Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 17
na Trinitatis 23 september 2018 in de Lutherse kerk te Zeist.
Orgelspel
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Stilte
Wij
zijn hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Verootmoediging…
Wij belijden
voor de Almachtige God
dat wij gezondigd hebben;
gezondigd, in gedachten, woorden en daden.
Het is onze schuld, onze eigen gróte schuld.
Daarom vragen wij God, de Almachtige,
de Barmhartige, Zich
over ons te ontfermen,
ons al onze zonden te vergeven,
en ons te bevrijden van alles wat verkeerd
is.
Amen
Zo lief
had God deze wereld, dat Hij
Zijn enige Zoon gegeven
heeft,
opdat ieder die in Hem gelooft
aan het verderf ontkomt, en eeuwig leven hebben mag!
Introïtus: Ons introïtuslied is psalm 84B A 2, 3, 4, 12 en 13
Antifoon:
Gelukkig wie wonen in Uw huis, eeuwig loven zij U.
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
met de nood van deze wereld, - die is
zo vreselijk groot -
maar laten wij dan ook Zijn Naam prijzen,
omdat er aan Zijn barmhartigheid geen einde
komt!
Zondagsgebed:
Heilige God, dank U
dat wij samen hier mogen zijn met U,
dat wij met Uw engelen
mogen zingen en loven.
Open ons hart voor U en
voor de mensen,
door Jezus Christus, onze Heer.
Amen.
Lezing Eerste Testament:
Deuteronomium 13: 2-6 NBV
In het voorafgaande hoofdstuk wordt
het leven in het beloofde land geschilderd als door Mozes’ mond. De vreugde
van het doen van Gods wensen klinkt hier als een belofte,
een belofte van een goede toekomst. Het gaat niet om je moet en je moet en je
moet, maar om een samenleving waarin je zúlt
kunnen leven in overeenstemming met Gods
regels en voorschriften, want Hij
weet beter dan wij wat goed voor ons is. Het is een belofte
van een blijde toekomst, waarin we
kunnen en mogen leven, zoals goed is voor alle
mensen. Dat is Gods droom
voor ons. En natuurlijk zul je daar als mens
dan niets aan veranderen, als je weet wat goed
voor je is. We lezen verder:
2 Stel dat er een profeet
of een dromenman in jullie midden een teken
of een wonder aangeeft,
3 ja, als dan het wonder of het
teken uitkomt,
waarover hij met jullie heeft gesproken, terwijl hij zei: ‘Laten
we andere goden volgen’ – goden
die jullie nooit gekend hebben – ‘en
laten we die dienen’…
4 dan zullen jullie (toch) niet luisteren naar wat die profeet
of die dromenman
zegt, want de Aanwezige, jullie God,
is het die jullie (dan) op de proef stelt, om te weten
te komen of jullie de Aanwezige,
jullie God, wel volledig met hart en ziel liefhebben!
5 De Aanwezige,
jullie God, zullen jullie volgen en Hem zeer respecteren. Jullie zullen Zijn voorschriften in ere houden en aan Zijn stem gehoor
geven; ja, Hem zullen
jullie dienen, en Hem trouw
blijven.
6 Maar die profeet
of die droomuitlegger zal ter dood gebracht worden, omdat hij afvalligheid
gepreekt heeft. (Afvalligheid) van de Aanwezige, jullie God,
die jullie uit Egypte heeft weggehaald
en jullie uit de slavernij heeft bevrijd.
Die man heeft immers geprobeerd jullie weg
te lokken van de weg die de Aanwezige, jullie God,
jullie had gewezen. Zó zullen jullie het kwaad
in jullie midden in de kiem smoren.
Tot hiertoe de lezing.
Lied 103c is ons loflied voor de Goede God.
Epistellezing: Jacobus 3: 13 – 18
In dit hoofdstuk gaat het over de
ware wijsheid... Ook toen was er veel belangstelling voor bijzondere kennis,
voor theorieën die alles moesten verklaren... voor troost en schoonheid in de
wetenschap... We lezen:
13. Wie onder jullie is wijs of vol kennis?
Laat die in doen en laten dan maar de goede werken tonen,
die uit wijze
mildheid voortkomen.
