PROTESTANTSE
GEMEENTE SOESTERBERG
Zondag
16 oktober 2011
PROTESTANTSE GEMEENTE SOESTERBERG
Zondag 16 oktober 2011 - Vredekerk
Voorganger: Mw. G.A. Voerman (Utrecht)
Organist: André Verheus Ouderling: Lieneke Epping Diaken: Cobie Smit
Koster: Izak Cinjee
Er is crèche voor kinderen tot 4 j. Voor kinderen van 4 - 12 j. is er kinderkring.
- Abrona Om 10.30 uur is er een kerkdienst op Abrona, een instelling voor mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking. De kerkenraad van onze gemeente is hierin vertegenwoordigd door Cocky Bisschop.
- Detentie-centrum
Kamp van Zeist. Deze morgen vindt er ook weer een aantal kerkdiensten plaats in het detentiecentrum "Kamp van Zeist" in Soesterberg. Zoals iedere zondag, zijn daar ook vandaag weer vrijwilligers uit onze en andere gemeenten actief.
Orde van dienst zondag 16 oktober 2011
Voorbereiding
Orgelspel
Kerkklok luidt STILTE in als voorbereiding op de dienst
Binnenkomst kerkenraad en voorgangster
Gemeente gaat staan voor het
Drempelgebed, door de ouderling van dienst
Aanvangslied: Psalm 118: 1 en 5
(Ondertussen ontsteekt een kind het licht van de Paaskaars)
Votum en groet
Voorg. : Onze hulp is in naam van de Heer
Gem. : Die hemel en aarde gemaakt heeft
Voorg. : De Heer zal met u zijn
Gem. : De Heer zal u bewaren.
Voorg. : Genade en vrede, liefde en goedheid van God, voor u allen.
Gem. : Amen
Klein glorialied
Kyriegebed
Goede God, wij vertrouwen op Uw Woord,
daarom zijn wij hierheen gekomen.
Wij bidden U voor allen die daar toe niet in staat zijn.
Wij bidden U voor héél deze wereld, die van U niet weet of niet weten wil.
Voor alle Christenen die worden vervolgd om hun geloof, èn voor allen die hen vervolgen. Zo bidden
wij zingend: Heer, ontferm U. 3x
Lieve God, Uw genade is groter dan ons tekortschieten.
Daarop vertrouwen wij, als wij vragen om vergeving,
als wij U vragen om alles wat ons aan zorgen en vragen, aan verdriet en onrust hindert, van ons weg te nemen,
opdat wij U in alle vrijheid als Uw kinderen kunnen aanbidden en danken. Zo bidden
wij zingend: Heer, ontferm U. 3x
Heer, vergeef ons al wat wij misdeden
en laat ons weer in vrede leven!
Zingend: Heer, ontferm U. 3x
Glorialied: TussenTijds 89 = Lied 306 het refrein:
Kinderen in het midden
De kinderen gaan naar hun eigen ruimte Onderwijl zingen we twee maal "Licht van
Pasen, zondagslicht" = Lied 290
Dienst van het Woord
Gebed bij de opening van het Woord.
Laten wij bidden:
Heer, die met Mozes sprak van mond tot mond,
die door Uw Geest sprak via de profeten,
die in Jezus Uw Levend Woord in ons midden zond,
laat nu Uw Geest ons hart openen voor Uw woord,
voor Uw verlangen, voor Uw liefde.
Door Jezus Christus, onze Heer. Amen.
Eerste schriftlezing: Jesaja 5 : 1 - 7
Het is een lied dat zingt van Gods liefde voor Israël, voor het land en voor het volk.
Dat is het eerste couplet. De eerste stem.
Maar als het loflied eindigt in een klacht, neemt een andere stem het lied over, en dan wordt de toon niet meer lieflijk, maar grimmig.
Als laatste krijg je een derde stem, of is het de eerste?
Een stem die commentaar geeft, en uitleg…
Luister maar…
I
1. "Laat mij eens zingen van mijn liefste, een lied
van mijn lief, en zijn wijngaard....
Een wijngaard heeft er mijn liefste, op een helling,
de vruchtbaarheid zèlve...
