Voor eerdere diensten klik hier:



Organist:  Johan Swart

Voorbereiding

Stilte


Orgelspel:
Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ van George Böhm


Afkondigingen

Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.      
Amen

Onze Hulp is in de Naam van de Heer   
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet loslaat het werk van Zijn handen.

Gebed van toenadering
Goede God, wij vertrouwen op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die daar toe niet in staat zijn.
Zo bidden wij U:

Lieve God, Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om vergeving,
als wij U vragen om
al wat ons aan zorgen en vragen,
aan
verdriet en onrust aankleeft, van ons weg te nemen,
opdat wij U in alle vrijheid als Uw kinderen kunnen aanbidden
Zo bidden wij U:

Heer, vergeef ons al wat wij misdeden
en laat ons weer in vrede leven
Amen

Zo lief had God deze wereld, dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft, 
opdat ieder die in Hem gelooft aan het verderf ontkomt, en eeuwig leven hebben mag!

Introïtus
V.  De Antifoon voor deze zondag luidt:
In Uw tempel, God, gedenken wij Uw blijken van trouw. Zoals Uw Naam, o God, zo reikt ook Uw roem tot aan de uiteinden der aarde, Uw rechterhand is vol van gerechtigheid.
(Ps. 48: 10-11)

En de psalm luidt:
2  Groot is de HEER, Hem komt alle lof toe.
In de stad van onze God, op Zijn heilige berg
3 – schone hoogte, vreugde van heel de aarde,
Sionsberg, flank op het Noorden,
zetel van de grote Koning –
4  in haar vesting weet men:
God is onze burcht.
(ps 48: 2-4)

Allen de Antifoon:    
In Uw tempel, God, gedenken wij Uw blijken van trouw. Zoals Uw Naam, o God, zo reikt ook Uw roem tot aan de uiteinden der aarde, Uw rechterhand is vol van gerechtigheid.


Laten we de Heer aanroepen om ontferming met de nood van deze wereld, 
- die is groot – MH17, Gaza, Oekraïne, Soedan en al die vluchtelingen
wereldwijd   
maar laten wij juist dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid geen einde komt!
!



Zondagsgebed:
Heer, onze God, in Uw wijsheid weet U wat goed voor ons is, en U wilt ons dat geven. Daarom bidden wij in alle eerbied: wend alles van ons af dat ons kan schaden, en wil ons geven wat goed voor ons is,
door Jezus Christus, onze Heer, die met U en Uw Geest leeft en regeert, nu en tot in eeuwigheid. 
Amen.



Lezing uit het eerste Testament: Jeremia 23: 1 – 6
De tijden zijn slecht, er dreigt oorlog, en de heersers over Gods volk zorgen alleen voor zichzelf. Ze zuigen het volk uit, en zij worden gewaarschuwd. Ze zullen boeten!
Het stuk bestaat uit drie verschillende profetieën.
Hoeveel tijd er tussen is geweest, weten we niet…  

We lezen Jeremia 23: 1 - 6.
De eerste Godsspraak is:
1. “Wee, jullie - leiders, die de kudden op Mijn weide uiteenjagen, ja, verspreiden tot over de grenzen!”
Zo zegt de Aanwezige het letterlijk:

2. “Om deze reden”, zo spreekt de Aanwezige, de God van Israël, tegen de leiders:
“Jullie die Mijn volk leiden, jullie jagen Mijn kudde het land uit en maken het ze moeilijk, en zorgen voor hen doen jullie niet!
Wel, hier ben Ik dan, om te zorgen dat jullie krijgen wat je verdient, precies zoals past bij jullie kwalijke manier van doen!” Zo zegt de Aanwezige het letterlijk!

En dan de volgende Godsspraak:

3. “Ja, Ik ga het restant van Mijn kudde zorgvuldig naar Mij toe halen, uit alle streken waarheen Ik ze had verstoten - daarginds - en Ik zal ze terug laten komen, naar hun woonplaatsen, zodat ze vruchtbaar zullen zijn en talrijk worden.

