Voor eerdere diensten klik hier:
Zondag 17
na Trinitatis 12 oct 2014 in de Lutherse kerk te Gorcum.
Organist: Toon de Graaf
Orgelspel
Afkondigingen en aansteken van de kaarsen.
Stilte
Wij zijn
hier aanwezig in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
Onze Hulp is in de Naam
van de Heer
die hemel en aarde gemaakt heeft.
Heer, vergeef ons al wat wij misdeden,
en laat ons weer in vrede leven.
Amen.
God hield zoveel van deze wereld, dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat
ieder die in Hem gelooft aan het verderf ontkomt, en eeuwig leven hebben mag.
Ons Introïtuslied
is lied NL405
Laten we de Heer aanroepen om ontferming
voor de grote nood
van deze wereld,
en Zijn Naam prijzen,
want Zijn barmhartigheid heeft geen einde!
Zondagsgebed:
Heer, die troont op de lofzang der engelen en der mensen, wij aanbidden Uw
grootheid en loven Uw liefde. Wees in ons midden, als een vader in zijn gezin,
in dit uur, en in heel ons leven.
Door Jezus Christus, onze Heer. Amen
Lezing Oude Testament: Jesaja 25: 1 - 9 (Het Boek)
Na een profetie over de overwinning van God op al Zijn vijanden, op al de
koningen der aarde, waarbij Hij koning zal zijn op de berg Sion en in Jeruzalem
volgt deze lezing:
25:1 HEER, ik
zal Uw Naam eren
en prijzen, want U
bent mijn God; U doet zulke wonderbaarlijke
dingen! U hebt Uw plannen lang geleden vastgesteld
en nu hebt U ze uitgevoerd, precies
zoals U Zich had voorgenomen.
2. Een machtige stad hebt U veranderd in een ruïne. Van
het sterkste fort hebt U slechts puinhopen
laten overblijven. Het paleis van de vreemdeling
hebt U doen verdwijnen. Het zal nooit worden herbouwd.
3. Daarom zullen sterke naties beven
van angst voor U; meedogenloze
volken gehoorzamen
U en prijzen Uw Naam.
4. Maar voor de armen, o HEER, bent U een schuilplaats in de storm,
een schaduw tijdens de hitte.
Een toevluchtsoord tegen genadeloze mannen,
die lijken op een slagregen die
een aarden wal doorweekt en laat instorten.
5. Zoals een heet en droog land
door wolken wordt verkoeld,
zo zult U de trots van meedogenloze volken
bekoelen.
6. Hier, op de berg Sion in Jeruzalem,
zal de HEER van de hemelse
legers een indrukwekkend feest
houden voor iedereen op aarde; een prachtig
feest met heerlijk voedsel,
met wijn van een goed jaar en het beste
vlees.
7. Dan zal Hij de schemer van hopeloosheid
en de sluier van de dood, die over de volken
van de aarde ligt, wegnemen;
8. Hij zal de dood voor altijd vernietigen.
De HEER mijn God zal
alle tranen afvegen en voor altijd
de beledigingen en de spot tegen Zijn
land en volk
wegnemen.
De HEER heeft gesproken;
Hij zal dit zeker doen!
9. Die dag zullen de mensen
verklaren: "Dit is onze God, op Wie wij vertrouwden
en op Wie wij wachtten. Eindelijk
is Hij gekomen om ons te redden. Laat
ons daarom blij zijn!"
Laten
wij dan ook blij zingen omdat God Zijn beloften houdt! Lied 96a
Epistel: 2
Corinthe 5: 11 - 19 (Het Boek)
Paulus heeft geschreven over het leven hier op aarde, en hoeveel
aantrekkelijker het zou zijn het hemels kleed reeds aan te mogen trekken. Maar
hoe dan ook: we moeten ééns voor Jezus' rechterstoel verschijnen en dan worden
we geoordeeld op grond van wat we deden, hier en nu …
We lezen nu verder:
11 Omdat wij zo'n diep ontzag voor de Heer
hebben, doen wij ons best anderen voor Hem
te winnen. God weet
dat wij hierin oprecht zijn en ik hoop
van harte dat dat ook voor u duidelijk
is.
