Zondag exaudi
2004
(23 mei) te Tiel Ev. Lutherse kerk Organist: Ru Stolk.
Aanwezig ongeveer 20 mensen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de
Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze hulp is in de naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft
Heer, die ons roepen hoort,
hoog in de hemel, en dicht aan ons hart,
verberg U niet om onze zonden.
Verberg U niet om onze lauwheid,
maar hoor ons, als wij vragen om vergeving
en nieuwe kracht. Als wij vragen
om geruststelling en een nieuw begin.
Heer, die de harten kent,
vergeef ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede leven.
Amen.
Zo lief had God
deze wereld, dat Hij Zijn enige Zoon
gegeven heeft, opdat ieder die in Hem
gelooft aan het verderf ontkomt, en eeuwig leven
mag hebben.
Deze zondag Exaudi, dat komt van de antifoon:
Hoor Heer, mijn stem waarmee ik luide roep. Ik zoek Uw aangezicht Heer.
Verberg U niet voor mij, (deze zondag) is ons introïtus gezang, omdat onze
aandacht toch voor een groot deel bij Hemelvaart zal blijven: psalm 47
helemaal.
Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de
nood van deze wereld, maar laten wij dan ook Zijn naam prijzen, omdat er aan
Zijn barmhartigheid geen einde komt.
Zondagsgebed
Grote, machtige en allerheiligste God,
U hebt onze Heer Jezus, Uw Zoon, verheven tot de grootste heerlijkheid, omdat
Hij voor ons heeft gevochten en overwonnen.
Wij smeken U dat wij altijd mogen vertrouwen op Zijn woord, en mogen openstaan
voor Zijn belofte:
Uw Geest van Goedheid en Waarheid.
Zend ons dan nu, wij smeken het, die Geest met heel haar verscheidenheid aan
gaven,
opdat wij waarlijk leven als volgelingen van Jezus Christus, onze Heer.
Amen.
Lezing Oude Testament 1
Samuel 12: 19b - 25.
Samuel is oud geworden, en neemt afscheid van het volk en van zijn ambt.
Hij houdt ze voor dat hij zijn werk netjes heeft gedaan, en dat zijn ze met hem
eens. En dat zij nogal eens gezondigd hebben, en ook dat zijn ze wel met hem
eens.... En dat zeuren om een koning, in plaats
van een geestelijk leidsman als vervanger voor Samuel, dat hadden ze ook
niet moeten doen. Als klap op de vuurpijl laat God het, op Samuels verzoek,
hoewel het in die tijd van het jaar eigenlijk nooit voorkomt, nog eens flinks
onweren...... om zijn woorden kracht bij te zetten.
We lezen:
19. En heel het volk zei tegen Samuel:
‘Doe bij de Aanwezige, uw God,
voorbede voor uw dienaar, dat we niet sterven. Want we hebben op al
onze zonden ook nog het kwaad gestapeld dat we om een eigen
koning vroegen.’
20. En Samuel zei tegen het volk: wees maar niet bang... jullie hebben
al dat kwaad wel gedaan, maar als jullie nu de Aanwezige maar niet
in de steek laten en de Aanwezige van
ganser harte dienen...
21. En jullie laten Hem niet in de steek,
niet waar, voor zoiets waardeloos’ als afgoden die
jullie kunnen redden noch bevrijden.... want waardeloos
zijn ze....
22. Maar de Aanwezige laat Zijn volk niet vallen,
vanwege Zijn grote goede Naam, integendeel:
de Aanwezige is bereid jullie Zijn volk te laten zijn....
23. Ook ikzelf, ik wil absoluut
niet zondigen tegen de Aanwezige, of tekort
schieten in voorbede voor jullie,
ja, ik zal jullie onderwijzen over de goede
en juiste weg...
24. Maar jullie moeten wel een heilig respect betonen
voor de Aanwezige, en dan dienen jullie
Hem steeds oprecht en van
ganser harte, waarachtig! Kijk eens hoe groot de Aanwezige
jullie gemaakt heeft!