4. En over hen zal Ik leiders aanstellen, en die zullen ze leiden, dan hoeven ze niet meer in angst en beven te zitten, en het zal ze niet meer moeilijk gemaakt worden.” Zo heeft de Aanwezige letterlijk gezegd.

En een derde profetie:

5. “Let op - nu al komen er dagen” -    
letterlijk zegt de Aanwezige het –
“waarin Ik David een nakomeling, een spruit, doe opstaan, een rechtvaardige.      
Heersen zal hij als koning, zorgvuldig en verstandig, recht en gerechtigheid zal hij werkelijk doen op aarde.
6. In zijn dagen wordt
Juda (de lofzang) bevrijd, en Israël kan in alle veiligheid z’n huis opzoeken, en deze naam zal men hem geven: ‘De Aanwezige is onze gerechtigheid’.”

Woord van de Heer.
Wij danken God.

Ons Graduale
-lied komt uit 'Tegen het Donker' van Sytze de Vries, nummer 34: Gezegend Woord, dat deze nacht opnieuw de schepping heeft volbracht…

2. Als Woord, dat ons elkaar ontdekt,
dat vlees en bloed tot leven wekt,
als adem ons gegeven,
als ziel van alle leven.

3. Als mensenkind, dat ons laat zien
wie er tot onze vrede dient,
wordt Jij door ons hervonden
als lied in onze monden,

4. als taal, die ons ter sprake brengt,
herschept en van Gods Geest doordrenkt.
Waar zo veel woorden breken,
word stem in al ons spreken!

5. Jij mens, die ons voor ogen staat,
ik spiegel mij in jouw gelaat.
Jouw liefde vat ons samen
en spelt ook mij bij name.

6. Gezegend Woord, wanneer de nacht
ons overvalt, blijf dan van kracht,
dat sprakeloze monden
gaan zingen onomwonden
.

Epistellezing: Efese 2: 11-22

De apostel herinnert de gemeente aan het feit, dat ze van huis uit geen deel hadden aan het heil...
Ze waren geen Joden, hadden geen deel aan het eerste Verbond, en hij schrijft:

11. Daarom, vergeet niet hoe jullie ooit naar het vlees de (heiden)volken waren, onbesnedenen genoemd, onder hen die genoemd worden: de met de hand besnedenen - in het vlees.

12. Omdat jullie in die tijd nog steeds apart van Christus waren, en geen deel uitmaakten van Israëls gemeenschap, en vreemd waren aan de bondgenootschappen van de belofte, geen hoop hadden, en God-loos in de wereld (stonden).
13. Maar nu zijn jullie, die ooit randfiguren waren, er in Christus Jezus nauw bij betrokken, in het bloed van Christus.
14. Want Zelf is Hij de vrede tussen ons, Hij die beiden een maakt, die de barrière van de scheidsmuur vernietigt, de on-enigheid -
in Zijn vlees.
15.  Doordat Hij de  wetmatigheid van de (10) geboden in starre voorschriften
te niet deed, opdat Hij de   twee (partijen) in Hem tot een nieuwe mens kon scheppen, en al doende vrede brengen...
16. en opdat Hij beiden in
een Lichaam zou verzoenen met God, door het kruis, en zo doende daarin de on-enigheid zou doden....
17.  Ja, bij Zijn komst bracht Hij de blijde boodschap van vrede, voor jullie aan de rand, èn van vrede voor hen die er nauw bij betrokken waren...
18. Want door Hem hebben wij beiden in een en dezelfde Geest toegang tot de Vader.

19. Weest daarom geen vreemden en voordeurdelers meer, maar wees samen met de heiligen deel van de gemeenschap, en leden van Gods gezin.
20. waarbij jullie opgebouwd worden op het fundament van de apostelen en profeten, (een fundament) waarvan Christus Jezus Zelf de hoeksteen is.
21. (De hoeksteen) waarop heel het aaneengevoegde bouwwerk groeit tot een Heilige Tempel in de Heer,
22. waarin ook jullie mee ingebouwd worden tot Gods woning, in de Geest.

Woord van de Heer.
Wij danken God.