12 Proberen wij nu onszelf weer aan te prijzen? Nee, ik reik u
alleen maar de argumenten aan, waarmee u ons kunt verdedigen
tegen hen, die het uiterlijk belangrijker
vinden dan het innerlijk. In elk geval
kunt u van ons zeggen dat wij eerlijk
en oprecht zijn.
13 Als wij in vervoering zijn, is het
voor God. Als wij nuchter en kalm zijn,
is het voor u.
14 Wat wij ook doen, het is omdat we er door de liefde
van Christus toe gedrongen worden.
15 Als wij geloven dat Christus voor ons allen
gestorven is, moeten wij ook geloven
dat wij (wat ons oude leven betreft) gestorven zijn.
Hij is gestorven, opdat allen die van Hem
eeuwig leven kregen, niet
langer voor zichzelf zullen leven, maar voor Christus,
Die voor hen gestorven en weer levend
geworden is.
16 Houd er dus mee op gelovigen naar
hun uiterlijk te beoordelen of naar wat
men over hen zegt.
Ik heb zelf de fout gemaakt zó over Christus
te denken en Hem alleen als een mens
te beschouwen. Maar dat is nu wel anders!
17 Als u christen wordt, wordt u van binnen helemaal nieuw. U bent
(als het ware) opnieuw door God geschapen.
Er is een heel nieuw leven begonnen.
18 Al dit nieuwe komt van God, Die ons door Jezus
Christus bij Zichzelf
heeft teruggebracht. (verzoend). Hij
heeft ons opgedragen overal te vertellen
dat iedereen het nu met God in orde
kan maken.
19 Door Christus herstelde God
Zijn relatie met de wereld; Hij rekende
de mensen hun zonden
niet meer toe, maar wiste ze uit.
En wij mogen dit geweldige nieuws aan iedereen vertellen.
Tot hiertoe deze lezing, die wel heel vrij vertaalt, maar daarmee ook het wezen
van de tekst uitlegt.
Psalmist: HEER,
wij verdienen geen eer. Alleen Uw Naam komt alle
eer toe wegens Uw
goedheid, liefde
en trouw! psalm 115:1 (Het Boek)
HALLELUJA!
Ons Zondagslied 947 sluit aan bij de
epistellezing, waarin we hoorden dat we los moeten laten wat niet bij Jezus
hoort.
Het Heilig Evangelie staat geschreven bij: Mattheüs
22: 1 - 14.
Na de intocht in Jeruzalem is Jezus in de tempel, en Hij jaagt er de
beestenbende uit die de handelaars van Gods huis hebben gemaakt. Dan wordt Hem
gevraagd wie Hem het gezag heeft gegeven om dat te doen. Hij antwoordt met een
aantal gelijkenissen, waarvan dit de derde is.
Hier voor de gelijkenis van de twee zoons, waarvan de een ja zei en nee deed, en
omgekeerd, en de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters. Wij lezen nu:
1 Daarop vertelde Jezus hun opnieuw een gelijkenis:
2 ‘Het is met het koninkrijk van de hemel
als met een koning die een bruiloftsfeest
gaf voor zijn zoon.
3 Hij stuurde zijn dienaren eropuit
om de bruiloftsgasten uit te nodigen,
maar die wilden niet komen.
4 Daarna stuurde hij andere dienaren op pad met de opdracht:
“Zeg tegen de genodigden:
‘Ik heb een feestmaal bereid, ik heb
mijn stieren en het mestvee laten slachten.
Alles staat klaar, kom dus naar de bruiloft!’”
5 Maar ze negeerden hen en vertrokken,
de een naar zijn akker, de ander
naar zijn handel.
6 De overigen namen zijn dienaren gevangen,
mishandelden en doodden
hen.
7 De koning ontstak in woede
en stuurde zijn troepen eropaf,
hij liet de moordenaars ombrengen en hun stad in brand
steken.
