Voor eerdere diensten klik hier:
Organist: Wim Konijn, voorzang Jakkenanna en Willem.
Voorbereiding
Stilte
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Wij zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef ons
al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede leven.
Amen.
Zo lief had God
deze wereld,
dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven
heeft,
opdat ieder die in Hem
gelooft aan het verderf
ontkomt,
en eeuwig leven hebben mag!
Introïtus
Antifoon: voorzang
Psalm
Geducht is de HEER, de Allerhoogste, machtige koning van heel de aarde.
Zing voor God,
zing een lied,
zing voor onze Koning,
zing Hem een lied:
God heerst als koning
over de volken,
God zetelt
op Zijn heilige troon.. Ps 47: 3,7,9.
Nogmaals allen de Antifoon
Kyrië en Gloria
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld,
- die is té groot voor ons, die kunnen we niet aan -
MH17, Gaza, Kyev, Soudan en al die oorlogsgebieden, al die vluchtelingen…
maar laten wij dan ook Zijn Naam
prijzen, omdat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Dienst van het Woord
Salutatio (groet)
Zondagsgebed
Heer God, die het goede
met ons voorhebt,
open onze harten,
opdat wij het Uwe met vreugde
ontvangen,
door Jezus Christus, onze Heer.
Amen
Uit het eerdere Testament: Jesaja 52: 1 – 7
Deze profetie wordt gedateerd rond het eind van de Joodse
ballingschap in Babylon.
Namens de Heilige God van Israël roept de profeet (en we mogen denken aan Keti
Koti):
52:1 Word wakker! Word wakker!
Trek je kracht
aan, Sion, trek je galakleding
aan, Jerusalem, heilige stede, want in het vervolg
komt geen ongelovige, ja geen onreine meer bij jou over de vloer.
2. Schud je los
uit het stof, sta op, keer om,
Jerusalem,
maak je los,
ontdoe je van de ketenen om je hals, jij, gevangen dochter Sion.
3. Want zo spreekt de Aanwezige: “gratis en voor niets zijn jullie (aan
anderen) uitgeleverd, en
jullie worden heus niet voor zilvergeld vrijgekocht.”
4. Want zo spreekt mijn Heer
de Aanwezige:
“Naar Egypte daalde Mijn
volk af, in vroegere tijd, om daar vreemdelingen te zijn, en Assur,
aan het andere uiteinde (van het land) heeft het verdrukt.
5. Nu echter: Wie heb Ik hier nu nog?” – letterlijk zegt het de Aanwezige
zo! – “Waarachtig!
Mijn volk is voor niets
meegenomen, zij die er over heersten zullen het betreuren!”
– letterlijk zegt de Aanwezige
het zo! – “En ook degene die dag in dag uit de hele
tijd Mijn Naam veracht.
6. Daarom zal Mijn
volk zich bewust worden
van Mijn Naam, daarom op dàt
moment, want Ikzelf ben het
Die spreekt! Hier ben
Ik!”
...
En dan gaat het verder met:
Jesaja 52:7 Hoe liefelijk zijn
op de bergen
de voeten van de vreugdebode, die vrede aankondigt, die een goede boodschap brengt, die heil
verkondigt,
die tot Sion spreekt: ‘Uw God
is Koning’.
Tot hier toe de lezing!
Ons Gradualelied, lied 305, antwoordt daarop, en vprmt een brug naar de
epistllezing!
Epistel:Efese 1: 1-14 (Bijbel in
Gewone Taal)
Ik heb voor deze vertaling gekozen, omdat Paulus
behoorlijk ingewikkeld schrijft, al heb ik het Grieks ook zelf vertaald. Het
stuk dat we nu lezen, is in feite maar één lange, ingewikkelde zin. Daarom de
BiGT !
1 Dit is een brief van Paulus aan de Christenen in de
stad Efeze.
Ik ben een apostel van Jezus
Christus. Dat is Gods
wil. Jullie horen bij God
en jullie geloven in Jezus Christus.
