijg en wilde wijnstok geven hun beste krachten.
23. En, mensen
van Sion, spring een gat in de lucht,
wees blij om de Aanwezige,
jullie God! Want als genadegaven
zal Hij herfstregen geven…
Ja, Hij zal voor jullie zware regenbuien
doen neerplenzen in herfst
en winter, precies op tijd.
24. Dan zullen de dorsplaatsen vól liggen
met graankorrels, en lopen
de wijnpersen over
van most en pasgeperste olie!
25. En dan zal Ik jullie de jaren vergoeden
waarin de veelvraat, de vleugelaar en de
vernietiger en de kaalscheerder hebben
gevreten; (allemaal namen voor
verschillende soorten sprinkhanen)…
Mijn grote rijkdommen
zijn het waarmee Ik jullie vergoeden
zal.
26. Ja, jullie zullen beslist te eten hebben, en plechtig de Naam
prijzen van de Aanwezige,
jullie God, die bewonderenswaardig
voor jullie bezig zal zijn.
Mijn volk zal
in eeuwigheid niet voor schut
staan!
(Als het aan God ligt. Tot hiertoe deze lezing. )
De Gradualespalm is psalm
107: 4, 6 en 7
Epistel: Openbaring aan Johannes 21:10-14
en 22-27 (HB)
De beschrijving van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De tegenwoordige hemel
en de tegenwoordige aarde waren er niet meer; en ook de zee was verdwenen. Toen
kwam één van de zeven engelen, naar Johannes toe en zei: “Kom, ik zal u de
bruid van het Lam laten zien, Zijn vrouw.” Wij lezen:
10 Hij droeg mij in de geest naar een grote,
hoge berg
en liet mij de heilige stad Jeruzalem
zien, die van God uit
de hemel naar beneden kwam. De stad schitterde als God
Zelf.
11 Er kwam een gloed vanaf als van een zeer dure edelsteen,
als van een kristalheldere diamant.
12 De stad was omgeven door een dikke, hoge muur met twaalf poorten
en bij elke poort stond een engel. Op
de twaalf poorten stonden de namen van de
twaalf stammen van Israël.
13 Er
waren drie poorten aan elke kant…
14. En de muur van de stad rustte op 12 fundamenten;
die droegen de 12 namen van de 12 apostelen van het Lam…
22 Ik zag in de stad geen tempel,
want de Here, de Almachtige God,
en het Lam
werden er overal vereerd.
23 De stad had geen zon- of maanlicht nodig, want zij werd verlicht
door de schittering van God
en het Lam is
haar lamp.
24 De volken zullen in haar licht leven
en de koningen van de aarde zullen hun rijkdom
er naar toe brengen.
25 Haar poorten zullen de hele dag openstaan;
zij zullen nooit worden gesloten, omdat
er geen nacht zal zijn.
26 De rijkdom en de pracht
van de volken zal in de stad worden
gebracht.
27 Maar er komt niets lelijks of slechts
in; walgelijke mensen en leugenaars blijven er buiten.
Alleen de mensen die in het levensboek
van het Lam
staan, mogen die stad binnengaan.
Psalmwoord Zij die tot de Heer riepen
in hun benauwdheid, moeten de Heer
(nu) loven om Zijn goedertierenheid
en om Zijn wonderen aan de mensenkinderen
betoond. (ps 107: 6a, 8). HALLELUJA!
Wij zingen als loflied: lied 630
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij:
Johannes 14: 23 - 29.
Dit is het laatste deel van de rede over de laatste dingen, zoals we die vinden
bij Johannes, op de avond van het Heilig Avondmaal.… Een van de leerlingen
vraagt de Heer hoe het zit: dat zij Hem straks wél zullen zien, en anderen
niet… (dat had Jezus namelijk net verteld…)
23.
Jezus nam het woord en zei tegen hem:
”Als iemand van Mij houdt
zal die Mijn woord strict in ere houden en dan
zal Mijn Vader van haar / hem houden,
en Wij zullen naar die persoon toekomen,
en Wij zullen woning
maken bij hem of haar.
24. Wie niet van Mij houdt, houdt Mijn woorden
niet in ere, en het woord dat jullie horen
is niet het Mijne,
maar (dat) van Mijn Vader die Mij stuurde.