25. Maar als jullie echt kwaad doen,
jullie zowel als jullie koningen, dan gaan
jullie er aan!
Tot hiertoe de lezing.
Omdat het donderdag Hemelvaart was willen we zingen: Gezang 491 Gij zijt
voorbijgegaan… = Lied 607
een bijzondere tekst, die spreekt van mysterie van de menswording, en van zijn
en weg-zijn, maar voorhanden…
Epistel Hebreeen 11: 1 –10
1. Geloof is de basis van de dingen waar op gehoopt
wordt, de proef op de som van dingen die niet
gezien worden.
2. Daarin (ook) legden de vóórgangers
getuigenis af.
3. In geloof zijn we in staat een verband
te leggen tussen de eeuwen en het woord
van God, zo
dat wat zichtbaar geworden is niet
uit waarneembare dingen ontstaan is.
4. In geloof bracht Abel
God een beter offer dan Kain, daardoor
werd er van hem getuigd dat hij een rechtvaardige
was, omdat God, in de gaven, voor hem
getuigde, en door dat (geloof) spreekt hij - in zijn sterven - nog
altijd.
5. In geloof werd Henoch naar een andere wereld gebracht, zodat hij de dood
niet onder ogen hoefde te zien, en hij werd niet meer gevonden,
omdat God hem naar een andere wereld had
gebracht.
Want als reden voor het feit dat hij naar een andere wereld
gebracht werd getuigde men van hem: dat hij God beviel.
6. Maar zonder geloof is het onmogelijk (God) te bevallen.....
want degeen die God nadert (om te offeren) behoort te geloven
dat Hij er is,
ja, er is een beloning voor hen die Hem zoeken.
7. In geloof heeft Noach, door God op de hoogte
gesteld van wat er nog niet te voorzien was, godvrezend en vroom, de ark gebouwd - tot heil van zijn huis - (in
een geloof) waardoor hij de wereld
veroordeelde, en in bezit kwam van de gerechtigheid
op grond van geloof.
8. In geloof gaf Abraham gehoor aan de oproep er op uit te
trekken, naar een plaats die hij later in bezit zou krijgen, en hij trok
er op uit, zonder te weten waarheen
hij ging.
9. In geloof zwierf hij rond op het land
der belofte, in tenten wonend, als een vreemdeling,
net als Izaäk en Jacob, die samen met hem erfgenamen
van de zelfde belofte waren,
10. want hij keek uit naar de stad
die fundamenten heeft, waarvan God
de maker en de architect is.
Psalmwoord .Halleluja!
God is opgevaren onder gejuich, de Heer onder bazuingeschal!.
HALLELUJA!
Laten we
die grote God en Koning dan maar bezingen met Gezang 230: 1, 2 en 3
Overwinnaar, grote Koning, alle heemlen zijn te klein, nu Gij weerkeert naar Uw
woning, intocht houdt in Uw domein..
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Johannes, 14: 15 – 21
Dit is het laatste deel van de rede over de laatste dingen, zoals we die
vinden bij Johannes, op de avond van het Laatste Avondmaal.…
15. Als jullie van Me houden
(= Mij trouw zijn) zullen jullie Mijn geboden strict
in acht nemen.
16. En Ik zal de Vader vragen dat Hij jullie ook
een andere Helper zal geven, opdat die in
eeuwigheid met jullie zij:
17 de Geest van Waarheid, die de wereld niet
ontvangen kan, want die heeft er geen oog
voor, en geen begrip… maar jullie
hebben er begrip voor, want Ze blijft bij
jullie en zal (altijd) in jullie wezen.
18. Ik zal jullie niet in de steek laten als wezen,
Ik kom (weer) naar jullie toe.
19. Nog een klein poosje, en de
wereld heeft geen oog meer voor Mij, maar
jullie hebben oog voor Mij, want Ik leef,
en jullie zullen
leven.