2. Uit groef hij die, en de stenen: hij smeet
ze er uit,
en hij heeft hem beplant met prima wijn.
Ja, hij bouwde een wachttoren, mídden er in,
en ook hieuw hij een wijnpers daar
in uit.
En hij wachtte vol vertrouwen tot die volle druiventrossen gaf -
maar… stinkende druiven waren het die hij gaf!"
....
II
3. "Nu dan, inwoner van Jeruzalem, en
man van Juda, spreek toch recht tussen Mij en Mijn wijngaard!
4. Wat valt er nog te doen aan Mijn wijngaard,
dat Ik er nog niet aan heb
gedaan?
Op wat voor grond ben Ik er van uitgegaan
dat hij volle trossen zou geven, terwijl hij stínkende druiven gaf?"
'???'
………
5. "Nu dan, nu wil Ik jullie eens laten horen wat Ik met Mijn wijngaard doe:
wéghalen z’n heg, zodat
hij er aan kapot gaat!
afbreken z’n muur, zodat
hij onder de voet wordt gelopen!
6. Rampzalig zal Ik ‘m maken...
Er wordt niet meer gesnoeid, er
wordt niet meer geharkt, zodat
doren en distel ópschieten zal,
en de donkere wolken zal ik verbieden
er regen op te laten stromen....."
De
lezing:
Het is in
de laatste week van Zijn leven op aarde.
Jezus wordt door de overheden aangevallen op Zijn doen en laten.
Waar haalt Hij de bevoegdheid vandaan? Hij antwoordt
niet direct,
maar via gelijkenissen.
Eerst vertelt Hij die van
een Vader die tegen Zijn beide zoons zegt: ga vandaag in de wijngaard werken.
De éne zoon zegt ja,
maar hij gaat niet. De andere zoon zegt nee,
maar gaat toch. Zo doet hij de wil van zijn vader.
En daar
gaat het om!
33 Luister naar een andere
gelijkenis.
Er was eens een landheer die een wijngaard
aanlegde en hem omheinde. Hij
groef er een kuil voor de wijnpers
en bouwde een uitkijktoren. Toen
verpachtte hij hem aan
wijnbouwers en
ging op reis.
34 Tegen de tijd van de druivenoogst
stuurde hij zijn knechten naar de
wijnbouwers om zijn vruchten in ontvangst te nemen. (Dat
was de pachtprijs.)
35 Maar de wijnbouwers
grepen de knechten,
ze mishandelden er een,
doodden
een ander en stenigden een derde.
36 Daarna stuurde de
landheer andere knechten, een grotere
groep dan eerst, maar met hen
deden ze hetzelfde.
37 Ten
slotte stuurde hij zijn zoon
naar hen toe, met de gedachte: Voor
mijn zoon zullen ze wel ontzag
hebben.
38 Toen
de wijnbouwers de zóón zagen, zeiden ze onder elkaar: “Dat
is de erfgenaam! Kom op, laten we hem doden
en zó zijn erfenis opstrijken, ” (recht)
39 en ze grepen hem vàst,
gooiden hem de wijngaard uit en doodden
hem.
40 Wanneer nu de eigenaar
van de wijngaard
komt, wat moet hij dan met die wijnbouwers
doen?’
41 Ze
antwoordden: ‘De onmensen! Laat hij
ze op een mensonwaardige manier ombrengen
en de wijngaard
verpachten aan andere
wijnbouwers, die de vruchten wel
aan hem afdragen wanneer het daar de tijd
voor is.’
42 Daarop
zei Jezus tegen hen:
‘Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen:
“De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer
is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
43 Daarom zeg ik u: het koninkrijk
van God zal u
worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk
dat het wel vrucht
laat dragen.
Tot hiertoe de lezing.
Wij danken God om Zijn
levenswoord.
Ons lied is gezang
265: 1, 9 waarin we zingen van diezelfde wijngaard, maar dan in het licht van
Gods liefde.
= Lied 737
Preek
Genade zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus, onze Heer, door de Heilige Geest.
Lieve gemeente,
zusters en broeders…
Broeders en zusters van elkaar,
als Gods kinderen, maar ook
zusters en broeders van Jezus onze Heer.
