Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 1
van de Voorbereiding, 10 november 2024
in de Lutherse kerk te Utrecht .
Voorzang: Femke Stock en Martijn Smit
Orgel: Diederik Blankensteijn
Lector en Ambtsdrager Harrie Vos
Voorbereiding
Stilte
Klokgelui
Orgelspel César Franck (1822-1890), Prélude (uit Prélude, Fugue et
Variation)
Wij zijn hier aanwezig in de Naam
van de Vader
en de Zoon
en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Die trouw houdt tot in eeuwigheid
en niet loslaat het werk van Zijn handen.
Gebed van toenadering
Goede God,
wij vertrouwen
op Uw
Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U
voor allen die daar toe niet in staat zijn.
Lieve God,
Uw genade
is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen
wij, als wij vragen om vergeving,
als wij U
vragen
om al wat ons aan zorgen en vragen,
aan verdriet
en onrust aankleeft, van ons weg
te nemen,
opdat wij U
in alle vrijheid
als Uw
kinderen kunnen aanbidden.
Heer,
vergeef
ons al wat wij misdeden
opdat wij weer in vrede leven.
Amen.
Zo lief
had God deze wereld, dat Hij
Zijn eniggeboren
Zoon
gegeven
heeft, opdat ieder die in Hem
gelooft
aan het verderf
ontkomt, en eeuwig leven
hebben mag!
Introïtus 1e Zondag van de Voleinding.
De introïtus voor deze 1e Zondag van de Voleinding wordt voor ons
gezongen, daarna lezen wij samen delen van psalm 85 hardop, en zingen we samen
de introïtus.
Voorzang: antifoon
Gemeente:
Psalm + antifoon
2. U bent uw land genadig geweest, Heer,
U keerde het lot van Jakob ten goede,
5. God, onze helper, keer tot ons terug,
onderdruk uw afschuw van ons.
10 Voor wie Hem eren is zijn hulp nabij:
zijn glorie komt wonen in ons land,
13 De Heer geeft al het goede:
ons land zal vruchten geven.
Laten
we de Heer
aanroepen om ontferming
met de nood
van deze wereld, - die is groot – onrust en geweld in binnen- en buitenland
verontrusten ons, en die leggen we nu in de handen van de Aanwezige,
maar laten wij juist dan ook Zijn Naam
prijzen,
omdat we weten en vertrouwen dat er aan Zijn barmhartigheid
geen einde komt!
Zondagsgebed:
Zondagsgebed
Goede God, Aanwezige,
Eeuwige, die boven alle machten en krachten verheven bent,
die ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd hebt,
waarin gerechtigheid heerst, U
bidden wij:
Leid ons in Uw
Geest, opdat wij de Toekomst van en met Uw
Zoon verwachten, en leven in heiligheid,
Hem
tegemoet.
Dat vragen wij U
door Jezus Christus,
onze Heer,
die met U
en Uw
Geest
leeft en regeert, nu en tot in eeuwigheid.
Amen.
Lezing uit het Eerste Testament: Leviticus 19: 1 – 2, 9-18.
Uit Leviticus lezen we niet zo vaak. Het boek is voor
de geestelijke stand bedoeld, Levieten en priesters. Het tweede deel van het
boek Leviticus spreekt over de heiligheid van de Heer zelf, en wel als toonbeeld
voor de heiligheid van de mens. De Levitische wetten hebben waarschijnlijk pas
na de ballingschap hun definitieve vorm gekregen. Het oudste geschreven gedeelte
schijnt de zogenaamde heiligheidswet (17-26) te zijn, waarvan een van de
belangrijkste sleutelzinnen is: `Wees heilig, want Ik, de Heer, ben heilig.'
En daarmee begint onze lezing dan ook.
1 De Aanwezige
zei tegen Mozes:
2 "Spreek tegen héél de gemeenschap
van Israël: en zeg: "Wees heilig,
want Ik,
de Aanwezige,
jullie God,
ben Heilig."
…
9. Wanneer je de (graan)oogst van jullie land binnenhaalt, oogst dan niet
helemaal tot aan de rand van de akker, en raap wat er van je oogst blijft liggen
niet bijeen.