20. In die tijd zullen jullie er begrip
voor hebben dat Ik in Mijn Vader (ben),
en jullie in Mij en ook Ik in jullie…
21. Wie Mijn geboden heeft en ze strict in acht
neemt die houdt van Me!
Wie van Mij houdt, van hem/haar zal Mijn Vader
houden, en ook Ik zal van haar/hem houden
en Ik zal me duidelijk aan hem / haar openbaren.”
Zalig die het woord van God horen en er gehoor
aan geven!
Credo:
Wij geloven in God, schepper van hemel en aarde,
van meer dan we kunnen bedenken,
van alles wat is.
Wij geloven dat God van ons houdt,
zoals een Vader en een Moeder,
voor ons wil zorgen, ons beschermt.
Wij geloven dat God mens werd:
Jezus, om ons lot te delen,
om op Zich te nemen
onze zonden, al ons leed.
Om dwars door dood en hel heen
ons thuis te halen in de hemel,
eens... op Zijn tijd.
Wij geloven dat Gods Geest
tot ons spreekt in brood en wijn,
in woord en lied,
in de stilte van ons hart,
om ons op de weg te zetten
naar God en naar de ander,
om zo beeld van God te zijn.
Wij geloven dat mensen-op-weg-naar-God
bij elkaar horen, als de vingers van een
hand,
als de leden van een lichaam,
ongeacht rang of stand, kerk of land.
Wij geloven dat doop en vergeving,
genade en goedheid
ons in eeuwigheid zullen doen leven,
met elkaar en met God.
Amen.
Preek
GENADE
ZIJ U EN VREDE VAN GOD
ONZE VADER EN VAN JEZUS CHRISTUS,
ONZE HEER,
DOOR DE HEILIGE
GEEST.
Lieve
mensen,
Als je wat rondkijkt in verschillende kerken
en verschillende culturen, dan is het altijd
weer verrassend te zien hoe divers
de accenten gelegd kunnen worden in het geestelijk leven, terwijl
de basis-elementen toch hetzelfde zijn.
Het Jodendom bijvoorbeeld is een godsdienst
die in principe de vroomheid vertaalt in practisch handelen. Wat
daar in Israel op dit moment gebeurt heeft niets
met godsdienst te maken, en nog minder
met dienst aan God, dus daardoor moeten we ons
niet van de wijs laten brengen. We mogen wel veel bidden voor alle
partijen.
Maar ondanks alle lernen en leerhuizen is
en blijft het Jodendom op zich een
religie die zich uit in de practijk, in sociale
solidariteit, in stille, onopvallende
hulp.
De Oosters Orthodoxe kerken – hoe
uiteenlopend ook – concentreren zich op Gods majesteit, en op de aanbidding
daarvan.
Hier in het Westen concentreert de
Rooms-katholieke kerk zich vooral op het mysterie van Gods aanwezigheid
in deze wereld, en als Protestanten zijn we vaak meer geneigd om te praten en te
beschouwen, (het Latijnse protestari betekent: getuigen, laten we dat niet
vergeten!) en ligt het accent op de ontmoeting tussen God en mensen, en
daarmee op zonde en genade, en soms vergeten we al die aandacht en liefde voor
God ook gestalte te geven in onze omgang met de naaste, maar die is voor ons wel
meer aanwezig dan in het Oosten.
Ook in de kerkelijke feesten weerspiegelt zich
dat. Als ik me even beperk tot Oost en West Europa, dan zien we hier
een uitbundig vieren van een intussen vrijwel luchtledig
Kerstfeest,
terwijl dat in het Oosten is verschoven naar Epifanie,
de Troons-bestijging, de erkenning van God
als
Wereldheerser
en Koning van ons hart.