Vandaag spraken onze lezingen over de wijngaard die God heeft geplant. Van Zijn verwachtingen,
en hoe het wel eens tegenvalt. Hoe
het eigenlijk bijna altijd tegenvalt.
Vandaag ook is het Micha-zondag, en in veel
kerken wordt nu gesproken over gerechtigheid.
Dit naar aanleiding van Micha 6:8:
Er is jou,
mens, gezegd wat goed is,
je weet
wat de HEER van je wil:
niets
anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je
God.
‘De
profeet Micha noemt in één adem trouw zijn, recht doen én leven in gehoorzame en liefdevolle omgang met God.
Deze drie elementen horen onverbrekelijk
bij elkaar. Onze Heer, Jezus Christus, heeft dat mogelijk gemaakt en ons
voorgeleefd.
In dit besef,
en overtuigd van de bevrijdende oproep en kracht van het Evangelie van Jezus
Christus, verbinden zich wereldwijd allerlei kerken,
christelijke organisaties en
(groepen) christenen opnieuw
aan de drie principes van Micha 6:8. (Trouw, gerechtigheid, gehoorzaamheid uit liefde.)
En dan niet als een eenmalig gebeuren,
maar als een groeiende gezindheid
van het hart en gerichtheid van ons handelen.
Armoede en onrecht staan centraal tijdens de
samenkomsten in veel Nederlandse kerken.
Omdat kerken
geloven in recht.’ Zo zeggen ze het.
In de lezingen die wij vanmorgen te horen kregen, hebben we het niet over armoede,
misschien wel over geestelijke armoede, maar daar is zeker sprake van de gerechtigheid, die God van ons verwacht. Niet eenmalig,
als een stunt, als een Grote Daad,
(met hoofdletters) maar als een dagelijkse
discipline, waarbij we het belang van God en van de ander
laten voorgaan vóór ons eigen
belang.
Zo te leven in een bewuste liefdevolle trouw aan God en aan de naaste,
dàt maakt je nederig.
En daar is niets mis mee.
Dan leg je uit vrije wil je eigen belang, je eigen ego,
terzijde, om in dienst van God en de naaste
te staan.
Nee, dat valt niet
altijd mee, want je moet er telkens
weer bij nadenken. Alert zijn.
Maar het is wel een
waardevolle manier van leven,
ook al roepen allerlei psychologen
dat we vooral voor ons zelf moeten kiezen. Dat is prima, maar het hoeft
niet ten koste te gaan van anderen.
We zijn als mens geschapen om bewust
te leven, om ons verstand te gebruiken, om te kiezen.
Je kunt ook voor anderen kiezen,
zoals ouders vaak voor hun kinderen kiezen, en zichzelf een aantal jaren op het
tweede plan zetten. Zo zijn wij God dank vrij om er voor te kiezen Gods wil te doen…
Want daar hoopt Hij wél op.
Hij rekent er op, bij Zijn
kinderen...
Hier in dit land zijn we vrij. Nu nog wel.
Maar meer en meer wordt onze vrijheid van
Godsdienst bedreigd. Niet door anders
gelovigen, maar door ongelovigen, die de wortels van onze samenleving
aantasten door het hier en nu, het
snelle geluk, het genot,
het Ik, heilig te
verklaren.
Stinkende druiven zijn dat in Gods ogen, ondanks het vele goede waarmee Hij ons heeft verwend.
Dat heeft Hij niet aan ons verdiend.
Als we nog eens kijken naar de lezingen,
dan zien we dat Jezus aanknoopt bij het lied van de wijngaard.
Het lied waarin Iemand, ik denk: de Heilige Geest, zingt
over het Scheppingswerk van de Geliefde,
van God. Bezingt hoe God iets heel moois
heeft gemaakt, daar moeite voor
heeft gedaan…
Hij verwachtte daar terecht, zou je denken, goede vruchten van…
Als je een eerste klas wijnstok plant, dan verwàcht je
toch dat die prima druiven zal geven.
Maar de oogst is waardeloos.
Er zíjn wel druiven, maar ze zijn rot, ze stinken.
Het Hebreeuws gebruikt een behoorlijk sterk
woord. Je zou er je neus bij dichtknijpen.