14. Maar als je bitter jaloers
bent, en je hart vol kliekjes-geest
is, dan heb je niets om over op
te scheppen of je groot te houden tegen
de waarheid in.
15. Dat is niet het soort wijsheid
dat van Boven af komt, maar dat is aards, uit de (menselijke) natuur, (en zelfs) demonisch...
16. Want waar afgunst en kliekjesgeest heerst, daar (vind je) onrust
en allerlei gedoe, beneden de maat.
17. Maar de wijsheid die
van Boven af komt is allereerst: puur,
en verder: vredelievend, mild, plooibaar,
vol medeleven en goede
vruchten, onpartijdig, oprecht.
18. Gerechtigheidsvrucht nu wordt in vrede gezaaid door hen die aan de vrede werken!
De Psalmist zingt : Halleluja. Jullie die de Heer respecteren, vertrouw
op de Heer; - hun hulp
is Hij en hun schild!
(ps. 115:11) HALLELUJA!
Wij zingen
lied 885
als loflied.
Het Heilig Evangelie staat
geschreven bij: Marcus 9:30-37
Jezus heeft na de belijdenis van Petrus, dat Hij
de Christus, de Messias, is, voor het eerst gesproken met de leerlingen over Zijn lijden, sterven
en opstanding na drie dagen. Dan is er de verheerlijking op de berg, en de
genezing van de bezeten jongen. Nu volgt de tweede lijdensaankondiging.
30. Maar toen ze weggingen daarvandaan, reisden
ze dwars door Galilea, en Hij wilde niet dat iemand er iets van af
wist.
31. Want Hij
gaf Zijn leerlingen onderwijs,
en Hij zei tegen hen: “De
Mensenzoon wordt uitgeleverd
in mensenhanden, en ze zullen Hem
doden, maar nadat Hij
gedood is zal Hij drie dagen later oprijzen.”
32. Maar ze begrepen niet wat Hij zei, en ze schroomden Hem
er naar te vragen.
33. En ze kwamen in Kapernaüm, en (eenmaal) thuis gekomen,
vroeg Hij hen: “Waar
kibbelden jullie onderweg over?”
34. Ze zwegen, want onderweg hadden ze geruzied
(over de vraag) wie er de belangrijkste was.
35. Wel, nadat Hij was gaan zitten, riep Hij de Twaalf, en Hij zei tegen hen: “Als iemand de eerste
wil zijn, zal die de laatste van allen (moeten) zijn, en aller
dienaar.”
36. Terwijl Hij
een kind haalde, zette Hij
het in hun midden neer, en met de armen er om heen
geslagen, zei Hij tegen
hen:
37. “Wie er ook maar een dergelijk kind in Mijn
Naam welkom zou heten, zou Mij
welkom heten, en wie Mij
welkom zou heten, heet niet Mij
welkom, maar Hem die Mij
gezonden heeft.”
Zalig die het Woord van God horen en er gehoor
aan geven!
Credo: In antwoord op Gods
Woord willen wij samen ons geloof belijden door te zeggen:
Wij geloven in God, de Almachtige,
Schepper van hemel en aarde.
Vader van mensen,
Moeder
van kinderen, Die ons welzijn zoekt.
Broeder en leraar, in Jezus mens geworden
om
ons leven te delen en te redden,
om voor ons te sterven op het kruis en op te staan,
om een eind te maken aan alle zinloosheid van het bestaan.
Geest en inspirator, bijstand en kracht,
voor
allen die in God geloven willen.
Daarom durven wij geloven in Liefde en Trouw,
in warmte en vergeving, in doop en opstanding,
in heden en toekomst. Voor onszelf, en voor elkaar.
Amen.
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Tja,
Jezus…
Hij
doet zelden wat je van Hem
verwacht!
Hij
koppelt een kind, een klein kind, met de grote en ontzagwekkende
God,
de Almachtige,
met Zichzelf
als het koppelteken.
Kinderen, zeker kleine kinderen, hadden heel weinig status, in Jezus’
tijd en omgeving.
De kindersterfte
was hoog,
en pas als het duidelijk was dat ze in leven
zouden blijven, werden de kinderen interessant voor anderen dan de moeder.