Ons Zondagslied is Lied 756

 

Halleluja.
De psalmist roept op:
Ga binnen, laten wij buigen in aanbidding, knielen voor de Heer, onze Maker. ps 95:6 Halleluja!

Het Heilig Evangelie vinden we bij: Marcus 6: 30-44
In Marcus 6 staat dat de Heer Zijn leerlingen er 2 aan 2 op uit zendt, om te verkondigen dat Gods tijd aanbreekt, en dat men zich bekeren moet - ook zij genezen en zalven en hebben macht gekregen over demonen.
We lezen dan in vers 30:


30. En de apostelen kwamen bij Jezus samen en ze brachten Hem verslag uit van alle dingen die ze gedaan hadden en waarover ze gepreekt hadden.
31. Dan zegt Hij tegen ze: "Gaan jullie maar onder elkaar naar een afgelegen plaats, en neem een beetje rust".
           
Want de hele tijd was het een gaan en komen van veel mensen, en ze hadden zelfs geen moment om te eten.
32. Nu, ze gingen met de boot weg, naar een afgelegen plaats, onder elkaar.
33. Maar… men zag hen weggaan, en velen kregen er weet van, en te voet renden ze uit alle steden daarheen te hoop. Ja, ze gingen naar hen toe...
    
 
34. Toen Hij dan naar buiten kwam, zag Hij een talrijke menigte, en Hij werd getroffen door een gevoel van meeleven met ze, - want ze waren als schapen die geen herder hadden - en Hij begon ze vele dingen te onderwijzen.

35. Toen het al erg laat geworden was, kwamen de leerlingen naar Hem toe en zeiden:      
'Verlaten is deze plaats, en het is al erg laat.
36. Laat ze toch weggaan, zodat ze onderweg naar de boerderijen en dorpen rondom kunnen (gaan om) zich wat te eten kopen'.
37. Maar Hij gaf ze ten antwoord: “Geven jullie ze maar te eten.” En ze zeggen tegen Hem: ‘Zelfs al zouden we voor 200 daglonen brood gaan kopen, zouden we ze dan wel te eten kunnen geven?’
38. Dan zegt Hij tegen ze: “Hoeveel broden hebben jullie? Ga eens kijken!” 
En als ze het weten zeggen ze: ‘Vijf, en twee vissen’...


39. En Hij gaf ze opdracht hen allemaal groepsgewijs op het groene gras te laten zitten.
40. Zo zaten ze in regelmatige groepjes van 100 en van 50 man klaar om te eten.
41. Terwijl Hij nu de vijf broden en de twee vissen oppakte, en omhoog keek, naar de Hemel, sprak Hij de zegen uit, en brak Hij de broden in stukjes en gaf Hij ze aan de leerlingen, dat die ze aan hen zouden voorzetten... en de twee vissen verdeelde Hij onder allen.
42. En ze aten allemaal tot ze genoeg hadden.
43. Ze haalden nog twaalf manden vol met brokken op, en ook nog vis.
44. De eters, dat waren 5000 man(nen)!

Zalig die het Woord van God horen en er gehoor aan geven!


Credo
: In antwoord op Gods Woord belijden wij ons geloof  als wij samen zeggen:

Ik geloof in de Geest van leven en liefde
ver aan mij vooraf, royaal aan mij voorbij
maar ook in mij aanwezig.
Soms noem ik hem God
maar het liefst noem ik haar Schepper.
Ik geloof in mensen gedreven door de Geest       
die mij voorleven wat leven betekent    
en wat liefde vermag.
Daarom geloof ik in Jezus      
en in anderen die leefden en leven in dat spoor.
Ik geloof in de gemeenschap van de Geest:
mensen die recht doen en vrede stichten,    
die zich oefenen in breken en delen.
Ik geloof dat niet het laatste woord      
zal zijn aan de dood,     
maar aan het leven en de liefde.
Amen
  Allen gaan zitten.

Preek
Genade zij u en vrede van God onze Vader en
van Jezus Christus, onze Heer, door de Heilige Geest.
 