Stínkdruiven dus.
Een grote
teleurstelling…
Een teleurstelling
die je door hoort klinken
als de verontwaardigde stem van God laat horen: "Weet je wat Ik er mee ga doen? Kapot
maken!!!
Ik wil er niets
meer mee te maken hebben… Ik laat het aan de elementen over."
Aan de vernietigende krachten van
de aarde waar God Zich níet mee bemoeit…
Dat klinkt heftig.
Wat is er aan de hand?
Wat moeten we hiervan denken?
En de Geest die alles weet, die weet
wat de Heilige God denkt en voelt, legt het uit
aan de mensen die beter hadden moeten weten.
Het gaat om Israël, om het volk, en daarom ook om het beloofde land.
De Heer, de Aanwezige heeft Zich veel moeite
gegeven om het volk uit Egypte
te halen, om het in het land te brengen, waarvan Hij ooit aan Abraham, Izaäk en Jacob had beloofd dat hún nakomelingen
daar zouden mogen wonen, indien zij Hem zouden dienen… Ze wonen in een land van melk en honing.
Vruchtbaar land. Een gezegend land.
En niet alleen dat: de Heer heeft ze onderweg, in
de woestijn, geleid, gevoed en ook opgevoed, zodat ze als een beschaafd
volk zouden kunnen samenleven.
Samenleven met Hem en met elkaar, in één vloeiende beweging, in één verband.
Hij heeft ze uitgelegd hoe je
op een goede manier kunt samenleven. In liefde en respect.
In recht en gerechtigheid.
De tien
leefregels gaf Hij al aan het begin
van de uittocht.
Die werden verder nog uitgelegd en
neergelegd in inzettingen en
voorschriften op allerlei terrein, in wetten en geboden, maar de basis is
toch: houd van je God met heel je hart en heel je verstand,
en houd van je naaste als van jezelf. Houd dan ook van jezelf.
Nu, daarmee moest je toch uit de voeten
kunnen, zou je denken. Maar zo werkt
het niet.
Mensen zien telkens weer kans
om van iets dat goed en mooi en nuttig is bedoeld ook misbruik te maken, en het
zo lelijk en slecht te maken, doordat ze alleen kijken naar het nut voor henzelf, en niet naar het nut voor allemaal samen… of naar de prijs die een ander er voor betaalt...
Wij leven nu in een super-individualistische
wereld, die de naam ‘samenleving’ niet meer verdient.
Er zijn mensen die roepen dat ze het recht,
nota bene: het récht hebben om de ander te beledigen.
(De ander heeft natuurlijk niet het recht om daar
aanstoot aan te nemen, dat begrijpt u wel.)
Maar laten we wél wezen: als je denkt dat je het
recht zou hebben om een mens te beledigen, een medemens,
die net als jijzelf geschapen is
naar het beeld van God, naar het
goede idee dat God er van had, dan denk je daarmee dus ook
dat je het recht hebt om God te beledigen.
Schokkend vind ik dat! En U waarschijnlijk ook...
Velen zal dat overigens worst zijn.
Ze geloven toch
al niet meer in Hem.
En het gevolg dat we niet meer samen
zorgen voor de zwakken in de samenleving, voor de kwetsbare mensen, kinderen,
zieken, ouderen, vluchtelingen,
maar dat het gaat om het Ik, om het hier en
nu…
Zo krijg je niet het recht,
dat de Heer mocht verwachten van een maatschappij die Hem kent,
maar bloedig onrecht. Geen gerechtigheid, maar integendeel:
het hulp-gekrijt, de schreeuw
om hulp die opklinkt van
weerloze mensen, en die niet meer gehoord lijkt te worden door iemand anders
dan door God.
In de Trouw stond maanden geleden een bittere
spotprent, waarin de vertegenwoordiger van onze regering zegt: Géén heilige
huisjes meer…
…maar heilige villa’s!
Ons volk is er op dit moment wezenlijk net
zo beroerd aan toe als Israël, op
het moment dat Jesaja het lied van de wijngaard laat horen.
Het liefelijke lied lijkt op de droomwereld waarin ze leven, maar gaat over in een waarschuwing, die duidelijk maakt hoe het kan aflopen
als ze zo doorgaan.
