Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag Gaudete
13 december 2015
Orgelspel
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Stilte
Wij
zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Laten wij bidden: Goede God, wij vertrouwen op Uw Woord, daarom zijn wij hierheen gekomen. Wij
bidden U voor allen die daar toe niet in staat zijn. Heer, vergeef ons al wat wij misdeden
Amen
Onze Hulp is in de Naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, ontferm U over hen.
Lieve God, Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om vergeving, als wij U vragen om al wat
ons aan zorgen en vragen, aan verdriet en onrust aankleeft, van ons weg te
nemen, opdat wij U in alle vrijheid als Uw kinderen kunnen aanbidden.
en laat ons weer in vrede leven.
Amen
Zo lief
had God deze wereld, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat ieder
die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt,
en eeuwig leven
hebben mag!
Onze Introïtuspsalm psalm
78: 1 en 2
Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de nood
van deze wereld, - die is groot -
maar laten wij dan ook Zijn Naam
prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed:
en
vul ons zo met blijdschap met U
en elkaar. Door Jezus Christus,
onze Heer.
Amen.
Lezing Oude Testament: Jesaja 35: 1- 10
Jesaja 35 Dit
is samen met hoofdstuk 34 in feite het einde van de geschriften van de
oorspronkelijke profeet Jesaja. In 36-39 zijn er nog verhalen over zijn
levensloop, maar die zijn waarschijnlijk later toegevoegd. Hier kijkt
Jesaja vooruit naar de eindtijd, de tijd van eenmaal, als Gods koninkrijk
aan breekt, als Gods wil op aarde geschiedt
zoals in de hemel... Dan wordt eindelijk de wereld zoals die is bedoeld....
Een
belofte, die ons moed mag inspreken, maar ons ook aanspoort zelf iets te
doen met die moed.
We lezen hoofdstuk 35:
1. Feest
zullen ze samen vieren, de wildernis en de woestijn, ja de dorre
vlakte is dolbij,
en bloeit volop
met kleine hyacinthen.
2. Volop zal ze bloeien, dolbij
is ze , alleen maar uitgelatenheid en zingen (klinkt er); de
glorie van de Libanon wordt haar gegeven
als luister, maar de Karmel en de Sharon
zullen de glorie van de Aanwezige
zien, de luister van onze God.
3. De slappe handen moeten zich spannen, en de wankele knieën moeten sterk
staan.
4. Zeg tegen het hazenhart: Wees sterk,
wees niet bang! Kijk toch,
jullie God komt met wraak,
met goddelijke vergelding; Hij
komt jullie bevrijden.
5. Dan gaan de ogen open van de
blinden, en de oren van de doven.
6. Dan springt als een hert de lamme,
dan schreeuwt van vreugde de tong zonder taal, wanneer de wateren
de wildernis doorsnijden en stromen
de woestijn...
7. Het Fata
Morgana
wordt een moeras, het dorstige land
wordt rijk aan waterbronnen; op de plek
van het slangennest (komt) een lusthof met riet en papyrus.
8. Daar zal een snelweg zijn
opgehoogd, en Heilige Weg zal die worden
genoemd, daarover gaat geen onreine figuur, (die gaat zijn eigen
weg), en dwazen dwalen er níet
op rond.
9. Daar zal geen leeuw te vinden zijn,
ja, roofdieren komen er niet op terecht, ze worden er niet
aangetroffen, maar zij die zijn vrijgekocht wandelen
(daar).
10. Zij die door de Aanwezige zijn losgekocht
keren terug en gaan naar Sion, onder vreugdekreten
en met levenslange blijdschap.
Op hun hoofd krijgen ze vreugde en blijdschap,
als ze ontvluchten aan rampen en zuchten...
Tot
hiertoe de lezing. Diezelfde snelweg vinden we terug in het begin van het
Evangelie van Johannes.
Wij komen straks in de preek bij hem terug.
Laten wij nu zingen: lied: 1005: 1, 5
Epistel: 1 Corinthe 4: 1 – 5
Een
leefregel voor nieuwe en oude Christenen…
1
Zó moeten de mensen
ons beschouwen:
als dienaren
van Christus,
en als (mensen) aan wie de zorg
over de geheimen
van God
is toevertrouwd.
2 Verder wordt er van iemand
die deze taak vervult verwacht
dat deze betrouwbaar
is.
3 Maar het interesseert mij absoluut niet als ik door u
word beoordeeld,
of door een menselijk
instituut, ja, zelfs beoordeel
ik mijzelf
niet eens.
4 Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust,
maar dat pleit mij nog niet vrij.