10 En wat betreft je wijngaard, pak niet en raap niet op wat van je oogst (op de
grond van) je wijngaard is gevallen, maar laat het liggen voor de
armen en de vreemdelingen.
Ik
ben de Aanwezige,
jullie God.
11 Jullie zullen niet stelen, niet liegen en je volksgenoot
niet bedriegen.
12 Jullie zullen geen valse eed afleggen op Mijn
Naam, want daarmee ontwijd je de Naam van je God.
Ik
ben de Aanwezige.
13 Jullie zullen je naaste
niet tekort doen, of beroven.
Je zult het loon van een dagloner niet tot de (volgende) morgen vasthouden.
14 Je zult een dove
niet uitvloeken, en geen obstakel plaatsen (voor de voeten)
van een blinde. Maar je zult respect hebben voor je God.
Ik
ben de Aanwezige.
15 Jullie
zullen geen onrecht doen wanneer je rechtspreekt. Trek kwetsbare
(mensen) niet voor en zet machthebbers niet op een voetstuk. Spreek rechtvaardig
recht over je volksgenoten.
16 Je zult geen lasterpraat over mensen
van je volk rond strooien en je zult het
leven van je naaste
niet in gevaar brengen. Ik
ben de Aanwezige.
17 Wees niet haatdragend tegen je broeder in je hart. Maak geen ruzie met
een volksgenoot
en laad niet een schuld op je om zijnentwille.
18 Je zult geen wraakzucht of wrok koesteren tegen
mensen van je volk, maar je zult je naaste
liefhebben
als jezelf.
Ik
ben de Aanwezige.
Woord van de Heer.
Wij danken God.
Graduale lied: 281:2,3,7,8,10. 1 (allen), 2
(voorzang), 3 en 7 (allen), 8 (voorzang), 10 (allen)
Epistellezing:
Hebreeën 9:11 – 14
Voorafgaand: de beschrijving van de Tabernakel in de woestijn,
(Voorhof, het Heilige (het eerste deel van de tent) en het Allerheiligste, waar
alleen de Hogepriester eens per jaar binnen mag komen om te offeren voor de
zonden van het volk en ze zo af te kopen voor dat jaar, nadat hij eerst voor
zijn eigen zonden geofferd heeft) en er was een beschrijving van het
eerdere Verbond dat, door de belofte en later de komst van het nieuwe
Verbond in Christus, verouderd is geraakt.
Nu is er een nieuwe situatie, met een nieuwe Hogepriester, die Zelf
perfect is… En dat is:
11 Christus,
die is aangetreden als Hogepriester
van al het goede dat gebeurd is: Hij
die (heenging) door een indrukwekkender en volmaakter Tabernakel
– niet door mensenhanden gemaakt en niet behorend tot
onze schepping
– (Hij)
die
12 niet door het bloed
van bokken en jonge stieren, maar door Zijn
eigen bloed,
voor eens en altijd het Heiligdom
(het Allerheiligste)(de Hemel) is binnen gegaan, (en Zich
daar) een eeuwige afkoopsom verwierf.
13 Want als zij, die onrein
zijn, al worden gereinigd
en geheiligd,
wanneer ze besprenkeld worden met het bloed
van bokken en stieren of bestrooid met de as van een vaars (jonge koe),
14 hoeveel effectiever
zal dan het bloed van
Christus,
die zichzelf dankzij de eeuwige Geest
aan God
heeft kunnen opdragen als offer
zonder smet, ons geweten dan wel
niet reinigen
van dodelijke daden, (en het heiligen)
voor de dienst aan de levende God?
Woord van de Heer.
Wij danken God.
Zondagslied Lied: 641
Halleluja.
Het Evangelie wordt gelezen uit Marcus 12.
Allen gaan staan
Het Heilig Evangelie vinden we bij: Marcus 12: 28 – 34
Het loopt tegen het eind van Jezus’ optreden in Jeruzalem. De geestelijke
overheid probeert Hem via allerlei trucjes onderuit te halen, en Hem dingen te
laten doen en zeggen, waardoor ze Hem gevangen kunnen laten nemen door de
Romeinen, of door hun eigen garde. Het lukt hen niet. De Heer is ze te slim af.
