Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 8 na
Trinitatis 30 juli 2023 in de Protestantse kerk te Gennep.
Organist: Johan Suripatty
Muziek
Welkom en mededelingen
Voorbereiding
Aansteken
van de kaarsen
Door Ambtsdrager die dan de leiding van de dienst overdraagt aan de
predikant.
Ons openingslied
is ‘Nog voor wij woorden hebben’
van Sytze de Vries (Tegen het donker, nr 16)
2. Nog voor wij durven leven hebt Gij ons met Uw
Geest
De liefde ingeademd, de liefde
allermeest.
Herboren uit den hoge zijn wij van
Uw geslacht,
Als kinderen van morgen elkaar hier
toegedacht.
3. Nog voor wij kunnen heten hebt gij ons al gekend,
Genoemd en aangesproken, tot liefde
voorbestemd.
Nooit raken wij verzwegen maar
worden als het kind
Dat, bij zijn naam geroepen, een
nieuw vertrouwen vindt.
4. Nog voor wij kunnen vragen hebt Gij ons al gehoord.
Nog voor wij wegen weten wijst Gij
ons zelf het spoor.
Uw lamp voor onze voeten geeft dan
het volle zicht.
Gij wacht ons aan de einder als
horizon van licht!
U
weet
het wel en U kunt Uw schepselen kracht
geven om door al deze ellende heen te komen.
Zo handelde U ook in alle
eeuwen met Uw eigen volk.
Daarom bidden wij en doen wij een beroep op Uw barmhartigheid
en loven wij U
tegelijk om Uw liefde
en aandacht voor allen die verdrukt
worden.
In onze eigen
machteloosheid
nemen ook wij onze toevlucht tot U.
Heer, ontferm
U over hen en
over ons.
Wij vertrouwen op Uw
trouw en goedheid,
en zingen U ons loflied
toe met
zang van zoete tonen!
Glorialied:
865: 1 en 3
De Schriften
Gebed
Laten we bidden:
Goede
God,
moge Uw
Woord ons raken
tot in het diepst van onze gedachten,
en moge het ons vertellen van Uw
tedere liefde
voor ons, én voor deze wereld.
Om Jezus
Christus,
onze Heer,
en in Zijn
Geest bidden wij dit.
Amen
De
Lezingen:
Lezing
Oude Testament:
1 Koningen 3: 5-12
Na
veel vijven en zessen is Salomo koning geworden.
Hij heeft weer rust gebracht in het land. In die tijd stond de Tabernakel in
Gibea, want de tempel was nog niet gebouwd. Dus gaat de jonge koning Salomo naar
Gibea, om daar te offeren en te bidden.
Nu dacht men in die tijd, dat als je op zo’n heilige plaats sliep, en je kreeg
er een droom, dat die droom dan wel een antwoord van Godswege moest zijn op je
gebed.
5.
In heuvelstad
(Gibea) verscheen de Aanwezige ’s nachts
in de droom aan Salomo, en Hij,
God, zei: “Vraag maar iets dat Ik
aan je geven zal.”
6. Maar Salomo zei: ‘U hebt aan Uw dienaar David,
mijn vader, al zo’n grote genade betoond!
Hem, die voor Uw
ogen leefde in waarheid en gerechtigheid,
en met een oprecht hart
naar U toe, U
hebt hem die grote genade blijvend
gegeven.
Ja, U gaf hem (zelfs) dat zijn zoon
op zijn troon zetelt, vandaag de dag...
7. Nu dan, Aanwezige, mijn God,
U hebt Uw knecht
koning gemaakt, als opvolger van David,
mijn vader,
en ik, ik ben nog maar een kleine jongen, en ik heb geen inzicht
in wat ik moet doen en laten.
8. Nu staat Uw dienaar temidden van Uw
volk, dat U
hebt uitverkoren.
Een groot volk, dat niet te tellen valt, ja, niet beschreven
kan worden.
9. U zou Uw
dienaar een begrijpend (luisterend) hart
kunnen geven, om Uw volk
(goed) te kunnen regeren, om scherp
onderscheid te kunnen maken tussen
goed en kwaad,
want wie kan er anders dit belangrijke
volk regeren?’
10. Het was een goede zaak in de ogen van de Heer
dat Salomo híer om vroeg.