U herinnert u zéker de discipelen
die de vrouwen
met hun baby’s en peutertjes wèg
wilden jagen,
want die waren in hun ogen te onbelangrijk om Jezus
Zijn kostbare
tijd en krachten aan
te laten verspillen.
Hier draait Jezus
de zaken fijntjes om.
Wie zo’n snotneusje welkom
heet, wie het opneemt en omarmt,
die heet Hem
welkom, die heet God
Zelf welkom. Met Kerst
herinneren wij ons dat nog wel, maar dan gaat wij het ook om een goddelijk
Kind.
Jezus
heeft het nu over zomaar een kind.
Het hoeft niet eens familie
te zijn van een van de leerlingen.
De zorg voor dit jonge
leven stelt Jezus
op één lijn met de dienst
aan God!
Als wij een tientje overmaken voor een kind in een ontwikkelingsland, maken we
misschien wel duizend
euro over voor Godzelf.
Je weet maar nooit.
En dan nog, dan mag dat niet ons doel
zijn, want het gaat
er om dat ons hart
uitgaat naar dat kind.
Dat het er echt mag zijn
van ons, dat we het van harte
welkom
heten in onze wereld!
En dan misschien ook wel in onze
wereld hier!
Pas
als we zo in het leven
staan, heeft God
de eerste plaats in ons bestaan.
Daaraan kan men te weten
komen of wij de Aanwezige,
onze God,
wel volledig
met hart
en ziel liefhebben!
Dat is ook voor onszelf een goede test.
Stellen
wij ons hart open
voor iemand, omdat hij of zij een schepsel
van God
is, en daarmee zeker niet minder dan wij, of vinden we het in ons hart
toch wel een beetje chique, als we mensen van gewicht
in onze kennissenkring hebben, adel, rijkdom, status?
We wéten wel, want we
hebben het hier al zo vaak gehoord,
dat de ware adel, de
echte rijkdom, van
binnen zitten, maar je moet écht van mensen
houden, om dat niet af en
toe te vergeten. Tja.
Want
waar afgunst
en kliekjesgeest
is, daar (vind je) onrust
en allerlei gedoe,
dat is beneden
de maat…
Daar heeft Jacobus
gelijk in.
Dan is het goed als we weer worden herinnerd
aan de echte waarden van het leven.
En de Bijbelverhalen doen dat, die herinneren
ons aan de prioriteiten van het bestaan in God.
Sterker:
aan de gewone mens
als Gods
prioriteit.
Hij heeft
een Hemel vol engelen, krachten
en machten
die Hem
dienen en loven. De
sterren en de sterrenstelsels zijn lichtflitsjes op Zijn
kleed, de zon
en de maan
heeft Hij
aan de hemel gezet om ons
bij te lichten…
Een volkje,
een kwetsbare minderheid, heeft Hij
Zich uit de volkeren opgezocht, voor Zichzelf,
om de belofte
aan Abraham,
die bereid was Hem
te geloven,
en dat volk krijgt een plek.
Want dat had de Aanwezige
Abraham
beloofd.
Een land,
daar horen leefregels bij, om te zorgen dat het er voor iedereen optimaal
zal zijn, zo goed mogelijk.
We lazen daarover in Deuteronomium. Dat boek is opgeschreven in de tijd
van de Babylonische ballingschap, om te zorgen
dat het volk
bij elkaar bleef.
Om te zorgen dat de cultuur en de cultus bewaard bleven, ook al waren ze
over het land verspreid!
Ik zei het al: het is het Boek
van de Belofte.
Ze zullen weer terug komen in het Beloofde
Land,
dat hun overgrootvaders hadden verspeeld, door níét binnen de speelruimte
van de Aanwezige
te willen blijven.
Door het boek op te bouwen als een flash-back van Mozes,
die het Godsvolk,
bijna met de Jordaan
in het zicht, het hele verhaal voorhoudt
van Gods
trouw, ondanks hun
verzet en gezeur, zodat er een heilig
volk
overblijft, door het boek zó op te bouwen, dat deze woorden in de mond
van Mozes
gelegd worden, krijgen ze een grote autoriteit.
Dat is een geaccepteerde stijl in de Bijbelse boeken.
Daar is niets mis mee. (En
er zit een groot stuk herinnering in!)