28 Een van de Schriftgeleerden die naar hen geluisterd
had terwijl ze discussieerden, en
gemerkt had dat Hij
hun correct had geantwoord,
kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste
gebod?’
29 Jezus
antwoordde: "Het voornaamste is: ‘Luister,
Israël!
De Heer,
onze God,
is de enige Heer;
30 heb de Heer,
uw God,
lief
met heel uw hart
en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.’
31 En daarna komt dit: ‘Heb uw naaste
lief
als uzelf.’
Er zijn geen geboden belangrijker dan deze."
32 De Schriftgeleerde zei tegen Hem:
‘Inderdaad, Meester, wat U
zegt is waar:
Hij
alleen is God
en er is geen andere god dan Hij,
33 en Hem
liefhebben met heel ons hart
en met heel ons inzicht
en met heel onze kracht, en onze naaste
liefhebben
als onszelf, betekent veel meer
dan alle brandoffers en andere offers.’
34 Jezus
vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: "U bent niet ver
van het koninkrijk van God."
En niemand durfde Hem
nog een vraag te stellen.
Tot hier toe de lezing.
Zalig die het Woord van
God horen en er gehoor aan geven!
Credo: In antwoord op Gods
Woord willen wij samen ons geloof
uitzingen met
de klassieke woorden in uw boekje.
(Gezongen
apostolische geloofsbelijdenis.)
Preek
Genade
zij u en vrede van God onze
Vader en van Jezus
Christus,
onze
Heer,
door de Heilige Geest.
"Wees heilig,
want Ik
ben Heilig!"
Dat laat de Aanwezige,
die ook hier Aanwezig is, door Mozes
aan héél het volk
zeggen.
En ook hier en nu, aan ons allemaal.
(En aan u die via de lifestream meekijkt, u hoort er ook helemaal bij!)
Wees heilig.
Dat is me nogal wat! Er wordt veel van ons gevraagd, geëist, verwacht…
Maar er is een reden voor, en die wordt gegeven:
"Want Ik
ben Heilig!"
De Heilige
God
hééft iets met Zijn
volk, en via Jezus
ook met ons…
Er is ooit een verbond gesloten, en dat betekent dat je over en
weer iets van elkaar mag verwachten.
Iets zeg ik? Heel veel zelfs! Veiligheid.
Er is een plek beloofd, een eigen plek. Op aarde.
Voor het Volk
dat afstamde van Abraham,
Izaäk en Jacob,
voor de Israëlieten,
was dat het Beloofde land. Voor ons is dat heel de
aarde, want wáár we ook zijn, daar is de Aanwezige
Zelf,
en ons is ook een plek hierna beloofd, daar waar het licht helderder
is, de kleuren
mooier, en waar de Liefde
met een hoofdletter wordt geschreven.
Een plek, een situatie, waar alle tranen
al zijn afgedroogd, en waar pijn
en eenzaamheid
woorden zonder waarde zijn, omdat pijn en eenzaamheid
er niet meer gevonden worden.
Bij dat eeuwige feest wordt de Heer
door de engelenkoren toegezongen met ‘Heilig,
heilig,
heilig,
hemel en aarde zijn vol van Uw
Heerlijkheid!’
En díe hoogheerlijke Heiligheid
wilde een Verbond met ons mensen aangaan. Dat ís nogal wat!!!
In de oeroude tijden werd zo’n verbond heel plechtig gesloten.
Beide partijen stonden tegenover elkaar, tussen hen in werden er offers
gebracht.
Dieren werden geslacht,
en beide partijen zeiden: ‘Zo mag het mij ook vergaan,
als ik me niet houd aan de regels van dit verbond. Als ik me niet houd
aan deze afspraken ben ik dit leven niet waard!’
U begrijpt dat het een heel belangrijk moment was! Daar kunnen we niet
te licht over denken!
Leviticus
staat vol met regels waar de priesters, de levieten, en
daarmee het volk,
zich aan te houden hadden.
Het waren heldere regels.
De Tien Leefregels, de basisregels, die Jezus
ook aanhaalt, beginnen met: "Luister, Israël.
