Voor eerdere diensten klik hier:
Organist: Joop de ZwartZang: Anneke, Edy, Hanny, Herma, Klazien
Voorbereiding
Drempelgebed, binnenkomst,
Koor: Il est né le divin enfant…
Afkondigingen… aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam
van de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Laten we bidden:
Goede God, wij vertrouwen
op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die
daar toe niet in staat zijn.
Lieve God, Uw
genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als
wij vragen om vergeving,
als wij U vragen
om al wat ons aan zorgen en vragen, aan
verdriet
en onrust aankleeft,
van ons weg te nemen,
opdat wij U in alle vrijheid
als Uw kinderen
kunnen aanbidden.
Heer, vergeef ons al
wat wij misdeden
en laat ons weer in vrede leven!
Zo lief had God deze wereld,
dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven
heeft, opdat ieder die in Hem
gelooft aan het verderf
ontkomt, en eeuwig leven
hebben mag!
Introïtus van de eerste Kerstdag: Antifoon Puer natus est. Psalm 98
V: Zing voor de Heer een nieuw lied:
wonderen heeft Hij verricht.
Zijn rechterhand heeft overwonnen,
Zijn heilige arm heeft redding gebracht.
A: De Heer heeft Zijn overwinning bekendgemaakt,
voor de ogen van de volken Zijn gerechtigheid onthuld.
Hij heeft gedacht aan Zijn liefde en trouw
voor het volk van Israël.
De einden der aarde hebben het gezien:
de overwinning van onze God.
V: Juich de Heer toe, heel de aarde,
juich en jubel, zing het uit.
A: Zing voor de Heer bij de lier,
laat bij de lier uw lied weerklinken.
Blaas op de ramshoorn en de trompetten,
juich als de Heer, uw koning, verschijnt.
Laat bruisen de zee, met alles wat daar leeft,
laat juichen de wereld mét haar bewoners.
V: Laten de rivieren in de handen klappen,
en samen met de bergen jubelen
voor de Heer, want Hij is in aantocht
als rechter van de aarde.
A: Rechtvaardig zal Hij de wereld berechten,
de volken oordelen naar recht en wet.
Kyrië en Gloria
Dienst van het Woord
Salutatio (groet)
Zondagsgebed
Eeuwige God,
U
hebt Uw Zoon mens
laten worden, en ons zo overstroomd met het nieuwe licht van Uw
genade.
Help
ons om daar handen en voeten aan te geven, zodat mensen in ons
doen en laten Uw
Licht zien, door Jezus
Christus, onze Heer.
Amen.
Lezing Oude Testament: Jesaja 52:7-10
Het volk van God is in ballingschap
gestuurd, en lijdt daar zoals u zich kunt voorstellen onder de dwangarbeid,
lijdt aan heimwee, en voor een deel aan schuldbesef. Maar telkens staan er
profeten op, die namens God een goede tijding brengen, een evangelie.
Ook hier wordt beloofd dat God al bezig is de terugkeer naar Jeruzalem voor te
bereiden, zoals later ook is gebeurd.
We lezen: Jesaja 52: 7 – 10
7. Hoe welkom
is de vreugdebode
die over de bergen
komt aangesneld,
die vrede
(shalom) aankondigt en goed
nieuws brengt,
die redding
aankondigt en tegen Sion
zegt:
‘Je God is koning!’
8. Hoor! Je wachters verheffen
hun stem,
samen barsten ze uit in gejuich,
want ze zien het met eigen ogen:
de Heer
keert terug naar Sion.
9. Breek uit in gejubel,
ruïnes
van Jeruzalem,
want de Heer
troost
Zijn
volk,
Hij
koopt Jeruzalem vrij.
10. De Heer
ontbloot
Zijn
heilige arm
(d.w.z. om voor ze te vechten!)
ten overstaan van alle volken,
en de einden
der aarde zien
hoe onze
God
redding
brengt.