Lieve gemeente,

Schapen, herders, ze vormen een beeld dat in de Bijbel veel gebruikt wordt.       Wereldwijd is psalm 23: De Heer is mijn Herder, de meest geliefde psalm.

In Jeremia lazen we over slechte leiders van het volk.
Het Hebreeuwse woord ra’a dat in deze lezing voor hen gebruikt wordt, en een sleutelrol speelt, heeft een
dubbele betekenis.
We komen het meestal tegen als: weiden, herder zijn, de grondbetekenis is: vooruitgaan, de beste weg uitzoeken, het bestaan op die manier mogelijk maken voor de levens die aan je zorg zijn toevertrouwd.
De tweede betekenis is dan ook: prins zijn, koning, aanvoerder, voorganger van mensen.
Dat kan hier slaan op de koning, maar
ook op de priesters.
Deze tweede betekenis heeft in onze lezing de overhand. Tegelijk spreekt de Heer over het volk in beeldspraak als over Zijn eigen kudde...

Er is een opvallend verschil tussen de profetie van Jeremia en de brief aan de gemeente in Efese.

Vóór de Ballingschap lijkt het Godsvolk te bestaan uit een massa, die zelf niet veel in te brengen heeft, en daarboven de leiders, de priesters en een koning, die er zijn om de richting aan te geven, maar die in Gods ogen hier alleen maar met hun eigen belang bezig zijn.

Het volk hoeft niet zelf te denken, zou je haast zeggen.

De Tien Levenswoorden zijn de basis, en daarbovenop hebben de Priesters en Levieten een uitgebreid complex van regels uitgewerkt, waar de mensen zich aan te houden hebben.

Terwijl de mensen in de gemeente in Efese, dankzij de Heilige Geest, weloverwogen persoonlijk kunnen kiezen, kiezen voor Jezus Christus, en voor God in de Hemel. En wij mét hen, Godzijdank.

Persoonlijk, ‘in het vlees’ – zoals er nadrukkelijk staat, zowel van de mensen als van Jezus, die er voor koos om de on-enigheid te bestrijden op het kruis. Zó’n kruish                                           In Zijn vlees en bloed.
Om het originele Godsvolk samen met de nieuwe gelovigen tot één geheel, tot één Lichaam, een geestelijk lichaam, te verenigen.

En om ons samen met God te verzoenen. Vandaar dat nadrukkelijke verschil tussen vlees en Lichaam. Dat is zo bedoeld.

Dàt Lichaam is gebaseerd, is opgebouwd, op de berichten van Profeten en Apostelen, en Christus Jezus is Zelf de hoeksteen van dit geestelijke gebouw; een gebouw dat uit moet groeien tot een wereldwijde Tempel, waar de Aanwezige Zelf ons omarmt en ziet en hoort, waar we Hem mogen toezingen, in ons hart, en met hart en mond en longen.
Het gaat om veel meer, dan om een gebouw zoals deze dierbare ruimte hier.
We zingen straks lied 971, en o.a. de regels:

maar niet met steen en hout alleen
is 't grote werk gedaan. 't Zal om onszelve gaan.

Zoals God groter is dan het heelal, omdat Hij de Schepper ervan is, zo is de geestelijke gemeenschap, het Lichaam des Heren, waar wij als Lutheranen, als Protestanten, als Christenen, deel van uitmaken, zo is de geestelijke gemeenschap  meer dan wij hier samen. Maar… we kunnen niet gemist worden!
Ook wij zijn belangrijk, we horen er bij.
De Joden en alle anderen die geloven in de Heilige.

Jezus stuurde de leerlingen er op uit om de goede boodschap te brengen van Gods liefde voor iedereen, en daarmee worden ze apostelen, - ook zij genezen en zalven en hebben macht gekregen over demonen.
Dat is een teken, een levende gelijkenis, dat het werk van Jezus doorgaat, ook als Hij Zelf straks niet meer Persoonlijk onder de mensen rond zal gaan.