Het is echter aan de Heer
mij te beoordelen.
5 Daarom moeten jullie
niet voortijdig
oordelen, voordat de Heer
komt, want Hij
zal aan het licht
brengen wat het duister verbergt
en Hij
zal onthullen wat voor geheimen
de harten bergen.
En dan zal iedereen
van God
de lof
krijgen waar die
recht op heeft.
Profetenwoord:
Halleluja! Baan voor de Heer een weg door de woestijn, effen in de wildernis een
pad voor onze God. Jesaja 40:3
HALLELUJA!
Wij zingen lied 450, hèt lied met de
tekst van de antifoon van zondag Gaudete!
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Lucas 3: 7 – 18
Johannes
de Doper is bij de Jordaan. Hij roept de mensen op om anders te gaan leven, en
om als teken daarvan gedoopt te worden, om als nieuwe, reine mensen met nieuwe
kansen het leven tegemoet te treden. Hij is een grote hit, een waanzinnig
succes. Hij is daar niet blij mee.
7.
Toen zei hij tegen de menigten die toestroomden
om door Hem gedoopt te
worden: ‘Stelletje adders
dat jullie zijn! Wie heeft jullie op het idee gebracht de toorn
die ophanden is te ontvluchten?
8. Brengen jullie dan nu vruchten
voort die de bekering waardig
zijn! en zeg niet tegen elkaar: ‘Wij hebben Abraham
als vader’… want Ik zeg jullie dat God
in staat is Abraham uit deze stenen kinderen
te verwekken!
9. Maar de bijl ligt al
bij de wortel van de bomen…
welnu, elke boom die geen goede vrucht draagt,
wordt omgehakt en in het vuur
gegooid.’
10. En de menigten vroegen hem uit, en zeiden:
‘Wat zouden we dan kunnen doen?’
11. Hij gaf antwoord en zei tegen ze: “wie twee hemden heeft moet meedelen
aan wie er geen heeft.
En wie voedsel heeft moet
net zo doen.
12. Nu kwamen er ook belastingambtenaren
om gedoopt te worden, en ze
zeiden tegen hem:
‘Meester, wat zouden wij dan kunnen doen?’
13. Hij nu, hij zei tegen ze:
‘Pers niets meer af dan wat jullie bevolen
is.’
14. En ook mensen in krijgsdienst
vroegen hem uit,
en zeiden: ‘En wat
zouden wij dan kunnen doen?’
Wel, hij zei tegen ze: ‘Mishandel
niemand om ze uit te schudden en chanteer
niemand met je leugens, maar wees tevreden
met je soldij.’
15. Maar, omdat het volk
daarbij vol gespannen verwachting was, en ze in hun harten allemaal piekerden
over Johannes, of hij
misschien toch niet de Christus
was…
16. nam Johannes het woord
en zei hij tegen hen allemaal: ‘Ik doop jullie dan wel met water,
maar Hij die machtiger
is dan ik komt er aan, Hij van wie ik het niet eens waard ben het riempje
van Zijn sandaal los te
maken… Hij zal
jullie dopen in Heilige
Geest en Vuur!
17. Hij die de wan
in de hand heeft om Zijn
dorsvloer grondig te reinigen,
en om Zijn graan
in de bergplaats bij elkaar te brengen, maar het kaf
zal Hij verbranden
met onvergankelijk vuur.
18. En ook op veel andere manieren spoorde hij het volk aan en
bracht hij het de goede tijding.
Zalig die het
Woord van God horen en er gehoor aan geven!
Credo: In antwoord op Gods
Woord willen wij samen ons geloof belijden:
Dat
er een God is, die van mensen houdt zoals ze zijn,
dat wil ik
geloven.
Een God die ons gewild heeft en bedacht,
dat wil ik
geloven.
Dat Hij hemel en aarde in de hand heeft,
dood en leven,
dat wil ik
geloven.
Dat Hij van mij, kleine mens, houdt,
dat wil ik
geloven.
Dat God in Jezus mens werd,
dat wil ik
geloven.
Een mens die ons leven deelde,
en voor ons stierf op een kruis,
dat wil ik
geloven.
Dat Hij opstond uit de dood, als eerste van velen,
dat wil ik
geloven.
Dat Hij ruimte voor ons maakt bij God,
dat wil ik
geloven.
Dat Gods Geest puur liefde en leven is,
dat wil ik
geloven.
Dat Ze ons allen nabij is,
dat wil ik
geloven.
Dat Ze ons kracht geeft en moed om te leven,
liefde en waardigheid,
dat wil ik
geloven.