Tot hier deze lezing. Een toekomstperspectief…
Vanuit toen en nu kijken we vooruit en terug, en dan kán toch er
gezongen worden! We zingen:
Lied 473 : 1 Er is een roos ontloken…
Epistellezing: Hebreeën 1:1-12
Hebreeën is meer een preek dan een brief, de lezing is een opeenstapeling
van aanhalingen, psalmen en profetieën, uit de Septuagint, de Griekse vertaling
van het Oude Testament, die de hoorders kénden. Ook Jezus kende die, en die
gebruikte Hij soms!
We zien Jezus als de Zoon van God en als de eeuwige Hogepriester, die de redding
heeft verworven die in het Eerste Verbond werd voor-afgebeeld.
De Zoon van God is afgedaald tot de wereld van de mensen, die van God waren
vervreemd.
Jezus staat aan hun kant en Hij is solidair met hen in het dragen van de lasten
van het leven en in het ondergaan van de dood. Maar vanuit deze situatie gaat
Hij door Zijn offer de Hemel binnen, om als de verheerlijkte Zoon plaats te
nemen aan de rechterhand van God.
Daarbij heeft Hij voor de gelovigen de toegang tot de Vader vrijgemaakt. Daarom
houden wij op aarde het oog gevestigd op de Heer, die ons is voorgegaan als de
waarborg van onze verlossing. Hij gaat alle engelen verre te boven!
We lezen:
1
Nadat God
vroeger
vele malen, en op velerlei wijze, tot de vaderen
gesproken
had door de profeten,
2 heeft Hij
nu, op het einde van de dagen, tot ons gesproken
door de Zoon,
die Hij
tot Erfgenaam gemaakt heeft van al wat bestaat,
door Wie
Hij
ook het heelal heeft geschapen.
3 Hij
is de afstraling van Gods
heerlijkheid en het evenbeeld van Zijn
wezen, en Hij
houdt alles in stand door Zijn
machtig woord.
En nadat Hij
de reiniging
van de zonden
heeft vol-trokken,
heeft Hij
zich neergezet aan de rechterhand van de Majesteit
in den Hoge,
4 even hoog verheven boven de engelen als de Naam,
die Zijn erfdeel is geworden, de hunne overtreft.
5
Want tegen welke engel heeft Hij
(God) ooit gezegd: "Mijn Zoon ben jij, Ik heb je vandaag
verwekt?"
Of: "Ik zal voor Hem een Vader zijn, en Hij zal voor Mij een Zoon
zijn?"
6 Wanneer Hij
evenwel de Eerstgeborene opnieuw de wereld binnen doet gaan, zegt Hij:
"Alle engelen van God moeten zich voor Hem neerwerpen."
7 Over de engelen zegt Hij:
"Hij die Zijn engelen tot stormwinden maakt en Zijn dienaren tot
laaiend vuur,"
8 maar over de Zoon:
"Uw troon, o God, staat voor altijd en eeuwig", en:
"De scepter van het recht is de scepter van Uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt U liefgehad en onrecht
gehaat; daarom, o God, heeft Uw God U gezalfd met de olie van de
vreugde, als geen van Uw gelijken."
10 En: "In het begin, Heer, hebt U de aarde
gegrondvest, en de hemel is het werk van Uw handen.
11 Zij zullen vergaan, U echter blijft. Alle
zullen ze verslijten als kleren,
12 U zult ze opvouwen als een mantel, als een
kledingstuk zullen zij verwisseld worden. U echter bent dezelfde en
Uw jaren nemen geen einde."
13 Tot welke engel heeft Hij
ooit gezegd: "Ga zitten aan Mijn rechterhand, totdat Ik uw
vijanden als een voetbank voor uw voeten heb gelegd?"
14 Wat zijn zij anders dan dienende
geesten, uitgezonden ten behoeve van hen die de redding zullen erven?
Tot hiertoe de lezing.
De Psalmist houdt ons voor:
Halleluja! Hij
heeft gedacht
aan Zijn
goedertierenheid en aan Zijn
trouw jegens het huis van Israël; alle einden der aarde hebben
het heil aanschouwd van onze God!