8 Vervolgens zei hij
tegen zijn dienaren: “Alles staat klaar
voor het bruiloftsfeest, maar de gasten
waren het niet waard genodigd
te worden.
9 Ga daarom naar de toegangswegen van de stad en nodig
voor de bruiloft iedereen uit
die je tegenkomt.”
10 De dienaren gingen de straat op en brachten zo veel mogelijk
mensen samen, zowel goede als slechte. En de bruiloftszaal
vulde zich met gasten voor de maaltijd.
11 Toen de koning binnenkwam om te zien wie er allemaal aanlagen, zag hij
iemand die zich niet in bruiloftskleren
gestoken had,
12 en hij vroeg hem: “Vriend, hoe ben je hier
binnen gekomen terwijl je niet eens een bruiloftskleed
aanhebt?” De man wist niets te zeggen.
13 Daarop zei de koning tegen zijn hofdienaars: “Bind zijn handen en voeten vast en gooi
hem eruit, in de uiterste duisternis,
waar men jammert en knarsetandt.
14 Velen zijn geroepen,
maar slechts weinigen uitverkoren.”’
Zalig die het Woord van God
horen en er gehoor aan geven!
Credo: In antwoord op Gods
Woord willen wij samen ons geloof belijden:
Credo
In antwoord op Gods Woord willen wij samen ons geloof belijden:
Wij geloven in God
- Schepper van hemel en aarde.
Heer over alle machten
Die om ons van alle macht heeft afgezien
en in Jezus de prijs heeft betaald voor onze
overtredingen.
Hij die in eenvoud tot ons kwam,
werd verraden en vermoord
- gekruisigd...
maar Hij overwon
de dood!
Na drie dagen opgestaan ten leven
verscheen Hij aan Zijn leerlingen en
vrienden.
Weer in Zijn hemels rijk terug zond Hij
Zijn Geest
die ieder mens bezielen wil tot leven
in de Heer.
Tot een
gemeenschap van heiligen,
door een
doop, door vergeving
van zonden,
tot leven in
der eeuwigheid. Amen
Preek
Genade zij u en vrede
van God onze Vader en van Jezus
Christus, onze Heer,
door de Heilige Geest.
Lieve zusters en broeders, vrienden en vriendinnen
Vandaag is het alweer de zeventiende
zondag na Trinitatis,
en zolang mogen wij ons al voeden met de nabijheid van de Vader,
de Zoon en de Heilige
Geest. Dat is een groot goed.
Dat zegt ons iets van de rijkdom
van Gods liefde,
de veelkleurigheid
van Zijn genegenheid
voor ons, de verschillende manieren
waarop wij God mogen en kunnen ervaren
in ons leven.
Sommige mensen zien God
als groot en goed en warm, anderen
hebben Hem alleen leren kennen als machtig, majesteitelijk,
vervaarlijk, een krijger, een opperbevelhebber
van het hemelse leger.
In onze lezingen zien we dat ook weer terug.
Voor de volkeren om Israël heen is Hij
de Grote God die wraak
neemt, en die de forten en burchten van de vreeswekkende vreemdelingen
met de grond gelijk maakt.
Want de plannen
die God, heel lang geleden al had gemaakt
voor Zijn volk, die zullen niet gedwarsboomd blijven
door volkeren die daar niets te maken
hebben.
En de profeet zingt zijn God dan ook toe: 'Aanwezige,
mijn God! ik zal U loven,
en Uw Naam bezingen'.
Dat is warm, dat is nabij,
je proeft dat die twee een verstandhouding hebben. Ze kennen
elkaar.
En hoe kent de profeet zijn God? Als een veilige
plek en een toevluchtsoord voor de arme
en de ongelukkige, een schuilplaats
in de storm, een schaduw
in de hitte.
Maar tegelijkertijd is het wel de Heer
van de hemelse legers die de hoogmoed
en de trots van meedogenloze volkeren
laat bekoelen.
Het waterkanon er op, zou je zeggen.
