Voor eerdere diensten klik hier:
Pinksterzondag
9-6-2019 in de Lutherse kerk te Leerdam, die vrolijk versierd was met
duifjes, en wat roods.
Orgelspel
Afkondigingen en
aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de
Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede
leven.
Amen.
Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig
leven hebben mag!
Introïtus:
De Antifoon voor deze zondag zingen wij samen:
En de psalm luidt: God staat op! Zijn vijanden
stuiven uiteen, Zijn
haters
vluchten als Hij verschijnt.
Geprezen zij de Heer, dag aan dag, deze God draagt en redt ons. Ps 68: 2,20
Nogmaals samen de Antifoon...
Amen!
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is groot! -
maar laten wij dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed
Neem nu, Goede
Geest,
liefdevolle
Trooster van wie bedroefd zijn,
neem nu
met Uw macht intrek
diep in ons hart.
Woon in de donkere
hoeken van dat huis
en verblijd
het met Uw stralend
licht,
door Jezus
Christus, onze Heer. Amen.
Lezing Oude Testament:
Joel 2:27 – 3:2
Joël is een van de zogenaamde kleine
profeten, en dat slaat dan op de lengte van de tekst.
Het land heeft vreselijk te lijden gehad van
sprinkhanenplagen, nooit was het zo erg, er is een hongersnood, en een deel van
het volk ervaart dit als een straf van God.
De profeet roept hen op tot bekering! Maar dan ook ècht, van binnen uit.
En God heeft
dan medelijden, Hij
is genadig, Hij belooft een
goede oogst,
en Hij laat de profeet
zeggen:
27. Jullie
zullen beseffen
dat Ik te midden van Israël
ben! Ik ben (de) Aanwezig(e), jullie God,
verder is er geen, en Mijn volk
zal in eeuwigheid niet voor schut
staan!
3:1 Ja, wat
gebeurt er: daarna giet Ik
Mijn Geest uit
over alle levende
wezens, zodat jullie zonen en dochters
Gods wil verkondigen
(=profeteren), en jullie bejaarden (Goddelijke) dromen
dromen, jullie elite aan jonge
mannen visioenen zien…
2. En ook
over de dienstknechten en dienstmeisjes giet Ik
Mijn Geest uit in
die dagen.
Dat is dus
een hele Charismatische Conventie bij elkaar! J
Gods Geest voor iedereen… niet
alleen voor priesters en profeten, niet alleen voor belangrijke
leiders, maar ook voor de dienstknechts en
de dienstmeisjes. Dat moet in die dagen gezien zijn als een revolutie!!!
Nadat het land
en de dieren hersteld
zijn in Gods goedheid,
is het de beurt aan àlle mensen.
Ze krijgen
niet alleen de belofte van een goede oogst, maar ze worden een volk
van profeten
en priesters, zoals ooit al beloofd was.
Wij zingen
met hen samen: Psalm 89: 1, 3 en 6
Epistel: Handelingen 2: 1- 11
Na de
Hemelvaart waren de leerlingen van de Heer, en Zijn familie, steeds bij elkaar,
en ze loofden God, baden, en leefden in blijde
verwachting…
Op het Wekenfeest,
het feest van de eerstelingen van de oogst van landbouw
en fruitteelt, 50 dagen na Pasen, (vandaar de naam Pinksterfeest uit
het Grieks) is Jeruzalem weer vol pelgrims, die naar de tempel komen. We
lezen:
1 Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij
elkaar.
2 Plotseling klonk er uit de hemel
een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden, geheel vulde.
3 Er verschenen aan hen een
soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op
ieder van hen neerzetten,
4 en allen werden vervuld van heilige Geest en begonnen op luide toon
te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
5 In Jeruzalem verbleven destijds vrome Joden, die afkomstig
waren uit ieder volk op aarde.
6 Toen het geluid weerklonk,
dromden ze samen, en ze raakten geheel in verwarring omdat ze hen ieder in zijn eigen taal hoorden spreken.
7 Ze waren buiten
zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch
allemaal Galileeërs die daar spreken?
8 Hoe kan het dan dat wij
hen allemaal in onze eigen moedertaal horen?