Er is niet naar geluisterd. Helaas.
En het volk is in ballingschap
gebracht door de bezetters. Het land werd al net zo hardhandig
vertrapt en verwoest als het volk zelf.
Wie naar God niet luisteren
wil, die moet maar voelen. Of,
zoals mijn moeder placht te zeggen:
wie zijn achterste brandt moet op de blaren
zitten.
Geen blijde boodschap dus.
Behalve… dat het een waarschuwing is.
Het is niet: zo zál het gaan, maar het verhaal vertelt ons hoe het kán gaan,
als wij niet anders gaan denken. Niet omkeren op onze levensweg.
Er is altijd ruimte om opnieuw
te beginnen.
Ook in Nederland.
God wacht op ons.
En als je kijkt
naar de dingen die deze gemeente doet,
naar de handen die U uitsteekt
naar Abrona, naar het Kamp
van Zeist, dan is het te zien, waar God serieus
wordt genomen... Laat het zo blijven!
Laten er nog meer mensen komen die
zich er voor inzetten! Meld u aan...
U steunt al door Uw dagelijks gebed!
Terug naar het Evangelie, en naar Jezus de Heer.
Jezus die, laten we dat niet
uit het oog verliezen, binnen een paar dagen zal worden gekruisigd, haalt het lied van de wijngaard aan.
Zijn luisteraars zijn niet alleen
het volk, maar ook de leiders van
het volk.
Zij kunnen en moeten weten waar het citaat uit Jesaja op slaat.
Op henzelf.
Maar natuurlijk ook op het volk dat geen kritische vragen stelt. Dat maar goed vindt, wat de leiders bedenken...
En Jezus vraagt ze: wat zou er in zo’n situatie nu
moeten gebeuren? Wat vinden jullie?
De mensen van Jeruzalem, de mannen van Juda,
ze staan niet met de mond vol tanden, zoals in Jesaja.
Soms lijkt het alsof we de dingen zelf
naar ons toe halen. Want als
kippen zonder kop roepen ze zonder
nadenken: onteigenen, weg met die lui.
Dertig jaar later, een mensenleven,
is dat dan ook wat er gebeurt met Jeruzalem. In 66.
Alsof ze het zelf hebben besteld
bij de Heer.
Hun bloed kwam over henzelf
en over hun kinderen.
Wat is dat hard, wat is dat bitter.
Moest dat nu zo?
Nee, dat was niet
de bedoeling.
Dat was nooit Gods bedoeling.
God heeft alle voorwaarden voor een meer
dan menswaardig leven aangeboden.
Hij heeft àl het mogelijke gedaan om het ons naar de zin
te maken.
Maar als mensen
leven vanuit hun onderbuik, en weigeren
hun hart en hun hersens te gebruiken, gaan er
dingen grondig mis.
Dat geldt voor Israël, dat geldt ook voor ons.
Als we niet letten op God, als we niet om ons
heen kijken en de ander niet achten, dan gaan de dingen mis.
Jezus zegt tegen Zijn toehoorders:
‘Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen:
“De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer
is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
Hij citeert daarmee psalm 118.
Ik lees u een paar verzen van deze psalm,
om het beter te begrijpen. Een pelgrimslied
dat gezongen wordt door mensen op weg naar de tempel.
19 Open voor mij de poorten van de gerechtigheid,
ik wil binnengaan
om de Heer te loven. ...
20 Dit is de poort die leidt naar de HEER,
hier gaan de rechtvaardigen binnen.
21 Ik wil u loven omdat u antwoordde
en mij de overwinning gaf.
22 De steen die de bouwers
afkeurden
is een hoeksteen
geworden.
23 Dit is het werk van de Heer,
een wonder in onze ogen.
24 Dit is de dag die de
Heer
heeft gemaakt,
laten wij juichen en ons verheugen.
25 Heer, geef ons de overwinning,
HEER, geef ons voorspoed.
26 Gezegend wie komt met de naam van de Heer.
Wij zegenen u vanuit het huis van de Heer.
(Met deze woorden werd Jezus,
de Heer, begroet bij Zijn intocht met palmpasen!!!!)