11. En God zei tegen hem: “Omdat je hier
om gevraagd hebt, en je je geen lang leven hebt gevraagd, en je voor
jezelf niet gevraagd hebt om rijkdommen, en je vraagt niet om het
leven van je vijanden, maar omdat je vraagt
dat je scherp onderscheid
zou kunnen maken om inzicht te hebben,
(om te luisteren), in rechtspraak,
12. kijk: Ik zal doen
wat je vraagt.
Kijk: Ik geef je een wijs
hart, dat vol kennis
en helder begrip
is, zodat er niemand was vóór je zoals jij, en er ná je niemand op zal
staan zoals jij....
Tot
hiertoe de lezing!
We zingen tot de God van Salomo, de Schepper van hemel en aarde, die ook óns
een grote verantwoordelijkheid heeft gegeven: Lied
978: 1,3,4
Epistellezing
Wij lezen: Romeinen 8: 26 - 30
BGT
Hiervoor
schrijft Paulus aan de vervolgde kerk in Rome dat er een eind komt aan ons
lijden, en hij wil dat we weten dat de Heilige Geest Zelf voor ons bidt. Hij
schrijft:
26.
De Heilige Geest steunt
ons als we het moeilijk hebben. Wij weten
niet welke bedoeling God heeft met ons lijden.
En we weten daarom niet wat we moeten bidden.
Maar de Heilige Geest Zelf bidt voor ons, beter
dan een mens het ooit zou kunnen.
Zo smeekt Zij God
om ons te helpen.
27. God weet hoe wij van binnen zijn.
Hij weet wat de Geest
Hem namens ons
vraagt.
Want het is Zijn eigen Geest
die voor ons bidt.
28. God zorgt ervoor dat al ons lijden
uiteindelijk het goede
brengt: onze eeuwige redding.
Dat is zeker, want God houdt
van ons.
Gods kinderen zullen eeuwig leven.
God heeft ons uitgekozen volgens Zijn
plan.
29. Hij kende
ons al voordat we er waren.
En Hij heeft ons uitgekozen om Zijn
kinderen te zijn.
God
zal ons een volmaakt lichaam geven.
Een lichaam zoals dat van Zijn Zoon, die lijkt
op God Zelf. Dan
zullen wij broers en zussen
zijn van Christus, de enige Zoon
van God.
30. Want God heeft ons uitgekozen om te
gaan geloven. En omdat we geloven,
ziet Hij ons als goede
mensen. En omdat Hij ons als goede
mensen ziet, geeft Hij ons het eeuwige
leven.
Lied:
675 zingt van en tot die Heilige Geest…Geest van hierBoven…
Evangelielezing:
Mattheus 13: 44 - 52
Na
gesteggel over genezen op de Sabbat vragen de Farizeeërs en de Schriftgeleerden
aan de Heer om een teken.
Jezus
vertelt dan een hele reeks aan gelijkenissen, vertelt in beeldende taal, hoe je
kunt denken over het Koninkrijk van de Hemel, en dat wil zeggen: over God
Zelf…
Die is te groot om te begrijpen, dus moeten we het met beelden
doen. Jezus zegt o.a.:
44
Het is met het Koninkrijk van de Hemel als
met een schat die verborgen lag in
een akker.
Iemand vond hem en verborg hem
opnieuw, en in zijn vreugde besloot hij alles
te verkopen wat hij had en
die akker te kopen.
45 Ook is het met het Koninkrijk van de Hemel
als met een koopman die op zoek was
naar mooie parels.
46 Toen hij een uitzonderlijk waardevolle
parel vond, besloot hij alles te verkopen
wat hij had en die
te kopen.
47 Het is met het Koninkrijk van de Hemel
ook als met een sleepnet dat in een
meer werd geworpen en waarmee allerlei
soorten vis
werden gevangen.
48 Toen het net vol was, trok men het op
de oever en ging men zitten om de goede vis
in kuipen te doen; de slechte
vis werd weggegooid.
49 Zo zal het gaan bij de voltooiing
van deze wereld: de engelen
zullen eropuit trekken en de kwaadwilligen
van de rechtvaardigen scheiden,
50 en ze zullen hen in de vuuroven
werpen, waar ze zullen jammeren en knarsetanden.
51 Hebben jullie dit alles begrepen?’
‘Ja,’ antwoordden ze.