9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia,
10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier
gevestigd hebben,
11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’
Psalmwoord: Zend Uw adem, en zij
worden geschapen, zo geeft U de aarde een nieuw gelaat! (Psalm 130:4) HALLELUJA!
Zondagslied: lied 670
Het Heilig
Evangelie staat geschreven bij: Johannes 20: 19-23
Het is de
eerste Paasdag… de allereerste…
19 Op de
avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen
bij elkaar.
Daar komt Jezus,
hoewel de deur op slot was uit vrees
voor de Joden.
Hij kwam in hun midden staan en
zei: `Vrede!'
20 Na deze groet toonde Hij hun Zijn
handen en Zijn zijde. Vreugde
vervulde de leerlingen toen ze de Heer
zagen.
21 `Vrede',
zei Jezus nogmaals. `Zoals
de Vader Mij
gezonden heeft, zo zend Ik
jullie.'
22 Na deze woorden ademde Hij
over hen. `Ontvang Heilige Geest', zei Hij.
23 `Als jullie
iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze
ook vergeven; als jullie ze niet
vergeven, dàn blijven ze behouden.'
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te
zeggen/zingen:
Wij
geloven in God, schepper van hemel en aarde,
van meer
dan we kunnen bedenken,
van alles
wat is.
Wij
geloven dat God van ons houdt,
zoals een
Vader en een Moeder,
voor ons
wil zorgen, ons beschermt.
Wij
geloven dat God mens werd:
Jezus, om
ons lot te delen,
om op Zich
te nemen
onze
zonden, al ons leed.
Om dwars
door dood en hel heen
ons thuis
te halen in de hemel,
eens... op
Zijn tijd.
Wij
geloven dat Gods Geest
tot ons
spreekt in brood en wijn,
in woord
en lied,
in de
stilte van ons hart,
om ons op
de weg te zetten
naar God
en naar de ander,
om zo
beeld van God te zijn.
Wij
geloven dat mensen-op-weg-naar-God
bij elkaar
horen, als de vingers van een hand,
als de
leden van een lichaam,
ongeacht
rang of stand, kerk of land.
Wij
geloven dat doop en vergeving,
genade en
goedheid
ons in
eeuwigheid zullen doen leven,
met elkaar
en met God.
Amen.
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Het
verhaal van Pinksteren gaat bij Lucas zó verder:
12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen de mensen
in Jeruzalem aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’
13 Maar sommigen zeiden spottend: ‘Ze zullen wel dronken zijn.’
14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere
apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte.
15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is
immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: 17 “Aan
het einde der tijden, zegt God,
zal Ik over alle mensen Mijn geest uitgieten. Dan zullen jullie zonen en
dochters profeteren, jongeren zullen visioenen zien en oude mensen
droomgezichten. 18 Ja, over al Mijn dienaren en
dienaressen zal Ik in die tijd Mijn Geest uitgieten, zodat ze zullen profeteren.
… 21 Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden
gered.”
Dit was
het begin van de eerste Christelijke preek!
De vrome
mensen die in Jeruzalem verbleven, waren
daar om het Pinksterfeest te vieren.
Het Pinksterfeest
of Wekenfeest was in het Jodendom een van de drie belangrijkste feesten.
Het was een
van de drie keren in het jaar, waarop je als gelovige (man) verplicht was
om naar de tempel te gaan, om te offeren en te aanbidden: Pasen, Pinkster
en Loofhuttenfeest.
De Hebreeuwse
naam voor het feest is Sjavoeoot. Dat betekent ‘weken’. De Israëlieten
moeten zeven volle weken tellen vanaf het Feest van de Eerstelingsgarve, (de eerste
geoogste bundel gerst) in het Beloofde
Land dus, (want in de
Woestijn valt er niet zoveel gerst te verbouwen) en de dag daarna, de vijftigste
dag, is het Pinksteren. In de Woestijn was
Pesach het feest van
de eerste lammeren, maar in het Beloofde land kan de eerste gerst geoogst worden en aan
de Heer van de oogst geofferd
worden...
Pinksteren komt van
het Griekse Pentècostè, wat ‘vijftigste’ betekent.
Dat en meer staat op het
papier dat u bij de liturgie gekregen hebt, en dat u thuis rustig
kunt lezen. Er valt
nog veel meer over te vertellen,
maar voor eventjes is dit genoeg. J
Laten we
eerst maar teruggaan naar Johannes.