Of: het boordkanon, als wij denken aan de meedogenloze
strijders van de Isis, die vrouwen tot aan het hoofd ingraven,
en hen dan stenigen, die kinderen als slaven
verkopen, nu ja, ik hoef het niet te spellen, want we hebben het allemaal
wel gehoord waartoe ze in staat zijn.
Hun wreedheid roept om wraak in ons gevoel!
Maar… die Heer van
de hemelse
strijdkrachten laat het
niet bij wraak. Hij richt een feestmaal aan op Zijn eigen
terrein. Op de berg Sion. Jeruzalem
dus.
Een maaltijd
met het beste van het beste.
Voor alle volkeren staat er. En alle naties.
En dan staat daar een zin, die al op veel manieren is vertaald. Wij lazen in
de vertaling van Het Boek: Dan zal Hij de schemer
van hopeloosheid en de sluier van de dood, die over de volken
van de aarde ligt, wegnemen…
Dat is een zin die je tot je door moet
laten dringen.
De schemer van hopeloosheid en de sluier
van de dood… is dat niet het gevoel
dat wij krijgen als wij denken aan het geweld
in deze wereld?
Aan al die momenten waarop de dingen volledig uit de hand
lopen, bedoeld of onbedoeld?
Van Twin Towers tot MH17, van de Roze
Lente tot Islamitische staat, van een pesterijtje op school
tot de begrafenis van een leerling…
van een pijntje hier en daar tot
een slecht-nieuws-gesprek…
Al die dingen die gebeuren, en waar je maar geen vat
op krijgt…
En dan is daar die belofte, dat de Heer,
die oppermachtig is, de hoogste bevelhebber van alle krachten
en machten in de hemel,
er iets aan gaat doen.
Hij verscheurt die sluier
van de dood, Hij doorbreekt de schemer
van onze hopeloosheid.
Dan, als je dat tot je door
laat dingen, dan besef je het wezen
van wat er gebeurt bij die maaltijd… En dat is:
het ontdekken van de ander als mens.
Als mens naast je.
Als mens tegenover je. Op ooghoogte.
Als gelijke. Zoals in Genesis wordt
gezegd van de vrouw, van Eva… zij
kan Adam in de ogen zien.
En ze begrijpt wat zij ziet. Want zij
zijn van dezelfde soort, ze zijn gelijk.
Elkanders naaste.
De ander als naaste.
Dat is de belofte die hier wordt gedaan.
Als die sluier wordt weggedaan, die ons verhinderde
de ander te zien als iemand van ons eigen vlees
en bloed, als onze naaste,
degene die ons het meest nabij is, dan betekent
het dat wij ons met die naaste zullen moeten verzoenen, om werkelijk
te kunnen genieten van de rijke
spijzen en verrukkelijke dranken
die God ons in Zijn goedheid aanbiedt.
En als dat dan gebeurt, en je kunt je haast niet
voorstellen
dat het niet
gebeurt, dan zingen alle feestgangers:
'Dit is onze God.
We hebben al zó lang op Hem gewacht,
en nu is het zover!'
Moet je je voorstellen, mensen, dat wij allemaal,
allemaal samen zingen: 'Dít
is nu onze God.
Wij dachten misschien dat Hij anders
was, wij verwachtten verschillende
dingen van Hem, maar nu weten
we het, nu zien we het: Hem hebben wij al
die tijd verwacht, Hij
ís het, Hij
is onze God!'
O, als we dat toch eens samen mochten zingen, Joden
en Moslims en Christenen samen met Boeddhisten
en agnosten, zon-aanbidders en God-loochenaars…
En het komt, want dit is een belofte van
God Zelf.
Jezus haakt bij deze belofte aan,
als Hij een gelijkenis vertelt aan het eind
van Zijn leven.
De geestelijke overheid vraagt Hem
naar Zijn kerkelijk paspoort: Wie heeft u de autoriteit gegeven om
deze dingen te doen en te zeggen?