25. Deze dingen heb Ik
met jullie besproken terwijl Ik nog bij
jullie ben,
26. maar de Helper,
de Heilige Geest, die de Vader
in Mijn Naam zal sturen, Die
zal jullie alle dingen onderwijzen en
zal jullie alle dingen die Ik jullie gezegd
heb in herinnering brengen.
27. Vrede laat Ik jullie na, Mijn
vrede geef Ik jullie. Niet zoals de wereld
geeft geef Ik aan jullie;
laat jullie hart niet wanhopig
laten worden, of bang.
28. Jullie hoorden dat Ik jullie zei: Ik
ga nu weg en
Ik kom (weer) bij jullie terug.
Als jullie al die tijd van Mij hielden
was je nu blij
dat Ik naar de Vader
ga, want de Vader is groter dan Ik.
29. En nu
heb Ik jullie gesproken
vóórdat het gebeurt,
opdat jullie vertrouwen mogen hebben, wannéér
het gebeurt.
Zalig die het Woord van God horen en er gehoor aan
geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij samen ons geloof
belijden en zeggen:
Wij geloven in God - Schepper
van hemel en aarde.
Heer over alle machten,
Die om ons van alle macht heeft afgezien
en in Jezus de prijs heeft betaald voor onze
overtredingen.
Die in eenvoud tot ons kwam, en werd verraden
en vermoord - gekruisigd...
maar Hij overwon
de dood!
Na drie dagen opgestaan ten leven
verscheen Hij aan vriend en vijand;
weer in Zijn hemels
rijk terug, zond Hij Zijn
Geest,
die ieder mens bezielen wil tot leven
in de Heer,
tot een gemeenschap van heiligen,
door een doop, door vergeving
van zonden,
tot leven in
der eeuwigheid.
Amen
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve Gemeente,
Als het verhaal van Joël ons iets wil leren,
dan is het wel dat bidden kan helpen. Echt
bidden. En ook: dat de verhoring van onze gebeden niet altijd zo snel gaat
als we wel zouden hopen, zouden willen.
Het gaat niet altijd zoals in psalm 66,
waar de dichter zingt dat hij nog maar nét
zijn gebed had uitgesproken,
of hij kon al aan een loflied beginnen, omdat God
hem uit de ellende had gered.
Je zou kunnen zeggen, dat de Openbaring
aan Johannes laat zien
hoe de verhoring van het gebed van Gods volk er uit
gaat zien. Ooit…
Maar wij hebben die nieuwe
aarde en die nieuwe hemel nog niet
omlaag zien komen. Gelukkig hebben we, ondanks
alle verschrikkelijke rampen die mensen de
laatste tijden zijn overkomen, en die mensen elkaar
aandoen, ook nog niet meegemaakt
wat er allemaal aan die grote Dag
des Heren vooraf kan gaan. Dat ís nogal
wat. Al komen kernrampen er dícht bij,
zoals Tsjernobil en Fukushima (en zeker niet te vergeten: Hiroshima). En ook bij
grote vulkaanuitbarstingen in het verleden
wisten de mensen het zeker: nu gaat het gebeuren! Het licht
van de zon werd grotendeels weggenomen,
de maan werd bloedrood, nu, dat was allemaal
door de Heer voorspeld…
Zó zou het einde der tijden beginnen...
Ook in de openbaringen aan Johannes
wordt de schop in de schepping gezet.
Alles verandert. Alles wat eng en gevaarlijk
is verdwijnt. Alles wordt nieuw.
En het resultaat?
Het resultaat is een paradijs dat is aangepast aan mensen
van onze tijd;
of in elk geval aan mensen van de tijd
van Johannes.
Een stad. Een nieuw
Jeruzalem!
Een tempel is niet meer nodig, want God Zelf
woont er. En het Lam.
Jezus is dat, die Zich voor ons heeft opgeofferd.
Hij is er ook.
Aan het begin van ons menselijk bestaan,
was er in het paradijsverhaal een tuin,
midden in de rest van de wereld. Alles wat de mensheid nodig had,
was in die tuin te vinden.
Daarbuiten hadden ze niets te zoeken.
Later zal blijken dat de wereld buiten
die tuin hard en vol moeite kan zijn.