De Heer
onze God
is één. Hij
is een unieke God."
En daar heeft dat heilig ook mee te maken.
Heilig
is anders, beter, apart, uniek!
Niemand, geen krachten en machten, niets is als onze God.
Hij
steekt met hoofd en schouders boven alles en allen uit.
Hij
is apart. Hij is anders, beter en oneindig veel meer dan andere ‘goden’,
machten en krachten…
Dát betekent Zijn
‘Heilig’!
En Hij
geeft Zich
niet af met personen
en volkeren
die daar niet bij willen passen.
Van Zijn
volk
mag Hij
dus verwachten, dat ze ook heilig zijn. Hij
hoeft het niet te eisen: het spreekt vanzelf. Niet: jullie moeten dit doen en
dat laten, maar: jullie zullen (natuurlijk) dit doen en dat laten.
Wat betekent dat dan in ons geval?
Dat betekent dat we bewust kiezen voor Hem.
En dan niet in een relatie van angstige
gehoorzaamheid,
want het gaat wél om een relatie!!!
Dat allereerst!
Het gaat om een relatie in liefde.
Van twee kanten.
Als je om iemand geeft, als je van iemand houdt, dan doe je
en dan laat je dingen om die ander, en dat doe je en laat
je dan met liefde.
Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt, omdat je daarvoor
kiest. Het komt van binnen uit!
In díé zin mag de Aanwezige
verwachten en hopen dat wij anders zijn dan Jan-met-de-pet, en Truus en
Anja van de overkant. Mensen in de wereld…
Geen heilige boontjes, maar mensen die anders tegen het leven en
de mensen aankijken!
Heilig betekent van mensen:
‘anders’ en apart gezet, en vooral: toegewijd aan God.
En als je zo leeft, dan spreken die regels eigenlijk vanzelf.
De regels in Leviticus, en in andere stukken van de Bijbel,
zijn vooral geheugensteuntjes, het zijn hulpjes, voor speciale situaties…
Je zou het zelf kunnen bedenken, maar voor het gemak, en voor onze
gemoedsrust, zijn ze voor-geschreven en opgeschreven. Makkelijk
dus!
Wij
gaan God
ter harte, en Hij
wil het ons makkelijk en mogelijk maken om goed te leven.
Dat wij er soms een potje van maken is onze eigen schuld. Van hoog
tot laag!
Jezus
verwijt
het de kerkelijke leiders van Zijn
tijd ook vaak dat ze in hun eigen striktheid verstrikt
zijn, en dat ze het Gods
volk moeilijker
maken dan Gods
bedoeling was, en dat ze de mensen lasten
opleggen, die ze zelf niet willen dragen.
Het gaat er Jezus
om dat we met heel ons hart
en heel ons wezen gericht zijn op die Ander,
die Geliefde,
de Heilige God.
De Aanwezige.
En dat die liefde
voor God
gestalte krijgt in onze liefde voor de ander-naast-ons.
Die net zo geliefd is door de Schepper als wij zelf.
Vandaar dat Jezus
zegt: "Het voornaamste is: ‘Luister,
Israël!
Luister,
Utrecht!
De Heer,
onze God,
is de enige Heer;
heb de Heer,
uw God,
lief
met heel uw hart
en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.’
En daarna komt dit: ‘Heb uw naaste
lief
als uzelf.’
Er zijn geen geboden belangrijker dan deze."
Jammer genoeg kwam er de klad
in de relatie, wij mensen
hebben daar een handje van.
Andere dingen, andere culturen, andere goden,
drongen en dringen zich óp om onze aandacht.
Wij
zijn daar níet anders en beter in dan de Israëlieten
van lang geleden. (En van nu?)
Het land bleef, maar zij werden toen weggevoerd
in Ballingschap. Toen ze terug mochten ging het een tijdje goed, maar… helaas.
En tóch heeft de Heilige
de handen niet voorgoed van hen afgetrokken. Er was altijd
de belofte
van herstel. Van verlossing. Er zou ooit een bijzondere persoon
komen, een gezalfde, een Messias.
Hij
zou de relatie herstellen, ook al had het volk
zich niet aan de afspraken gehouden.
God
liet ze niet vallen. Hij
laat ons ook niet vallen!