Maar Jezus trekt hun autoriteit in
twijfel, en in Zijn antwoord laat Hij geen spaan
van hen heel. Onrechtvaardige pachters
zijn ze, die zich met heel hun vroomheid van God
in wézen niets aantrekken.
Ze zeggen 'ja, Vader', maar ze doen 'nee'.
Zij waren uitgenodigd voor het feestmaal,
maar ze hadden geen goed woord over voor de Zoon
en ze komen niet naar de bruiloft. Ze
laten hun beurt voorbij gaan. Ze hebben hun kans
gehad maar niet gegrepen.
Anderen grijpen die kans wél.
Het is hier, in de gelijkenis die Jezus
vertelt, niet precies hetzelfde als de grote
maaltijd, hier op de berg
van God, waar mensen en volkeren
met elkaar worden verzoend, omdat ze elkaar in de ogen
kijken, maar het is hier veel méér.
Bij de bruiloft van de Zoon
worden alle mensen, goede en slechte,
uitgenodigd om met Gód
verzoend te worden. Kom maar binnen, zoals je bent, en dan krijg je nieuwe kleren, je wordt een nieuwe, feestelijke
persoon.
In de leefwereld van Jezus staat dat omkleden
voor een totale verandering. We
hoorden dat al in de inleiding op 2 Corinthe 5.
Je krijgt een andere rol. Andere mogelijkheden.
Als er bijvoorbeeld staat dat je bekleed wordt met de Heilige
Geest, dan is dat geen mooi rood pak met vlammende
kleuren, maar dan komt de Geest van buiten
naar binnen en kleurt
je bestaan…
Het was bij een koninklijke bruiloft niet
ongewoon dat de gasten helemaal in het
nieuw werden gestoken, allemaal
met één thema bijvoorbeeld.
Zulke dingen deden de keizers van Rome, en nog maar
een paar eeuwen geleden mocht je aan de hoven in Europa je zilveren of
zelfs gouden vork, mes en lepel houden, na een koninklijk banket.
Soms gebeurt het bij zo'n feest
dat er iemand tussendoor slipt, die wel
de uitnodiging voor het feest aanneemt,
maar niet de kleren… iemand die zich niet wil aanpassen
aan het thema van het feest, maar koste wat kost zichzelf
wil blijven.
Die zichzelf dus belangrijker vindt dan de Gastheer
en de Zoon. Dat is echt gebrek aan respect!
Tja, je snapt dat zo iemand uit de toon
valt en met harde hand verwijderd
wordt.
Hij was het feest niet waard.
Jezus ként Zijn pappenheimers. Sommige
mensen vinden niet, dat zij verzoening
nodig hebben.
Ze vinden zichzelf goed genoeg voor God.
Hij moet het er maar mee doen.
Jezus zegt: maar daar is God
te goed voor.
We hebben niet alleen te maken met een milde
en genadige God, maar ook met een machtige
God, die Zichzelf wel serieus neemt. Juist
in Zijn liefde.
Hij neemt Zichzelf zó serieus, dat Hij niet
zomaar zegt: "Nou, O.K. jullie zijn
een stelletje slampampers, maar Ik houd
van jullie, en dan moet het maar zo!"
Nee, Hij neemt die verzoening
zó serieus, dat Hij er Zijn voortbestaan
voor in de waagschaal legt, Hij is bereid
Zijn Zoon te offeren, Zijn toekomst.
En deze Liefde (met een hoofdletter), het offer
van Christus, overwint de dood.
Liefde die dan ook wel iets van ons mag vragen.
Zoals we lazen in de epistel: Als wij geloven dat Christus
voor ons allen gestorven is, moeten wij ook geloven
dat wijzelf (wat ons oude
leven betreft) gestorven zijn. Hij is
gestorven, opdat allen die van Hem eeuwig
leven kregen, niet langer voor zichzelf zullen leven,
maar voor Christus.
Dat betekent: dingen loslaten die niet bij Jezus
Christus passen…
En er staat ook: Als u christen wordt, wordt u van binnen helemaal nieuw.