52 Hij zei hun: ‘Zo lijkt iedere Schriftgeleerde, die leerling in het Koninkrijk
van de Hemel is geworden, op een huisheer
die uit zijn voorraadkamer nieuwe en
oude dingen tevoorschijn haalt.’
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Lof
zij U, o Christus
In antwoord op Gods Woord belijden wij zingend ons geloof:
credo
= lied 340b
Preek
GENADE
ZIJ U EN VREDE VAN GOD
ONZE VADER EN VAN JEZUS CHRISTUS,
ONZE HEER,
DOOR
DE HEILIGE GEEST.
Lieve gemeente,
‘Het begin van alle wijsheid is de vreze des Heren’, lezen we in het
boek Spreuken.
Maar dan moeten we die vreze des Heren niet lezen als: bang zijn voor
de Heer, maar als respect.
En ook wel Heilig
respect.
Maar dat is iets héél anders dan angst.
Iemand waar je bang voor bent, ja… van zo iemand zou je misschien het liefste
willen dat die er niet meer ís, dat hij, het, zij kapot gaat, vernietigd wordt, zodat je er nooit
meer bang voor hoeft te zijn. Dat is een diepe behoefte van de mens!
Maar
als je respéct hebt voor iemand, dan heb je hem of haar hóóg, dan voel je je
misschien we een beetje trots dat zo iemand jou ziet staan,
naar je omziet.
Koning
Salomo hád respect voor de Heilige,
én voor zijn vader David, dat hoorden
we in de lezing, die Gerda ons voorlas.
In de Bijbel staat ná het Boek der Psalmen
(een boek waar David de basis voor heeft gelegd), het boek Spreuken.
Dat begint zo:
Hier volgen de spreuken van Salomo,
zoon van David en koning van
Israël.
2 Ze bieden wijsheid en
zijn een leidraad in het leven,
verdiepen het inzicht 3 en bevatten wijze
lessen over recht, rechtvaardigheid en eerlijkheid.
4 Ze vormen het ongeoefende verstand
en geven de jeugd
kennis en bezonnenheid. 5 Laat wie wijs
is goed naar deze spreuken luisteren
en nog wijzer worden. Laat wie verstandig
is meer en meer de vaardigheid verwerven 6 deze spreuken en diepzinnigheden te begrijpen, deze woorden en scherpzinnigheden
van de wijzen te doorgronden. 7 Het begin
van alle kennis is ontzag
voor de Heer;
alleen een dwaas veracht wijsheid en wijst vermaning af.
Nu, daar kunnen we het mee doen!
Maar… niet alleen de Spreuken spreken mee
in de geschiedenis van koning Salomo, we mogen ook – en misschien wel allereerst
– denken aan psalm
2, die de kroningspsalm wordt genoemd.
In de NBV lezen we hoe de Heer
daar zegt:
6 “Ikzelf
heb Mijn koning gezalfd,
op de Sion, Mijn heilige berg.”
En dan zegt die koning:
7 Het besluit van de HEER
wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij: “Jij
bent Mijn zoon, Ik heb je
vandaag verwekt. 8 Vraag het Mij en Ik geef je de volken in bezit, de einden der aarde in
eigendom.”
Deze
psalm 2 moet je lezen tegen de achtergrond van die tijd, koningen waren geen gewone mensen.
In Egypte
waren de koningen goden (en dus trouwden ze liever met hun zusters
of nichten dan met buitenstaanders, met gewone stervelingen).
De Farao werd door de goden geadopteerd als hun wettige zoon.
De zin: ‘Jij
bent Mijn zoon, Ik heb je vandaag verwekt’ herinnert daar aan.
Volgens
de Egyptische traditie zou de koning – als hem die vraag gesteld zou
worden – het recht hebben om te vragen om heerschappij over heel
de aarde…
Salomo
staat níét in die traditie. Zijn vader was dan wel David, maar hij komt niet uit een oeroud koningsgeslacht,
en hij heeft ook helemaal niet geléérd wat hij zou kunnen en moeten
vragen.
Hij is niet opgeleid als
troonopvolger op de manier van prinsen aan het Egyptische hof.
Hij heeft de vragen en de antwoorden niet paraat.
Het is geen valse bescheidenheid, als hij zegt: ‘ik
ben nog maar een kleine jongen, ik weet van niets’.