Daarmee wordt de directe lijn doorgetrokken
van de kinderen
van de belofte
uit het begin,
naar de hoorders
van deze woorden in de Ballingschap, eeuwen later, op dezelfde manier
waarop wij de woorden van Jezus
en Jacobus
op ons zelf mogen en zullen betrekken, als we weten
wat goed voor ons is.
‘Wat God
wil, dat is wel
gedaan’, zingen we vaak.
‘Zijn
wil is wijs
en heilig’.
Jammer,
dat we dàt in de gang van alledag vergeten,
en dat we dan allerlei aanpassingen
bedenken, waarvan wij menen dat het ons leven
aangenamer zal maken. Want God
heeft niet alleen ons hier en nu op het oog, maar het heil
van alle mensen,
nu en later! Soms moeten wij groeien,
door níet te kunnen doen
wat wij graag willen,
en door eerst rekening
te houden met de anderen, en met de Ander!
Vaak zeg je (heel) veel later, dat je geleerd
hebt van een moeilijke
tijd, dat je rijker geworden bent, door dingen gedwongen
los te laten.
Je hebt de dingen immers niet in de hand:
gezondheid, liefde, trouw,
en juist als ze moeilijk zijn moet je maar proberen ze in Gods
hand laten.
Dat leer
je al doende. Al doende
groeien
wij ook naar God
toe, naar de echte
liefde.
Een liefde die Jezus
ons heeft voorgeleefd tot
op het Kruis.
Onbegrijpelijk, maar waar.
Toen de leerlingen
van Jezus
Zelf hoorden dat Hij
zou moeten sterven,
en dat Hij
na drie dagen weer zou opstaan,
begrepen ze er niets van.
Daar wilden ze ook niets van begrijpen, want zij zagen zich eerder
op 12 gouden tronen zitten, in dat heerlijke
Koninkrijk
van God,
dat kwam.
Jezus
had er immers veel over gesproken,
dat Gods
Koninkrijk aanstaande
was?
Wisten zij veel dat het Koninkrijk van God
reeds dààr is, als een begin,
waar mensen
Zijn wil
doen in het hier en nu?
En dat Gods
koningschap zichtbaar
is in Jezus,
die in alles Gods
wil doet, zelfs tot op het Kruis?
Zouden wij het begrepen
hebben, als wij niet hadden geweten
hoe het afliep? Als wij de Bijbel niet hadden gehad, ieder in onze
eigen taal? Ik weet het niet.
Ik denk het niet, van mijzelf.
En als het wel zo was, dan was het puur genade!
Je moet stevig in je schoenen
staan, en kritisch kunnen denken, als gelovige. Kritisch, naar
jezelf toe.
Neem nu die profeten
en de dromenmannen,
die er door God
toe waren aangezet om te proberen
het volk
van de juiste weg te
laten dwalen.
Zo lees je dat toch! Zij zijn de eersten die worden getest. Ze
zijn de geestelijke leiders van het volk.
Hun woorden moeten betrouwbaar zijn.
En als ze de opdracht krijgen om afgoden
toe te laten, dan mag de Aanwezige
verwachten dat ze zeggen:
‘Met alle eerbied,
Heer,
maar hier klopt iets niet! Weet
U dat
wel heel zeker?
Dit past niet bij Uw
wet.’
Van een goede vriend en collega, een charismatische
Oud-Katholieke priester, Wiebe
Feenstra zaliger, heb ik jaren geleden geleerd,
dat je zo’n Goddelijke inval altijd moet laten controleren door
een biddende gemeente.
Misschien niet een gemeente van 50 of 100 mensen, maar een kleine
gebedsgroep die daar ernst mee maakt, kan heel
goed werken.
Het is echt buitengewoon
belangrijk, dat jullie, als gemeente, in de week voor de dienst bidden
voor de voorganger om de Heilige
Geest. Dat is van levensbelang
voor jullie en voor ons.
Omgekeerd bidden wij natuurlijk ook voor jullie, in de week
voor en na de dienst.
Het is milde
wijsheid die van Boven
komt, dat wij in alle bescheidenheid elkaar kunnen en durven
bevragen. Dan kun je zo nodig samen in gebed
gaan, nogmaals vragen om de Heilige
Geest en Haar wijsheid.
Zien wij onszelf als wijs
of vol kennis?