Dat we zó kerk zijn, gemeenschap van heil,
dat wil ik
geloven.
Om doop en vergeving, genade en toekomst
wil ik geloven
in God die van mij houdt.
Preek
Genade zij u en vrede van God
onze Vader en van Jezus Christus,
onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve
Gemeente, lieve vrienden en vriendinnen.
Een dag van vreugde is
het vandaag, midden in de vastentijd,
in de paarse tijd, is er
een roze zondag Gaudete,
die oproept om, ook
in de tijd van bezinning en bekering,
de vreugde niet
uit het oog te verliezen.
De vrolijke Gay-beweging,
die tegenwoordig niet alleen homo’s en lesbiennes omvat, maar
ook transgenders, mensen die in een verkeerd lichaam
zitten of zaten, de vroom-en-vrolijke
beweging dus, heeft deze zondag uitgeroepen tot hun eigen
bijzondere roze zondag.
En daar gaan we graag in mee.
De eerste lezing stemt ook vrolijk!
Feest zullen ze samen
vieren, de wildernis en de woestijn, ja de dorre
vlakte is dolbij,
en bloeit volop
met kleine hyacinten.
Dat kunnen ook andere
bloemen zijn, want de geleerden zijn het er niet over eens.
Maar ik heb foto’s gezien van hele velden kleine wilde
hyacinten in de woestijn, die opbloeien
als de stortregens zijn losgekomen, dus daar houd
ik het maar op…
Het bloeit dat het een dolle
pret is, en al die landstreken
die normaal worden gezien als onvruchtbaar, dor
en doods, komen helemaal
tot hun recht, en zo
hopen en bidden we
ook dat mensen die in andere landen zichzelf
niet mogen zijn, ook eenmaal tot hun volle recht
komen, wanneer God Zich er
mee bemoeit, en wanneer mensen
in Zijn
Geest
ruimte maken voor de ander die anders
is.
Want het is natuurlijk helemaal in orde
om van elkaar te verschillen!
Wat zou het een saaie boel en een miezerige schepping
zijn geweest, als God Zich niet
te buiten gegaan was aan levensvormen en allerhande kleuren
en mogelijkheden.
Ruimte maken voor elkaar en
voor anderen ver weg, dat vraagt
wel iets van ons.
De slappe
handen, die maar werkeloos omlaag hangen, moeten in beweging
komen, die moeten spierkracht ontwikkelen, en de bibberende knieën moet je oefenen, tot
ze sterk staan.
Ook het hazenhart, dat van jezelf of van
een ander, mag je moed inspreken: Wees sterk,
wees niet bang!
En daar is een reden voor!
God gaat Zich er ook mee bemoeien.
Hij zal de vijand mores leren, en Hij
komt bevrijden.
Dan gaan de ogen van de blinden
open, en de oren van de doven.
Dan springt als
een hert de lamme, dan schreeuwt
van vreugde de tong zonder taal…
Er komt
een dag, dat er een snelweg
wordt aangelegd in wat eerst een onleefbaar gebied was.
Wij weten hier uit eigen ervaring
hoe belangrijk een goede infrastructuur is. En bij grote rampen
is die het, die het eerste moet worden aangepakt.
Maar in de Bijbelse tijden werden deze wegen
aangelegd om er legers snel over te verplaatsen.
We kennen hier nog de Romeinse Heirwegen.
Legerwegen, dus letterlijk. Ook hier in de streek
zijn er zeker nog resten van terug te vinden.
Ton merkte op, dat de IS er ook gebruik van maakt.
Maar als Jesaja
spreekt over een dergelijke snelweg,
dan is het een weg die God
gebruikt om snel recht en orde te gaan scheppen, een weg
die geheiligd is, en waarop het kwaad,
in de vorm van wilde dieren, niet kan komen. De dood blijft er
weg!
Maar de mensen
die God heeft vrijgekocht, (we
moeten denken aan de ballingschap) die komen daarover vrij
en vrolijk op weg naar huis.
Op weg naar de tempel, waar ze hun vreugde
en dankbaarheid zullen uiten.
Het is ook
de weg, waarover in het begin van het Johannesevangelie
wordt gesproken: u weet wel: die stem die in de woestijn roept: Maak recht
de weg van de Heer!
Haal de bochten er uit, en de hoogteverschillen. Zodat de Heer
haast kan maken met de bevrijding van
Zijn volk.
(Vergeet niet: Jezus leefde in bezet gebied!)
En Johannes
is daar mee bezig, met het voorbereiden van die weg
als hij de mensen oproept zich te bekeren…
Als hij hen en ons oproept om te
gaan leven zoals we bedoeld waren.