Het Paasfeest is in de Orthodoxie een groot feest, maar het lijkt
hier alleen nog iets voor kerkmensen, die weten waar het om gaat,
en Pinksterfeest is ook binnen de kerken een wat
gênant artikel geworden voor veel gelovigen, die niet in Charismatische
of Pinkster kringen verkeren, de kerken zijn ook zelden vol
op dit hoge Feest, en Hemelvaart is een vrije
dag zonder betekenis geworden. Het aantal kerkdiensten is relatief gering
tegenwoordig, en ook vroeger wist men er vaak niet beter mee te doen dan
toogdagen te houden voor de jongelingen en voor de meisjesgroepen.
Dat ligt in het Oosten anders, daar heeft men meer begrip voor het belang
van deze essentiële dag in de geschiedenis van de mensheid.
Jezus zal
immers na Hemelvaart nooit meer aan de aarde
toebehoren zoals voordien sinds de mens-wording, waarbij Hij afdaalde van de
hemel naar de aarde. Hemelvaart is daarmee de tegenhanger
van Kerst, is evenzeer een scharnier
in de heilsgeschiedenis.
Maar.... zoals Kerstfeest niet het begin van Gods bemoeienis met de mensen
markeert, zo is Hemelvaart niet het
einde van de geschiedenis, want Jezus komt terug.
We hebben juist na de Hemelvaart van
alles te verwachten. Wij verwachten Zijn Komst
– op meer dan één manier.
Want inderdaad! Hij heeft ons niet als wees-kinderen achter gelaten. Zijn
leerlingen dachten dat ook geen moment,
ze trokken na de hemelvaart van hun Heer juichend en zingend naar de tempel,
waar ze God loofden – dagen lang.
Ze moesten die term Wezenzondag maar afschaffen, of tenminste vervangen door: géén
wezen-zondag. Maar dat tussen haakjes.
Juist nu, na Hemelvaart, is God heel dichtbij.
Heel aanwezig in ons leven. Hij staat te popelen
om de Heilige Geest met ons te delen, en zo dichter
bij ons te zijn dan ooit.
En eens, eens komt de Heer terug op de wolken, misschien vanmiddag
nog, misschien zullen onze kinderen het beleven, maar het zal
gebeuren.
O, wat een geweldig moment zal dat zijn!
De tijd staat stil!
Je houdt je hart vast, want dan
zal het moment daar zijn, waarop we oog in oog en
hart in hart met onze God en Heer zullen staan.
Dan is daar het uur van de waarheid.
En dan zullen we ten volle beseffen hoe anders, hoe ontoereikend
we zijn, als het gaat om God.
Op dit moment kunnen we ons nog allerlei dingen bedenken, ons achter
allerlei gedachtespinsels verbergen, maar
dan, dan zal de waarheid over God en mens
ons met volle kracht treffen.
Wee de mens, die dan niet is gesterkt
door het geloof. Door het vertrouwen
in Gods goedheid en genade. Door het weten,
dat er een betrouwbare brug is geslagen tussen
deze twee werelden: een brug die bestaat uit de beide
delen van het kruis.Die verbinden God in de hemel met ons mensen op de
aarde, maar ook ons mensen onderling. Dank zij Jezus!
Als we dat niet weten, dan zullen we ook niet weten waar we het zoeken
moeten.
Dan raken we net zo in paniek, (of erger) als het Godsvolk
waarover we lazen, en dat opeens, als Samuel er aanstonds niet meer zal
zijn als een brug en een schild tegelijk tussen hen en God, zich direct geconfronteerd
zien met de Machtige en Verheven Majesteit van God, waarvan het rommelen van de
donder, en het weerkaatsen van de bliksem maar een heel, heel flauwe afschaduwing
zijn…
Maar in die paniek is er de kalmerende
stem van Samuel die belooft voor ze te zullen bidden.
Zoals Jezus nu voor ons bidt, als onze Hogepriester
in de Hemel-zelf, staande, direct voor God.
En er is de belofte, dat
God Zijn volk niet laat vallen, ook al lieten ze Hem in de steek.