Halleluja! Ps 98:3
Laten we zingen van die Zoon, die voor ons ter
wereld is gekomen als een kind… Een Licht in het donker…
Lied uit Sietze de Vries: Tegen het Donker
nr 33
In dit kind staat het te lezen
hoe God zich ons allen dacht:
zie de toekomst, hier geboren,
voor het menselijk geslacht!
In dit Kind is vleesgeworden
hoe God ook het donker door
heel zijn goede schepping trouw blijft.
Deze ster wijst ons het spoor!
Oude dromen, haast vervlogen,
uit een lang voorbije tijd,
zingen wij ons nieuw te binnen,
door de hemel begeleid.
Zolang wij nog durven dromen,
uitzien naar wat toekomst biedt,
zullen wij ons laten leiden
door dit Kind, dit licht, dit lied.
Sytze de Vries
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij:
Johannes 1:1-14
Het begin van het Evangelie van Johannes rijmt op Genesis 1
1 In een begin was het Woord,
het Woord was bij God
en het Woord was God.
2 Het was in een begin bij God.
3 Alles is erdoor ontstaan
en zonder dit (Woord) is niets ontstaan van wat bestaat.
4 In het Woord was leven
en het leven was het licht
voor de mensen.
5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet
in haar macht gekregen.
………
6 Er kwam iemand die door God
was gezonden; hij heette Johannes.
(= God is genadig!)
7 Hij kwam als getuige, om
van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven.
8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen
van het licht:
9 het ware licht, dat ieder mens
verlicht en naar de wereld
kwam.
………
10 Het Woord
was in de wereld, de wereld is door Hem
ontstaan en tóch kende
de wereld Hem niet.
11 Hij kwam naar wat van Hem
was, maar wie van Hem waren,
hebben Hem niet ontvangen.
12 Wie Hem wél
ontvingen en in Zijn Naam geloven,
heeft Hij het voorrecht
gegeven om kinderen van God
te worden.
13 Zij zijn niet op natuurlijke
wijze geboren, niet uit lichamelijk
verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens
geworden en heeft bij ons gewoond, vol
van goedheid en waarheid,
en wij hebben Zijn grootheid
gezien, de grootheid van de
enige Zoon van de Vader.
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods
Woord zingen we lied 444: 2-5: De duisternis gaat wijken…
Overdenking
Genade
zij u en vrede
van God onze Vader
en van Jezus Christus,
onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve mensen, lieve vrienden,
zusters en broeders, kinderen van de Allerhoogste…
Ja, zo mogen we elkaar vandaag wel noemen,
zo mogen we elkaar zien
en behandelen.
Want het Kind
dat in de Kerstnacht werd geboren, was niet zómaar een kind, niet
zómaar een mensenkind.
Hij
is de mens,
zoals die in de Schepping, door de Schepper,
bedoeld
was. Het Prototype. De blauwdruk.
Hij
was, en dat snappen we geen van
allen, maar dat hoeft denk ik ook niet, Hij
was Zelf deel van het scheppende
Woord… Dat gaat
ons begrip te boven. In elk geval het mijne, maar we mogen er wel
voor kiezen
om het te geloven.
En er naar te handelen.
Zijn Naam
is Jezus,
ΊησουϚ
(Grieks), Jesjoea (ישוע)
(Hebreeuws), en dat betekent:
Verlossing.
Die verlossing
is dus al heel lang geleden beloofd.
Die is van oudsher ingecalculeerd!
Als die Naam-boven-alle-namen
wordt uitgesproken, dan gebeurt er iets.
Dan wordt er een nieuwe werkelijkheid geschapen.
Dan is Hij
er Zelf.
Dan spreekt hier Zijn
Geest.
We zijn in Goed gezelschap,
en daarom kunnen we aan het begin van de dienst ook zeggen: ‘Onze Hulp
is in de Naam van de Heer,
die hemel en aarde gemaakt heeft.’ Dat is nogal een uitspraak! Daar mogen we
vanuit gaan, daar mogen we op vertrouwen!