Bij Johannes
vallen Pasen en Pinksteren op één dag. Johannes
bracht zijn Evangelie niet zoals de andere drie, niet: zoals het ‘gebeurde’,
al hebben ook Mattheüs,
Marcus
en Lucas
hun eigen accenten, maar hij vertelt het Evangelie in de orde van de betekenis
van Jezus als Heer!
Gods Zoon.
Johannes vertelt zijn verhaal vanuit
de Opstanding, Hemelvaart en vooral
ook vanuit Pinksteren.
De dag van
de Opstanding
is de achtste dag.
De dag
waarop de Schepping achter de rug is,
en waarop er ruimte is voor iets nieuws.
Iets héél
nieuws, zoals we al zagen bij
Joël.
Jezus wenst de leerlingen allereerst vrede! Twee keer zelfs… Hij zegt hen dat Hij
ze er op uit stuurt met een missie, en dan blaast Hij in de leerlingen, via de neus, zoals Genesis vertelt
hoe God Zijn
levensadem blies in
Adam en Eva.
Een nieuwe
schepping dus
zijn deze mensen.
God blies van Zijn
levensadem, Zijn
ruach in het Hebreeuws,
Zijn πνευμα
in het Grieks, in de mensheid ín.
Jezus gaat verder: Hij
zegt: Ontvang Heilige Ruach, Heilige pneuma.
Dat is méér
dan puur levensadem.
Dat is Gods
Geest, zoals die ook in
Jezus was.
Dat is de innige band
die God de Vader
met Jezus verbindt.
Waardoor Jezus kan zeggen:
de Vader en Ik zijn Een.
En dat
is vanaf nu de connectie van Jezus
met Zijn leerlingen, met Zijn
gezanten…
“Zoals
de Vader Mij
er op uit gestuurd
heeft”, zegt Hij, “zo stuur Ik jullie er op uit!”
Dit is een
intiem
gebeuren. In alle stilte.
Dat lijkt
toch een heel andere betekenis
te hebben dan die massale uitstorting van de Heilige
Geest over al die velen, 50 dagen later met het Wekenfeest zoals
we dat lazen bij Lucas…
Het verschil
kan haast niet groter zijn: van de stilte,
de intimiteit, naar
een openbare verkondiging. Van een stil gebeuren, waar niets te zien
valt, naar een plotseling groot geluid als van een heftige
windvlaag,
naar een lichtshow, waarin allen die in
het huis zijn delen. Het huis staat waarschijnlijk in zijn voegen
te trillen.
Het huis
is er mee vervuld, staat er. Dan mogen we denken aan de wijding van de tempel
van Salomo, als Gods Aanwezigheid
het Huis
vult, zó dat een Wolk het zicht beneemt, en de stofwolken
over de drempel kolken. (o.a. 1 Koningen 8:10)
Van Gods
zichtbare aanwezigheid
op de Sinaï weten we dat er vuur en bliksem
werd gezien.
Adembenemend
en schrikbarend.
Maar hier
is het mensenmaat.
De brandweer
hoefde er niet aan te pas te komen, en ik ben er vrij zeker van
dat niemands haar werd geschroeid. Dat Pinksterlicht was er – het dartelde naar de aanwezigen
toe, en bleef op hen rusten.
Het ging
op hen zitten, als ik
het letterlijk vertaal. Er staat nergens dat het vuur wás, alleen dat het zich gedroeg
als vuur.
Maar als Gods
Geest je zó overkomt,
dan kun je niet binnen blijven.
Je hebt iets mee te delen!
Tegelijkertijd komen er mensen
naar hen toe, mensen die willen weten wat dat geluid betekent.
Dat
geweldige geluid is dus niet beperkt gebleven tot het huis
waar ze waren!
Ook buiten
is het gehoord!
Dit is geen
onderonsje, maar dit
is het begin van een golfbeweging,
die uiteindelijk alle uiteinden
der aarde bereiken
zal.
Hier knettert
het als het ware, en er gebeuren grote dingen: allerlei mensen,
uit heel de bewoonde wereld, horen in hun eigen taal Jezus’
leerlingen luidkeels
spreken over Gods gróte daden!!!