U bent (als het ware) opnieuw door God geschapen.
Er is een heel nieuw leven begonnen. Al
dit nieuwe komt van God…
Dat sluit aan bij wat ik net al zei over de gelijkenis. En ook hier
is verzoening het sleutelwoord.
Het grappige is dat het in het Grieks
een aantal malen achter elkaar gebruikt wordt, vrijwel eenzelfde woord,
als werkwoord of als zelfstandig naamwoord, maar dat de vertaling van Het
Boek telkens een andere uitdrukking
gebruikt, om dat begrip te omschrijven.
En daarmee wordt de breedte en de diepte
en de hoogte van Gods
gevoelens voor ons wel onderstreept…
Er staat (en dat gaat niet alleen de mensen in Corinthe aan, maar ook ons
allemaal, dus deze woorden zijn ook tot u en jou en mij gericht):
Al dit nieuwe komt van God,
Die ons door Jezus Christus
bij Zichzelf heeft teruggebracht.
(verzoend 1). Hij
heeft ons opgedragen overal te vertellen
dat iedereen het nu met God in orde
kan maken. 2
Door Christus herstelde God
Zijn relatie met de wereld; 3
Hij rekende de mensen hun zonden
niet meer toe, maar wiste ze uit.
En wij mogen dit geweldige nieuws 4
aan iedereen vertellen.
Vier manieren om aan te duiden
wat dat is: dat we met God verzoend
worden…
We zijn door Jezus weer bij God
terug gebracht, en zo kan iedereen het weer met God
in orde maken.
Gods relatie
met de wereld is door Jezus hersteld, en dat
is geweldig nieuws, het nieuws van die verzoening,
dat wij mogen doorvertellen.
Laten we maar beginnen bij het begin: soms
ben je ver van God
weg, ben je druk met van alles en
nóg wat, en kun je je niet concentreren
op je gebeden, je komt aan bijbellezen niet toe.
Is dat zo erg?
Dat is erg. Ja. Want dan komt God
aan ons tekort.
Maar dankzij Jezus kunnen wij het met God
weer in orde
maken. Wij moeten wel zelf het boetekleed
aantrekken, wij moeten wel zelf zeggen: 'dit was niet goed,
vergeef mij, help
me alstUblieft'.
Anders zijn wij die bruiloftsgast,
die zichzelf en zijn eigen kloffie
wel goed genoeg vindt voor God,
en zo werkt het niet. Maar àls
we simpel, en uit de grond van ons hart
zeggen: Heer, vergeef
ons al wat wij misdeden, en laat ons weer in vrede leven, dan
rekent Hij ons dat tekort komen niet toe, maar dan wist
Hij het uit. We hebben géén schuld
meer.
En dat is natuurlijk iets dat we met elkaar moeten delen.
Dàn zit je samen aan Gods
maaltijd.
De maaltijd van het Lam.
Dan zien wij elkaar met Gods
ogen, en dan zien wij niet een vreemde, maar
een naaste.
Iemand van ons eigen vlees en bloed.
God's relatie met de wereld is in Jezus
hersteld, wij mogen onze relatie met God
en elkaar herstellen, als wij spreken
over Gods liefde,
over Jezus die van alle mensen houdt,
over de oproep om te komen naar het bruiloftsmaal,
voor goede en slechten, voor kleinen en groten.
Oud of jong, we zijn allemaal welkom.
Gaat u mee? Alsjeblieft? Laat je met God verzoenen!
Hoe we ook zijn… Wat voor relatie
wij ook hebben met God…
we zijn h©rtelijk
welkom.
Dan kunnen wij allemaal zingen: U bent mijn,
U bent onze God. Wij loven Uw Naam met vreugde!
Amen
Muziek.
Gods goedheid is groot en strekt zich uit tot
alle mensen,
wij mogen daarin delen door te doen zoals Hij:
dag aan dag met vriendelijkheid en aandacht,
genade en geduld…
Nu kunnen we er, als een goed begin, gestalte aan geven in de collecte!