27 De Heer
is God, hij heeft ons licht gebracht.
Vier feest en ga met groene twijgen
(!)
tot aan de horens van het altaar.
28 U bent mijn God, u zal ik loven,
hoog zal ik u prijzen, mijn God.
29 Loof de Heer, want hij is goed,
eeuwig duurt zijn trouw. Halleluja!
Jezus is Zelf de hoeksteen, die door mensen, die beter
hadden moeten weten, werd afgekeurd, maar tot God tot belangrijkste steen
van het gebouw gemaakt is. De steen die de ingang
bij elkaar houdt.
Die hoeksteen is niet uit de lucht
komen vallen, want die komt uit een profetie in Jesaja 28: 14 Daarom, hoor de
woorden van de Heer, jullie spotters,
leiders van het volk van Jeruzalem.
Jullie zeiden:
‘Wij hebben een verbond gesloten met de dood,
met het dodenrijk zijn we een verdrag aangegaan.
...16 Maar dit zegt God, de Heer:
Ik leg in Sion een fundament met een uitgelezen
grondsteen, een kostbare hoeksteen.
Wie zijn vertrouwen daarop grondvest,
hoeft geen andere
toevlucht te zoeken.
Jezus zegt: Ik bén die hoeksteen.
Maar omdat jullie Mij niet geloven willen zal ook de rest van die profetie uit
Jesaja 28 in vervulling gaan, en zal jullie dit land ontnomen worden, anderen
zullen het in bezit nemen...
Dat klinkt allemaal heel triest.
Maar zoals ik net al zei: het is een waarschuwing, daar hoeft het niet bij te blijven.
Zo hoeft het niet te gaan,
want God heeft Zijn Zoon gegeven, als hoeksteen,
die de poorten
der gerechtigheid voor ons open houdt, en als kostbare
grondsteen, waarop wij ons bestaan
kunnen opbouwen.
Dubbel kostbaar, omdat die steen
is gewijd met het bloed van onze Heer aan het kruis. Heilige grond!
Inderdaad, ze hebben de Zoon niet ontzien!
Ze hebben Hem vermoord, en de wijngaard
uitgegooid. Dachten ze. Maar de erfenis ontgaat
hen.
God heeft andere
plannen met het erfdeel.
In Jezus is Hij de overwinnaar
op het dodenrijk, waar de leiders van Israël een verbond mee hadden gesloten.
In Jezus opent Hij de toegang tot de eeuwigheid als we op Hem vertrouwen..
Laten wij dan bewust leven, met dat kruis dat ons genade en vrijheid heeft gebracht in het achterhoofd.
Laten wij dankbaar
zijn voor die genade en die vrijheid,
en daarop voortbouwen, heel
ons leven.
Jezus zegt Zelf (in Johannes 15: 1) ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer...
en: 4 Blijf in Mij, dan blijf Ik in jullie.
... 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in Mij blijft en Ik in haar of hem, zal die veel vrucht dragen. ...
Hij eindigt met:
Dit draag Ik jullie op: heb elkaar lief.
De ware
erfgenamen van Gods koninkrijk, van het Hemels Jeruzalem,
zijn zij die Gods wil
doen.
Heb elkaar lief.
Amen!
Orgelspel
Wij willen God vragen om Jezus,
om de Heilige Geest in
ons leven met het zingen van het volgende lied.
TussenTijds
163 We zingen het 2x
Als alles duister is. = Lied 598
Dienst van de gaven
Voorbeden
Goede God, machtige God, lieve Vader in de hemel,
wij danken U om Uw genade.
Wij danken U, omdat U niet zegt: eigen schuld, draag de gevolgen maar, wanneer
wij een puinhoop van het leven hebben gemaakt, maar dat U ruimte voor ons
schept, de toegang tot U en tot anderen in Jezus open wilt houden...
Wij bidden voor heel deze wereld, voor alle
mensen met macht en verantwoordelijkheid, van regeerders tot deelnemers aan het
verkeer, en opvoeders van de jeugd, om Uw Heilige Geest.
Dat Zij ons wil inspireren met opbouwende
gedachten, met aandacht en liefde voor de kwetsbare medemens, met liefde voor
wie wij zèlf mogen zijn in Uw ogen: Uw geliefde kinderen.