Laten wij in doen en laten dan maar de goede
werken
tonen, die uit wijze
mildheid voortkomen!
Gods
droom is voor ieder van ons hier, en voor iedereen op aarde, een werkelijke samen-leving
naar Zijn
model. Een Lichaam, met Jezus
als het Hoofd. Eén groot rijk van vrede,
waarin we inschikken voor elkaar. Ruimte maken. Waar recht
en gerechtigheid
gewoon
zijn. Waar de vruchten van
de liefde voor God
en elkaar, voor al Gods
schepselen, in vrede
gezaaid worden door allen die aan vrede
werken.
Dat zijn mensen
die met Gods
hulp,
in de Geest van Jezus,
puur
zijn en vredelievend, mild, plooibaar,
vol medeleven en goede
vruchten, onpartijdig, oprecht.
Gods
belofte is dat het kan, dat
het zal gebeuren.
Op
Zijn
tijd, en ook in onze tijd. In dit leven
en in het leven in Eeuwigheid,
in Gods
Koninkrijk
van Liefde.
Amen.
Muziek
Herr Jesu Christ dich zu uns wend—— BWV 632—— J.S. Bach.
Wij mogen nu geld bijeenbrengen voor
anderen, opdat het wereldwijd een zegen
mag zijn voor mensen, en zodat het is tot eer van Gods
Naam. Laat het dan ook een offer zijn, dat onze dankbaarheid
en liefde voor God
en mensen uitdrukt, omwille van Jezus Christus, onze
Heer.
De Collecte is voor de kerkelijke middelen en de
stichting Het Evangelie in Spanje. Wat ik bij de Kerkelijke Middelen precies
moet denken, dat is mij wat vaag, dat mag iemand me straks uitleggen,
maar over de Stichting Het Evangelie in Spanje, waarvan ik secretaris ben, kan
ik jullie wel iets vertellen.
Het begon in de tweede helft van de 19e eeuw, toen er in Engeland
een grote drang tot zending ontstond, waardoor er via Noord-Spanje,
Zuid-Frankrijk, Portugal en Gibraltar, mensen te voet, met een ezel, met een
karretje, en vooral met Bijbels in de landstaal, naar Spanje kwamen,
waar in 1873 voor het eerst (sinds de inquisitie, die voor 1833 was afgeschaft)
godsdienstvrijheid kwam!
Die duurde maar een jaar, daarvoor en daarna
werden de dappere mannen, die naar Zuid-Europa kwamen om daar Zending te
bedrijven, heftig vervolgd.
Hun oprechte vroomheid en de
Christelijke lectuur sprak vooral de gewone mensen aan, maar ook een aantal geestelijken!
Het ontstaan van 'Het Evangelie in Spanje' en onze contacten met de
Protestanten daar hebben te maken met die zware vervolgingen die de Protestanten
in Spanje ondergingen, tijdens de zgn. Tweede Reformatie, in de tweede helft van
de 19de eeuw. Een van de meest bekende vervolgde Spaanse
Protestanten, ds. Manuel Matamoros, kwam op zijn omzwervingen als banneling
via Londen ook in Nederland terecht, waar hij de verbijsterde bovenklasse vertelde
over de verdrukkingen die de Protestanten in Spanje te verduren hadden.
Aangezien de Rooms Katholieke Kerk in die tijd juist probeerde
de verloren grond in Nederland terug te veroveren, kwamen deze verhalen in dit toch al geïrriteerde
deel van Protestants Nederland hard aan.
Er werden hier, en in Engeland, Frankrijk, Zwitserland
en Duitsland, comités gevormd tot hulp aan de vele vluchtelingen
en aan de zo zwaar geplaagde en pas ontstane Protestantse kerk. De
Stichting Het Evangelie in Spanje is uit zo’n comité voortgekomen. Dat
werd in 1871 opgericht door Jkvr. Constance van Loon en Jhr. M.J. van Lennep, -
dat al op 1 januari 1872 officieel een vereniging werd, al bleef men tot
1954 spreken over het Comité!