Na de zondeval,
als de mensheid zich van Gods geboden afkeert,
jaagt een engel hen weg,
een engel met een vurig blinkend
zwaard… U kent het verhaal…
En wat zien we in het toekomstvisioen van
Johannes? Er is geen tuin, maar een stad.
De wereld ís veranderd, de mensheid
is veranderd. De mensheid zoekt zijn heil
in de stad. Wereldwijd zien we dat.
Die Stad van God
is diamanthelder, die straalt, en ook
is die stad helemaal veilig.
Een hoge muur beschermt
de Stad.
Een muur met twaalf poorten.
Elke poort draagt de naam van een
van de stamvaders van Israël. Buiten Israël om
komen we er dus niet binnen! Maar dan Israël,
zoals God het had bedoeld!
Daar kijk je van op, als je dat opeens ziet.
En onder die muur, dat is nog
sterker, liggen de fundamenten, en die
dragen de namen van de 12 apostelen
van Jezus.
Ja, we hebben het eerste Verbond, het Oude
Testament, nodig
om de Stad binnen te komen. We kunnen niet
zonder.
Maar het verhaal van en over Jezus Christus, het
Evangelie dat door de apostelen is verspreid en dat door alle generaties gelovigen wordt doorverteld,
dàt is de basis van onze toekomst.
Daar begint het. Daar ligt onze opdracht!
En bij elke poort van de Stad staat een
engel, die zorgt dat
niemand naar binnen komt, die daar niets
te zoeken heeft, omdat hij of zij niet is opgeschreven
in het Levensboek.
In het Boek van het Lam.
Onze namen zijn daarin geschreven bij onze doop.
Ze zijn geschreven met het bloed van
het Lam. Voor
altijd.
Maar wijzelf kúnnen die namen doorhalen, als
we dat willen, door onze daden, of door wat we juist níet
doen, door onze liefdeloosheid.
Weghalen kunnen we ze niet, want God
heeft ‘Ja’ tegen ons leven gezegd; Hij
heeft een hartgrondig ‘Ja’ gezegd
bij onze doop, tegen u
en u en jou
en mij.
Tegen ieder van ons.
Maar… als wij ‘nee’ zeggen tegen God,
en dat kan op allerlei manieren, dan
zijn wij het zelf, die een streep zetten door onze naam,
die een streep zetten door onze toekomst in het eeuwige
leven.
Leven mét God, mét Jezus.
Mensen die God niet waard zijn, die dat
niet eens willen, komen niet binnen
in die eeuwige Stad. Logisch.
Daar blijft het niet bij.
Want werd eerst de mensheid de wereld
ingejaagd, en verhinderde de engel dat ze terug
kwamen in het paradijs, nu
komt de wereld, de nieuwe aarde,
naar de Stad toe, om al het goede dat hun is gegeven aan
te bieden aan God.
De volkeren van die nieuwe aarde
leven in het Licht van de Stad; Licht dat nooit dooft, want God
is Zelf dat Licht,
en er is geen nacht meer, geen angst,
geen dood, geen gevaar.
De koningen van de aarde brengen hun rijkdommen
en hun pracht naar de Stad toe, naar God
toe, staat er.
Het is dan ook een goede aarde.
Een aarde waar het land niet meer heeft te vrezen voor vernietiging
van welke soort ook, waar mensen niet meer vechten, niet meer
hoeven te vluchten, maar blij
zijn met wat ze hebben, en dat ook willen delen
met God en de Zijnen.
Een wereld waar je alleen maar van kunt dromen,
dacht u? Dat had u gedacht!
Jezus heeft het voor ons allemaal mogelijk
gemaakt. Door Zijn kruisdood.
En vlak daarvoor heeft Hij Zijn
leerlingen, - en daar willen wij toch wel graag bij horen, dacht ik zo, anders
zaten we hier niet, - verteld hoe zij, hoe wij,
aan die nieuwe schepping kunnen bijdragen.
Namelijk door lief te hebben.
God, allereerst, en dan elkaar…
Nu, dat valt ook de heiligen van het eerste
uur niet altijd mee, leren we uit de
Bijbel, dus als we wel eens een tikkeltje moeite
hebben met een van de broeders of de zusters, dan zijn we in goed gezelschap, maar… je moet er natuurlijk wel
iets aan doen.
Je moet vrede met elkaar sluiten.
‘Voor zover het van jou afhankelijk
is’, voegt Paulus
heel verstandig toe.