Die belofte is er omwille
van Zijn Naam.
Dit is de kern van de boodschap van Samuel.
Daar loopt het op uit, vandaaruit gaat het verder.
Dat omwille van Zijn Naam is een belangrijk gegeven, daar moeten we toch
even bij stil staan.
We vinden die uitdrukking ook in psalm 23 en op andere plaatsen, en het is
betekent veel meer dan: omwille van Gods goede reputatie. Om wat anderen van Hem
zullen zeggen. Daar gaat het in wezen niet om.
Iemands Naam zegt van oudsher iets over
iemands wezen, maar zegt allereerst dat je met iemand contact
kunt zoeken. Wie of wat geen naam mag hebben, is voor ons van geen belang, want
we kunnen er niets mee.
Maar dat God een Naam heeft, waarmee Hij door
ons genoemd en aangesproken wil worden, dat is van groot belang
voor ons. En die Naam is van oudsher: Ik ben er.
Ik ben er voor jou. Je kunt
op me rekenen.
Daarom is er die belofte,
dat God Zijn mensen niet laat vallen. Dat God ook ons niet
laat vallen.
Tenminste als we Hem niet in de
steek laten en als we Hem van ganser harte dienen.
Want dat kenmerkt de gelovige,
de mens door wie God Zich wil laten roepen.
Jezus heeft het in Zijn rede over het houden van Zijn geboden als
zichtbare
uiting van onze liefde voor Hem.
En we zagen dat ook in de Hebreeenbrief: hoofdstuk 11 geeft over
die relatie tussen God en Zijn mens een paar duidelijke
typeringen: de mens als gelovige, en hoe we
door dat geloof de eeuwen kunnen overbruggen. Door dat geloof kunnen we hoop
hebben, terechte hoop, want het geloof op zich al is de proef
op de som van de dingen die we verwachten. Is er met andere
woorden het levende
bewijs van.
Dat geloof heeft alles te maken met vertrouwen
en trouw, en niets met denken dat iets
misschien wel eens waar zou kunnen zijn.
Wie dat geloof heeft, zo tekent ons dit hoofdstuk, is rechtvaardig
als Abel, bevalt God
zoals Henoch, steekt haar nek
uit als Noach, is gehoorzaam als Abraham
en verlangt vurig naar Gods koninkrijk.
Omdat God er is, en ons aanspreekt.
Omdat wij God mogen aanspreken.
Wij zien het niet altijd. Maar we mogen geloven
en vertrouwen.
De leerlingen zagen Jezus niet meer, want er was een wolk
voor hun zon geschoven. Maar die wolk was voor hen het teken van Gods aanwezigheid,
van Gods verhulde Majesteit, zoals die in de woestijn
aanwezig was en zichtbaar voor het volk. Een wolk overdag, een vuur
in de nacht.
Hemelvaart is geen breuk in de geschiedenis,
maar een keerpunt.
Gods aanwezigheid is een tijdje – een dikke 33 jaar – zichtbaar geweest voor
mensen.
Of tenminste drie jaar herkenbaar, als u dat liever hebt.
En dat helpt natuurlijk, al waren veel mensen niet in staat te zien
wat er gebeurde…
Na Hemelvaart is het tijd voor een nieuwe
fase:
de Helper bij uitstekt. De Geest
van Waarheid.
De Geest die ons laat zien wat werkelijk waar
en wezenlijk is. Die ons dingen laat
zien die onder de oppervlakte liggen, of er soms duimendik
bovenop liggen, waardoor we het ook niet
allemaal zien.
Die ons herinnert aan Gods
grote daden, in ons eigen leven en
in de bijbel, die ons geloof bouwt,
en onze gebeden voor God
brengt, die zegt wat we niet zelf kunnen zeggen, en ons doet zingen wat we niet
kunnen uitspreken.Die ons soms woorden in de mond geeft, groter dan ons eigen
wankele geloof.
Nooit was God zo dicht bij ons!