Wat opvalt in de eerste lezing van vandaag,
is de stelligheid waarmee Gods
beloften als een voldongen feit worden gebracht, op een moment
waarop je er niets van ziet, je moet het geloven,
om het te kunnen zien, misschien is dat het…
Het Jeruzalem van toen lag in puin, en dankzij de
nieuwsuitzendingen, die ons Oekraïne laten zien, maar ook Gaza, Damascus, delen
van de West-Bank, hebben we daar meer dan ooit een beeld bij!
Juist daarom hebben we zoveel moeite met wat daar nu gebeurt, wat
er al jaren gebeurt in het Beloofde Land.
En toch!
En tóch is er de oproep om je te verheugen,
om te luisteren naar de voetstappen die over de bergen aan komen hollen
om het goede nieuws te vertellen, dat de Aanwezige,
dat de God
van Israël, ook onze God,
bezig is herstel
te brengen. De wachters op de muren zien het in de verte al gebeuren…
Hun functie is uitkijken naar onheil,
naar vijanden, maar zij zien als eersten het naderend heil,
de verlossing.
En ook het psalmwoord is even zeker: ‘alle einden der aarde hebben het
heil aanschouwd van onze God!’
Degene die de preek voor de Joodse
gelovigen, de Hebreeën, opschreef, windt er ook geen doekjes om: Jezus,
de beloofde Messias, de goedmaker, ís gekomen, en Hij
heeft in principe al goed gemaakt, wat mis is gegaan.
Intussen is er in onze mensenwereld overal van alles mis. Nog, of:
wéér!
Johannes de profeet, de neef van de Heer,
is gekomen om te getuigen van Hem.
Om te getuigen van licht in het donker, en van leven tegen beter weten in. Hij
was een groot profeet, en tóch heeft hij nog een moment getwijfeld, toen hij
zelf in de gevangenis zat.
Maar die àndere Johannes,
een van de eersten die geloofden, na Petrus en Andreas, schrijft: Wie Hem
wél
ontvingen en in Zijn Naam
geloven,
heeft Hij
het voorrecht
gegeven om kinderen van God
te worden.
Het Woord
is mens
geworden en heeft bij ons gewoond, vol
van goedheid
en waarheid,
en wij hebben Zijn
grootheid
gezien, de grootheid
van de enige Zoon
van de Vader.
Dat stelt ons voor de uitdaging:
hoe gaan wij om met de dingen die wij in onze dagen zien en horen?
Wie het nieuws volgt, ziet vreselijke
dingen, beangstigende dingen, die we ook niet hadden verwacht,
die we niet willen horen
uit die hoek, maar die al tientallen jaren gaande waren.
Netanyahoe lijkt in de schoenen van Herodes te staan, en de onschuldige
kinderen van Bethlehem sterven slechts tientallen kilometers verderop. Wegkijken
kan niet meer.
Maar het volk – dat hebben we in de loop
van de bijbelse geschiedenis ook gezien – is niet identiek met de leiders, al
zijn zij het vaak die in de hoek zitten waar de klappen zitten.
Waar leiders in kerk en maatschappij zichzelf als de maat van alle dingen gaan
zien, gaat er veel mis. In het Kremlin en Mar-a-Lago, in Damascus en in
Jeruzalem, maar ook in Den Haag, in Den Bosch en zelfs in Heusden.
Wij zijn hier, omdat we diep van binnen
weten dat we geen supermensen zijn, zelfs geen engelen, al mogen we dat soms wel
even voor anderen wezen, maar mensen die hulp nodig hebben. We kunnen het niet
alleen. We hebben anderen nodig, we hebben elkaar nodig, dus we boffen maar met
zo’n fijne gemeente, maar we hebben vooral hulp nodig van hier Boven.
Soms zijn er, zonder dat we het merken, engelen in ons midden, dan worden ze
gestuurd om een handje te helpen, en vaak is het Gods
Geest
die ons herinnert aan de dingen die van levensbelang zijn.