Mijn vrede
geef Ik jullie, zegt Jezus.
Je vraagt je af wat Hij daarmee bedoelt.
Want dat gaat niet om een vrede zoals
het in deze wereld toegaat, met een bestand van loze woorden, dat hoogstens
twee, drie dagen stand houdt!
Nee, de vrede die Jezus
geeft is, als je het goed leest, niets en niemand
minder dan de Heilige Geest.
Het is de Heilige Geest geweest die Jezus dreef
om Zich te geven
voor ons, voor u en mij. Zij is Gods
wezen, Gods Liefde
– Gods hart
dat Hij voor ons uitstort.
Zijzelf is de Liefde
die werkelijke Vrede meebrengt. Pas als
je met Gods liefdevolle
ogen kunt en wilt kijken
naar een moeilijke situatie waarin je bijvoorbeeld zelf zit, kun je er vrede
mee gaan hebben.
Dan kun je ook daar nog iets goeds
in zien. Dan kun je ook daar God nog
zien.
Dan kun je liefhebben, zelfs je vijanden.
Dan kun je voor hen bidden, en het goede
voor hen vragen…
Want dàn, dan doen we wat God van ons vraagt,
wat Jezus ons voordoet,
als Hij op het kruis
zegt: “Vader, vergeef
hun, want ze weten niet wat ze doen”.
Door deze goddelijke Liefde
is Jezus sterker gebleken dan de dood, door deze liefde
kunnen wij blij
zijn dat Hij ten hemel
is gevaren, en niet meer als Mens bij
ons is, want wij wéten dat de Heilige Geest bij
ons wil komen wonen, met ons samen wil leven.
In Gods Liefde.
Dan ben je nog veel dichter bij God.
Dan is God nog veel dichter bij je, dan wanneer Jezus
naast je staat.
Zo intens is de Geest.
Vertrouw op Haar. God
is zó héél dicht bij je, elk uur, elke minuut,
elke ademtocht.
Je hoeft maar te zeggen: ‘Ja graag!’
Het gebed om de Heilige Geest wordt altijd verhoord. Zeker weten!
Kom, Heilige Geest, Kom! Wij bidden het om
Jezus Christus, onze Heer!
Amen.
Stilte
Orgelmuziek.
De Heer heeft Zichzelf
aan ons gegeven,
zo willen wij ons aan Hem geven:
met hart en ziel
en leven.
Opdat Hij ons en onze gaven
aanvaardt tot eer
van Zijn Naam,
en Zijn Heiligheid erover moge stralen,
en Zijn Liefde weerspiegeld moge
worden in ons leven en in onze gaven.
Daarom hebt U nu het voorrecht Uw gaven
te offeren, Uw geld, Uw goede voornemens, Uzelf.
Even iets over De Stichting Het Evangelie in
Spanje: die bestaat al sinds 1871-72, eerst als comité, vervolgens als
vereeniging, en sinds een jaar of tien als Stichting. Het comité werd opgericht
toen mensen in Nederland hoorden van de wrede vervolgingen van Protestanten in
Spanje. Die zijn tegenwoordig minder wreed, maar er wordt nog steeds
gediscrimineerd. En ze hebben heel, heel veel geleden. De wonden zijn nog lang
niet geheeld. De eerste keer dat ik in Spanje was met mijn lief, bezochten we
een gemeente in het midden van niemandsland, een kleine groep mensen, ergens
thuis, en ik herinner mij hoe een oudere vrouw naast me kwam zitten en zonder
omwegen zei: Mevrouw, we hebben zó geleden!
Het zat haar hoog. Er mocht niet over gepraat worden, dat was gevaarlijk, maar
aan ons kon ze het wel kwijt, dacht ze. Eindelijk gehoor!
Onder de regering van Zapatero, 2004-2011, kwam er voorzichtig een erkenning van
dat leed, er mocht over gesproken worden, maar de regering die nu
naar huis is gestuurd, heeft dat allemaal weer ongedaan gemaakt.
En zo gaat het telkens. Nog steeds gunt de regering de oude protestantse
predikanten, die niet werden erkend, hun pensioenen niet.
Ook al zegt de Europese Raad voor de rechten van de Mens dat ze er weldegelijk
recht op hebben.