Deze Vereniging was bijvoorbeeld in Málaga, Sevilla en Utrera officieel
eigenaar van gebouwen waar de Spaanse protestanten gebruik van maakten. Die
waren namelijk bij de wet niet in staat rechtspersonen te vormen en bezit te
hebben. Het bezit is, zodra dat mogelijk was, overgegaan in Spaanse handen, want
het is altijd de bedoeling geweest dienend te ondersteunen, maar nooit om
vingers in andermans pap te houden. Dat is nog steeds zo.
Tot midden jaren 80 kwamen nog regelmatig Spaanse predikanten een paar weken
naar Nederland, om op gemeenteavonden te vertellen over de zaken in hun land, en
om op zondagen hier te preken. Leden van het bestuur vergezelden hen, en vertaalden
hen. Al doende haalde zo'n predikant vaak een heel jaarsalaris op voor de kas
van de kerk. Natuurlijk zorgde Het Evangelie in Spanje voor de kosten
in en naar Nederland.
Op deze manier was er uitwisseling mogelijk in
gelijkwaardigheid, die wij in de contacten met Spanje altijd hoog in het vaandel
hielden en houden.
Mijn lief is zelf als jongeling van 33 jaar met
zijn bruid naar Spanje uitgezonden door de Wereldraad van Kerken, op kosten
van Het Evangelie in Spanje. Hij gaf daar les, en later gaf hij leiding aan de predikantsopleiding.
Zijn lieve vrouw stierf daar onder zeer verdachte omstandigheden. Het
Seminarie werd door Franco gesloten terwijl Ton in Nederland
was voor de begrafenis, maar hij ging terug, en zette de lessen illegaal
voort op zijn kamers. Totdat hij bedreigd
werd door de Spaanse Geheime Dienst, en hij de wijk moest nemen naar
Nederland.
Vanaf het begin was de kracht van de kleine Protestantse
gemeenten, dat ze overal scholen stichtten bij hun (schuil)kerkjes, en de
bevolking leerden lezen en schrijven. Maar vanaf het begin
van de Francotijd, werden die scholen en
kerken gesloten, en de leraren en predikanten vermoord, verbannen, of
opgesloten.
Nog steeds is het bestaan van de Protestanten zwaar,
ook al is er officieel godsdienstvrijheid, er is ongelijkheid, er zijn pesterijen,
daar kan ik lang over doorpraten.
Het Seminarie, waaraan Ton les gegeven heeft,
is recent erkend als een officiële Theologische faculteit, met geldige
diploma’s, en het wetenschappelijk niveau is hoog!
De beide Protestantse scholen in Madrid, die nog wel bestaan,
groeien, en barsten uit hun voegen. Veel van de leerlingen komen uit
achterstandswijken, en er zijn nogal wat nieuwkomers bij! Lang niet allemaal
zijn ze Protestant, maar ze doen wel mee met de lessen. El Porvenir en Juan de Valdés zijn gewoon
erg goede scholen.
Maar omdat de regering tot voor een paar
jaar weigerde de predikanten in te schrijven voor de Sociale Zekerheid, moesten
de kerken al die tijd zelf opdraaien voor hun pensioenen. Nu gaat dat nog om een 11 of 12
personen, maar dat vormt een heel grote belasting voor de kerken, die vooral
eenvoudige mensen herbergen, die door de economische crisis enorm getroffen
zijn. Ze zitten hierdoor dik in de schulden. Maar ze zullen nog altijd proberen anderen
te helpen. De landelijke Kerstcollecte is bijv. altijd voor een (vaak internationaal) diaconaal doel.
Dus strijk
uw hand over uw hart, en help ons hen te bij te staan.
Ze zijn het zo
waard, het zijn echt onze broeders en zusters!
(Op verzoek het banknummer: Stichting Het Evangelie
in Spanje te Zeist: IBAN: NL 58 ABNA 0456 774 068
Wilt u dan
ALSUBLIEFT zo vriendelijk zijn het doel erbij te zetten, bijv.
Diasporacollecte + jaar, of: Pensioenen, of Algemeen? Anders
komt het binnen onder 'Algemeen'.)
Een nieuw filmpje kwam net op YouTube, heel duidelijk. Klik hier!
Collecte Intussen
klonk: Voluntary 8; deel 2:Allegro; John Stanley(1713-1786);opus 7 nr.8.
Gebed over de gaven
Grote God,
vol eerbied komen wij tot U
met onze gaven.