In een lied, in een grappige opmerking die de spanning doorbreekt, in een
glimlach, in een woord, een tekst, zoals: Het Woord
is mens
geworden en heeft bij ons gewoond, vol
van goedheid
en waarheid,
en wij hebben Zijn
grootheid
gezien, de grootheid
van de enige Zoon
van de Vader.
Dat mogen we dan delen met de mensen om ons
heen. Ook wij zijn geroepen om te getuigen van dat Licht, van het Leven dat
verder gaat dan ons kleine bestaan.
Soms, als het leven moeilijk en onbegrijpelijk is zegt Zij:
Je God is koning!
En daar mogen en kunnen we het dan mee doen!
Kijk omhoog! Kijk naar Hem
die kwam en is en komt!
Amen! Zie Gods gesternte, o wat blinkt het heden prachtig!
Muziek Sieh Gottes Gestirn 1-3
Daar opent zich ook nog de hemel heel wijd,
en zingen de Engelen uit heilige Hoogte,
om de mens te verkonden waarmee God ze verblijdt.
Een oude belofte werd nu werkelijkheid:
geboren is waarlijk de Heiland der wereld,
bij herders in de stal als een kindeke teer,
maakt hij allen gelukkig die Hem aanvaarden als Heer.
De engelen zingen van vrede op aarde,
ze vullen met rijkdom het hart van wie ’t hoort.
De herders in ’t veld gaan ijlings naar ’t Kindje,
onthullen Hem alles wat hen pijnt, al hun nood.
Collecten:
De wereld is wijd en Gods goedheid is groot.
Maar de nood is wereldwijd, en vluchtelingen kijken ons met Jezus’ ogen aan,
vragen om hulp. Maar ook mensen in Zambia, en voor hen collecteren we. Vanuit
ons aandeel mogen en kunnen wij helpen en delen, nu in de collecte, als we thuis
zijn weer op allerlei andere manieren.
Edy zingt van het Kind in de Kribbe in een
bewerking van Bach : Ich stehe an deiner Krippe her…
Ich lag in tiefer Todesnacht
Du warest meine Sonne
Die Sonne, die mir zugebracht
Licht, Leben, Freud' und Wonne
O Sonne, die das werte Licht
Des Glaubens in mir zugericht'
Wie schön sind deine Strahlen
De collecte is voor de Nsobe
Trust Community School
In Zambia zet een blank Zuid-Afrikaans echtpaar zich al meer dan 20
jaar in voor het verbeteren van het leven in die streek waar zij wonen.
Zij zijn begonnen een school op te zetten en zo te zorgen voor het hoog
nodige onderwijs.
Kees Janson is bij dit project, The Nsobe Trust Community, betrokken en heeft
dit in onze gemeente aangereikt als een project dat we nu al weer enige
jaren steunen. Kees was drie keer in dit zeer arme gebied van arme Zambia.
Hij kwam daar op verzoek van PUM (een landelijke hulporganisatie). Met name
de problematiek rondom het onderwijs voor kinderen van arme ouders heeft hem
getroffen. Ouders die zelf nauwelijks onderwijs of geen onderwijs hebben
gehad.
Dankzij zeer gemotiveerde leerkrachten, waar in Zambia bij
overheidsscholen juist een gebrek aan is, is het onderwijs
ondertussen op Europees niveau gekomen. Inmiddels groeit die school elk jaar met
een klas er bij. Ieder jaar een klas voor het vervolgonderwijs. Er is nu
vooral financiële steun nodig voor twee nieuwe klassen.
Onze gift zal geheel ten goede komen aan onderwijs en opvoeding van zeer
overigens zeer leergierige kinderen.
Gebed over de gaven
Lieve God,
U
geeft Uzelf
aan ons.
wij leggen ons eigen leven voor Uw kribbe neer….
neem
het, zoals U
ons geld aanneemt,
dat het dienstig
mag zijn voor U.
Geef dat het geld werkzaam mag zijn in
Zambia, en waar het verder ook maar gebruikt mag worden.
Dat bidden we U in de geest van Jezus
- die ons voorging.
Amen.