2 Ik wens jullie toe dat God, onze Vader, en de Heer
Jezus Christus goed voor jullie zijn en jullie vrede
geven. (God is goed voor ons, God
houdt van ons.)
3 Alle eer aan God, de Vader
van onze Heer Jezus Christus!
Hij heeft ons vanuit de
hemel gezegend.
Want Hij heeft ons de heilige
Geest gegeven, omdat we bij Christus
horen.
4 Al voordat de wereld gemaakt werd,
koos God ons
uit om bij Christus te horen.
Daardoor kunnen wij als heilige en volmaakte mensen voor Gods troon staan. God houdt van ons.
5 Daarom heeft Hij
ons uitgekozen om
Zijn kinderen te zijn. Hij
heeft Jezus Christus naar
de wereld gestuurd om ons bij Hem (God)
te brengen.
Dat is wat God wilde.
God heeft Zijn
plan bekendgemaakt.
6-7 God
heeft laten zien dat Hij
goed voor ons is.
Hij stuurde Christus
naar ons toe, Zijn Zoon,
van wie hij zo veel houdt.
Hij liet Christus
voor ons sterven.
Zo groot
was Gods goedheid
voor ons.
Door de dood van Christus zijn onze zonden vergeven,
en zijn we bevrijd van onze schuld.
Laten we
God voor Zijn
goedheid danken!
8 Ja, God
is heel
goed voor ons geweest.
Want Hij heeft ons wijsheid
en inzicht gegeven.
9 Met die wijsheid en dat inzicht kunnen wij Zijn
geheime plan begrijpen.
Want God had besloten om Zijn
plan aan ons bekend te
maken:
10 Hij
wilde dat de hemel en de aarde door Christus
weer een eenheid zouden worden. Dat
plan is uitgevoerd
toen het juiste moment gekomen was. Christus
heerst nu over alles. God
zal ons redden
11 Alles gebeurt
zoals God het wil.
Lang geleden nam Hij het besluit
dat wij bij Hem
zouden horen. Daarom stuurde Hij
Christus naar ons toe.
12 Daardoor
konden wij in Christus gaan
geloven.
Nu eren
wij God, die goed
voor ons is.
13 Ook jullie
in Efeze geloven nu in Christus.
Want jullie hebben de waarheid over Hem gehoord, namelijk het goede nieuws dat Hij
jullie zal redden.
Omdat jullie dat geloven, hebben jullie de heilige
Geest gekregen. Dat is het teken
dat God lang geleden
beloofd heeft.
14 De heilige Geest
is het bewijs dat wij Gods
kinderen zijn. Daardoor weten we dat we bij God horen, en dat Hij
ons wil redden.
Laten we God voor Zijn goedheid danken!
Allen gaan staan
De
psalmist roept ons toe: Halleluja, laten
wij jubelen voor de
Heer, juichen voor
onze rots, onze redding. Ps 95:1 Halleluja!
Lied: 885
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Marcus 6: 6b-13
Jezus is in Nazareth geweest en heeft er gepreekt. Maar
hij werd er weggekeken. Ze kenden Hem té goed om er in te geloven, vonden
ze....
Dan gaat de Heer weg. We lezen:
6b. Jezus
doorkruiste de dorpen rondom en onderwees (er).
7. En Hij riep de 12
bij elkaar en begon ze twee aan twee op weg te sturen en Hij
gaf ze macht over de onreine geesten,
8. en Hij drong er bij ze
op aan niets mee te nemen voor onderweg,
behalve een enkele stok.... géén
brood, géén tas, géén kleingeld in de gordel…
9. maar “(trek) wel sandalen aan,
en trek géén extra hemd aan!”
10. Verder zei Hij tegen
ze: “Waar jullie ook maar een huis binnen gaan, blijf
daar, totdat jullie er weer vandaan
gaan;
11. En mocht een plaats jullie niet welkom heten, en ze zouden niet
naar jullie luisteren,
ga daar dan weg en schud het straatstof onder jullie voeten (er
van) af, zodat dàt tegen hen getuigt.”