Sinds 1871 proberen we onze Protestantse broeders en zusters te steunen met
giften en gebed, vriendschap en persoonlijke contacten.
Dat is echt belangrijk voor ze.
Elk jaar hebben we een project waarvoor we collecteren, en dat zij zelf
aanwijzen. Dit jaar is dat Frater Nadal, een project in Rubí, bij
Barcelona, waar kansarmen van allerlei soort helemaal aan de rand van de
samenleving op verschillende manieren hulp krijgen. Vluchtelingen zonder
papieren, maar ook steeds meer Spanjaarden die door de crisis al jaren geen
inkomsten meer hebben.
Dit jaar willen we vooral zorgen dat ze de mensen daar tenminste één keer per
maand vers voedsel kunnen geven. Groente, fruit… Vorig jaar was het maar 3x in
het hele jaar. Dat is veel te weinig. Helpt U mee? Ook U kunt echt verschil
maken!
Na het gebed over de gaven zingen wij:
lied 903: 1, 2, 3, 6.
Maar nu is er eerst de Collecte voor de kerk en voor het Evangelie in Spanje.
God heeft de vrolijke gever lief!
…
Gebed over de gaven
Lieve God, wilt U alstublieft zegenen wat we
hier bij elkaar hebben gebracht,
zodat het is tot eer van Uw
Naam,
en zodat het Uw gemeente
wereldwijd ten goede komt..
Laat het een offer zijn, dat onze dankbaarheid
en liefde uitdrukt, door Jezus
Christus, onze Heer.
Amen
Laten wij zingen lied 903: 1, 2, 3, 6.
Zou ik niet van harte zingen...
Voorbeden
Liefdevolle God,
wij danken U dat we weer mochten horen van Uw genade
en goedheid.
Daarom durven wij Uw aandacht te vragen voor de verschroeide velden, de verdronken
landen, de vernietigde oogsten, door geweld
van mensen of van natuurrampen.
Wij bidden U: Vergeef ons al wat wij mis-deden,
en laat ons weer in vrede leven op deze aarde.
Wij belijden met schrik dat we niet
goed hebben gepast op al Uw goede gaven,
in elk geval niet goed genoeg, om ze onbeschadigd
door te geven aan de volgende generatie. Heer,
vergeef ons!
Goede God, U
hebt ons een mooie, schone wereld
geschonken, wij danken
U daarvoor.
Maar we zien hoe lucht en water, rivieren
en zeeën, door ons allen samen worden vervuild,
bezoedeld.
Vergeef ons, en leer ons zorgvuldig om
te gaan met alles wat U ons ter hand hebt
gesteld om er voor U op te passen.
Inspireer mensen als koning Willem-Alexander
en vele anderen om vol respect om te gaan met Uw
goede wereld, met water,
lucht, mensen
en dieren.
Spreek in de harten van machthebbers, wetgevers,
bazen en ondergeschikten om het te
leren met liefde om
te gaan met Uw goede
schepping.
Wij bidden U voor alle slachtoffers van oorlog
en geweld, van uitbuiting en nonchalance.
Mensen, voor wie geen plaats lijkt te
zijn, zelfs niet hier.
Heer, ontferm
U.
Genadige God, wij danken U voor Uw
liefde in Jezus,
voor Uw beloften,
die worden vervuld, nu,
later, ooit. Geef ons vertrouwen, geef
ons de vrede die Jezus
bedoelde, laat ons, leer ons leven in Uw
Geest van liefde,
dat Zij Haar wijsheid
in ons hart legt, dat Zij ons gebed is en onze lofzang, vandaag en alle dagen van ons leven.
Wij bidden voor deze gemeente, voor al onze geliefden, voor de zieken,
voor
Stil gebed
Laten we danken en bidden met Jezus onze Heer:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd.
Uw Rijk kome, Uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren,
en leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van het kwade
Ons slotlied is lied 972: 7 en 8 Gij, Geest, die woorden leven doet zodat ons
oor het Woord ontmoet...
Zegen:
De God nu der hope
vervulle U met louter vreugde
en vrede in Uw geloof,
Hij geve U overvloed
aan hoop,
Hij sterke Uw vertrouwen in de zachte
krachten die overwinnen:
liefde, barmhartigheid
en genade...
door de kracht van Gods
heilige Geest
Amen
Lied
972: 10 Geloofd zij God!