Hij is geen jonge jongen, maar hij voelt zich niet volwassen,
en zeker niet opgewassen tegen deze taak.
Juist daarom komt hij niet met een pasklaar antwoord, heeft hij niet
de passende vraag.
Eigenlijk vraagt hij niet, maar dankt hij in eerste
instantie voor de grote eer en genade die zijn vader van de Heer heeft gekregen.
En dat een van zijn
zoons, een jonkie nog, - net zoals David zelf de jongste en
onbelangrijkste was van de zonen van Isaï was toen de profeet een koning kwam
zalven i.p.v. Saul -, (dat een zoon van David) nu zelf koning is
geworden, tja… dat is
al héél geweldig. :-) (Er was geen erfelijk koningschap in Israël!!!)
Maar áls de Heilige er
op staat, dan zou Deze
hem misschien een extra portie wijsheid en verstand kunnen geven om die zware taak aan te kunnen.
Anders kan geen mens zoiets volbrengen…
Gods eigen Volk richting
geven, dat ís nogal wat!
En zo gebeurt het.
Wij mogen wel heel dankbaar zijn dat in ons koningshuis die vraag
ook nadrukkelijk gesteld is en wordt.
“Zo waarlijk helpe mij
God Almachtig!”
En dan nog kun je af en toe wat domme
dingen doen. (Maar dàt overkwam ook Salomo nog!)
Misschien
vergeten wij als volk
wel té veel om in onze dagelijkse gebeden de regering
en andere overheden te noemen.
In Jeremia 29:7 worden de ballingen opgeroepen om te bidden
voor Babylon, voor de de hoofdstad van het land waarheen ze zijn gedeporteerd.
Met andere woorden: bid voor de regering daarvan.
Dat voelt wel een beetje alsof je nu tegen de kinderen die ontvoerd
zijn uit Oekraïne zou zeggen: bid voor Vladimir Poetin.
Niet omdat het zo’n beste man is, maar omdat stabiliteit
voor een land beter is dan onrust.
Dan vallen er minder slachtoffers.
Dus ja, het zou goed
kunnen zijn als wij regelmatig bidden voor onze regeerders. Of je
het nu met ze eens bent of niet, het blijft een zware taak.
De meesten van ons zouden niet willen ruilen. Sterker, hier stapten ze bij bosjes op,
de laatste weken.
Als we ons de lezing uit de brief een de gemeente in Rome
herinneren, dan zouden we wel eens kunnen bedenken
dat het de Heilige Geest Zelf geweest kan zijn,
die Salomo deze woorden in de mond gaf.
Het gebed
waarmee hij vroeg om helder inzicht, om onderscheid te kunnen maken
tussen goed en kwaad, om wijze beslissingen
te nemen…
Vaak stotteren en stamelen we zelf ook maar wat, wanneer we
willen bidden, of ergens opeens moeten voorbidden. Ik denk dat U dat wel herkent.
Je wilt wel, maar…
Wat kún
je zeggen? Wat mág je vragen?
Wat is het dan een rustig gevoel, dat er tussen onze gebeden
en het oor van God
in de Hemel nog de Heilige Geest is als een soort tussenlaag.
Zij spreekt direct
tot Gods hart,
en legt daar onze gevoelens uit zoals we die zelf
niet onder woorden kunnen brengen. En omgekeerd
legt Zij
ons vaak via een omweg die wij
kunnen begrijpen uit,
wat Gods antwoord is, op ons zoeken en tasten…
En
het draait altijd om liefde.
Gods Liefde
voor ons. Voor ieder van ons.
Voor u en jou en jou en u en iedereen hier.
Die
liefde maakt ook
dat Jezus verhalen
vertelt.
Verhalen over God in de Hemel…
Daar hebben we eigenlijk geen dogmata voor, geen keurige hokjes,
geen vaste regels, geen 1+1+1=3=1 en geen heilige getallen waarmee je de Oneindige vast kunt leggen, maar…
“bekijk het zó eens…” zegt Jezus.
En daarmee kunnen we verder kijken dan onze neus lang is.
Tot in de Hemel en terug.
Met
de Heilige in de Hemel
ga je om, als iemand die ergens in een akker een schat vindt. Een grote
schat.
En wat doet hij? Hij
drukt die niet stiekem achterover, dat zou kunnen,
want wie zou het weten?