12. Wel, ze gingen er
op uit, en preekten dat ze zich
moeten bekeren,
13. Ze wierpen veel demonen
uit, en zalfden met olie veel zieken / invaliden, en genazen.
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo
In antwoord op Gods woord willen wij ons geloof belijden door samen te
zeggen/zingen:
Ik geloof in God,
die
wilde dat de wereld goed was,
die
mensen en dieren maakte,
planten
en bomen,
vogels
en vissen,
en er van hield.
Ik geloof in
God,
die
als een vader zorgen wil,
die
als een moeder ons omringt.
Ik geloof in Jezus -
in wie
Gods Liefde mens werd,
om ons lot te delen
ons leven, onze dood,
die
dwars door alles heen
vast
hield aan Zijn Vader -
en angst en dood overwon -
stervend aan het kruis.
Hij ging door de hel,
maar stond óp tot nieuw leven:
de
derde dag.
Ik geloof in de Geest
die Jezus ons zond,
om ons
dichter dan ooit
bij
God te doen zijn.
Zij
bidt en zingt en dankt in ons;
geeft
ons nieuw leven,
in eeuwigheid.
Daarom durven
wij geloven
in goedheid, gerechtigheid, trouw....
... in Liefde en toekomst
zelfs voorbij de dood....
... in een kerk, waar mensen zijn
als
één lichaam, dat bestuurd wordt
door Jezus, ons Hoofd....
... in één doop, die mensen nieuw maakt...
... in vergeving, in genade en hoop -
voor gewone mensen zoals wij.
Amen.
Allen gaan zitten.
Overdenking
Genade zij u en vrede van God
onze Vader en van Jezus Christus,
onze Heer,
door de Heilige Geest. 39
Lieve gemeente
van onze Heer Jezus Christus,
kinderen van God, net als Hij…
In de epistel lazen we dat het altijd al Gods bedoeling was geweest, dat wij
– en dan haak ik maar even aan bij de gemeente in Efese, want de brief is
nadrukkelijk bedoeld voor mensen die geloven in Jezus Christus, dus ja, het is, al voor onze wereld een vaste plek in de ruimte kreeg, en voordat
de aardplaten op hun plaats schoven, ook de bedoeling van God
geweest, dat wij er zouden zijn,
om en door
Jezus, en wel om
Gods
lof te zingen.
Nu zingen wij
als gemeente hier wel graag, maar…
Ja, als je dat leest of hoort, voel je je daar wel even heel klein bij.
Van voor het begin waren we bedoeld,
waren we gewenst, waren we gekend.
Waartoe zijn wij op aarde? Een
eeuwenoude vraag!
Om Gods
lof te zingen, om Gods
glorie te bezingen, zegt Paulus.
Toen ik even werd afgeleid en op internet zocht, vond ik de Roomsche
catechismus van 1948, en de Heidelbergse catechismus van 1563, (Luthers
Grote en de Kleine Cathechismus zijn resp. van 1528 en 1529) en al lezend
werd ik nog verder afgeleid. Interessante lectuur, ik was al veel
vergeten, maar ik houd het nu toch maar bij Paulus.
Wij zijn er voor God. Om Zijn
glorie
te bezingen. Maar wel omdat we mogen weten van Zijn genade
en van Zijn liefde.
Sterker: we zijn bedoeld om met
en door en in
Jezus ook kinderen
van God te zijn.
En om dán met de engelen te zingen:
‘Vol
zijn Hemel en aarde van Zijn Heerlijkheid’.
Maar.. nu struikel ik vandaag toch eerst wel over
die ballingschap
van Gods volk…
Dat stuk lazen we niet voor niets.
Die ballingschap betekent dat het volk
is weggehaald uit het Beloofde Land.
En dat de Almachtige dat
heeft toegelaten.
Het slavenvolk
dat Hij uit Egypte
heeft bevrijd
om naar het land te gaan dat hen beloofd is,
naar het land dat hun stamvader Abraham al beloofd was, dat
vrije volk heeft getoond dat ze die vrijheid
niet aankonden. Dat ze niet uit de voeten
konden met de Tien Leefregels.