Jezus kon je aanraken, als je maar in de buurt
was, en een beetje duwde.
Gods Geest raakt óns
aan. Raakt ons leven. Vult ons bestaan met Haar warmte
en wijsheid, met Haar inspiratie en goede
woorden. Om te verstaan met ons hart, om door
te geven aan anderen.
Omdat God hoort naar onze stem waarmee we luide roepen, en Zijn
aangezicht voor ons niet verbergt.
Amen.
Muziek
Gods liefde is groot en strekt zich uit tot alle mensen,
wij kunnen daarin delen:
dag aan dag met vriendelijkheid en aandacht,
geld en geduld,
nu kunnen we er gestalte aan geven, als een goed begin,
in de collecte.
Na het gebed over de gaven zingen we: gezang 230 vers 4, 5 en 6
Maar eerst de Collecte
Gebed over de gaven
Lieve God, wilt U alstublieft zegenen wat we
hier bijelkaar hebben gebracht,
zodat het is tot eer van Uw
Naam,
en zodat het Uw gemeente wereldwijd ten goede komt.
Laat het een offer zijn,
dat onze dankbaarheid en liefde uitdrukt,
door Jezus Christus, onze Heer. Amen
Gezang 230: 4, 5 en 6 Zou ik, Heer, Uw kelk niet drinken, nu ik zo Uw
glorie zie? ...
Doe uw Geest ook in mij werken, schenk mij uw genade nu,
...
Kom, o kom, Gij Vorst der ere, ook bij mij moet Gij inkeren,
...
Laten we danken en bidden:
Lieve God, wij danken U voor Uw Zoon in ons leven, in ons bestaan.
Wij danken U dat Hij hier is geweest, om ons voor te doen hoe U het menszijn had
gedacht, toen U ons begon te scheppen.
Wij bidden U om Uw Heilige Geest voor ons allen,
opdat ons geloof mag worden uitgebouwd, onze liefde mag groeien en bloeien, en
wij in geestelijke kracht mogen toenemen, zodat wij leven en werken als de
mensen die U in ons zoekt.
Lieve God, wij bidden U voor deze wereld, want er is veel dat ons en alle mensen
van goede wil zorgen baart.
Mensen hebben zo weinig echt respect voor de ander, we zien dagelijks beelden op
de televisie, die de waardigheid van elke mens aantasten. Van daders én
slachtoffers, aan alle kanten van de wereld. Maar ook in ons eigen land, ons
eigen leven. En wat er diep in ons hart leeft, dat weet U vaak beter dan
wijzelf.
Voor heel deze wereld bidden wij U om de gaven van de Geest van Waarheid, opdat
we inzicht mogen hebben in ons eigen doen en laten, ieder voor zich, en zo
helder hebben waar we met z’n allen mee bezig zijn.
Wees zelf in alles onze lofzang en ons gebed, opdat die waarachtig en puur zijn.
Wij bidden U voor zieken en gezonden, van deze gemeente, voor hen die hier zijn
en voor hen die hier niet kunnen zijn. Voor Theo v.d. Burg, in het ziekenhuis
bidden we, en voor de artsen en verzorgenden.
Maar ook voor de slachtoffers van het treinongeluk bij Amsterdam… voor de
gewonden, en voor hen die de ravage moeten opruimen...
en in de Geest van Uw Zoon zingen en bidden wij samen:
Amen!
Ons
slotlied is Gezang 126:1
= Lied 439
Na de
zegen, zingen we, in plaats van het ‘Amen’ gezang 444: 1, 2. = Lied 413
Zegen:
De Heer
van dood en leven,
de Moeder vol barmhartigheid,
schenkt ons allen overvloedig genade en liefde,
om Christus’ sterven en opstanding.
In Zijn dood sterft onze dood,
in Zijn leven mogen wij verder leven,
in Zijn Geest is ons geloof bewaard,
nu en altijd.
Amen.
gezang .444:
1, 2.