Als mensen
naar Gods beeld.
Dat
betekent niet dat we uiterlijk op God
lijken.
Het betekent wel dat we leven
zoals we door God bedoeld
zijn. Leven naar het beeld
dat Hij van ons had. Niet meer
en niet minder.
Je ziet
dat ook aan de antwoorden van Johannes aan de pas bekeerde en gedoopte
mensen, die vragen om practische tips voor het gelovige
leven. Een soldaat
mag best soldaat zijn, maar hij moet tevreden wezen met zijn soldij,
en niet de onschuldige bevolking geld en goederen afpersen.
Iets dat tegenwoordig nog steeds gebeurt, in wat ‘minder
geordende’ legers.
En ook
voor de belastingambtenaren geldt hetzelfde. Zij pachtten toen
voor een bepaalde som een gebied waar
zij belasting mochten innen, en alles
wat ze meer dan die som in dat gebied aan belasting binnenhaalden konden
ze in hun zak steken.
Dat kon heel lucratief zijn, en de bezetters
keken er niet naar om: zij hadden het geld al binnen.
In feite
zegt Johannes:
Gedraag je fatsoenlijk, werk voor
je geld, en neem niet wat je niet toekomt. Dat
geldt natuurlijk ook voor ons!
Het feit
dat wij het gemiddeld relatief heel erg goed
hebben, betekent zeker niet dat wij ons in weelde
kunnen baden, ten koste van mensen
in lage-lonen-landen, die veel te goedkoop
voor ons produceren, of die grondstoffen
voor onze telefoontjes met gevaar voor hun
leven opdelven.
Wat wij kopen, consumeren en weggooien,
dat zijn allemaal dingen waar ons rekenschap
van gevraagd zal worden. Juist in deze Adventstijd
mogen we daar bij stil staan.
De Heer zal bij Zijn
komst aan het licht brengen wat het duister
verbergt, en Hij
zal de geheime wensen en gedachten
van onze harten onthullen.
Dus is het
zeker zaak, dat wij ons nu zelf bewust
zijn van wat de echte beweegredenen zijn
van onze keuzes en daden.
Zeker als je deze tijd bewust gebruikt als vastentijd,
als een tijd waarin niet alles vanzelf
spreekt, en je echt kiest wat je wel of niet doet, eet, drinkt,
dan denk je na
over je leven.
Over het doel, wat er goed gaat, wat er minder is. En dat
is echt een zaak tussen jezelf en God.
Daarin mag
je zelf best zeggen: ik vind dat
ik er af en toe een potje van maak, Heer. Luther
kènde dat: De mens is tegelijk begenadigd (door God) én zondaar (in eigen
ogen): simul iustus act peccator.
’s Avonds vraag ik altijd om vergeving voor wat er niet goed
ging, voor wat ik niet eens gedaan heb, en daarna vraag ik om zegen
over wat er wel goed ging. En natuurlijk ook om zegen
voor allen die dierbaar zijn, en de zieken, maar dat is weer het
volgende hoofdstuk.
Paulus
bedoelt in zijn brief aan de gemeente in Corinthe vast niet dat hij nooit
nadenkt bij wat hij doet, maar hij leeft in een vast vertrouwen
op Gods genade. En hij is zich van geen kwaad
bewust, dat scheelt natuurlijk ook. J
Een schoon geweten is een groot goed. J
Het oordelen hoe goed of hoe slecht
iets is laat hij in laatste instantie aan God over.
Hij is de Enige
die het volledige overzicht heeft.
Het is voor ons in elk geval van belang
dat wij ons niet door anderen laten aanpraten dat we op de een
of andere manier moeten leven,
wanneer wij in ons hart weten dat wij naar beste
kunnen en kennen
met de geheime schatten die God ons heeft
toevertrouwd omgaan. Die schatten, dat
zijn: de liefde en de genade,
die wij hier hebben leren kennen, door samen Bijbel
te lezen, door te zingen en te bidden,
en door te leven met God.
Wat voor Paulus
ook een van die geheimen is, waar hij het over heeft, dat is het feit
dat het heil niet alleen is voor Gods
eigen volk, maar voor iedereen die
in Jezus Christus wil geloven
als haar of zijn Heer en Heiland.
Dus ook voor ons.
God houdt van ons
net zo veel als van Zijn volk, en
om Jezus’ wil zelfs net zoveel als van Jezus
Zelf.
Hij houdt van u en jou en jou…
Dat is om heel blij en vrolijk
van te worden.