Na het gebed over de gaven zingen wij: 273: 1, 2 en 4, maar nu eerst de
collecte!
Er wordt gecollecteerd…
Offerandegebed
Heer, U hebt Uzelf aan ons gegeven,
zo willen wij ons aan U geven:
met hart en ziel en leven.
Aanvaard ons en onze gaven tot eer van Uw
Naam,
dat Uw heiligheid erover moge stralen,
en Uw liefde er in weerspiegeld moge
worden.
Om Jezus Christus onze Heer. Amen.
NL 273: 1, 2 en 4
Voorbeden
Laten we danken en bidden:
Grote en machtige
God, Heer der hemellegers,
krachten en machten,
wij danken U, dat U onze Vader wilt zijn,
dat U ons liefhebt als een Moeder, dat
U ons nabij bent als een Vriend, een Geliefde…
Wij bidden U allereerst voor Uw volk,
voor Israël, dat vorige week zaterdag Grote
Verzoendag vierde, nu het Loofhuttenfeest,
en komende vrijdag de Vreugde der Wet.
Geef daar wezenlijke verzoening, Heer,
allereerst met U en met elkaar,
maar dan ook met de omringende volkeren,
opdat zij en wij elkaar allemaal zien
als geliefde schepsels van U,
en leer ons dan daarnaar te handelen, om Jezus'
wil.
Laat ons de Heer bidden :
Heer ontferm U!
God van liefde, wij danken U dat U deze liefde met ons wilde delen. Dat wij
ervan mogen weten.
Wij bidden U voor mensen wier leven zonder liefde is, voor kinderen die
opgroeien zonder warmte of veiligheid, voor mensen die worden gezien als nuttig
en bruikbaar, of juist niet. Laat hen weten dat U hen op waarde schat…
Wij bidden U ook voor de slachtoffers van geweld, van natuurrampen en van de
verschrikkelijke ebola.
Laat ons de Heer bidden :
Heer ontferm U!
Goede God, wij danken U dat wij hier in vrijheid bijeen mogen komen, en wij
bidden U voor hen die worden vervolgd om hun geloof, of omdat ze anders zijn dan
zij die hen vervolgen.
Ook voor hen bidden wij, dat zij U allemaal mogen leren kennen, en dat zij, via
Uw liefde, de ander met respect en barmhartigheid mogen leren ontmoeten.
Wij danken U voor deze gemeente, de liefde, de trouw, en wij bidden U voor hen
die hier vandaag niet zijn omdat ze dat niet kunnen. We bidden voor
Jobje van der Esch -Keus en voor Erna Werthwein in het Gasthuis. Ook bidden wij
voor Albert Rehorst die thuis is, maar wel geschokt en onzeker; voor Marjan, en
voor allen die zorg dragen voor hun
naasten…
Wil ook Hendrien Bos sterken in haar verlies…
Laat ons de Heer bidden :
Heer ontferm U!
In de stilte van dit huis en van dit moment noemen wij voor U de namen die geen
ander voor ons zeggen kan:
Neem ons in genade aan,
Red en behoud ons,
Want alleen U, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, komt toe prijs en lof en
aanbidding te allen tijde en van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Amen.
Samen zeggen wij mét Jezus:
Onze vader, die in de hemelen zijt,
Uw naam worde geheiligd. Uw rijk kome,
Uw wil geschiede,
gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef onze schulden, gelijk ook wij
vergeven onze schuldenaren, en leid ons niet in verzoeking,
maar verlos ons van het kwade!
Ons slotlied
is
NL 886 Ik stel voor dat wij twee maal de Nederlandse
tekst zingen, maar het Engels mag natuurlijk ook…
Zegen:
Gods
zegen draagt ons door dood en doop heen naar het
leven in eeuwigheid.
Gods Geest geeft ons de woorden van eeuwig leven
in de mond, en de moed in ons hart om die te spreken.
Gods geliefde Zoon gaat aan onze zij, wanneer we
hier vandaan gaan.
† Zo zijn we dan gezegende mensen,
in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen
lied 425