Ze zijn terug gekomen en ze deden verslag.
Daarna mochten ze even op adem komen, maar de massa gunt ze die rust niet.
Jezus wel, en Hij gaat naar de mensen toe.
We zien dan dat Hij een beeld van God is.
Hij is met de mensen begaan, Hij heeft compassie, ‘want ze waren in Zijn ogen als schapen die geen herder hadden’.
Ze wisten dus zelf geen richting aan hun leven te geven, daarvoor komen ze naar Hem toe -  en Hij begon ze veel dingen te onderwijzen. Die moesten ze weten om verder te kunnen.
Zo leidt de Heilige ons op de weg die we moeten gaan: met woorden.

De mensen hangen aan Jezus’ lippen!
Hij heeft woorden van leven! Van eeuwig leven!
Dan komen de leerlingen er even heel practisch tussen door. Ze hebben zelf wat gegeten en gerust, en denken aan die mensenmenigte… Hoe moet dat nu?

Jezus zegt nuchter: Jullie hebben gepreekt, demonen uitgeworpen, mensen genezen, dan kun je ze vast ook wel te eten geven.
Hallo! Ze hebben geen idee hoe dat moet!

Ze zullen vast geen bedrag in kas hebben dat gelijk is aan meer dan een half jaarloon.
Ze hebben vijf broden, en twee vissen – als beleg.

Maar Jezus maakt het mogelijk dat de leerlingen doen wat Hij ze opdraagt: zij geven al die mensen te eten. Dat doet Jezus door God te danken, de zegen uit te spreken en door te delen.
Daarmee zien we de eerste eucharistie plaats vinden. Baroech Atta… zegt Hij. Gezegend U die ons alle(rlei) Goeds geeft…
Dat is het Joodse gebed in allerlei omstandigheden, maar ook voor het
eten. Jezus zegent dus niet het eten, maar Hij zegent, Hij looft en dankt, de Gever van al het goede. En van het eten.

We zien zo dat Jezus hier de hoeksteen is, het draait om Hem, maar Hij wijst in alles naar God, met Hem is Hij een.

De kerk heeft Jezus in de loop der tijden herkend als de vervulling van Gods beloften
als de goede Herder, ook daarin
is Hij het Evenbeeld van God de Vader, en Hij regeert ons naast Hem door de Heilige Geest, die ons influistert wat we mogen zeggen, zingen en danken.

De Geest, die dichter bij ons is, dan zelfs Jezus kon zijn toen Hij persoonlijk naast ons liep, met mensen sprak en ze liefhad.
Het is de Geest die ons leert dat we wereldwijd één kathedraal van lofzang mogen zijn, verbonden in liefde.
Ook, en juist als daarginds in het land waar Jeremia en de leerlingen preekten, waar Jezus sprak en bloedde, stierf en opstond, onbeschrijfelijke dingen gebeuren.
Als wij met de vinger wijzen naar de overheid daar, herinnert de Geest ons er in alle liefde aan, dat er nog drie vingers naar onszelf wijzen.
En dat God tóch van ons houdt, van hen en van ons.

Laten we dat in gedachten houden, en blijven bidden.
Wij zijn geen cent wijzer, kijk maar naar de uitkomst van onze eigen verkiezingen.
En toch houdt God van hen en ons als van Zijn eigen, dierbare kinderen.

Laten we, met Gods hulp, meebouwen aan die Tempel van Liefde, waar ook misbaksels tot stevige muren kunnen worden, omdat het cement uit Zijn liefde bestaat.
Dan komt het goed. Hoe dan ook.

Als Jezus er maar bij is, kunnen we veel met weinig.

Amen.

Muziek: “Prière” van N-J. Lemmens

Dienst van gaven en gebeden
God heeft ons vele gaven geschonken,
om ons blij te maken,
maar ook om ons de gelegenheid te geven anderen blij te maken, door er van te delen.
Nu kunnen we dat doen in de collecte.