En God
maken we blij door deze geheimen zorgvuldig door
te geven, zoals die ons door de Bijbel
en de Heilige Geest worden geschonken.
We moeten
er niet over zwijgen, het is geen anonieme brief, die door de papierversnipperaar
gaat, maar we moeten ze op de juiste manier doorgeven.
En wij geven Gods liefde
en genade niet alleen door als wij
daarover praten met anderen, dan nog het minst, maar dat doen we juist
als wij er naar leven.
Als wij zelf liefdevol en genadig
zijn.
Dan leven we naar Gods beeld,
en zijn we een levende reclame voor Hem,
op een manier die bij Hem en bij ons past.
God heeft
behoefte aan betrouwbare Christenen, daar kun je op rekenen in tijden van nood.
Laten we dat zijn, en laat de wereld maar denken wat die wil.
God mag de Enige
zijn die een werkelijk oordeel over ons uitspreekt. Op Zijn
tijd. Hij weet er alles van. Hij
kent ons door en door.
Dan zal iedereen van God de lof
krijgen waar zij of hij recht op
heeft.
In de tussentijd
kijken wij uit naar de Komst van Hem
die wij mogen verwachten in Gods
naam.
Jezus Christus, die de weg naar God
ging en die de weg van God gegaan
is, en die ons daarop is voorgegaan, door nood
en dood heen. Hij
komt!
Hij komt zeker.
Dat vieren we met Kerstfeest.
Als wij Hem zo verwachten
wordt Kerst
een zalig Christusfeest.
Amen.
Amen
Stilte
Orgelmuziek.
God
heeft ons vele gaven geschonken,
om ons blij te maken,
maar ook om ons de gelegenheid
te geven anderen blij te maken, door er van te delen.
Nu kunnen we dat doen in de collecten
(voor de Voedselbank en de eigen gemeente).
Daarbij
zingen we: lied 452
Gebed over de gaven
Lieve God, u geeft Uzelf aan ons.
wij bieden U ons eigen leven aan.
Neem het, zoals U
ons geld aanneemt.
dat het dienstig mag zijn voor U.
In de geest van Jezus - die ons
voorging. Amen.
Laten we danken en bidden:
God van liefde,
wij danken U dat U ons vreugde
wilt bereiden, dat U ons blij wilt maken…
Wij danken U voor de schoonheid
van de natuur in al die verschillende
facetten in mensen, dieren en planten…
Wij bidden U voor allen die worden vervolgd om wie ze wezenlijk
zijn. Voor hen die het gevoel hebben niet te mogen bestaan
zoals U hen hebt geschapen en geroepen,
en als wij vanuit de kerk dat gevoel hebben aangemoedigd, vragen
wij U daar vol schaamte om vergeving
voor.
Wij bidden U voor hen die worden vervolgd
om hun geloof, maar ook voor hen die
worden vervolgd om dat ze op de een of andere manier anders
zijn. Wil hen allen sterken en nabij
zijn, laat hen Uw liefde
en trouw ervaren.
Ook voor hen die anderen vervolgen bidden wij.
Dat U hen vergeeft en ook hun
leven herschept naar Uw beeld en gelijkenis.
Dat U ruimte en liefde schept in hun harten, in
hun denken. Ook in het onze, wanneer wij ongewild en ongeweten anderen tekort
doen.
Lieve God, God
van heden, verleden en toekomst, wij aanbidden U
en danken U voor Uw
trouw. Kom deze wereld te hulp die in nood is, wij bidden het U.
Er zijn zoveel slachtoffers van oorlog en geweld, van misbruik van de natuur en
van mensen, wij weten niet meer waar we moeten beginnen, en wat we kunnen doen.
Inspireer de regeringsleiders en de volksvertegenwoordigers, heel deze wereld,
tot zorg en aandacht voor het kwetsbare milieu, voor al die mensen en situaties
die op drift zijn geraakt, die behoefte hebben aan onze liefdevolle zorg, en aan
het evangelie van Jezus Christus, die van iederéén
houdt.
Help hen en ook ons, om op onze eigen plek om integer en waardig beeld van U
te zijn door Uw Geest en Haar gaven…
Jezus leefde in bezet gebied, Zijn
ouders moesten met hem vluchten om hun leven te redden.
Help ons dan om in al die vluchtelingen die zich aandienen Uw gezicht te zien,
het gezicht van het Christuskind.
Schenk ons de genadegaven van Uw Geest, zodat
wij U in alles zoeken en dienen. Wees bij ieder
van ons, zegen de zieken en sterk de zwakken.
En kom, Heer, kom spoedig! Wij verwachten U!
- Stil gebed
-