Wonderbaarlijk!
Mensen van
wie je niet kunt verwachten
dat ze vreemde talen spreken,
boertjes van buten, spreken opeens allerlei buitenlandse talen.
Als je goed
telt, dan worden er 17
taalgroepen genoemd.
En 17
is het getal dat hoort bij de heilige Godsnaam.
Misschien
hebt u als kind dat spelletje wel eens gedaan, waarbij je keek
naar de letters van je naam, je telde de hoeveelste ze waren in
het alfabet. a=1, e=5 etc.
Dan kon je al die getallen optellen, en nog eens optellen, en
kijken of je uitkwam op het zelfde getal als je beste vriendin, of je vriendje…
J - of op een getal dat geluk
bracht…
Zo hebben
Hebreeuwse letters een getal bij zich. 1-10, 20, 30, 100 etc. Het Hebreeuws kent
geen cijfers en moet het dus doen met letters.
17 is een
getal dat past bij de Heilige name van God.
Als mensen
in al die 17 taalgroepen in Jeruzalem horen over Gods grote daden, dan wordt Gods grote Naam dus over héél de aarde uitgesproken.
Heel de
aarde is van Hem.
Hoort over Hem,
en behoort Hem toe.
Duizenden komen tot geloof.
Drieduizend!
Drie is het getal van God in
de Hemel.
Dus dit is
hier niet een getal van iemand die ijverig heeft lopen tellen, maar dit is een mededeling
dat GodZelf eindeloos veel
mensen tot geloof geroepen
heeft.
En het
gaat verder! Al die mensen vertellen het door
aan hun vrienden en familie.
Want
zoiets wil je toch niet voor je houden!!!
God houdt
hier en nu Zijn beloften!!!
Hoe mooi
wil je het hebben!
De Messias
is gekomen. Hij heeft Gods Geest
over de mensen laten neerdalen. Zoals beloofd.
En het is
voor iedereen die het geloven
wil.
Joël
zegt: ook op knechts en dienstmeisjes komt die Geest
van God. Ook zij
delen in het heil.
Vaak zijn
zij mensen die in de schuld
geraakt zijn en zich verhuren als een soort slaven voor een bepaalde tijd.
Vaak zijn het ook mensen van buitenaf, buitenlanders, of mensen uit een andere
stam. Maar ook voor hen is dit geschenk!
Wij mogen
er van uit gaan, dat wij er ook bij horen! En ik denk niet dat het
een verspreking is, dat Petrus, als hij Joëls profetie aanhaalt
er van maakt: God zegt:
over Mijn knechten
en over Mijn dienstmeisjes
zal Ik Mijn Geest
uitgieten!
Wij hier hebben er ook
deel aan. Bij de doop is ons de Geest al meegegeven, en door hier te komen
belijden wij en accepteren
wij dat. Geweldig!
En dan?
Johannes laat ons zien dat
wij net zo nauw verbonden
kunnen zijn met Jezus, als Jezus
met Zijn en onze Hemelse
Vader.
In díe Geest
krijgen wij de opdracht om héél zorgvuldig met onze
naaste om te gaan.
Want als wij hèn vergeven,
zal God hen vergeven.
Maar als
wij hen niet vergeven, staan wij tussen hen en God
in!
Dat wil je
toch niet op je geweten
hebben!!!
Jezus leerde ons in het Onze Vader bidden:
vergeef ons zoals wij
vergeven hebben.
(Dat is de
oorspronkelijke tekst, echt waar!)
Als je je dat
realiseert, begrijp je
dat, als ik mijn naaste niet zou vergeven, ik het God ook onmogelijk maak om mij te vergeven.
En dat
geldt voor ieder van ons.
Heftig!
Maar de liefdevolle
Geest van God
werkt in ons, als wij dat vragen. Zij wil ook ons de
geschenken van het Pinksterfeest
geven, zodat we in alle vrijmoedigheid kunnen
spreken met alle mensen om ons heen
over de grote daden van God.
Laten we
dat doen, wees niet
verlegen of bang.
Als wij
ons richten op Jezus, als
wij in Zijn Geest van vrede
leven, komen de woorden vanzelf, dan komen ze van Boven.