Lied 501
Voorbeden
Laten we danken en bidden:
Goede God,
Wij danken U voor Uw genade en geduld, voor Uw liefde en goedheid. Vergeef ons,
waar we te weinig lijken op de Mens, zoals U die had gedacht.
We zijn vaak meer met onszelf bezig dan met de ander, en juist in deze
Kersttijd, staan we daar met schaamte bij stil. Help ons, vragen we U, om met Uw
ogen te kijken naar Uw mooie schepping, en naar de andere schepselen, waarin
we íets van Uw schoonheid en grootheid
mogen zien.
Trouwe God, wij loven U om Uw trouw en
betrouwbaarheid, waarover wij lezen in de Bijbel.
We lezen over vrede, die U hebt aangezegd.
We danken U voor Hem die de vrede Zelf is, en we leggen ons onbegrip en onze
teleurstelling bij U neer, om al die ónvrede in onze harten en in onze wereld.
Wij zijn zelf vaak ontevreden, het begin
van onvrede, terwijl U ons hebt verwend met zoveel goeds.
Er is oorlog in Oekraïne, in veel delen van Afrika, onrust in Syrië en het
Midden-Oosten, in wat ooit het Beloofde land was, en we schamen ons voor de
dingen die daar gebeuren, ook al is het niet in onze naam, en al hebben we het
gevoel dat wij er zelf zo weinig aan kunnen doen. Daarom bidden we U voor alle
mensen met macht en verantwoordelijkheid, daar en hier, in kerk en maatschappij,
in staten en steden en dorpen…
Heer, kom met Uw Heilige Geest, en spreek
in al hun harten over liefde en vriendelijkheid, geef hen – en ook ons – Úw
wijsheid, opdat we de juiste keuzes maken, en met Uw hulp verschil kunnen
maken tussen goed en kwaad.
Barmhartige God, wij danken U dat U het
goede wilt voor ieder van ons, ook in donkere tijden en momenten.
We bidden U voor hen die in het dodelijk
duister wachten op hun bevrijding, wees Aanwezig, waar ze zich van God en mensen
verlaten voelen, wees hoop in hun wanhoop, liefde in liefdeloosheid, kracht in
zwakheid, en doe een groot Licht opgaan, geef Leven!
Wij bidden U voor alle slachtoffers van oorlog en geweld, voor kinderen, voor
vrouwen en meisjes in Afghanistan, en dat soort landen, we bidden U voor de vele
slachtoffers die omkomen in Middellandse Zee, en overal waar mensen vluchten naar
veiligheid, die hun vaak niet wordt gegund.
Ook Uw Zoon moest vluchten, help ons om dat niet te vergeten, en juist daarom
bidden we ook voor onze eigen regering…
Heer, vergeef ons al wat wij misdeden, en laat ons in Uw vrede leven.
Wij bidden voor de zieken uit onze
gemeente, voor alle mensen in de zorg, we bidden U voor de slachtoffers van de
aanslag in Maagdenburg, voor de vele verkeersdoden, en ook voor allen die het
leven niet meer aankonden, dit jaar…
In de stilte van dit moment bidden we voor
alles en voor allen waar ons hart zich zorgen over maakt…
En samen bidden we mét Uw Zoon:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome.
Uw Wil geschiede,
zoals in de hemel, zo ook op aarde;
geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking.
maar verlos ons van het kwade.
We dachten bij Kerstfeest aan de geboorte van Jezus,
maar we verwachten veel méér nog: Zijn komst.
Daarom zingen we: lied 797: 1 - 3
Zegen
De God nu der hope
vervulle U met louter vreugde en vrede in Uw geloof,
Hij geve U overvloed aan hoop,
Hij sterke Uw vertrouwen in
de zachte krachten die overwinnen:
liefde, barmhartigheid en genade...
door de kracht van Gods
heilige Geest
Zo zegent u
† de Vader, de Zoon,
de Heilige Geest -
van nu aan tot in eeuwigheid.
Amen.
Lied 487
Daarna vierden we de gemeenschap der Heiligen met Glühwein en kerststol, en veel goede gesprekken