Ruim 2000 jaar geleden heeft de Heilige
die belofte vervuld. Velen hebben die Verlosser herkend in Jezus;
vaak niet meteen, de Heilige
Geest heeft daar een woordje in mee
moeten spreken, en anderen wachten nog steeds op die Messias.
Helaas.
Wij
staan, God
zij gedankt, in de traditie van hen die in Jezus
de vervulling van Gods
beloften hebben gezien. De apostelen,
de vroege kerk, broeder Maarten,
onze ouders en voorgang(st)ers…
Zij hebben het ons geleerd…
Wat zijn we bevoorrecht!
Het zijn Kruis en graf en opstanding en Hemelvaart die ons vertellen en laten
zien hoe Jezus de
tocht door de stad en de voorhof aflegde om in het Hemelse Heilige der Heilige Zijn
leven voor ons allen aan Gods
voeten te leggen. Een geheim van Liefde
dat groter is dan wij kunnen begrijpen.
Wij hoeven het ook niet te begrijpen. Maar wij mogen wél in Zijn
voetstappen leven in zorg voor de naaste, de zuster, de broeder die ons in
elkaar geschonken zijn.
"Heb de Heer,
uw God,
lief
met heel uw hart
en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.’
En daarna komt dit: ‘Heb uw naaste
lief
als uzelf.’
Er zijn geen geboden belangrijker dan deze."
Heb jezelf lief als een bemind schepsel van God,
en leef daar naar.
Dan kun je van je naaste houden als van jezelf.
Wij hoeven het niet alleen te doen.
Gods
Woord mogen we openslaan, en naar Gods
Geest
mogen we luisteren. Zij
is er altijd voor ons, als we Haar
dat maar vragen.
Amen, ja, amen!
Muziek César Franck (1822-1890), Fugue (uit
Prélude, Fugue et Variation)
Dienst van gaven en gebeden
Afkondigingen
De wereld is wijd en Gods goedheid is groot;
vanuit ons aandeel mogen wij helpen en delen,
nu in de collecte, straks in ons leven van alledag weer op allerlei andere
manieren.
Na het gebed over de gaven zingen wij: lied 818
Collecte
1. Voor het werk in de eigen gemeente
2. Voor Sint Maarten
Bij Geef om je stad geloven we dat
iedereen moet kunnen deelnemen aan onze samenleving. Bij ons draait het allemaal
om het versterken van de gemeenschap en het bieden van een helpende hand aan hen
die het nodig hebben. Geef om je stad doneert 100% van alle donaties naar het
door jou gekozen doel. Samen kunnen we Utrecht nog mooier maken. Doe
vandaag nog mee en draag bij aan een stad waar iedereen kan schitteren. We
hebben twee vaste doelen: Stichting
Noodhulp Utrecht en de Sint
Maarten Parade. Daarnaast kiezen we
jaarlijks een nieuw doel om in dat jaar geld voor in te zamelen. Dit jaar is dat
Het Grote Utrecht Stadsdiner.
Muziek intussen: J.S. Bach, duet uit de cantate BWV 192
Der ewig reiche Gott woll uns bei unserm Leben
ein immer fröhlich Herz und edlen Frieden geben
und uns in seiner Gnad erhalten fort und fort
und uns aus aller Not erlösen hier und dort.
De eeuwig rijke God moge ons reeds in dit leven
een vrij en vrolijk hart en milde vrede geven.
Die uit genade ons behoudt te allen tijd,
is hier en overal een helper die bevrijdt.
Gebed over de gaven
Lieve God,
U
gaf Uzelf
aan ons.
wij bieden U
ons eigen leven aan.
neem
het, zoals U
ons geld aanneemt.
dat het dienstig
mag zijn voor U.
In de geest van Jezus
- die ons voorging.
Amen.
Lied 818 (1 voorzang; 2 allen)
Voorbeden:
Laten we danken en bidden:
Grote God, Heilige Heer van tijd en eeuwigheid,
Met grote eerbied komen we bij U, om U te danken dat U ons, mensen, niet los
hebt willen laten.