Er is
niets mooier dan tegen mensen te mogen vertellen: God
houdt van u en jou en jou en jou!
Van allemaal.
Amen!
Muziek: voorspel met koraal
“Komm, Heilger Geist, o Schopfer du” van Wilhelm Valentin Volckmar.
Alles wat
wij hebben, hebben wij van God gekregen,
om door
te geven, om te delen met velen,
en er zo dubbel van te genieten.
Ook nu en
hier kunnen we gestalte geven aan dat delen: in de collecte voor
de Zending en de 2e voor de kerk.
Na het gebed
over de gaven zingen wij: lied 675
Collecte
Gebed over
de gaven
Goede en trouwe
God,
Dank U
voor al het goede dat U ons hebt willen geven,
dank U dat wij hier weer in vrijheid
konden en mochten komen. Wij hebben ons offertje
gebracht, en wij smeken U:
wil het aannemen als een uiting van ons hart,
als een teken van onze liefde, en wil het zegenen
om Jezus’ wil.
Amen.
Laten
we zingen!
Lied 675
Voorbeden
Laten we danken
en bidden:
Goede God,
grote, machtige, liefdevolle God,
wij danken U voor Uw goedheid
en genade, die we hebben
leren kennen in Jezus,
onze Heer, door de Heilige
Geest.
Wij bidden
U dat het werk van
de Geest, dat zo lang geleden al begonnen is, ook
in ons leven door mag gaan. Geef dat Haar
energie ons aan het werk kan zetten, dat Uw Liefde
ons aansteekt, en in ons verder groeit.
Help ons
om net zo omzichtig met mensen en schepselen en de aarde om te gaan, als U met ons doet.
Help ons om onze onzekerheden
bij U neer te leggen, en
vanuit de zekerheid dat U
van ons houdt, de wereld in te gaan, en mensen
aan te kijken met Uw liefdevolle
ogen, hen te vertellen
van U, en hen in onze dagelijkse
doen en laten
te tonen hoe dat voor
ons ís.
Leid ons in alles
door Uw Geest
en Haar Gaven.
God van Hemel
en aarde, heden, verleden en toekomst,
dank U voor Uw trouw
aan Uw beloften.
Help ons mensen
te worden die bij U passen.
Mensen die Jezus
volgen, die open staan voor Uw
Geest en Haar
gaven, die de zachte krachten willen gebruiken. Mogen wij zo meewerken
aan een nieuwe wereld,
een wereld die bij U past.
Wij danken
U voor bijna 75 jaar vrede
in onze streken, maar we weten ook dat er in grote delen van de wereld nog steeds oorlog
en oorlogsdreiging heerst. Geef daar
uw vrede!!!
Wij bidden
U voor allen die de littekens
van de oorlog en het geweld in lichaam en hun ziel dragen.
Help ons, waar
wij kunnen, naar verzoening
te streven. Dat er vrede mag zijn, waar dat van
ons afhankelijk is. Geef ons de Vrede die alle verstand te boven gaat, en die Jezus
kwam brengen.
Werk in deze gemeente, die U en ons zo lief is.
Help ons
te spreken over Uw
grote daden, en die te laten zien in ons bestaan.
Wij danken
U voor het feit dat Roelia
weer aan het opknappen
is, wil haar krachten versterken,
en wij bidden U
voor alle zieken, voor mevrouw Boekelman-Kaebisch en voor allen in ons midden
die zich eenzaam voelen…
…
In de
stilte van ons hart leggen wij samen onze zorgen en noden voor U
neer,
Wij danken
U dat U
ons gebed hoort, en wij loven U
als wij zingen: Onze Vader… maak alles nieuw.
Slotlied: lied 1005:1
(Na de zegen, zingen we vers 5)
Zegen:
Moge de Geest
van God waaien in Uw leven en het vrolijk
maken,
en gericht op God
en de naaste.
Mogen de veelkleurige
gaven van de Geest Uw leven verrijken,
Uw geloof bouwen,
Uw moed
sterken,
Uw liefde
doen ontvlammen…
†
Daartoe zegene U nu de ene,
enige en eindeloze God,
de Vader,
de Zoon en de Heilige
Geest.
Amen.
Lied 1005: 5