Nee, hij zegt er even niets over, maar hij koopt
dat stuk grond voor zichzelf, tegen een hoge prijs, en gaat dàn die schat
zorgvuldig opgraven.
Hij houdt het netjes, en heeft er veel
voor over.
Zo gaat het ook met de Parelkoopman!
In het andere geval, dat van de vissen,
moet je in elk geval zorgvuldig uitzoeken
wat de waarde is van wat je binnen haalt.
Dat kan van belang zijn in het nu en later.
Ik
weet niet hoe digitaal vaardig U bent, maar ook als u niet
veel ophebt met computers en zo, weet u vast wel dat je er prachtige
dingen mee van internet kunt halen, maar ook dingen die mensen kapot
maken.
Dus het is zaak om goed op te letten, wat voor keuzes je maakt. Wàt je kijkt, waar je op
klikt, waar je mee speelt,
wat je leest…
Want niet alles is gezond,
niet alles bouwt op.
Als
puntje bij paaltje komt, als de heilige Engelen komen kijken of we wel passen
bij de Hemel die ons beloofd
is, of we wel denken
en voelen als zussen en broers van Jezus, dan worden ook wij
gesorteerd als vissen… goed of verkeerd…
Houden of wég!
Maar
zover hoeft het niet te komen.
Als
we goed geluisterd hebben, als we snappen wat Jezus
vertelde, dan weten
we dat we moeite moeten doen voor wat er
écht toe doet.
Dat betekent: ernst maken met het Woord van God. Het scheppende woord van God.
Dat
laatste stukje over de Schriftgeleerde,
die leerling in het Koninkrijk van de Hemel
is geworden, en lijkt op een huisheer die
uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude
dingen tevoorschijn haalt, is de clou van het verhaal van Jezus!
Want
als wij de Schriften, de Bijbel, lezen als een leerling van God,
als wij ons laten onderwijzen door Jezus,
door de Heilige Geest, bij ons dagelijks
lezen van de Bijbel, dan vinden we in díe oude schatkamer telkens weer nieuwe
dingen!
Vroeger lazen mijn lief en ik ’s morgens op bed, na een eerste kopje koffie, beiden
een hoofdstuk in de Bijbel. Ieder in zijn en haar eigen ritme, maar heel vaak
zei een van ons: Hé, had je dàt wel eens gezien? Dat dit en dat met elkaar samenhangt…?
We lazen dan een tekst opeens met nieuwe ogen.
Ton was de geleerde
van ons beiden, dus hij pakte er vaak
een commentaar bij, of hij zei: ‘Laten we eens kijken wat Piet Oussoren
er van maakt’.
Of: ‘hoe Buber het vertaald heeft…’
Ik
kan u van harte aanraden elke dag een hoofdstuk te lezen, en dan krijg je meer
overzicht, meer inzicht. Niet voor niets hebt u op de voorkant van Uw liturgie
een afbeelding van Rembrandt, die zijn moeder schilderde, lezend in de
bijbel!
Het begin
van alle wijsheid is: vol respect om
te gaan met het Woord van de Heer,
en er een dagelijkse
dosis van tot je te nemen. Dan zullen we helder inzicht
krijgen in ons omgaan met de dagelijkse dingen.
Gods
Geest
wil ons daar graag in leiden en bijstaan.
Amen.
Muziek
Gaven en gebeden
God
heeft ons vele gaven geschonken, om ons blij
te maken,
maar ook om ons de gelegenheid
te geven anderen blij te maken, door er van te delen.
Aanstonds kunnen we dat doen in de collecte
voor Bootvluchtelingen,
maar met vriendelijkheid en behulpzaamheid mogen we
dat ook doen in de rest van de week.
Collecte
onder Muziek
Gebed over de gaven:
Goede God, dank U wel voor al Uw goede
gaven, die wij niet hadden verdiend,
maar wel van U hebben gekregen. Wij
willen ze delen met anderen, die minder
goed af zijn dan wij.
Wil onze gaven aan hen zegenen,
zoals U ons met Uw gaven hebt gezegend,
door Jezus Christus, onze Heer.
Amen
Lied 279 Met koning David zingen wij…
Dank- en
voorbeden
Liefdevolle God en
Vader in de Hemel,
Schepper van al wat bestaat, van al wat wij zien en niet kunnen zien, wij danken U voor Jezus,
die ons de ogen wilde openen voor U,
en voor Zijn Heilige
Geest, die ook nu onze voorspraak
wil zijn.