Wij danken U, dat Uw Liefde en genade altijd groter zullen zijn en blijven dan
onze eigengereidheid, onze kleingeestigheid en onze angsten.
Wij danken U voor Jezus, onze Hogepriester in eeuwigheid, en voor Uw beloften,
waarop we mogen bouwen.
In dat vertrouwen vragen we om vergeving voor alles waarin wij als gemeente, en
als mensen daarin, tekort geschoten zijn in liefde en verbondenheid, in respect
en in heiligheid.
En wij smeken om de hulp van de Heilige Geest, om ons de weg te wijzen, de
woorden te geven, en het geloof dat ook wij kunnen liefhebben, zoals U het van
ons verwacht.
Wij bidden U:
Trouwe God, die ons generaties
lang hebt verdragen en gedragen, wij danken U voor Uw Woord, voor Jezus, voor de
apostelen en de mensen die ons zijn voorgegaan.
Help ons dan als wij proberen Uw woorden, Uw liefde en trouw, door te geven van
generatie op generatie. Gisteravond gaven we zo in Utrecht het licht door. Biru
herinnert ons er vandaag aan.
Moge dit beeld ons moed geven om net zo trouw te zijn als de hond destijds was,
in weer en wind.
Wij bidden U:
Barmhartige God, Leeuw van Juda,
Heilige en Liefdevolle, we komen bij U met lege handen als wij denken aan Uw
volk. Gisteren herdachten we de Kristallnacht… maar gisteren zagen we ook
de beelden van het geweld in Amsterdam… Vergeef ons.
Velen schamen zich, als we beelden zien van verwoeste huizen en verwoeste
levens, in Uw Heilig land ooit, maar dat zien we ook in Afrika en Oekraïne, en
ons eigen land is ook niet vrij van geweld. We weten niet hoe wij er om moeten
gaan, we weten niet wat we nog mogen vragen en bidden. Help ons om zelf mensen
van vrede te zijn, daar naar te streven. In ons eigen leven, maar ook binnen de
gemeente, en als gemeente. Leid ons in dit alles door Uw Geest van Liefde, en
wees ons allen genadig. Wees in Uw genade ook bij de slachtoffers van oorlog en
(natuur)geweld, bij de vele vluchtelingen, en bij hen die snakken naar eten en
drinken en onderdak.
Wij bidden U:
Goede
God, wij danken U voor dit Godshuis, voor deze gemeente, Uw volk, onze broeders
en zusters, want zo hebt U ons aan elkaar geschonken.
Help ons met liefde en verstand met hen en met deze wereld om te gaan.
Wij bidden U voor de zieken in ons midden, wij denken speciaal aan hen die voor
belangrijke medische onderzoeken en keuzes staan... We zijn dankbaar dat Gerrit
vandaag in ons midden is, en we bidden voor hem en Cees voor doorgaande heling
en genezing, als het mogelijk is.
En daarmee bidden we U ook voor alle mensen in de zorg, op welke plek zij dan
ook U en de naaste mogen dienen. Sterk hen, stuur hen, zegen hen.
Wij bidden voor de Joodse gemeenschap in Nederland, voor de kinderen in Gaza, en
we danken U voor Erris en Heleen die gisteren hun 60 jarig huwelijk mochten
vieren
In de stilte van dit moment bidden we voor al die mensen die op ons hart liggen,
die ons dierbaar zijn, wees hen allen zeer nabij
Wij bidden U:
Met Jezus, die het ons
leerde, zeggen wij:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd, Uw Rijk kome.
Uw Wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op aarde;
geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking.
maar verlos ons van het kwade.
Allen gaan staan
Slotlied
: 416: 1-4
Heenzending
Zegen:
De Aanwezige
zegent ons,
Hij
houdt ons in Zijn
hoede,
genadig
is Hij
het licht van ons leven,
zo maar, voor niets....
Hij
ziet ons voor onschuldig aan,
schenkt ons leven en welzijn.
Omdat Hij
van ons houdt.
† Zo zijn we dan gezegende mensen,
in de Naam
van de Vader
en de Zoon
en de Heilige Geest.
Amen
Fugue et Variation)
Hierna dronken we feestelijk koffie en thee, onder het genot van appeltaart en koekjes.