Daarom heeft de Heer toegestaan dat een ander
land, dat Assur, hen als gevangenen
naar Babylon en omstreken voerde, als slaven.
En daar hebben ze geen cent voor betaald.
Gratis arbeidskrachten dus.
Omdat die slaven ook geen cent
betaald kregen voor het werk dat ze daar moesten doen.
Zeventig jaar
duurde de Ballingschap.
Na ongeveer drie of vier generaties (ze werden niet zo
oud) zien we in het volk een andere wind waaien, een ommekeer naar de God die hun voorouders, toen ook slaven, uit
Egypte heeft bevrijd; we zien een herbronning,
een terugkeer naar de God
van Abraham,
Izaäk en Jacob.
Nu is het tijd voor verandering. Bij
het volk.
Maar ook bij God.
Kennelijk heeft het volk zijn lesje geleerd.
Het is nu tijd om te praten
over terugkeer.
Het lijkt wel alsof de Heilige
ook terug verlangt naar Zijn
volk.
Hij belooft
ze dat het zal zijn als in de tijd dat ze de Tempel in Jeruzalem betraden, om daar dicht bij Hem
te zijn.
Trek je ‘feestkleed’ aan, want in het vervolg
komt geen ongelovige, ja geen onreine meer bij jou over de vloer. Een
duidelijke verwijzing naar de tempel, naar het Heilige, waar de zegen
over het volk werd uitgesproken! Daar mochten anderen niet komen.
Maar het gaat allemaal niet zomaar.
De Heer gaat niet betalen
voor hen, als voor slaven, ze moeten opstaan,
en hun ketenen verbreken!
Keti koti!
Het is afgelopen met zitten in het stof omdat je in de rouw
bent over de verwoeste tempel!
Keer je om, bekeer je. Ga er iets aan
doen!
Laat zien dat je vrije
mensen kunt zijn.
Kom in actie!
Dan zal de Heilige
ook in actie komen, en de mensen straffen die over Zijn
volk hebben geheerst als over slaven, hen
die er beter van geworden zijn. Hij
zal Assur straffen,
zoals Hij Egypte heeft gestraft.
Babylon, de hoofdstad, wordt overwonnen
en krijgt een nieuwe heerser, die Gods
volk
toestaat om terug te gaan naar Jeruzalem, naar het Heilige
Land.
Dat gaat ook niet zonder slag of stoot… Het kost tijd.
De Heer van Hemel en aarde
heeft, zoals we zien, een brede blik in tijd
en eeuwigheid.
Ons kan het vaak niet snel genoeg
gaan.
Ik weet niet hoe het met u
is, maar ik zit me af en toe te verbijten als ik zie hoe de huidige regering
van Israël onschuldige burgers vermoordt, vrouwen en kinderen eerst.
‘Heer, doe
er eens iets aan’, roep ik dan.
‘Ze moeten toch beter weten!’
Ik ben net zo boos op hen als op Vladimir Putin, die bewust zieke
kinderen in Oekraïne laat bombarderen. In Gaza hadden we dat ook
al gezien.
En hoe zít dat dan, Heer?
Is dit misschien een deel van een plan van U om heel het beloofde land weer vrij
te maken van ongelovigen,
om het een heilig land
te maken?
Of juist integendeel???
Ik snap er niets van. De tijd zal het ons leren.
Intussen zijn er – denken we – ergens nog steeds gegijzelden,
mensen die op 7 october 2023 zijn gekidnapt uit Israël. Mensen
van wie we niets weten,
mensen
die zelf ook niet weten
of er nog aan hen gedacht
wordt, of er nog wel voor hen gebeden wordt, ergens…
Mensen die verlangen naar thuis…
Naar de voeten van de vreugdeboden,
die vrede aankondigen,
die zeggen: Het is God, die
je Koning is. Hij. De Heilige.
Hij bepaalt…
Uit en thuis. Dat is de beweging hier.