Wil ze aanvaarden, wil ze zegenen en wil ook ons aanvaarden, door Jezus
Christus, onze Heer.
Amen.
Laten we zingen:
lied 450
Voorbeden:
Laten we danken en bidden:
Goede God, dank
U voor Uw
beloften.
In Jezus hebben we gezien
dat U die waar
maakt, en we vertrouwen dat ook al Uw
andere beloften uit zullen komen.
Leid ons en houd ons elke dag weer op de goede Weg, de Weg die Jezus
is gegaan, en help ons alert te blijven, en ons te houden aan Uw
Leefregels, door Uw Geest,
en Haar Gaven.
Lieve God,
wij danken U voor Uw
trouw en Uw
Liefde.
Wij danken U dat U ons
weer hebt herinnerd aan Uw
droom voor onze toekomst,
voor de toekomst van heel deze wereld. Vergeef ons waar wij Uw
aarde bedekken met plastic, waar wij elkaar het licht in de ogen
niet gunnen, waar wij vaak meer bezig
zijn met onszelf dan met onze verre en nabije
naaste. Help
ons steeds weer het oog op U te richten, en rekening
te houden met al die anderen en met U.
Wil allen zegenen, die
door ons niet worden gezegend.
Trouwe God, wij danken
U dat U ons hebt geholpen
in onze nood als gemeente, en wij bidden U voor de Lutherse gemeente in Utrecht, en voor de
Orthodoxe gemeente die in deze ruimte samenkomt
tot Uw eer.
Dat wij elkaar over en weer tot zegen
mogen zijn!
Wij bidden U voor onze Joodse broeders
in de Heilige Dagen tussen Jom Kippur en Loofhuttenfeest.
Wij danken U voor Teun en Lenie, dat ze hier weer kunnen zijn, en dat de chemo
positief effect had.
Wil hen, en al onze zieken zegenen
en bijstaan.
Wees ook bij hen
die hier niet (kunnen) zijn...
Wij bidden voor deze wereld,
om alle rampen, alle ongelukken, alle ellende.
Wees in al dat verdriet Aanwezig. W
ij bidden U voor onze zusters
en broeders in Spanje, en voor alle
Christenen, waar ook ter wereld, die om U
worden vervolgd, dat zij mogen weten dat ze er niet alleen voor staan, en dat wij aan
hen denken!
Wij bidden U voor alle
slachtoffers van oorlog en geweld, van natuur en verkeer, en wij bidden U
ook voor allen die op de weg en op de rails zulke zware verantwoordelijkheden hebben. Houd hen alert, en zegen hen in alles.
Wees ook bij de hulpverleners, en bij allen die wij hier niet
kunnen benoemen, maar
die wij in de stilte
van dit moment aan U voorleggen.
…
Met Jezus, die het ons
voorzei, bidden wij U:
Onze Vader, die in de hemel zijt,
Uw Naam worde geheiligd,
Uw Rijk kome,
Uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood,
En vergeef ons onze schulden,
Zoals wij aan anderen hun schuld vergeven,
En leid ons niet in verzoeking,
Maar verlos ons van het kwade.
Ons slotlied is lied 886
Na de zegen, zingen we, in plaats van het ‘Amen’: lied 908:1
Zegen:
Gods
zegen
draagt ons door dood en doop heen naar het leven in eeuwigheid.
Gods Geest
geeft ons de woorden van eeuwig leven in de mond, en de moed in ons hart om die
te spreken.
Gods geliefde Zoon
gaat aan onze zij, wanneer we hier vandaan gaan.
† Zo zijn
we dan gezegende mensen,
in de Naam
van de Vader en de Zoon
en de Heilige Geest.
lied 908:1
We
dronken
samen koffie (die werd gezet en geserveerd door de Syrische Orthodoxe
medegebruikers van de kapel,
en verheugden ons in de aanwezigheid van onze (ernstige) zieken: onze voormalige
koster en een van vroegere onze organisten.
Intussen speelde Eddy Vliem de hemelen nog wat langer open!
“Wie gross ist des Allmächt'gen Güte” van componist: Felix
Mendelssohn- Bartholdy. Variatie 4!
(Maar gelukkig kwam ook hij koffie drinken.)