Na het gebed over de gaven zingen wij: lied 971
 
Collecte
       1. Voor het werk in de eigen gemeente
       2. Voor de stichting Tussenvoorziening
www.tussenvoorziening.nl
De stichting Tussenvoorziening Utrecht komt in actie voor mensen in Utrecht en omgeving die het in hun eentje niet redden. Doordat ze geen dak boven hun hoofd hebben, en een steuntje in de rug nodig hebben, of hun schulden zich blijven opstapelen, waardoor een voor hen uitzichtloze situatie ontstaat. Doen wat nodig is om hen te helpen verder sterker te worden, dat is de kracht van de Tussenvoorziening.

Gebed over de gaven

Lieve God, U geeft Uzelf aan ons.
wij bieden U ons eigen leven aan.
neem het, zoals U ons geld aanneemt.
dat het dienstig mag zijn voor U, en voor alle mensen waarvoor het gebruikt wordt.
Wijs ons in dit alles de juiste weg.
Om Jezus’ wil.
Amen.


Lied 971
(Zing een nieuw lied voor God de Here) 

Voorbeden
Laten we danken en bidden met Maarten Luther:
Lieve God, Wij willen U aanbidden en danken om alle goede dingen die U ons geeft naar lichaam en geest, en vooral voor de blijde boodschap die we mochten horen.
Geef dat die krachtig in ons werkt, en ons een diep begrip geeft van Jezus Christus, die door Zijn dood onze gerechtigheid, door Zijn opstanding ons leven en door Zijn Evangelie onze wijsheid geworden is.
Bron van barmhartigheid, wij bidden U dat U Uw kerk, met allen die haar dienen, wilt bezielen door Uw Geest, opdat Uw heilig Woord er naar waarheid wordt gebracht. Dat daardoor geloof en werkzame liefde versterkt mag worden in ons allen.
Zegen allen die geroepen zijn om op hun eigen plek in kerk en samenleving te dienen, en met name hen die worden opgeleid tot het ambt dat de verzoening preekt.
Ook bidden wij U voor zending, en dienst aan de naaste.
Voor Israël, Uw volk, en zijn omgeving, om Uw beloften aan Abraham, Izaäk en Jacob, aan Sara, Rebekka, Rachel en Lea...
Dat zij tot zegen zijn.... Dat alle partijen die tegenover elkaar staan worden verzoend met U en met elkaar in Uw Liefde.

Wij bidden U voor koning en vaderland, voor allen die macht en verantwoordelijkheid hebben, dat zij die mogen uitoefenen in Uw kracht en wijsheid, opdat gerechtigheid en vrede overal ter wereld moge groeien.

Zegen de opvoeders van de jeugd met liefde, vertrouwen, en gevoel voor humor.
Geef mensen eerlijk werk, en maak ons dankbaar voor het voedsel dat we dagelijks van U krijgen.

Denk in Uw goedheid aan alle mensen in nood,

Geef de zieken de gratie zich aan U toe te vertrouwen en troost hen die in rouw gedompeld zijn.
Wij bidden voor allen die hier niet aanwezig konden zijn, door ziekte of ouderdom, door vacantie of anderszins.
Wij bidden U voor de zieken in onze gemeente en in ons leven daaromheen…



Weer in Uw genade alles van ons af dat leven en geloof bedreigt.

Blijf dan bij ons, in alle voor- en tegenspoed, opdat wij in vreugde voor U leven, in Uw genade sterven en Uw Rijk binnengaan door Jezus Christus, Uw Zoon, met U en de Heilige Geest, waarachtig God, hooggeloofd in eeuwigheid.
Met Hem willen wij U danken en bidden met de woorden:


Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Rijk kome.
Uw Wil geschiede, gelijk in de hemel,
zo ook op aarde;
geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking.
maar verlos ons van het kwade.


Allen gaan staan

Ons slotlied is:  416 (Ga met God)


Zegen:
De gemeenschap met God,   
met alle Heiligen en met elkaar
wil Uw harten en gedachten vullen,      
Uw doen en laten,
Uw bidden en danken.
Van nu aan tot in alle eeuwigheid.

† Zo zegent ons allen
de Vader, de Zoon en
de Heilige Geest.    
Amen!

Orgelspel: de 7de van de 8 kleine preludes en fuga’s van J. S. Bach

Daarna dronken we koffie... Het was gezellig!