We hoorden hoe Jezus de leerlingen er twee aan twee als vreugdeboden
op uitstuurde, om het Goede Nieuws te brengen, het
Evangelie,
het nieuws dat God van ons houdt,
van ons allemaal.
Ze brengen dat nieuws niet met veel poeha en geweld, maar ze komen wel samen,
want dan is het waar. Ze zijn elkaars getuigen. Als twee mensen iets vertellen, kun
je er van op aan dat het waar is.
Overigens: als Jezus de leerlingen er op uit stuurt, gebruikt Marcus het Griekse
woord αποστελλω
(apostello), en ja, dàn worden ze apostelen!
Ze brengen het nieuws gaandeweg.
Met sandalen aan de voeten, en met een stok,
om stevig door te kunnen stappen. Er is haast bij!
Ze komen vertellen
van Gods genade, en ze zijn
zelf afhankelijk van de genade van mensen die hen onderdak en voedsel
willen geven, en die hen dan ook gehoor geven.
Als gemeente kennen wij het woord genade
wel.
In de Bijbel in Gewone Taal wordt dat nogal wollig
omschreven. De tekst die wij kennen als ‘Genade voor jullie en vrede van God,
onze vader, en van de Heer Jezus
Christus’ is daar:
‘Ik wens jullie toe
dat God, onze Vader,
en de Heer Jezus Christus goed
voor jullie zijn’.
Maar de boodschap die de leerlingen die Jezus
er op uit stuurt, moeten vertellen, komt er wel
goed in tot uiting.
God, onze Vader
in de Hemel, wil écht ook onze Vader
zijn. In tijd en eeuwigheid.
De doop is er een teken van, van twee
kanten, van ons een keuzemoment,
dat we bevestigen in
onze belijdenis,
zoals we dat straks in het Credo
deden, maar we mogen weten
dat God allang voor ons gekozen
had, al bij het plannen van de Schepping.
Ons leven heeft zin en doel, en de Heilige Geest is
onze getuige, en is Gods getuige naar ons toe.
Ze werkt energiek in ons, als we dat toelaten.
Dan werkt Zij ook mét ons, dan helpt
Zij ons in wijsheid en inzicht de goede
keuzes te maken.
Laten we vertrouwen,
en laten we God voor Zijn goedheid danken!
Amen
Muziek
Dienst van gaven en gebeden
Alles wat wij hebben, hebben wij van God
gekregen,
om door te geven, om te delen
met velen,
en er zo dubbel
van te genieten.
Ook nu en hier kunnen we gestalte geven aan dat
delen: in de collecte.
Na het gebed over de gaven
zingen we: uit Tegen het Duister van Sytze de Vries nr. 85: 5 en
6 melodie NL282
Maar nu de Collecte
1. Voor het onderhoudsfonds in de eigen gemeente.
2. Voor een diaconaal project
Gebed over de gaven
Wij mochten geld bijeenbrengen
voor anderen, opdat het wereldwijd een zegen
mag zijn voor mensen, en zodat het is tot eer
van Gods Naam,
Laat het dan ook een offer
mogen zijn, dat onze dankbaarheid en liefde
voor God en mensen uitdrukt, opdat ook wij
gezegend mogen zijn,
omwille van Jezus
Christus, onze Heer. Amen.
We zingen over Gods goedgeefsheid…
Sytze de Vries Tegen het donker 85: 5 en 6
6. En roep ik om gehoor, -
dankzij de adem van Uw Geest
weet ik hoe Gij mijn leven leest,
mijn naam noemt en bewaart
en mijn gebed verwoordt.
Ga dan heen in de vrede Gods
die elk verstand te boven gaat.
Zegen:
De Heer
zal u zegenen en bewaren.
De Heer wil uw vreugde zijn in alle zorg en pijn.
De Heer is u nabij,
ja zeer nabij.
Zo zegent
u
† de Vader,
de Zoon, de Heilige
Geest -
van nu aan tot in eeuwigheid.
Amen.
Amenlied: 413: 1 en 2