Help toch ons daar steeds weer van bewust te
zijn.
Wij danken U voor het mooie weer, deze fijne
gemeente, de vele vrijwilligers, onze gezondheid die goed genoeg was om toch
weer te komen in de kring om U heen...
Wij bidden voor de zieken,
voor de ouderen, voor hen die níet vrij zijn om te gaan en te komen zoals ze
zouden willen, voor mensen op de vlucht, waar ook ter wereld, voor allen die om
hun geloof worden vervolgd, en het zijn er zo velen, Heer!
Ook zij worden vaak met de dood bedreigd, net als Uw Zoon. Ontferm U en geef hen
allen moed en geloof.
Dat bidden wij ook voor Israël, Uw oudste kind.
De leiders daar leven in angst voor de buren, en drijven op emoties, ze leven
niet in vertrouwen op U, en ze gebruiken daardoor vaak niet hun verstand.
Wees ook daar heel in het bijzonder met Uw
Heilige Geest, opdat Jeruzalem ooit weer een stad van vrede mag zijn.
Voor alle mensen, groepen, kerken en
gemeenschappen waar men bezig is met de tekst uit Micha, met Uw verlangen naar
gerechtigheid, zoals we vandaag ook hoorden uit de lezingen hier, willen wij
bidden om kracht en liefde, geduld en genade.
Voor onszelf bidden wij: Heer, als alles duister
is in ons leven, ontsteek dan een laaiend vuur dat nooit meer dooft.
Houd Uw liefde in ons bewustzijn brandend, zodat we U, zodat we Jezus, zodat we
Uw Geest nooit meer vergeten, nooit meer opzij zetten om even iets te gaan doen
dat niet bij U past.
Dat alles en nog meer brengen we bij U in de
stilte van ons hart, in de stilte van deze plek...
Stilte
Gezongen Onze Vader
Nu kunnen we beginnen met handen en voeten te
geven aan het Koninkrijk van God in de collecte...
Eventuele afkondigingen
door ouderling van dienst.
Collectes
1e:
Werelddiaconaat
Gehandicapten
en niet gehandicapten samen naar school. Oekraine Veel gehandicapte kinderen in
de Oekraine gaan niet naar school, omdat er dicht bij huis geen scholen voor hen
zijn. In Lviv richtten ouders van lichamelijk en verstandelijk gehandicapte
kinderen daarom het Dzherelo Centrum op, een dagcentrum waar deze kinderen
gezamelijk les krijgen. Het dagcentrum werkt volgens de Montessorimethode en ook
ouders worden uitgenodig om deze stimuleren aanpak thuis toe te passen. Deze
methode is vastgelegd in een handboek, waarmee leerkrachten van reguliere
scholen kunnen worden bijgeschoold. Op termijn zullen gehandicapte kinderen
daardoor ook op die scholen terecht kunnen. Kerk in Actie ondersteunt de
inrichting van klaslokalen en aanschaf van speciaal lesmateriaal.
2e:
Kerk en pastoraat
Kinderen terug in de kerk
Ons slotlied is gezang 257 (het wordt staande gezongen.) Halleluja,
eeuwig dank en ere, lof, aanbidding, wijsheid kracht...
Uitzending
Het is
tijd om even samen te zijn, om naar elkaar om te zien, en daarna de wereld in te
gaan, met de zegen van de Heer over ons leven.
Zegen
Gods zegen
draagt ons door dood en doop
heen naar het leven
in eeuwigheid.
Gods Geest geeft
ons de woorden van eeuwig
leven in de mond,
en de moed in ons hart
om die te delen.
Gods geliefde Zoon
gaat aan onze zij, wanneer we hier vandaan
gaan.
Zo zijn
we dan gezegende mensen,
in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
De zegenbede wordt door de gemeente
beaamd een gezongen
“Amen”.
Orgelspel na de dienst
Na de dienst is
men gewendom in de hal nog even na te praten over de dienst of om nader kennis te maken met onze gemeente, uiteraard onder het genot van een kopje koffie.
Wilt u meer weten over de Vredekerk?
Kijk
eens op de
website: www.pknsoesterberg.nl