Wij danken U voor
deze mooie wereld, waarin U
ons hebt geplaatst, en
wij vragen U om wijsheid
en inzicht, zodat we
beter om kunnen gaan met Uw
aarde en haar wel en wee, die hoge
bergen, koele meren, de lucht, de aarde en de zee…
Vergeef ons waar we zo vaak tekort geschoten zijn in onze rol
als bewaker van Uw
erfgoed, als zorgzame hoeders
van Uw wereld en van Uw
huisgezin…
Open ons de ogen voor en
door Uw woorden, zodat we
met wijsheid
reageren op alles wat er ín en óm ons gebeurt.
Trouwe
God, wij danken
U voor Uw verbond met Israël en, via Jezus,
met ons.
Wij komen bij U met onze zorgen
om de situatie in wat ooit het Heilige Land was.
We weten niet wat we kúnnen en mógen bidden,
in elk geval vragen
we om meer wijsheid en liefde in de regering en de machthebbers
daar… Om vrede
Wij bidden U voor onze
koning en zijn gezin, voor onze regering, om liefde en wijsheid, door Uw
Geest.
Ook voor alle regeringen en regeringsleiders, waar dan ook in deze wereld
vol onrust, oorlog, geweld
willen we U vragen om zegen
en om de leiding door Uw
Heilige Geest. Spreek in hun harten van genade en barmhartigheid, en hoor
hun wanhopig gebed, als ze onzeker
zijn en moe.
Wij bidden U ook voor de
vele slachtoffers van oorlog, geweld, haat en nijd, van vervolgingen
om geloof of gender, om stam of
volk
en taal…
Wij bidden U voor de vele
vluchtelingen op deze aarde, en wij vragen om vergeving voor onze
onherbergzaamheid…
Wij bidden voor Oekraïne en voor Afrika, voor Yemen
en Myanmar, voor Soedan, Niger en al die landen waar gevochten wordt.
Heer God, ontferm U,
heel de harten en de wonden…
We bidden ook voor de slachtoffers van het verkeer op de weg, in
de lucht en op het water.
U kent hen allemaal bij
name…
We bidden voor allen die slachtoffers te hulp schieten, medici, verpleegkundigen, brandweermensen,
leger en politie vaak, sta hen bij in hun zware taak.
Maar dit zijn ook weken waarin mensen blij en vrolijk zijn: het is hier wat
leger omdat veel mensen met vacantie zijn, geef dat ze uitgerust en veilig terug
mogen komen.
Verder denken we aan Uw Regenboogkinderen,
die zich tooien met letters als LHBTIQA+
Hier in Nederland vieren ze dezer dagen hun Pride,
hun acceptatie van
menszijn, zoals U ze hebt
geschapen… Het is goed te weten dat we er mogen zijn, zoals we
in wezen
zijn. Help ons om daar liefdevol
mee om te gaan, zoals Jezus
ons dat voordeed.
In de stilte van deze ruimte, van dit moment, van ons hart, leggen wij voor U
neer wat een ander niet kan zeggen…
Stil gebed
Met Jezus, die het ons
leerde, zeggen we:
Onze Vader die in de hemel zijt.
Uw naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk kome.
Uw wil geschiede.
gelijk in de hemel als ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schulden
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van de boze.
Want van U is het koninkrijk
en de kracht
en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid.
Amen
Zending
en Zegen
Staande zingen wij ons Slotlied: 418: 1- 3
God schenk ons de kracht…
Zegen
Ga dan heen
in de vrede Gods
die elk verstand te boven gaat.
Hij zal uw uitgang
en uw ingang bewaren,
in droeve dagen
en in dagen van grote vreugde.
Zo zal Hij u trouw
zijn en u bewaren
van nu aan tot in alle eeuwigheid.
† In de Naam van de Vader
en de Zoon en de Heilige
Geest.
Amen.
Tot
slot 418 variant met als tekst
God schenkt ons de kracht dicht bij Hem te blijven,
Nu zal ons geen macht uit elkander drijven.
Zijn wij in Hem één, samen op Zijn wegen,
Dan wordt ons tot zegen: lachen én geween.
Muziek